Pixabay

EKSKLUZIVNO IZ LINKÖPINGA U Gripenovu gnijezdu

Objavljeno u Nacionalu br. 645, 2008-03-24

U SRCU ŠVEDSKE regije posvećene vojnoj industriji nalazi se high-tech tvornica modernih ratnih aviona

Nacional je prošlog tjedna posjetio švedsku tvrtku SAAB Aerosystems u sklopu koje djeluje i poslovna grupacija Gripen International zadužena za prodaju višenamjenskog borbenog zrakoplova Gripen koji se proizvodi u švedskom gradu Linköpingu. Za Šveđane, Linköping je glavni grad zrakoplovstva, jer se pokraj završne linije za proizvodnju zrakoplova Gripen nedaleko od grada nalazi i tvrtka Volvo Aero, a na samo 20 minuta vožnje biciklom od središta grada smješten i muzej švedskog zrakoplovstva. Razlog ovom posjetu je činjenica kako se u idućih godinu dana očekuje odluka hrvatskog državnog vrha o nabavi 12 višenamjenskih borbenih zrakoplova, a jedan od kandidata je i švedski zrakoplov Gripen. Naime, do kraja ovog mjeseca u hrvatsko Ministarstvo obrane moraju pristići odgovori proizvođača višenamjenskih borbenih zrakoplova o tome kakav tip zrakoplova nude Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu i kakvu korist od tog ugovora može dobiti hrvatsko gospodarstvo. Riječ je o prednatječajnoj fazi u kojoj će Hrvatska morati eliminirati neke ponude kako bi u samu završnicu ušlo samo nekoliko ponuditelja. Jedan od ponuđača zainteresiranih da pobijedi je i švedski SAAB sa svojim zrakoplovom JAS-39 Gripen, stoga je iz marketinških razloga razumljivo da su odabrali upravo ovaj mjesec, kad se predaju ponude, kako bi pozvali hrvatske novinare u četverodnevni posjet Švedskoj. Posjet završnoj liniji za proizvodnju Gripena nije bio i jedini, jer smo na putu do nje prošli nekoliko postaja vezanih uz SAAB i švedsko ratno zrakoplovstvo. Usto, na putu smo obišli i neke SAAB-ove poslovne jedinice na području obrambenih tehnologija koje nastoje svoje proizvode plasirati i u Hrvatsku. Nacionalovo prvo odredište na putu do Linköpinga bila je zračna vojna baza F17 Blekinge koja se nalazi na jugu Švedske nedaleko od mjesta Ronnebyja i koja je zapravo vrlo blizu civilne zračne luke Ronneby, model sličan po namjeni i veličini zračnoj luci Zemunik pokraj Zadra u Hrvatskoj. U bazi F17 nalaze se dva skvadrona ili u hrvatskom prijevodu dvije eskadrile zrakoplova Gripen, i to jedna u verziji A i B isključivo za potrebe švedskog ratnog zrakoplovstva, te C i D u NATO-ovoj verziji.

Razlika između tih dviju verzija je u tome što C i D verzija Gripena imaju opremu za punjenje gorivom u zraku, zasloni u pilotskoj kabini su na engleskom jeziku, ugrađena je NATO-ova komunikacijska oprema i napredni sustav za elektroničko ratovanje. U zračnu bazu F17 koja je izgrađena još 1944. zrakoplovi Gripen su stigli 2002. Locirana na jugu Švedske u blizini Baltika, ta je baza bila jedna od najvažnijih za vrijeme hladnog rata. Kao podsjetnik na ta vremena ispred njezina glavnog ulaza nalazi se velika replika zrakoplova iz tog vremena, SAAB-ova A-32A Lansena. U bazi se pokraj zrakoplova Gripen nalaze i helikopteri za protupodmorničku borbu i helikopterska postrojba za traganje i spašavanje.

U blizini zračne baze je i gradić Karlskrona koji je i najveća mornarička vojna baza. Kako bi nam što više približili zrakoplov Gripen, tijekom cijelog dana s nama je bio pilot Gripena kapetan Robert Krznarić, švedski vojni pilot hrvatskog porijekla iz okolice Ogulina. Unatoč tomu što je zbog obiteljskih obveza i novorođenih blizanaca mogao ostati kod kuće, odazvao se na poziv Gripen Internationala da svojim pilotskim iskustvom, porijeklom i poznavanjem hrvatskog jezika što više približi Gripen hrvatskim novinarima. Tog su dana vremenski uvjeti bili dosta loši zbog kiše i snažnog vjetra, ali smo ipak uspjeli vidjeti odlazak u misiju patroliranja zračnog prostora dežurnog dvojca zrakoplova Gripen.

