Trgovački lanci taje da zbog koronavirusa imaju duplo veći promet

Konzum je zbog koronavirusa samo u jednom danu prošlog tjedna imao promet 40 milijuna kuna, dok je na isti taj dan u ožujku prošle godine imao oko 20 milijuna kuna. No ni on niti ostali lanci ne žele otkriti brojke

Najveći hrvatski maloprodajni trgovački lanac Konzum u samo jednom danu prošlog tjedna, kada je situacija s koronavirusom počela eskalirati, udvostručio je svoju prodaju u odnosu na isti taj dan ožujka prošle godine. Visoki poslovni izvor upućen u poslovanje Konzuma tvrdi da je tog dana prošlog tjedna Konzum ostvario ukupan promet u iznosu oko 40 milijuna kuna, dok je na isti dan prošle godine njihov promet iznosio oko 20 milijuna kuna. Konzum nije jedini trgovački lanac kojem je prodaja drastično porasla, a police često ostaju prazne. Navala je na sve trgovačke centre jer građani u strahu od proširenja zaraze koronavirusom i mogućnosti dulje potrebe za samoizolacijom nastoje prikupiti što više zaliha, što nije slučaj samo u Hrvatskoj, već u svim zemljama zahvaćenima koronavirusom. U situaciji kad svi stručnjaci upozoravaju na negativne posljedice koronavirusa, to je jedan od rijetkih, uvjetno rečeno, pozitivnih gospodarskih pokazatelja, ali zasigurno nedovoljan u uvjetima kad se u pojedinim dijelovima zemlje, konkretno, u Istri, na punih mjesec dana zatvaraju svi hoteli, ugostiteljski objekti i uslužne djelatnosti poput frizera koje su u izravnom kontaktu s klijentima.

Nacional je svim maloprodajnim trgovačkim lancima koji posluju u Hrvatskoj uputio upite s konkretnim pitanjem je li im i koliko porasla prodaja u posljednja dva tjedna veljače i prva dva tjedna ožujka ove godine, i svi su više ili manje izravno potvrdili da im je promet porastao, ali taje i ne žele otkriti konkretne brojke niti postotke porasta svog naočigled većeg prometa. Međutim, podatak koji je objavila Porezna uprava, a potvrdio ministar financija Zdravko Marić, da je broj fiskaliziranih računa u petak bio dvostruko veći, govori o tome da podatak o dvostruko većem prometu u Konzumu u odnosu na lani nije nimalo pretjeran te da je slična situacija i u svim ostalim maloprodajnim trgovačkim lancima.

Ministar financija Zdravko Marić u subotu nakon sjednice Vlade izjavio je da je u petak izdano 98 posto više fiskaliziranih računa nego istoga datuma prošle godine, da je promet u maloprodaji udvostručen.

“Jučer je izdano 98 posto više fiskaliziranih računa nego na isti dan prošle godine. Jutros su me zvali maloprodajni lanci i rekli da se taj trend nastavlja”, rekao je Marić nakon sastanka u Vladi, kako je objavila Hina. Naglasio je da robe ima dovoljno, ali da treba osigurati njezinu normalnu distribuciju. Rješenje se, kako je rekao, razmatra i trebalo bi biti spremno početkom tjedna. Ministar je pohvalio blagajnice, skladištare i transportne radnike i rekao da zaslužuju veliko poštovanje te im treba omogućiti da i dalje normalno rade.

Ono što nije poznato je zbog čega trgovački lanci za sada taje podatke o razmjerima porasta prometa. Osim maloprodajnim i specijaliziranim trgovačkim lancima, prodaja je porasla i u ljekarnama, a jedini koji su najkonkretnije odgovorili o postocima porasta bili su iz Atlantic Grupe koja u svom portfelju ima i Farmaciu, najveći privatni lanac ljekarni u Hrvatskoj.

Ravnateljica ZU Farmacia Ljerka Jurić Karoli i direktorica Korporativnih komunikacija Atlantic Grupe Gabrijela Kasapović, potvrdile su da je u njihovim ljekarnama promet u zadnja četiri tjedna rastao preko 25 posto, ali i naglasile da je taj trend uzrokovan ne samo trenutnim stanjem s koronavirusom, već i pomakom trenda kretanja gripe 2020. u odnosu na 2019. kada je nastupila ranije. Kako stoji u njihovom odgovoru: “Promet u ljekarnama u navedenom razdoblju raste preko 25 posto, što je u skladu s kretanjima gripe koja je ove godine imala nešto kasniji početak i vrhunac vala nego u 2019. godini. Potražnja je također u skladu s trendovima i aktivnostima na tržištu pa osim dodataka prehrani i kozmetike pojačano idu protuupalni bezreceptni lijekovi, medicinski potrošni materijal, medicinski uređaji (toplomjeri) i dezinficijensi, no trenutno nema problema s opskrbom.

