LIKOVNO POVEĆALO: Ruža Hodak – magično tkanje svijeta crtežom

U zagrebačkoj Galeriji na drugom katu KIC-a, u Preradovićevoj ulici, do 25. svibnja izlaže istaknuta umjetnica Ruža Hodak, s novim ciklusom crteža „IZ / VAN“.

Ruža Hodak posebna je osobnost na našoj umjetničkoj sceni. Apsolvirala je povijest i arheologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a zatim magistrirala dizajn tekstila i odjeće na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu. Dugogodišnjim radom u tekstilnoj industriji kao modna kreatorica sudjelovala je u nizu modnih revija i u modnim časopisima kao modna ilustratorica. Članica je ULUPUH-a od 2004. godine, a 2005. postala je samostalna umjetnica članstvom u Hrvatskoj zajednici samostalnih umjetnika. U svojem pristupu likovnosti i modi oblikuje voluminozne, nosive skulpturalne forme, tekstilne instalacije za tijelo, kao i unikatnu odjeću s eksperimentalnim autorskim pristupom. Kritika je do sada zapazila da se u umjetničkom izrazu koristi „konceptom sučeljavanja i harmoniziranja različitog, istražujući vizualne komunikacijske diskurse u mediju odjeće / mode s naglaskom na očuvanju individualnosti i identiteta u društvenoj masi“. Izlaže redovito na skupnim i samostalnim izložbama, a pokretačica je i nekoliko umjetničkih projekata i akcija.

Na novoj izložbi predstavlja se u mediju crteža, seriji crno-bijelih kadrova koji su u prostoru galerije postavljeni poput jednolične trake na crnoj podlozi, kako bi se što više istaknuo kontrast između bijelog papira i crne pozadine, što crtežima dodaje dojam 3D. To je zapravo jedan jedini crtež dug šesnaest metara koji, fragmentiran u četrdesetak manjih radova povezanih u jedinstvenu cjelinu, prati evoluciju jedne ideje koja se razvija u raznim smjerovima i pod raznim utjecajima, što je logično, jer teško je prekinuti i „prerezati“ pulsirajuću, trajno živu liniju crteža – metaforički egzistencije i života. Uz taj je niz u prostoru postavljen i crtež većih dimenzija printan na tkaninu u crno-bijeloj varijanti i varijanti s crvenim detaljima.

„Razlomljenost jedne velike slike ili temeljne vizije koja joj prethodi te spajanje istih u veću ili dužu cjelinu, samo je drugi mediji u kojem Ruža Hodak ostvaruje svoje radove. Mehanizam i načelo stvaranja isti su kao i kod krojenja i spajanja koncem tako razlomljene ideje o nekom (najčešće) uporabnom i odjevnom komadu. Konac, a to je ipak primarno Ružino sredstvo izražavanja i povezivanja, u ovim je radovima dematerijaliziran i pretvoren u sitne poveznice koje vežu tkanje slika jednu za drugu i tako ih nose cijelom dužinom ovoga rada“, zapaža u tekstu predgovora Emil Matešić.

U simboličnom kontekstu, linije kroje naš život i dimenzije svijeta, jednako kao što će sama umjetnica uz rad na prošlogodišnjem 55. zagrebačkom salonu primijenjene umjetnosti i dizajna uz svoj rad „3D / transformacija nevidljivog“ zapisati kako su „crtež i linija nastali kao slijed pulsiranja podsvjesnog, mojih budnih snova, moje nutrine koja se razlijeva po mojim vizurama stvarnosti“.

Na našoj recentnoj umjetničkoj sceni malo je danas takvih neobuzdanih nastavljača njegovanja „linije“ u apstraktno-nadrealnim i fantazmagoričnim varijantama klasične tehnike crteža na papiru, stoga crteži Ružice Hodak imaju dodatnu izražajnu i evolucijsku kvalitetu unutar tog medija. U njezinom se svjetonazoru osjeća proživljena tradicija Miroslava Šuteja, Ive Friščića, Ordana Petlevskog i Nives Kavurić Kurtović, a bliska je po senzibilitetu Snježani Kodarić Ivanković i Azri Svedružić u ustrajnom njegovanju „neprekinute linije“ crteža.

Ruža Hodak crta u vlastitoj inačici automatskog rukopisa bliskog tzv. apstraktnom nadrealizmu, ali i „u svrhu kroćenja egzistencijalne tjeskobe“, kako je jednom zapisao Tonko Maroević za takav koncept crteža. Ne smijemo zanemariti ni biomorfni element umjetničinih likovnih tkanja, gdje vizije bujaju iz arhetipskog kaosa oblikâ prema morfogenezi koja ukazuje na obnavljanje i rast. Poput vještica-tkalja iz serije „Otkrivanje vještica“, koje su nekada bile najcjenjenije među bijelim vješticama jer su magičnim nitima tkanja obnavljale i čuvale ovu dimenziju života na Zemlji te mogle putovati kroz vrijeme i prostor za više dobro, tako je i Ruža Hodak naša suvremena magična tkalja, koja razumije duboku povezanost između crteža, konca i pulsiranja života.

Komentiraj