GLAZBENE RECENZIJE Kalifat Dub, Dubioza kolektiv, Zhel

01. KALIFAT DUB ‘NAKOT AZRIELOV’ (POSITIVE REALITY RECORDS): Buntovnici bez presedana

Bez obzira na to imenovali njihov glazbeni izraz spoken pub dubom, post apocalyptic ethno steampunk dubom ili jednostavno rock bendom, Kaliaft Dub jedinstvena je glazbena pojava na regionalnoj rock sceni koja zaslužuje pažnju publike i medija. Za sebe kažu da se informiraju, zabavljaju, prenose poruke, buče, educiraju, sviraju, pjevaju pričaju, recitiraju… i gotovo da su potpuno u pravu. Već na prethodnom albumu ‘’Ringišpil iz Haada’’ 2015. bilo je jasno da je Kalifat dub ubojita formacija pripovjedača priča Chakke Svrake i glazbenog kreativca Harisa Piltona. U pitanju je zagrebačko-ljubljanska skupina koja svojim stihovima razbija sve tabue i dogme, poziva na bunt, pokazuje prstom na društvene tumore, visoko u zrak diže srednji prst i šaku, priča o ljudskoj izopačenosti, ogovara političke anomalije… Njihova poezija je mračna i iskrena, pojačana sampleovima informativnih emisija i nevjerojatnim dub grooveom. Svojevrsni nastavak projekta Golem, ali uz naglašeni dub zvuk i pojačanu priču o apokalipsi koja traje uz njihov soundtrack ispunjen zaraznim plesnim ritmovima. Obavezno preslušati, informirati se, zaplesati…!

02. DUBIOZA KOLEKTIV ‘PJESMICE ZA DJECU I ODRASLE’ (MENART): Novi adut vrhunskog benda

Kada su se pojavili na sceni 2003., bilo je jasno da je u Bosni i Hercegovini rođena grupa koja je svojim specifičnim glazbenim underground izrazom ozbiljno zagrizla na globalno tržište. Međutim, prva tri albuma na engleskom jeziku bili su više njihovo odrastanje i traženje, unatoč neskrivenim kvalitetama i talentu članova benda. Album ‘’Firma Ilegal’’ objavljen je 2008. s tekstovima na materinjem jeziku, nakon kojeg počinje nevjerojatan uzlet ove izuzetno simpatične rock grupe iz Bosne i Hercegovine. Ovih dana objavili su deveti studijski album i došli do statusa globalno najuspješnije rock grupe s ovih prostora. Oni bez problema pune koncertne prostore na prostoru cijele regije, ali i Sjeverne i Južne Amerike te Australije, a pogotovo Europe. I kada se već počelo pričati da su stigli do vrhunca i ispucali sve kredite, novi album bez problema demantira skeptike. Tekstualno nadmoćni sa stihovima ispunjenih cinizmom, sarkazmom i ironijom, uz neizostavnu dozu karakterističnog bosanskog humora, Dubioza kolektiv ponovo je napravila korak naprijed. U o pitkim pjesmama uspješno spajaju dub step s metalom i balkanskim folklorom te stalnim ska ritmom. Njihova brass sekcija mogla bi svirati ubitačan funk, ali pokriva sve glazbene žanrove dajući zamah njihovim pjesmama. Vrhunski produciran album s devet novih pjesama dokaz je da Dubioza kolektiv s razlogom stoji na vrhu regionalne rock scene, paralelno konkurirajući svjetskim rock zvijezdama na globalnoj sceni.

03. ZHEL ‘KICKS AND BRUISES’ (VLASTITO IZDANJE NA BANDCAMPU): Izvanserijski album velikog kreativca

Željko Vukičević Zhel jedan je od najtalentiranijih istarskih kantautora koji je svojim debitantskim albumom ‘’Northern Eye, Southern Blood, Western Bullet, Eastern God’’ sredinom devedesetih u potpunosti zbunio i oduševio hrvatske glazbene kritičare, ali i publiku. Ovih dana objavio je peto diskografsko ostvarenje. Iako je Zhel uspješno debitirao i u režiji, tek posljednjih deset godina posvetio se spoju zvuka i slike kroz eksperimentalno-umjetničko djelovanje na globalnom planu. Upravo zbog toga i najnoviji album ‘’Kicks And Bruises’’ zvuči poput svojevrsnog djela većeg umjetničkog projekta. Zhel je i dalje dosljedan ogoljeloj formi pjesama pojednostavnjujući ih do srži, što i čini njegovu glazbu posebno lijepom, ali je gotovo svaka od njih obogaćena raznim sampleovima i svakojakim elektronskim zvukovima i šumovima. Novi album na momente podsjeća na slabo poznati soundtrack Ryuichija Sakamota i izgubljene pjesme Johna Lennona, a dobrim dijelom i na nepoznati underground projekt Davida Bowieja. U cijeloj toj šumi utjecaja Zhel savršeno pliva svojim autorskim izrazom i ponovo je stvorio izvanserijski album vrijedan pažnje koji zaslužuje vrlo visoku ocjenu i maksimalnu pozornost publike na njegov rad.