Plakati su slike stranaka i njihovih lidera: amaterski, dosadni, provincijski i nejasni

Objavljeno u Nacionalu br. 416, 2003-11-05

Političke kampanje dobro su mjerilo sposobnosti stranaka jer pokazuju koliko uspješno raspolažu novcem te angažiraju li stručnjake ili misle da sve znaju

Predizborna kampanja službeno tek počinje, no već mjesec dana uz hrvatske se ceste koče bezbrojni plakati stranaka koji se ove godine ne čine dovoljno inovativnima čak ni za sprejem dodane komentare grafitima kakvi se na takvim plakatima obično mogu vidjeti. Četiri ugledna hrvatska dizajnera pristala su za Nacional kratko komentirati vizualne dojmove ove političke kampanje i složili su se u jednom: ni jedan od tih plakata ne bi mogao ući ni u najširu konkurenciju natječaja za najbolji hrvatski plakat jer svaka je reklama za mineralnu vodu ? bolja. Zanimljivo je da baš ni jedan od osam stranačkih plakata koliko ih je ocjenjivano nije dobio više od jedva prolazne ocjene (poput SDP-a, HSS-a ili HNS-a), dok je u kategoriji za najgori plakat Izbora 2003. poprilična gužva.

Svjesni su toga, valjda, i dizajneri koji su plakate radili jer jedva da je itko od njih poželio braniti svoju grafičku ideju. Neki su se pozivali na poslovičnu skromnost zbog koje ni inače u javnosti ne reklamiraju svoje uratke, drugi su pak tvrdili da se na plakatima ionako sve vidi pa nema potrebe za dodatnim objašnjenjima, dok su treći čak otišli toliko daleko da su konstatirali kako je politički plakat “cijepljen od dizajna” te stoga nema smisla ni pisati o tome.

“Političke kampanje zapravo su dobro mjerilo sposobnosti stranke jer, ako nisi u stanju voditi svoju kampanju, pronaći za nju najbolje ljude i pronaći način da za minimum uloženog novca dobiješ maksimalan efekt, onda ne razumijem zašto ti ljudi u strankama misle da mogu voditi državu”, zapitao se Mirko Ilić, a tragom takvog razmišljanja uočiti se može još jedan paradoks. Naime, iako nema stranke koja se u ovo predizborno vrijeme ne zaklinje kako će se ubuduće u donošenju strateški važnih odluka oslanjati na stručnjake, ovom kampanjom dokazuju upravo suprotno.

Vođenje političke kampanje uistinu je složen posao pa se, osim SDP-a, i HSS oslonio na stručnu pomoć i angažirao agenciju “Millennium” s kojom, baš kao i esdepeovci, zajednički rade na vlastitoj promidžbi. Hrvatska narodna stranka vođenje kampanje povjerila je agenciji svog glasnogovornika Borisa Blažekovića, HDZ-ovom rukovodi njihov glasnogovornik Ratko Maček koji je suvlasnik ili u posrednom vlasništvu nekoliko agencija, koalicija HSLS i DC tehničke je poslove oko kampanje koju vode stranačke uzdanice prepustila “Spotstudiju”, HSP je također plakat osmislio u svojim redovima te su jednom splitskom studiju za dizajn povjerili tek brigu oko tehničke realizacije zamisli, a Libra je dizajnere također pronašla unutar stranke, baš kao što je unutar stranke kompletan kreativni tim pronašla i Liberalna stranka.

“To su uglavnom uradci samih stranaka i njihovih lidera, tako da se može reći da stranke portretiraju same sebe”, zaključio je Boris Ljubičić. Čak i tamo gdje se ova Ljubičićeva ocjena ne bi mogla primijeniti, kao recimo u slučaju SDP-a koji je za osmišljavanje grafičkog vizualnog identiteta angažirao “Designsystem” i uglednog dizajnera Borisa Maleševića, rezultat je izostao. Zašto, pitanje je koje je podjednako neugodno većini dizajnera koji stoje iza jumbo-plakata stranaka i tek neslužbeno čut će se objašnjenje o tome kako su političari ipak puno “teži” klijenti od klijenata koji znaju i što im je proizvod i kome je taj proizvod namijenjen. Među ostalim i stoga što najčešće sve rade u posljednji čas.