Porast cijena je zabilježen kod kirurških maski s gumicom, koje su najtraženija roba i ujedno teško dobavljiva, zbog čega raste ulazna cijena za ljekarne od strane proizvođača/dobavljača. Potražnja je trenutačno prevelika na ovom segmentu te cijene variraju s obzirom na to da se broj izvora za nabavu sveo na minimalan broj dobavljača/preprodavača.”

Spar, Lidl, Kaufland, Tommy, Metro, dm, svi su potvrdili da bilježe povećanu potražnju, ali nitko ni približno nije htio precizirati brojke. Iz Konzuma navode da im je znatno porasla i online prodaja, all ne i koliko

No iz svih ostalih kako maloprodajnih trgovačkih lanaca, uključujući one specijalizirane poput dm-a, kao i ljekarničkih lanaca koje smo kontaktirali, zatajili su podatke o razmjerima porasta prodaje koja bi u sljedećih nekoliko dana, prema procjenama, mogla još i više porasti.

Iz Spara Hrvatska o porastu prodaje odgovorili su samo sljedeće: “Naše trgovine se konstantno pune robom i opskrbni lanac funkcionira. U stalnom smo kontaktu s našim dobavljačima koji isporučuju dodatne količine robe te smo osigurali dovoljne količine potrebne robe za naše kupce.”

Kao i svi ostali trgovački lanci, posebno su željeli naglasiti da se u njihovim trgovinama provode sve mjere sprečavanja širenja zaraze koronavirusom.

Isključivo o sprečavanju širenja zaraze koronavirusom bilo je riječi i u odgovoru iz Kauflanda, dok su o porastu prometa potpuno izbjegli dogovoriti:

“Kaufland pomno prati razvoj situacije povezane s koronavirusom. Primarni cilj nam je zaštititi naše zaposlenike i kupce te u suradnji s našim dobavljačima osigurati dostupnost proizvoda”, odgovorila je voditeljica službe Korporativnih komunikacija Kauflanda Marija Franić. Tek na ponovljeni upit, šturo je prošlog petka priopćila: “Ono što svakako možemo potvrditi jest povećani broj kupaca u nekim poslovnicama jučer. Nažalost Vam ne možemo slati podatke o prodaji određenih proizvoda te Vas molimo za razumijevanje.”

Nešto konkretniji bili su iz Lidla, ali bez bilo kakvih brojki ili postotaka:

“Posljednjih dana u svojim trgovinama bilježimo iznadprosječnu prodaju trajnih proizvoda, konzervirane hrane te sredstava za dezinfekciju. Što se tiče zaliha, pomno pratimo situaciju i učinit ćemo sve kako bismo osigurali opskrbu namirnicama. Lidl Hrvatska intenzivno surađuje sa svojim dobavljačima i logističkim partnerima kako bi svojim trgovinama osigurao uobičajenu opskrbu, a svojim skladištima osigurao opskrbu artiklima visoke potražnje.”

Nakon upita Nacionala, Konzum je prošlog petka izdao priopćenje u kojem su potvrdili da su sva njihova skladišta i prodavaonice dobro opremljena, uz dodatna pojačanja zaliha, osobito kad je riječ o namirnicama i proizvodima koje kupci u ovim trenucima najviše traže. Predsjednik Uprave Konzuma Slavko Ledić potvrdio je, međutim, kako se očekuje i dodatni rast prometa, rekavši: „Budući da očekujemo dodatno povećanje prometa u trgovinama, pojačali smo i nastavljamo povećavati zalihe proizvoda. Naši djelatnici redovito pune police i izlažu proizvode, no molimo kupce za razumijevanje i strpljenje ako nekih proizvoda u određenom trenutku nema na policama – to je samo zato što ih ne stignemo dovoljno brzo staviti na policu. Stavljamo fokus na namirnice i proizvode za kojima trenutno vlada najveća potražnja, a neke od njih i dodatno izlažemo u koridorima trgovina, kako bi kupcima bili još dostupniji. Provodimo sve mjere kako bi naši kupci mogli nabaviti sve što u ovom trenutku smatraju potrebnim.”

