USPJEŠNO IZ KRIZE Antičević: Algoritam je spreman za nove izazove

Autor:

03.06.2015., Zagreb - Neven Anticevic, vlasnik nakladnicke kuce Algoritam.
Photo: Borna Filic/PIXSELL

Nakladnička kuća Algoritam u protekloj je godini zahvaćena najdubljom krizom u 25 godina postojanja iz koje se, prema riječima glavnog urednika Nevena Antičevića, uspješno izvlači spremna na nove izazove, a predstečajna nagodba, zbog koje je taj nakladnik morao privremeno “obustaviti proizvodnju”, trebala bi biti gotova do Božića.

 “U ovome trenutku izlazak iz krize vidljiv je u prvome redu po tome što prodaja, nakon niza godina prosječnog pada od 10 posto godišnje, prema posljednjim podacima koji se tiču čitave industrije, više ne pada”, kazao je Antičević u razgovoru za Hinu.

Nakon što je tijekom većeg dijela 2015. zbog predstečajne nagodbe morao privremeno “obustaviti proizvodnju” kako bi konsolidirao pozicije i proveo nužno rezanje neracionalno visokih troškova, Algoritam je nedavno ponovno počeo tiskati knjige na vrijeme za književni sajam Interliber.

Nakon podjele djelatnosti na tri zasebne tvrtke: distribuciju, maloprodaju i nakladništvo, tvtka je trenutno u završnoj fazi pripreme dokumentacije za raspravno vijeće koje će temeljem većine glasova vjerovnika donijeti odluku o predstečajnoj nagodbi koja bi, nastavi li se sve po planu i očekivanjima, trebala biti gotova do Božića. Da bi bila pravomoćna, nagodbu mora odobriti i sud, nakon čega nastupa godina dana tzv. “grace perioda”, za koje vrijeme tvrtka može ponovno pokrenuti svoje aktivnosti.

“Računamo da ćemo u tome razdoblju proizvodnju vratiti ‘na staro’ i konsolidirati sve ono što je još ostalo neriješeno, mada mislim da smo sada praktički sve riješili”, rekao je Antičević u razgovoru za Hinu.

U sklopu predstečajnog procesa, Algoritam je posljednjih mjeseci rezao troškove na mnoge načine – najvažniji od kojih je bilo izdvajanje maloprodajne mreže u zasebnu tvrtku Algoritam Profil Mozaik (APM), zajedno s Profilom i Mozaikom knjiga, te smanjivanje broja zaposlenih, kojih je tvrtka na svojem vrhuncu imala dvjestotinjak. Velik dio zaposlenih u maloprodaji izdvojen je već samim tim potezom, njih 120, a trenutno Algoritam zapošljava 40-ak ljudi.

“No, to je samo ‘vrh sante’ jer mašinerija koja izbacuje stotinjak naslova godišnje temelji se mahom na vanjskim suradnicima, kojih je u svakome trenutku tristotinjak – prevoditeljima, redaktorima, lektorima, urednicima, ilustratorima”, istaknuo je Antičević.

Najdublja kriza dosad

Kriza koja je 2015. zahvatila Algoritam bila je najdublja u 2,5 desetljeća povijesti tvrtke i posljedica je najteže gospodarske krize u posljednjih nekoliko desetljeća: od početka samostalne Hrvatske, nakladništvo je prošlo razne faze rastova i padova no, posljednji je pad bio najdublji.

“Kad je uveden PDV na knjigu, znalo se da će tome prije ili poslije doći kraj; pomama za jefinim knjigama novinskih izdavača također je morala nekada prestati, no ovaj put, kriza je potrajala mnogo duže nego što je bilo tko predmnijevao: očekivali smo da će trajati 2-3 godine i za to smo se dobro pripremili, tako da u početku ona na nas nije imala nikakvog efekta. No nitko nije računao da će sve skupa potrajati šest godina”, napomenuo je Antičević.

