Izložba “Hrvatska suvremena medalja”, koja se otvara u četvrtak u Studiju Moderne galerije “Josip Račić”, s gotovo sedamdeset recentnih radova hrvatskih medaljera svih naraštaja pokazuje kako suvremena hrvatska medaljerska umjetnost ne zaostaje za globalnim kretanjima u vizualnim umjetnostima.

Autorica izložbe i kataloga Tatijana Gareljić ocijenila je kako uobičajeno shvaćanje medalje u kulturnopovijesnom kontekstu opstaje i danas , njezino lice i naličje, sadržaj i smisao, ali ona postaje i nešto potpuno novo i drugačije.

“Njeno je osuvremenjeno lice samopoticajno i rezultat čistog umjetničkog promišljanja i djelovanja, samo je još po formi i formatu medalja, no iskoračuje iz svog medijskog determinizma i udaljava se od stilskih obrazaca”, ustvrdila je u predgovoru kataloga.

Po njezinim riječima, suvremene medalje često su izrađene od raznovrsnih i novih, nekonvencionalnih, skulptorskih materijala, a ako su izlivene u bronci, lišene su društvenih tema i dokumentarnosti događaja, no apsorbiraju najnovije umjetničke trendove, iskazuju vrlo osobne teme, promišljanja i osjećaje umjetnika, kontekst im je asocijativan i meditativan.

“Izložba omogućava uvid u raznovrstan i dinamičan svijet raznoliko koncipiranih i oblikovanih djela suvremenog hrvatskog medaljerstva visokog likovnog dosega”, ocijenila je.

Hrvatska moderna medaljerska umjetnost javlja se u osvit secesije, a njezini su začetnici hrvatski kipari Robert Frangeš-Mihanović i Rudolf Valdec, čije su spomenice na razini ondašnjeg europskog medaljerstva.

Tijekom prve polovice prošlog stoljeća ističe se medaljerski opus Ive Kerdića, dok promjenom oblika povijesne medalje četrdesetih Vanja Radauš preoblikuje zadani krug medalje u formalnom i morfološkom smislu čime utire put suvremenom hrvatskom medaljerstvu.

Već na izložbi Suvremena medalja u Hrvatskoj održanoj 1969. u Muzeju za umjetnost i obrt uočavaju se promjene u odnosu na tradicionalnu medalju, no i dalje se poimaju kao počasnice važnoj osobi ili društvenom događaju.

Od početka osamdesetih do danas održavaju se Memorijali Ive Kerdića, trijenalne izložbe koje predstavljaju postignuća suvremenog hrvatskog medaljerstva.

Zahvaljujući osnivanju smjera Mala plastika i medaljerstvo na Kiparskom odsjeku zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu 1996. godine, pod vodstvom profesora Damira Mataušića stasali brojni mladi kipari posvećeni medaljerstvu i maloj plastici.

Radove nastale od devedesetih godina do danas u Studiju Moderne galerije izlaže 26 hrvatskih medaljera. To su Ivan Antolčić, Paula Banić, Kruno Bošnjak, Zdravko Brkić, Ana Divković, Stjepan Divković, Rebecca Glavan Glušac, Karlo Gross, Marko Horvat, Kuzma Kovačić, Đurđica Kovačiček, Maja Krstić-Lukač, Margareta Landau Nejašmić, Damir Mataušić, Jelena Mavrić, Matko Mijić, Medarda Pack, Matej Pašalić, Luka Petrinjak, Anja Planinčić, Irena Podvorac, Judita Poljak, Stipe Sikirica, Maja Šimunović, Martina Vrbljanin i Željko Zima.

Izložba će biti otvorena do 15. prosinca.

Komentiraj

FOTO:HINA/ Moderna galerija/ ua
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.