Završeno je ovogodišnje izdanje konferencije New Europe Market 2017.

Jedna od najzanimljivijih i najinspirativnijih priča na NEM-u 2017 dotiče se Izzeta Pinta, osnivača i predsjednika Global Agencyja, distributera slavnih turskih serija i televizijskih reality formata.

Tajne uspjeha Izzeta Pinta svakako se mogu objasniti u smislu marketinških strategija i kvalitete proizvoda, ali i upornosti. Još prije deset godina Izzet Pinto bio je običan prodavač cipela u obiteljskoj trgovini, dok ga rođak, nakon nekoliko propalih poslovnih pothvata, nije nagovorio na prodaju formata. Nakon što je prodao prvi format, koji je postigao uspjeh u nekoliko zemalja, počeo se baviti turskim dramskim serijama te je krenuo skupljati snimke od turskih producenata.

Zamalo je bankrotirao, jer je uložio sav novac u promocijske aktivnosti diljem Turske. Rizik se isplatio budući da je serija istog trenutka postala hit u više od 80 zemalja diljem svijeta.

Popularne serije koje su kupljene od Global Agencyja i prikazane u balkanskoj regiji uključuju 1001 noć i Sulejmana Veličanstvenog, a turska drama Majka uskoro će se prikazivati u Hrvatskoj na RTL-u.

Izzeto Pinto

Predzadnjeg dana održan je panel ‘Korisnici na prvome mjestu’ koji se bavio pitanjem tko su gledatelji za koje se kupuju formati i u kojoj je mjeri publika općenito stereotipna. Guy Bisson istaknuo je da televizija više nije usredotočena samo na milenijsku publiku. Populacija stari, a medijske tvrtke to počinju shvaćati pa su se trgnule. Bissonovo istraživanje pokazuje da današnja kućanstva s malom djecom gledaju mnogo manje linearnih televizijskih programa, a mnogo više internetskih sadržaja.

Boris Trupčević, direktor Styria Media Grupe za Hrvatsku, istaknuo je da se sve neprestano mijenja i da skupina FANG (Facebook, Amazon, Netflix, Google) želi uništiti tradicionalnu televiziju. Styria je na to odgovorila pokretanjem Joomboosa, kanala na YouTubeu koji predstavlja hrvatske zvijezde YouTubea.

Prezentacija ‘Od partnerske prodaje do upravljanja distribucijom sadržaja’ pozabavila se načinom distribucije sadržaja i izradom marketinških strategija. Gabor Harsanyi, potpredsjednik Upravljanja distribucijom sadržaja u Viacomu, objasnio je kako Viacom djeluje na različitim platformama primjenjujući različite poslovne modele. Od linearne do nelinearne televizije, partnerskog marketinga i potrošačkih proizvoda, programa prodaje, OTG događaja i sponzorstava…

Jedna od najzanimljivijih osoba koja je privukla mnoštvo sudionika za svoju zatvorenu radionicu bio je profesor Goran Vlašić, predsjednik Vijeća Instituta za inovacije. Panel ‘Dopustite da odaberem umjesto vas’ uglavnom se temeljio na big data (podatkovnoj) analizi i tome kako se ona rabi u televizijskoj industriji.

Predzadnji dan je zaključila zadivljujuća prezentacija Julius filma, mlade producentske kuće koja je napravila ‘homage Blade Runneru’ u svojoj garaži bez ikakvih ulaganja. Oslanjajući se na veliku kreativnost, uspjeli su izraditi cijeli grad s pomoću maketa, različitih svjetlosnih kompozicija i tekstura. Dino Julius i Luka Hrgović publici su otkrili sve male tajne i objavili da uz pomoć Kickstarter kampanje kane financirati produkcijske troškove za svoj kratkometražni film Slice of Life.

Kraj pretposljednjeg dana NEM-a obilježio je FOX party u starom dijelu grada.

Posljednjega dana NEM-a održana su dva panela posvećena sadržaju, kao i korisna prezentacija Aspere na temu brzih i sigurnih protokola za podatkovni prijenos. NEM 2017 zaokružio je panel o hrvatskoj produkciji i promjenama u zakonskim propisima s posebnom gošćom – ministricom kulture Republike Hrvatske, Ninom Obuljen Koržinek.

Thomas Ahrens iz Aspere, tvrtke u sklopu IBM-a, objasnio je prisutnima njihov jedinstven, patentiran protokol utemeljen na softveru koji se već stalno koristi u hollywoodskim studijima. Jamstvo njihove kvalitete potvrđeno je osvajanjem nekoliko nagrada Emmy.

