Obersnel odgovorio desničarima: “Oni vide zvijezdu i jugoslavensku zastavu i dalje od toga ne žele, ne mogu i ne znaju”

Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel odgovorio je u utorak Stožeru za obranu hrvatske Rijeke, koji su zbog svečanosti otvorenja EPK 2020 i najavljenih programa koji su dio programskog pravca Doba moći zaprijetili ‘mirnodopskom Olujom’.

Prijetnje HSP-a: Desničari zbog EPK prijete “mirnodopskom Olujom”

U odgovoru Obersnel navodi:

“Stožer za obranu hrvatske Rijeke ima problem s prihvaćanjem Riječkih antifašista i antifašističkih tekovina koje njegujemo kao i cijela civilizirana Europa, ali se to boje glasno reći. Nema ovo njihovo priopćenje nikakve veze s kulturom i programom Rijeke Europske prijestolnice kulture, oni vide zvijezdu i jugoslavensku zastavu i dalje od toga ne žele, ne mogu i ne znaju.

Da su se barem potrudili uzeti i proučiti program Rijeke Europske prijestolnice kulture vidjeli bi i znali bi da su programi koji ih toliko smetaju sastavni dio programskog pravca Doba moći. On tematizira i riječku i hrvatsku i europsku prošlost, različita razdoblja povijesti te različita vremena u kojima se umjetnost razvijala u okviru velikih moćnih sila bilo da su one nosile graditeljsku ili rušilačku moć. Programski pravac Doba moći odavno je predstavljen medijima i javnosti, a većina programa koje okuplja poznata je još od listopada.

U okviru ovog programskog pravca, osim nekoliko programa koji će se realizirati tijekom godine i koje uporno ističe hrvatska desnica koja bi cenzurirala umjetnost, nalazi se primjerice još niz programa, a samo ovaj mjesec odvija se, održano je ili započinje njih čak 6! ” piše Obersnel i u nastavku navodi projekte  koji će se odvijati tijekom cijele godine, primjerice programa  Okoliš sjećanja koji već traje i sastoji se od radova pedesetak umjetnika, a njihova su reakcija na posjete logoru na Golom otoku koji su posjećivali u razdoblju od 2016. do 2019. godine i cjelogodišnjeg projekta  na 120 plakatnih površina (billboarda) diljem Primorsko-goranske županije na kojima će biti  izloženo 25 najboljih rješenja umjetnika koji svojim radovima, performansima i instalacijama šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju postati mjesta sjećanja, učenja i pamćenja, a organizator je Udruga Goli otok Ante Zemljar iz Zagreba u partnerstvu s umjetničkom organizacijom Art De Facto (Zagreb), a o kojima se, kaže Obersnel, ne govori.

“Uz Festival Needcompany, sastavni dio programa Doba moći je i romantična opera u tri čina Tristan i Izolda, središnje djelo opsežnoga reformatorskog opusa skladatelja Richarda Wagnera, koja je povjerena američkoj redateljici Anne Bogart. Ni o njemu iz Stožera za obranu hrvatske Rijeke niti riječi. U tijeku su izložbe D’Annunzijeva mučenica i Violinom iznad granica, obje u sklopu programa Doba moći. Ne znam jesu li ih i imaju li ih namjeru pripadnici Stožera za obranu hrvatske Rijeke pogledati, no nisam primijetio da su istaknuli svoju zabrinutost nad pokušajem fašističkih demonstracija vezanih uz izložbu o D’Annunzijevom boravku u Rijeci i iredentističkim pretenzijama određenih skupina koje su najavljivale svoj pohod na Rijeku.

Siguran sam da će o programu istog pravca, performansu Jugo joga koji poziva građane i prolaznike da se priključe izvođenju koreografije u kojoj se poze partizanskih junaka preuzete s javnih spomenika izmjenjuju s pokretima tjelovježbe, poput joga-položaja, Stožer naći za shodno pisati javne osude makar nemaju pojma da je riječ o umjetničkom obračunu s prošlošću i sadašnjošću.

Oglasit će se i kad na red dođe performans pod nazivom Zajednički manifest komunističke partije ujedinjenog građanstva Rijeke  u kojem autor daruje po jedno numerirano i potpisano djelo svim građankama i građanima Rijeke i organizira zajednički performans u povodu obilježavanja Praznika rada. Oglasit će se, iako ne znaju da je zadaća tog programa potaknuti svijest lokalne zajednice o osnovnim radničkim pravima i klasnim odnosima u društvu, kao i strategijama otpora i borbe za radnička prava aktivnim sudjelovanjem u razvoju mreže osviještenoga građanstva koje će predstavljati svoje stavove i braniti svoja prava u fizičkom i virtualnom, javnom i medijskom prostoru.

Muči ih zvijezda na Riječkom neboderu, odnosno, Samoobrambeni spomenik od armiranog betona i željezne konstrukcije u obliku velike, odbačene i zaboravljene partizanske zvijezde petokrake. Staklo razbijeno u 2800 krhotina uronjenih u petokraku simbolizira 2800 poginulih boraca u bitci za oslobođenje Rijeke.

Samoobrambeni spomenik otvara pitanje pozivanja (ne)željenoga gosta u tkivo grada, defanzivnosti kao vječnog pratitelja napada i začaranog kruga koji takva dinamika stvara.

A što se jugoslavenske zastave tiče, bila je jedna od zastava koje su se našle na dan otvorenja na postamentima na Korzu u sklopu programa Rijeka, koraci vrijeme, odnosno Vremenske crte koja je bila pogled na političku kartu riječke regije u proteklih stotinu godina i država koje su vladale našim gradom.

Jugoslavenska zastava je problem, a zastava Trećeg Reicha sa svastikom, koja je stajala na tim istim postamentima na dan otvorenja Rijeke Europske prijestolnice kulture, Stožeru nije sporna. Tu zastavu očito ne doživljavaju kao problematičnu. I to mi se čini dosta znakovitim.

I na kraju, na račun ove prijetnje o nekakvoj mirnodopskoj Oluji, to Stožeru stavljam na dušu. Ja se ne bojim i nemam ih namjeru sprječavati da rade što god žele pod uvjetom da ne ometaju druge programe. U tom smislu sam i obavijestio policiju da, sukladno svojim ovlastima, osigura redovno održavanje i odvijanje programa Rijeke – Europske prijestolnice kulture”, navodi se u odgovoru Obersnela.

Komentiraj