Iz Konzuma su posebno istaknuli da njihova online trgovina bilježi veliki porast narudžbi te da Konzum poduzima sve mjere kako bi kupcima i zaposlenicima maksimalno pojednostavio proces kupnje i dostave te otvorio što više termina dostave. Napravljen je dodatni update na internetskoj stranici kako bi cjelokupni sustav funkcionirao i pod većim opterećenjem, resursi su usmjereni s usluge Pokupi na usluge Drive in i dostave na kućna vrata te su povećani resursi za komisioniranje i dostavu robe.

Direktor Korporativnih komunikacija Tommyja Dario Mamić potvrdio je da njihova tvrtka također bilježi rast prodaje:

“Tommy posljednjih dana bilježi povećani promet i potražnju za određenim robama.

Naš opskrbni lanac je dobro organiziran, te smo osigurali dovoljne zalihe svih proizvoda. Trenutačno stanje s nabavom roba je stabilno i situacija je pod kontrolom.

Stanje pratimo na dnevnoj razini i prilagođavat ćemo se svakoj novonastaloj situaciji.” Metro Cash&Carry je veleprodajna tvrtka namijenjena prvenstveno profesionalnim HoReCa kupcima i malim trgovcima, no u posljednje vrijeme, kako je potvrdila voditeljica odnosa s javnošću i društvenih mreža Nika Blažević, bilježe rast prodaje i u segmentu komplementarnih kupaca koji zbog novonastale situacije posežu za velikim pakiranjima dostupnim u METRO veleprodajnim centrima.

“Očekivano bilježimo rast prodaje osnovnih namirnica, konzervirane hrane i higijenskih potrepština, no povećana potražnja za određenim artiklima ne dovodi do većih problema u opskrbi. METRO je u svakodnevnom kontaktu s dobavljačima ne bi li osigurao dovoljne količine proizvoda, naročito onih ključnih proizvoda. Gotovo svi naši dobavljači do sada su uspješno isporučivali ugovorene narudžbe”, kaže Nika Blažević. No ni u njezinom odgovoru nije bilo konkretnijih brojki.

Ni Gordana Picek, prokuristica, voditeljica resora Nabave i marketinga i Prodajne regije Zagreb, dm-drogerie markt Hrvatska, nije specificirala koliko im je rastao promet, već je odgovorila:

“Sigurnost kupaca, djelatnika i proizvoda nam je na prvom mjestu zbog čega je dm poduzeo sve preventivne mjere kako bismo osigurali najvišu razinu sigurnosti u našim prodavaonicama i u upravno-distributivnom centru dm-a.

U suradnji s dobavljačima i partnerima uspješno osiguravamo nesmetano poslovanje i opskrbu prodavaonica uz najvišu razinu sigurnosti proizvoda, kupaca i djelatnika. Svakodnevno pratimo razvoj situacije te ćemo nastaviti postupati u skladu s mjerama nadležnih institucija. Vjerujemo kako je odgovoran pristup situaciji, uz pridržavanje mjera nadležnih institucija, put koji moramo slijediti kao građani i kao tvrtke.” Tek na ponovljeni upit odgovorila je kako “trenutno postoji pojačana potražnja na nekim dijelovima asortimana”.

Teško je nagađati zbog čega maloprodajni i specijalizirani lanci i dio ljekarni ne žele reći koliko im je porasla prodaja, ali jedan od razloga mogao bi biti u njihovom strahu da ih se ne bi optužilo da jedini profitiraju od krize s koronavirusom. No taj je strah potpuno nepotreban jer maloprodajni lanci u ovom trenutku obavljaju također zahtjevnu zadaću koja spada u sveukupne napore za borbu protiv koronavirusa, a ne borbu za profit. Jer borba protiv koronavirusa podrazumijeva i uključuje osiguravanje povećanih zaliha roba za potrebe dužeg bivanja kod kuće, kako bi se spriječilo širenje zaraze te je napor koji u ovom trenutku ulažu i maloprodajni i specijalizirani trgovački centri i ljekarne svakako važan dio te borbe te podrazumijeva i odgovornost maloprodajnih lanaca za nastavak redovne opskrbe građana svim potrebnim namirnicama.