Na pitanje koliko su česti incidenti u zračnom prostoru nad Švedskom i u zoni njihove odgovornosti, Robert Krznarić je odgovorio kako se na kraju svake godine javno objavljuje podatak o broju takvih događaja, ali se ne precizira točan datum i ime onoga tko je ušao neovlašteno u švedski zračni prostor. Ipak, neslužbeno smo doznali kako tijekom jednog tjedna obično budu dva takva događaja. Zanimalo nas je i koliko švedski piloti u toj zračnoj bazi provode godišnje u zraku. Rekli su nam da to ovisi o tome lete li na jednoj vrsti misija i treninga, primjerice izviđanju, ili na svim vrstama borbenih misija odnosno izviđanju, presretanju i gađanju ciljeva na zemlji, pa se tako zna da je minimum od 60 do 80 sati godišnje, a maksimum od 140 do 160 sati. Ne treba podsjećati kako je prosjek naleta hrvatskih pilota MiG-ova oko 10 sati godišnje. Hangari u kojima se nalaze švedski Gripeni iz zračne baze F17 gotovo su identični prostorima u kojima se obavlja završno sklapanje tih zrakoplova koje smo vidjeli nekoliko dana kasnije u Linköpingu. Mnogo svjetla, prostora, ulašteni podovi, oprema za održavanje kao da je nova, a vrlo je teško primijetiti i na zrakoplovima koji se vraćaju iz misija i smještaju u hangare bilo kakve razlike u odnosu na Gripene koji se tamo možda nalaze i nekoliko dana, jer se kontinuirano održavaju. Za vrijeme obilaska boravili smo i u sobi gdje švedski piloti određeni broj sati provode na simulatoru. Tamo nam je rečeno kako će takav simulator biti dio paketa u ponudi Gripena za Hrvatsku. Ipak, vrhunac i posljednji dio posjeta bio je ulazak u Gripenov kokpit. Jedan od najvažnijih sklopova unutar kokpita je švedski višemodni radar tipa Erikson PS-05/A čiji je domet 120 km. Dok se sjedi u kokpitu, može se osjetiti kako je ergonomija kabine prilagođena tomu da opterećenje pilota bude što manje. Kabina je opremljena širokokutnim gornjim prikazivačem, head up displayem i trima multifunkcijskim donjim prikazivačima. Na njima se prikazuju različiti podaci sa senzora, stanje naoružanja, razni letni podaci, mapa s taktičkom situacijom. Nacionalova novinara je zanimao Gripenov sustav data link koji je trenutačno jedan od najnaprednijih u svijetu. Kako je rekao pilot Robert Krznarić, funkcija tog sustava je da u realnom vremenu omogući razmjenu podataka između mnogobrojnih komponenti koje funkcioniraju u sklopu zrakoplovnih snaga. Tako se slike s avionskih senzora radara kao i onih sa sustava AWACS razmjenjuju u realnom vremenu putem zaštićene radioveze, a paralelno se mogu dostaviti i raznim operativnim središtima na zemlji. Domet tog sustava je približno 500 km. Zapovjednik eskadrile putem data linka može dodjeljivati zadatke pratiteljima, jer ima uvid u stanje njihova naoružanja i goriva a može čak preuzeti i vođenje pojedinih modela preciznog oružja koje oni nose. Krznarić je rekao kako je njegov prelazak s prethodnog borbenog zrakoplova na kojem je letio na Gripen bio kao sa stojadina na mercedes. Riječ je o tome da se Gripenom upravlja joystickom u sredini, ali s vrlo malim otklonima ruke, a s lijeve strane mu se nalazi ručica gasa.