Što se tiče istraživanja tržišta, u ovom slučaju političkog jer riječ je o izborima, jedino na što se stranački izborni stožeri bez razlike pozivaju jest IRI-jev i Pulsov izvještaj. Ni jedna stranka, valjda, nema sredstava kojima bi platila tako opsežan, ali nužan projekt. Jednako tako malo koja stranka ima ciljanu grupu birača na koje apelira jer, kako je zaključio Mirko Petrić: “Na ovogodišnjim izborima sve stranke, ma s kojeg polazišta kretale u politiku, u svoje plakate nastoje ukomponirati nacionalne, i nacionalističke, sadržaje i simbole.”

Davor Bruketa i Nikola Žinić osnivači su, vlasnici i djelatnici u Oblikovnoj manufakturi Bruketa&Žinić koja danas surađuje s najvećim hrvatskim kompanijama i reklamnim agencijama. Dobitnici su brojnih nagrada i priznanja među kojima za kalendar Radija 101, pozivnicu Motovun film
festivala, oblikovanja godišnjeg izvješća Croatia Banke itd., a 1999. njihova je Oblikovna manufaktura na osnovu osvojenih priznanja proglašena hrvatskom agencijom godine.

Mirko Ilić strip crtač i ilustrator – od 1986. živi u SAD-u i radi za brojne poznate časopise i novine. Od 1991. je art direktor međunarodnog izdanje Timea, od 1992. postaje art direktor prve i posljednje stranice New York Timesa. 1995. osniva korporativni studio za grafički dizajn, 3D kompjutorsku grafiku i špice igranih filmova. Predavač dizajna u školi Cooper Union , drži tečajeve na postdiplomskim studiijima ilustracije u Školi vizualnih umjetnosti. Dobitnik je medalja Udruženja ilustratora, časopisa I.D., Art Directors Club-a i brojnih drugih

Mirko Petrić predavač na odsjeku za dizajn Umjetničke akademije u Splitu. Ondje predaje tri kolegija: poznavanje medija, semiotika tiska i vizualne komunikacije. Za kulturni prilog Slobodne Dalmacije Forum redovito piše prikaze iz područja dizajna.

Boris Ljubičić, diplomirani akademski slikar i predsjednik Dizajnerskog društva Hrvatske. Studio International osnovao je 1987. godine. Autor je priručnika grafičkih standarda HRT-a, brojnih plakata te vizualnog identiteta Vojnih igara, Mediteranskih igara, 50. godišnjice Dubrovačkih ljetnih igara i brojnih drugih.

SDP:
Bruketa&Žinić: Bez emocija i samo naizgled korektno. Kao da nitko normalan nije za Hrvatsku, za razvoj, za obitelj, za pivo? Kako to postići? To nam odgovori.
Mirko Ilić: Bilo bi im bolje da su tih dva milijuna kuna koliko su platili za lijepljenje plakata podijelili po trgovima, to bi im donijelo više glasova.
Mirko Petrić: Podsjeća na stil oblikovno umivenog HDZ-a iz druge polovice 90-ih. Čak i slogan podsjeća na HDZ-ovo “Sve za Hrvatsku”.
Boris Ljubičić: Dadaizam SDP-a je najdojmljiviji i široko upotrebljiv, čak i u kombinaciji s HDZ-ovim sloganom “Pokrenimo Hrvatsku” daje kombinaciju “Da. Pokrenimo Hrvatsku”.

HDZ:
Bruketa&Žinić: Fantomska kampanja bez vizualne kulture osim diskreditiranja vlasti ne nudi ništa konstruktivno. Čekamo “finish” kampanje. Dam se kladiti da će netko istrčati iz grmlja.
Mirko Ilić: Ne zna se ni za koga niti protiv koga je ova kampanja. Ikonografija se zaustavlja na općim mjestima i nema nikakve nadgradnje. Kao kampanja to ne funkcionira.
Mirko Petrić: Upotreba crne boje ne ocrnjuje njihove izborne protukandidate nego stranku prikazuje više desnom nego što bi to njihovo sadašnje vodstvo željelo.
Boris Ljubičić: Da li i u ovoj kampanji HDZ i SDP samo glume suprotstavljene strane dok ne vide izborne rezultate, a poslije svi u klupe – saborske?

