Istaknuta slikarica Anabel Zanze izlaže novi ciklus u Muzejima grada Karlovca

Autor:

27.02.2014., Karlovac - Kulturne ustanove grada Karlovca. rPhoto: Dominik Grguric/PIXSELL

Dominik Grguric/PIXSELL

U Muzejima grada Karlovca je u ponedjeljak, uoči Dana državnosti u Muzeju Domovinskog rata Karlovac – Turanj otvorena izložba Aeromiting istaknute hrvatske slikarice i grafičarke Anabel Zanze.

Umjetnički opus Dubrovčanke Anabel Zanze nastaje već tridesetak godina, a karakterizira ga stvaranje u zaokruženim ciklusima. U njezinoj stvaralačkoj metodi važna je procesualnost koja ujedno znači mukotrpnost bivanja u slici, hrabrost da se završi započeto i neodustajanje od nastojanja da se zamišljeno realizira zbog sebe same, zbog djela i zbog onih koji će djelo promatrati i u njemu prepoznavati djeliće svojih doživljaja i osjećaja.

Bitna sastavnica Anabelina stvaralaštva jest i arhiviranje kojim komunicira osobne preferencije prema fenomenima i osobnostima iz svijeta umjetnosti i s njima povezanim svevremenim društvenim pojavama pohranivši ih u slike. Zanze je predstavnica slikarskog letrizma. U njezinu stvaralaštvu lajtmotiv je – slovo. Latinično, vrstom i veličinom prilagođeno zamišljenom konceptu slikarice, ponekad je dio cjeline: riječi ili teksta, a – ponekad – upravo prikaz cjelovite riječi čini ključ za “čitanje” djela.

Od slova Anabel Zanze ne odustaje ni u ciklusu kolaža Aeromiting, koji izlažemo povodom obilježavanja Dana državnosti u Muzeju Domovinskog rata Karlovac – Turanj. Umjetnica je rad na tom ciklusu započela pandemijske 2020. godine. Ističemo sliku Aeromiting 7 iz 2023. koja je posvećena junacima Domovinskog rata i otporu ukrajinskog naroda ruskoj agresiji.

Teoretičar umjetnosti Igor Zidić o ciklusu kolaža Anabel Zanze: “Isprva, ne osobito naglašeni, a ipak zamjetljivi, javljaju se u djelu Anabel Zanze od 1992, kao slikarski predmeti-motivi, nedefinirani – objekti-letjelice, možda meteori, možda konkretizirani bljeskovi memorije, možda tek krhotine tko-zna-čega s prepoznatljivom karakteristikom: da su ono gušće u razrijeđenom, ono teže u (gotovo) bestežinskom i ono brže u (relativno) mirujućem. Svima je zajedničko tek to da prolijeću ili lebde. Od godine 2020. učestalije se javljaju definirana tijela koja nisu više (konstruktivno) raznolika kakva su bila ona prva aerolitska ili meteoritska; sada su to jasno opisane forme zrakoplova, no i raketa. Pritom biva očigledno da je manje privlači konstruktorski stol sa shemama i tehničkim nacrtima, nego situacije u zraku koje nose skupno ime ciklusa: Aeromiting”.

U ciklusu Aeromiting Anabelini su kolaži dinamični, oni donose tren koji je već prošao. Njezini kolaži utjelovljuju izražajne mogućnosti izrezanih ploha unutar poznate Anabeline palete, koju čine neboje –  bijela, crna i siva te boje – crvena, oker i boja slonovače. Ona u kolaže intervenira crnim tušem i korekturnim bjelilom pa su komadi otisnuti tiskarskih strojem oplemenjeni njezinom slikarskom gestom.

Radovi nastali unutar ciklusa Aeromiting napunjeni su zatvorenim ali intimnim i autobiografskim sadržajima, no primjećuje se i prisutnost univerzalnih pitanja: lete li ovi avioni da bi pokazali ljepotu vještine neustrašivih pilota ili nam daju zadatak promisliti o našoj malenosti u vremenu i prostoru.

Umjetnica Anabel Zanze o ranijim radovima kao ključu razumijevanja novostvorenog ciklusa: “Na letjelice se, listajući mape, može naići već u mojim najranijim studentskim crtežima, no prvi sam, izrezak aviona Anselma Kiefera – s reprodukcije u deplijanu njegove izložbe ulijepila na neposlanu pozivnicu moje samostalne izložbe. Ako sam u vremenu 1991-1995. i izvela nekoliko ratnih crteža – gotovo razoreni Metropolis, zatim Ratnu bilješku, molitveni pejzažni croqius te pokoji gribouillage u kojemu zrakoplovi, ptice i neobične letjelice izbacuju na objekte na tlu, ili upućuju jedni na druge, razorne projektile – avioni ciklusa Aeromiting iz 2020., ne nose u utrobi oružja uništenja, oni su – za mene – demonstracija virtuozno izvedenih figura vrhunskih pilota koji, po izvršenu zadatku, uspješno slijeću”.

Anabel Zanze rođena je u Dubrovniku 1971. godine, gdje je završila srednju školu prirodoslovno-matematičkoga smjera. Diplomirala je na Grafičkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu 1996., u klasi prof. Ante Kuduza. Živi u Zagrebu. Članica je HDLU-a i HZSU-a. Zanze već 30 godina izlaže samostalno i skupno u istaknutim hrvatskim galerijama i muzejima, kao i u inozemstvu, a djela joj se nalaze u fundusima ili postavama više hrvatskih muzejskih  institucija.

Na izložbi su govorili županica Karlovačke županije Martina Furdek Hajdin, gradonačelnik grada Karlovca Damir Mandić, istaknuti povjesničar umjetnosti Igor Zidić i g. Branko Roglić.

Kustosice izložbe su muzejska savjetnica Antonija Škrtić i viša kustosica Ružica Stjepanović. Izložba ostaje otvorena do 8. listopada 2023. godine, a financijski ju podupiru Ministarstvo kulture i medija RH i Grad Karlovac.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.