3. veljače 1948. počelo razdoblja repnih peraja kao dizajnerskog elementa automobila

Autor:

General Motors

Prije 76 godine proizveden je prvi Cadillac ’48, značajan jer je u dizajn uveo posve novi element, repne peraje…

… koji će značajno usmjeriti razvoj izgleda automobila u sljedećem razdoblju. Dakako da su poznati i neki raniji, predratni automobili koji su u nekom trenutku nudili slična rješenja, no nema nikakve dvojbe da je upravo Cadillac Harveya Earla začeo novu modu.

Harvey Earl, glavni dizajner tvrtke General Motors, bio je inspiriran zrakoplovnim dizajnom iz netom završenog drugog svjetskog rata, posebice avionom Lockheed P-38 Lightning. Upravo će fascinacija zrakoplovstvom i istraživanjem svemira u značajnoj mjeri inspirirati dizajnerska rješenja na cestovnim automobilima, posebice 1950-ih u SAD-u.

I ostali su američki proizvođači ubrzo prihvatili peraje, pogotovo će se isticati rješenja za Chrysler Virgila Exnera, no Cadillac će biti i ostati mjerilo s kojim uspoređujemo sve ostale na ovom području.

Svake godine do 1959. peraje će rasti, a danas kultni model iz te godine prodajnim će podbačajem označiti kraj ere. Kennedyjeve 1960-e donijet će smirenije linije i automobili će polako početi gubiti peraje, najdulje će ih zadržati, iako sve manje, upravo Cadillac, sve do 1990-ih.

I drugdje u svijetu ovo je bilo popularno rješenje, premda ne u tako ekstremnim inačicama poput američkih. Mercedes-Benz, Fiat, Peugeot, Austin

Mnogi su i u Europi prihvatili taj potencijalno opasan dizajnerski element (bilo je slučajeva ozljeda ljudi koji bi pali na njih, čak i kod parkiranih automobila), a najpopularnije su bile u SSSR-u, gdje su ih ponosno nosili mnogi, od proleterske marke Moskvič, do funkcionarske Čajke.

Danas, zbog sigurnosnih razloga, s priličnom sigurnošću možemo ustvrditi kako je ovo jedan od dizajnerskih detalje koji se neće vratiti u modu.

Autor: Dino Milić-Jakovlić

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.