“Novi Kurikulum hrvatskog jezika predstavlja tragičan korak u prošlost”

Autor:

Novi Kurikulum hrvatskog jezika iznevjerio je sve izvorne ideje kurikularne reforme te će, umjesto da ih unaprijedi, tragično unazaditi sve pokušaje da se učenike starijih razreda osnovne i srednjih škola potakne na masovnije čitanje, upozorili su u srijedu Hrvatsko društvo pisaca (HDP) i Hrvatsko društvo književnika za djecu i mlade (HDKDM), ocijenivši kako dokument koji bi trebao biti temelj budućnosti predstavlja ozbiljan korak na putu unatrag.

Nakon što je zbog neviđenih javnih i političkih pritisaka propala kurikularna reforma Borisa Jokića i njegova tima, Kurikulum hrvatskog jezika objavljen u Narodnim novinama po kojem će se od sljedeće školske godine poučavati ovaj predmet nije, nažalost, donio ništa bolje, ističu HDP i HDKDM u priopćenju.

“Štoviše, to je veliko razočaranje. Ponajprije zato što je sustavno iznevjereno sve ono zbog čega je reforma i pokrenuta”, ocjenjuju. Strukovne udruge kurikulumu ponajprije zamjeraju to što su iz njega izbačeni svi suvremeni hrvatski i strani autori, “i to bez suglasnosti stručnog tima koji je dokument i izradio”.

“Ministrica Blaženka Divjak zatražila je mišljenje Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Filozofskog fakulteta u Rijeci, Filozofskog Fakulteta u Zagrebu i Fakulteta organizacije i informatike. Problem je u tome što se ne zna tko je u tim institucijama sudjelovao u ovoj konačnoj verziji koja svima izgleda kao kafkijanska noćna mora. To je kurikulum čiji se konačni autori skrivaju iza imena institucija”, smatraju.

Ističu kako je prvotna ideja novoga kurikuluma imala namjeru postojeću lektiru “osvježiti” suvremenim piscima i njihovim tekstovima koji su po svojoj temi, problemima i jeziku bliži djeci i mladima. Nasuprot tome, novi kurikulum vraća se nizanju klasika i njihovu smještanju u kontekst razdoblja.

“Već je desetljećima jasno da neki tekstovi klasika, ma koliko bili važni za književnu povijest, sustavno odbijaju mlade od čitanja. Važna je ideja tog kurikuluma bila odgojiti čitatelje. A umjesto toga, učinjeno je upravo suprotno: iz novog kurikuluma izbačeni su suvremeni autori. Umjesto pametne ravnoteže klasika i suvremenih pisaca u kurikulumu, sada imamo samo klasike. Vraćamo se zapravo na staro. Tri godine žučnih polemika, a ništa se zapravo nije promijenilo”, ističu.

Postavljaju pitanje koje bi to suvremene tekstove nastavnici trebali samoinicijativno izabrati za poučavanje, kako stoji u uputama, te ocjenjuju kako nije trebalo ukloniti prošireni popis suvremenih hrvatskih i stranih autora “jer bi on bio nastavnicima dobar orijentir u ovako velikoj promjeni kao što je nova reforma”.

Smatraju kako “ne stoji” argument da nastavnici u tome imaju potpunu slobodu, zbog još uvijek aktualnih polemika o podobnosti i nepodobnosti određenih autora, čime se stvara naelektrizirana atmosfera “u kojoj će sasvim sigurno biti nastavnika koji će se (kod odabira naslova) opravdano bojati pritiska roditelja ili kolega u školi, novinskih tekstova i portala”.

Naglašavaju i kako aktualni kurikulum “niti u jednom svom dijelu nije u skladu sa Strategijom poticanja čitanja koju je Vlada prihvatila na sjednici 2. 11. 2017. godine, a koju su izradili Ministarstvo kulture i Ministarstvo znanosti i obrazovanja RH”.

“Cilj je spomenute Strategije poticanje čitanja i razvoj kulture čitanja, što će omogućiti što širim društvenim slojevima čitanje sa zadovoljstvom i razumijevanjem. Strategija je zamišljena kao niz akcija za poticanje čitanja od vrtića pa sve do domova umirovljenika, a u to svakako spadaju i učenici osnovnih i srednjih škola. Ono što je konačno prihvaćeno kao lektira tragično će unazaditi sve pokušaje da se učenike starijih razreda osnovne i srednjih škola potakne na masovnije čitanje”, upozoravaju HDp i HDKDM.

“Kao da netko u ovoj zemlji sustavno radi protiv učinkovitijeg i suvremenijeg školstva”, ocjenjuju, izražavajući, u ime “generacija koje će tek ući u avanturu čitanja kad se upišu u prvi razred osnovne škole”, kao strukovne udruge koje okupljaju pisce, “oštro protivljenje takvim lošim eksperimentima s djecom koja bi trebala postati budući čitatelji”.

“Ovaj dokument koji se donosio za budućnost s njom, nažalost, nema veze. Opet nas je sustiglo pretprošlo stoljeće, a na ozbiljnom smo putu još dalje unatrag”, poručuju DHP i HDKDM.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.