Iz Atlantic grupe koja u svom portfelju ima i Farmaciu, najveći privatni lanac ljekarni u Hrvatskoj jedini su konkretno rekli da je u njihovim ljekarnama promet u zadnja četiri tjedna rastao preko 25 posto

Osim toga, kao i u svakoj krizi, u Hrvatskoj su se već manifestirali neki pozivni efekti. Primjerice, zagrebačka tvornica URIHO, kao i splitska ustanova za zapošljavanje osoba s invaliditetom, već su počele proizvoditi višekratne zaštitne maske za lice. Gradske ljekarne Zagreb lansirale su vlastitu dezinfekcijsku otopinu. Tena Tarade iz Gradskih ljekarni Zagreb odgovorila je sljedeće:

“Kao što znate, postoje problemi s opskrbom stanovništva s antisepticima i dezinficijensima te u tom segmentu trenutno postoje ozbiljnije nestašice na tržištu. Gradska ljekarna Zagreb daje svoj doprinos u borbi protiv novog virusa time što smo iskoristili sva svoja znanja koja jedino mi ljekarnici kao struka imamo te smo proizveli našu Dermsept ET otopinu koja služi kao antiseptik i dezinficijens za kožu (ruku). Na taj način smo doskočili nestašici te proizvodimo količine sukladno našim kapacitetima.

Ujedno smo od URIHO-a naručili šivanje zaštitnih pamučnih maski. Jednokratne zaštitne maske koje spominjete trenutno nisu dobavljive jer ih naši dobavljači nemaju te smo se stoga odlučili na narudžbu pamučnih višekratnih. Cijena jedne takve višekratne maske iznosi 7,59 kn, međutim kako se u ovom slučaju radi o višekratnim zaštitnim maskama, koje su perive u perilici i mogu se glačati, ne mogu se uspoređivati s jednokratnim zaštitnim maskama niti cijenom niti svojstvima. Maske su već u prodaji u određenim ljekarnama Gradske ljekarne Zagreb te je potražnja izuzetno velika. U skladu s proizvodnim kapacitetima trudimo se zajedno s URIHO-om održati kontinuiranu opskrbu, a svakako ćemo to činiti i u budućnosti.”

Iz Gradskih ljekarni Zagreb kažu i kako je s obzirom na situaciju s novim koronavirusom u našoj zemlji te na žarište virusa u susjedstvu razumljivo da je potražnja za sredstvima za higijenu, dezinficijensima i antisepticima porasla, što je dovelo i do određenog povećanja prometa.

Što se ostalih segmenata ljekarničke djelatnosti tiče, kažu, potražnja, kao i pružanje ljekarničke skrbi, usporediva je s prethodnim razdobljima. Osim sredstava za higijenu, dezinficijensa i antiseptika te zaštitnih maski, s obzirom na doba godine traženi i analgetici, antipiretici, antihistaminici, lokalni dekongestivi, sprejevi za higijenu nosa i slični proizvodi koji su i inače traženi u ovo vrijeme.

Jedina stvarna bojazan otvora se zbog mogućnosti problema u opskrbi, zbog ograničenja u graničnom prometu, no svi redom lanci tvrde da u tom smislu sve imaju pod kontrolom. Štoviše, pojedini lanci tvrde da imaju razrađene planove za ovakve situacije i spremne zalihe. U Lidlu tvrde: “Želimo naglasiti da kao tvrtka imamo, neovisno o trenutnim kretanjima oko koronavirusa, razvijene procese za različite scenarije u svim zemljama kako bismo osigurali održavanje poslovanja u skladištima i trgovinama u posebnim okolnostima.”

No, da nije nemoguće da situacija izmakne kontroli svjedoči i izjava ministra financija Zdravka Marića koji je još preko vikenda rekao da će razmotriti čak i prijedlog ministra gospodarstva Darka Horvata o tome da se količina prodaje određenih namirnica ograniči. Dok trgovački lanci uvjeravaju da nikakvih problema s opskrbom neće biti, iz Hrvatske gospodarske komore već su upozorili na postojanje zastoja. „Određenih zastoja u protoku robe ima, ali to neće isprazniti police domaćih trgovina. U trgovinama robnih zaliha ima – građani neće ostati gladni“, poručio je krajem prošlog tjedna potpredsjednik Hrvatske gospodarske komore za trgovinu i financije Josip Zaher, komentirajući posljednju povećanu kupovinu građana, istaknuvši da će pretjerana kupovina dijela građana stvoriti samo problem drugima koji do namirnica u tom trenutku neće moći doći.

Komentiraj