Nedvojbeno je jedan od najposjećenijih panela bio ‘Ne možete me zaustaviti: moć TV kanala’, koji se bavio pitanjem imamo li na tržištu previše ili premalo kanala.

Karin Heijink, potpredsjednica za sadržaj i proizvode tvrtke Viasat World Limited, na to je odgovorila jednostavno. “Nitko mi nije rekao da je napisano previše knjiga pa tako razmišljam i o televizijskim kanalima! Veća se pozornost posvećuje kvaliteti kanala nego njihovoj brojnosti“, prokomentirala je.

Bartosz Witak, viši potpredsjednik i generalni direktor Viacoma za središnju i istočnu Europu i Izrael, izrazio je želju za manje kanala sa zabavnim sadržajem i za više kanala s reprezentativnim žarovima s poslovnim modelima koji odgovaraju televizijskoj industriji.

“Žanrovi su se promijenili, nema dovoljno kvalitetnog sadržaja i nedostaje ono nešto jedinstveno. Znam to, jer sam promatrao svoju djecu: njihovi su uzori zvijezde YouTubea, a taj je sadržaj grozan“, istaknuo je John Rossiter, generalni direktor za središnju Europu tvrtke Sony Pictures Television Networks.

Victoria Davies, starija potpredsjednica i Country Manager u tvrtki Discovery Networks Central and Eastern Europe, potvrdila je da problem nije u broju kanala, nego u kvaliteti njihova sadržaja.

“Moram priznati da je Hrvatska napravila sjajan posao na tržištu u smislu distribucije i novog sadržaja. Hrvatska je uspiješno tržište koje se razvija i prisutan je velik potencijal za razvoj“, panel je zaključio Mike Moriarty, predsjednik AMC-ja za Središnju Europu.

Predstavnica Keshet Internationala, Paula Cohen McHarg i hrvatski producent Nebojša Taraba, tvorac domaće serije Novine predstavili su oglednu studiju u vezi s tom serijom. Keshet International i Taraba potpisali su na NEM-u 2016. ugovor kojim je Keshet kupio prava za distribuciju Novina. Otad je serija polučila uspijeh i prodana je na međunarodnom tržištu.

Posljednji je panel NEM-a 2017. iznjedrio živu raspravu o reformi medijskih zakona, koja bi trebala promijeniti ulogu i položaj Hrvatske radiotelevizije (HRT). Raspravljalo se o reformi koja bi trebala postaviti HRT u samo središte kulturnog i kreativnog sektora i procesa u tim sektorima, ne samo u Hrvatskoj, nego i šire. Posebna gošća na panelu bila je Nina Obuljen Koržinek, ministrica kulture Republike Hrvatske. Ona je istaknula da joj je drago što se “hrvatsko tržište otvara i širi te što jasno vidimo kako televizijska produkcija raste iz godine u godinu. U vezi sa zakonskim promjenama, ministrica je potvrdila da se reforma nastavlja:

“Do kraja ove godine finalizirat ćemo proces započet prije četiri do pet godina u doba prethodne vlade. Godine 2018. očekujemo da ćemo revidirati sve relevantne zakone, ali ta poglavlja i zakoni povezani su s Europskom Unijom na dvije razine: revidiranje audiovizualnih medijskih usluga, a za to ne znam kad će biti obavljeno te razvoj zajedničkog digitalnog tržišta. Medijska prisutnost i prisutnost kulturne različitosti na novom reformiranom tržištu svakako su prioritet“, rekla je Nina Obuljen Koržinek.

Marija Nemčić, voditeljica Odjela za međunarodne odnose na HRT-u, potvrdila je da HRT i Hrvatska Vlada dovršavaju rad na novom ugovoru za diskrecijske javne pozive za vanjsku produkciju te da je HRT sad suočen s mnogim izazovima – mora pokazati još veću vizionarsku sposobnost, mora biti prisutan na svim platformama, a i inovativan.

Dario Vince, direktor i član Hrvatske udruge neovisnih producenata, napomenuo je da oni na taj sporazum gledaju oprezno i da se ne žele previše nadati, ali da pozdravljaju promjene u odnosu na produkciju. Ministrica je nakon zanimljive rasprave o producentima zaključila da to područje ne smije biti pretjerano regulirano te da će rado poduprijeti pregovore o okvirima suradnje između nacionalne televizije i neovisnih producenata.

Nina Obuljen Koržinek i Marija Nemčić na panel raspravi

Komentiraj