HNS:
Bruketa&Žinić: Jaki pojedinci umjetnih osmjeha s digitalnim “faceliftingom”, a u pozadini nemušt “miks” hrvatske, europske zastave i kilometara autoceste. Ukratko, nemaštovit kolaž.
Mirko Ilić: Potpis osobe stavlja se ispod onog što je rekla, a ne iznad, i kao slučajno su oboje rekli istu stvar? I ta sjena od zastava na autocesti je opasna jer ispada da on vodi u mrak.
Mirko Petrić: Kampanja je personalizirana i okrenuta budućnosti, što je dobro, a loša su vidljivo retuširana lica i motiv autoceste s kojim birači uglavnom ne povezuju Vesnu Pusić.
Boris Ljubičić: Vesna Pusić i Radimir Čaćić autostopiraju na putu za Europu. Cesta je doduše okićena i hrvatskom i zastavom Europske unije.

HSS:
Bruketa&Žinić: Zapanjujuće moderno i vizualno čisto za ovu stranku. Ne kaže mnogo, ali je jednostavno i emotivno i tako kaže upravo ono što birač želi čuti.
Mirko Ilić: Grafički je najbolji jer su boje neobične i upadljive iako tip izgleda kao da ševi to drvo dok ona, pak, nosi plodove kao da je trudna.
Mirko Petrić: Plakat s djevojkom djeluje provincijalno, a onaj s mladićem upravo montypythonovski. Na selu možda imaju smisla, ali u gradu ovi plakati djeluju karikaturalno.
Boris Ljubičić: “Voli svoju zemlju” ka divojka lica rumenoga (oj divojko jabuko) ili medvjed bukvu. A gdje je naše plavo more hrvatsko i gospodarski pojasevi?

DC i HSLS:
Bruketa&Žinić: Dva stara politička lika nikome ne predstavljaju “novu snagu”. Korektne fotografije s osobnih iskaznica, pamtljivo i prenosi poruku o koaliciji.
Mirko Ilić: To je dosadno, ali relativno dobro napravljeno. Vidi se da dizajner nije imao vremena jer ramena im nisu u istoj visini, na slovima su sjene i logo HSLS-a je bliže sredini plakata.
Mirko Petrić: Oblikovno ovaj plakat također podsjeća na rane dane višestranačja. Prizor dva ulickana srednjoeuropejca kvari amaterski izveden logotip DC-a.
Boris Ljubičić: Budiša je svoje žutilo sveo na 50 posto i udružio ga s Granićevim plavilom. Čak su se i slikali kod istog fotografa, ali odvojeno.

LS:
Bruketa&Žinić: 100 posto bez značenja prosječnom hrvatskom biraču. Vizualno dojmljivo pretpostavljam zbog žute podloge i plavih slova, ali ništa više od toga.
Mirko Ilić: Za ovaj plakat treba imati sunčane naočale. Što znači 100 posto liberalno? Da svi moramo biti liberali? No izbor 100 različitih fontova dokazuje valjda da priznaju i različitosti.
Mirko Petrić: Liberalni svjetionik ne svijetli do mjesta na kojem je sitnim slovima navedena web adresa na kojoj možete pročitati sve što ste željeli znati, a niste se usudili pitati.
Boris Ljubičić: Bančevi liberali su 100 posto žuti.

LIBRA:
Bruketa&Žinić: Najgora kampanja. Relevantna jedino za dvadesetak strip-entuzijasta koliko ih u Hrvatskoj ima, a možda će se i oni naljutiti što ih tu spominjem.
Mirko Ilić: Prilično duhovito, ali u boji malo siromašno. Najhrabriji je jer pomalo i kritizira birače kao, stranci ne trebaju glasači poput debeljka s plakata.
Mirko Petrić: Crtačka estetika tipična za Modru lastu ne može naići na veći odaziv populacije koja danas vozi skateboard i surfa Internetom.
Boris Ljubičić: Libra u karikaturi lista knjigu svoju.

HSP:
Bruketa&Žinić: Čisto, jednostavno, nepretenciozno. Nije baš jasno što bi trebao značiti dječak koji grli nekog u crnom, ali vjerojatno će biti dostatno da HSP zadrži svoje vjerne birače.
Mirko Ilić: “Vjeruj u sebe”, a mali se oslanja na nekog velikog i crnog kao Darth Vader. Zapravo, i mali djeluje kao Luke Skywalker. Malo je premračan ovaj plakat.
Mirko Petrić: Izrazito desničarska ikonografija pronicljivim biračima govori da recentne izjave o promjeni karaktera stranke ne treba uzimati u obzir.
Boris Ljubičić: Plakati su hladni i sivi, vuk im je maskota i nova uzdanica (neki kažu dr. Slaven Letica).

Komentiraj