Vodik i za laka gospodarska vozila: Bosch ispituje kombije s gorivnim člancima

Autor:

Bosch

  • Dva demonstracijska vozila pružaju sveobuhvatne podatke za daljnji razvoj ovog alternativnog pogonskog sustava.
  • Bosch upotrebljava vlastite komponente gorivnih članaka u ispitivanjima.
  • Prvi su nalazi za autonomiju i vrijeme ponovnog punjenja impresivni.
  • Svatko može isprobati ispitna vozila probnim vožnjama na izložbi IAA Transportation u Hannoveru.

Kombijima se roba brzo dostavlja na odredište, u idealnom slučaju s pomoću pogonskog sklopa koji ne proizvodi lokalne emisije. Međutim, što je putovanje duže i vozilo teže, to se električni pogon s akumulatorom više napinje do svojih granica. Tu prednosti gorivnog članka izlaze na vidjelo. Društvo Bosch opremilo je dva kombija tom tehnologijom i započelo probni rad na cestama. “Gorivni članak omogućuje veliku autonomiju i kratko vrijeme ponovnog punjenja, što čini duga putovanja ekonomičnijima”, rekao je dr. Markus Heyn, član upravnog odbora i predsjednik poslovnog područja Rješenja za mobilnost društva Bosch. “Na primjeru dvaju kombija s gorivnim člancima širimo svoje razumijevanje sustava i pokazujemo da gorivni članak može biti prikladno pogonsko rješenje i za laka gospodarska vozila.” Partner na projektu jest društvo ABT eLine GmbH, koje je zajedno s društvom Bosch Engineering GmbH projektiralo i prenamijenilo vozila. Na ovogodišnjoj izložbi IAA Transportation u Hannoveru društvo Bosch pružilo je zainteresiranim posjetiteljima priliku da na stazi iskuse ispitna vozila i tehnologiju gorivnih članaka društva Bosch.

Većinska uporaba komponenti društva Bosch

Razvojni inženjeri uspjeli su upotrijebiti komponente društva Bosch u gotovo cijelom sustavu gorivnih članaka. Upotrebljava se komplet gorivnih članaka, koji čini sklop, modul za dovod s anodom, uključujući injektor plinovitog vodika i ventilator za recirkulaciju, elektroničku upravljačku jedinicu, električni zračni kompresor i komponente sustava za pohranu vodiku, pa čak i veliki broj senzora. Tehnička osnova obaju vozila komercijalno su dostupni kombiji koji se pokreću isključivo električnom energijom. Akumulatori, uključujući periferne uređaje, sada su zamijenjeni s pet spremnika za pohranu za ukupno više od 10 kilograma vodika, gorivnim člankom i manjim litij- ionskim akumulatorom. “Smještanje komponenti gorivnih članaka u raspoloživi prostor za ugradnju bio je velik izazov”, izjavio je dr. Uwe Gackstatter, predsjednik odjela Rješenja za pogonske sklopove društva Bosch. Partner ABT eLine prilagodio je rashladni sustav, sustav upravljanja vozilom i električni sustav. Društvo Bosch projektiralo je sustav gorivnih članaka, ugradilo ga u vozilo zajedno sa sustavom za pohranu vodika i razvilo pridruženi sustav upravljanja. Nakon potrebnih tehničkih ispitivanja vozilima je dodijeljeno službeno odobrenje za cestovnu uporabu.
Projekt već pruža važne uvide: čak i kada su opterećena, vozila mogu prijeći do 540 kilometara, a ponovno se napune za šest minuta. Gorivni članak stoga ubuduće može biti dobar dodatak električnom pogonu s akumulatorom za upravitelje voznog parka čiji kombiji prelaze osobito duge udaljenosti tijekom dana i navečer se vraćaju u postrojenje za održavanje i skladištenje.

 

Photo:Bosch

Gorivni članak i vodik spremni su za sljedeći korak

Prve komponente društva Bosch za gorivne članke već su u masovnoj proizvodnji. Međutim, posao nije ni približno gotov. “Potrebno nam je što više podataka iz stvarne vožnje kako bismo nastavili razvijati sustav”, pojasnio je Gackstatter. Zahvaljujući povezivosti s oblakom dva ispitna vozila sada u stvarnom vremenu šalju te podatke na računala razvojnih inženjera, čime se nadopunjuju izmjerene vrijednosti iz ispitnih stanica. S tim znanjem društvo Bosch može klijentima ponuditi komponente koje su prethodno isprobane i ispitane, kao i sveobuhvatnu podršku pri projektiranju sustava. Ipak, i dalje su potrebni dodatni koraci kako bi se postigao velik napredak u tehnologiji goriva. “Industrija i politika moraju surađivati na uklanjanju prepreka koje stoje pred tehnologijom vodika”, upozorio je Gackstatter. Naprimjer, razvoj infrastrukture spremnika i proizvodnja zelenog vodika u većim količinama i dalje su zadaci koji se mogu riješiti samo zajedničkim naporom.

Photo: Bosch

 

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.