Gripen je, prema Krznariću, izvrsno upravljiv zrakoplov i jedino što piloti trebaju usvojiti je način kako što brže prihvatiti promjene određenih modova djelovanja, odnosno reagirati pravovremeno dodirom na određene tipke ovisno o tome je li cilj na zemlji, u zraku i slično. Nakon što smo napustili zračnu bazu u Ronnebyju, na putu prema Linköpingu stali smo i u mjestu Husqvarni gdje su nam predstavnici SAAB Training Systemsa održali prezentaciju o simulacijskim sredstvima za protuoklopnu borbu. U Hrvatskoj već nekoliko godina hrvatski vojnici koriste američki simulacijski sustav Miles2000 kako bi imali što realnije uvjete obuke, međutim, sustav je već sada dosta zastario i pojavili su se znatno napredniji i pouzdaniji, te manje štetni za oči vojnika.

U Linköping smo stigli u popodnevnim satima, te smo nakon sigurnosnih provjera i akreditacije ušli u proizvodne hale gdje se sklapaju zrakoplovi Gripen. Zapravo, u Linköpingu i počinje SAAB-ova zrakoplovna industrija još 1930. Zbog zahtjeva tadašnje švedske vlade za jačanjem zrakoplovstva razvoj počinje 1937. SAAB 17 je bio prvi zrakoplov proizveden 1940. u Linköpingu. U sadašnjoj se tvornici ne proizvode dijelovi nego oni gotovi stižu s različitih strana svijeta, i to iz zemalja EU kao što su Njemačka, Velika Britanija i Švedska, te iz SAD-a i Južne Afrike. Sklapanje se vrši u dvjema proizvodnim halama, a u trećoj se dodatno kontrolira kvaliteta. Za izlazak jednog Gripena iz tvornice potrebno je 3-4 mjeseca, a za vrijeme našeg posjeta tvornici pri kraju su sa sklapanjem bili zrakoplovi za Južnu Afriku i švedske oružane snage. Sklapanje je od početka podijeljeno na nekoliko stanica gdje se kreće od trupa, spajanja kabela, krila, repa, kokpita, te ugradnje izbacujućeg sjedišta motora. Kapacitet proizvodne linije dopušta da u isto vrijeme na sklapanju bude šest zrakoplova. Iz te tvornice je u proteklih pet godina izišlo za izvoz više od 30 zrakoplova Gripen, a najmanje se toliko očekuje u iduće dvije-tri godine.

Sumnje u mito i korupciju

Neposredno uoči dostavljanja prvih ponuda u prednatječajnoj fazi za kupnju novog hrvatskog borbenog zrakoplova, Šveđane kompromitiraju vijesti iz Južne Afrike gdje je pokrenuta opsežna istraga u vezi s podmićivanjem i korupcijom zbog ugovora britanskog BAE Systemsa i švedskog SAAB-a s južnoafričkom vladom iz 1999. o kupnji 24 školska mlazna zrakoplova Hawk i 28 Gripena. To je nakon Mađarske i Češke već treća zemlja u kojoj se pokreće istraga zbog sumnji da su zaposlenici BAE i SAAB grupacije sudjelovali u nečasnim radnjama. Još niti jedna istraga u vezi s nabavom Gripena u spomenutim zemljama nije završena. Nacional je prvi upozorio kako se iza projekta Gripena u Hrvatskoj nalaze ljudi koji su bili blisko povezani s bjeguncem Vladimirom Zagorcem. Nacional je došao do novih saznanja o djelovanju Šveđana u Hrvatskoj koja pokazuju da se ništa nije promijenilo. Premda će tvrtka Fleck d.o.o. još samo nekoliko mjeseci voditi Gripen u Hrvatskoj, pojavili su se novi igrači na račun Šveđana. Prošlog je tjedna Jan Komerički, predstavljajući se kao predstavnik SAAB-a u Hrvatskoj gospodarskoj komori, zatražio sastanak s Nadanom Vidoševićem u ime Hansa Malzachera, Austrijanca koji vuče repove skandala s Gripenom iz Austrije, jer se i on našao na udaru istražitelja zbog goleme provizije koju je trebao dobiti. Teško je vjerovati da će bilo tko od hrvatskih dužnosnika primiti na sastanak ljude koji su već prozivani u inozemnim medijima zbog sumnji u ilegalne aktivnosti. Gripen International i SAAB su se zbog načina na koji nastupaju u drugim zemljama, a sada i u Hrvatskoj, već kompromitirali i teško da će uspjeti.

 

Komentiraj

Source:Eduard Šoštarić