Zbog specifičnosti ‘proizvodnog’ procesa, nakladništvo vrlo sporo reagira na krizu. “Tako, kad se kriza produži, kao što sada traje već šest godina, dolazi do naglog, razornog pada”, objasnio je.

Načina da se pomogne nakladništvu ima mnogo, a potpora nakladnicima ne mora nužno biti jedan od njih, jer “mi smo privatne tvrtke koje komercijalno djeluju na tržištu”, smatra Antičević.

“U malim zemljama kao što je Hrvatska, država bi trebala podržati i sufinancirati autore: u zemlji s četiri milijuna stanovnika niti jedan autor ne može živjeti od svojeg pisanja, jednostavno zato što ne može prodati 40 tisuća knjiga godišnje, koliko bi morao prodati da bi zaradio jednu prosječnu plaću mjesečno”, kazao je.

Eventualnu ulogu digitalne knjige u krizi tiskane knjige Antičević odlučno odbacuje: “Hrvatska nikad nije zagrizla u tu jabuku. Čitanje na elektronskim medijima samo je moda koja ima svoju korisnost i koja će zasigurno naći svoje mjesto i publiku, a kupovina elektronske knjige već je sada u padu, dok raste prodaja tiskane. Elektronska knjiga uzela je 20 posto tržišta, industrija se prilagodila i stanje je stabilno”, ocijenio je.

Uskoro novi King, Cornwell, Grisham, Martin…

Algoritam u prosjeku godišnje objavi stotinjak knjiga – od čega je po 15-ak publicističkih i naslova domaćih autora, a ostalo otpada na prijevodnu literaturu – a tome se taj nakladnik planira vratiti čim se za to postignu pravni uvjeti: bude li sve bude po planu, već u idućoj godini.

Na popisu su zasad knjige za koje su već kupljena prava, ukupno pedesetak naslova, među kojima Antičević najavljuje nova djela Stephena Kinga, Patricije Cornwell, Johna Grishama, Georgea RR Martina a kao jednu od poslastica naveo je i Penguinovu seriju ‘remakea’ Shakespeareovih izdanja.

“Penguin je angažirao najpoznatije svjetske pisce da napišu roman po svojoj omiljenoj Shakespeareovoj knjizi. Na projektu je okupljena zvjezdana serija pisaca koji bi trebali napisati dvadesetak knjiga. Zasad ih je najavljeno osam od čega će tri biti objavljene u nas u 2016., a među autorima su Margaret Atwood i Jo Nesbo”, kazao je.

Tu je i niz domaćih autora, već započetih serijala, a postoje i “knjige koje još nisu napisane ali će biti objavljene”, kao što je nova knjiga poznatog kanadskog autora fantastike Guya Gavriela Kaya koji je Hrvatsku posjetio četiri puta i kojemu je Algoritam dosad objavio deset romana. Kay upravo piše jedanaesti roman – o dubrovačkim gusarima.

“Knjiga izlazi u travnju i mi ćemo je objaviti paralelno sa svjetskom premijerom”, najavio je glavni urednik.

Dokaz da Algoritmovi urednici imaju ‘dobar nos’ za knjigu je činjenica da je čak 200-tinjak knjiga objavljenih u izdanju toga nakladnika kasnije ekranizirano, što Antičević smatra potvrdom svoje uređivačke politike.

Do kraja 2015. Algoritam će ispuniti planirano za tekuću godinu – u pripremi je još 30-ak naslova – kako bi u iduću ušao spreman za nove izazove i novi rast, najavio je.

“Prespavali smo jedan proljetno-ljetni ‘san’ koji uopće nije bio san već vrlo teško razdoblje za nas, koje smo morali junački odraditi, a sada imamo priliku za novi početak. Pod time mislim da se možemo vratiti natrag na stare navike i očekujem da ćemo u idućoj godini uspjeti objaviti oko 120 naslova”, kazao je, napomenuvši ipak kako “o tržištu ovisi hoće li se to ostvariti”.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)