Crni petak ni u SAD-u nije ono što je nekad bio

Autor:

epa08033130 Several activist of Extinction Rebellion Ibiza group take part in a protest action against Black Friday sales at a shop on Ibiza island, eastern Spain, 29 November 2019. Black Friday is a popular annual shopping day around the globe.  EPA/Sergio G. Canizares

EPA/Sergio G. Canizares

radicija lutanja u potrazi za povoljnom primamljivom kupovinom dan nakon Dana zahvalnosti potječe iz Sjedinjenih Država, ali Crni petak izgubio je svoju čar uslijed stalnih i sve ranijih popusta i sve raširenije kupovine na internetu.

Crni petak ipak ostaje najvažnji dan u godini za većinu trgovaca i još uvijek ima upornih koji duge sate stoje u redovima po hladnoći da ne propuste priliku, potaknuti pozivima velikih brendova koji otvaraju svoja vrata već u 6 ujutro, osim ako nisu bili otvoreni cijele noći.

No, prema anketi koju je provela konzultantska tvrtka Price Waterhouse Cooper, samo 36 posto ispitanih ove godine namjerava kupovati ovog petka, otprilike koliko i prošle godine, a 2015. ih je još bilo 59 posto.

Prema istom izvoru, nekoliko čimbenika je posljednjih godina pridonijelo odluci potrošača da tog dana ostanu doma.

Prvi puta više od polovine ispitanih, 54 posto, reklo je da će blagdanske kupovine obaviti online radije nego u gužvi.

Kupci su na Dan zahvalnosti prvi puta online potrošili više od 4 milijarda dolara (4,2 milijarda ili 14,5 posto više nego prošle godine), pokazuju podaci Adobe Analyticsa koji računa da će se na Crni petak potrošiti 7,4 milijardi ili 19,2 posto više u odnosu na 2018.

Amazon, najveća svjetske internetska trgovina, gotovo sinonim za konzumaciju, također je promijenio navike i uveo posebne dane (Prime Day, Cybermonday) uz sve brže isporuke.

Osim tiga, pomocije počinju sve ranije i ranije, ponekad već početkom studenoga i potiču Amerikance da ne odgađaju kupnju.

U Europi je Crni petak postao simbolom pretjeranog konzumerizma. Uz sve češće pozive na bojkot, te su kritike ipak marginalne u SAD-u gdje je lov na pravu kupovinu nacionalni sport.

Ove godine potrošači za blagdane kane potrošiti prosječno 1047,83 dolara ili 4 posto više nego prošle godine, podaci su Američke nacionalne federacije maloprodaje.

Za studeni i prosinac maloprodaja bi trebala porasti za oko 4 posto u odnosu na 2018. i iznositi između 728 i 731 milijarda dolara.

Većina proračuna za blagdane otići će na kupnju darova (658 dolara), zatim 227 za hranu, čestitke i druge ukrase te 162 dolara na promotivne akcije, kažu u federaciji.

Općenito je potrošnja, tradicionalna lokomotiva rasta u Sjedinjeni Državama jer predstavlja 70 posto američkog BDP-a , ostala snažna u trećem tromjesječju unatoč trgovinskom ratu koji je pokrenuo Donald Trump, pokazuju posljednji raspoloživi podaci koje je u srijedu objavila administracija.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.