Odustajanje američkog automobilskog diva Forda od ulaganja u tvornicu u Meksiku potpirilo je strah među siromašnim radnicima u toj zemlji da bi pod utjecajem novog američkog predsjednika Donalda Trumpa i druge kompanije mogle slijediti njegov primjer.

Automobilski sektor postao je pokretač rasta u Meksiku i na njega danas otpada tri posto aktivnosti ukupnog gospodarstva u toj zemlji.

Fordova tvornica trebala je početi s radom u 2018. godini. Iz američkog su diva nedavno poručili da odustaju od tih planova, objašnjavajući tu odluku poslovnim razlozima. Meksički pak dužnosnici smatraju da ih je na to potaknula Trumpova kritika kompanija i njegova najava da će kažnjavati one koje su svoja poslovanja preselile u inozemstvo.

Ford je planirao uložiti 1,6 milijardi dolara u pogon u saveznoj meksičkoj državi San Luis Potosi, polovina čijeg stanovništva je u 2014. živjela u siromaštvu, prema novoobjavljenim podacima Meksičkog nacionalnog vijeća za evaluaciju strategije socijalnog razvoja (CONEVAL).

Izuzetno visoka stopa siromaštva postupno se smanjivala proteklih godina budući da je zemlja postala središte automobilske proizvodnje. Sada bi prvi mogli osjetiti posljedice politike novog američkog predsjednika.

General Motors (GM) je svoju proizvodnju u San Luis Potosiju započeo 2008. godine, zajedno sa stotinama drugih međunarodnih tvrtki koje su u međuvremenu potaknule poboljšanje standarda u Meksiku. Uz autocestu izniknuli su smart hoteli za rukovoditelje, a u blizini tvornice građene su kuće za radnike i njihove obitelji.

“Mi smo se razvijali vrlo dobro, ali s Fordom će taj rast još više ubrzati”, kazao je svojedobno lokalni dužnosnik Gustavo Puente.

Fordova odluka da napusti tamošnju tvornicu znači izravni gubitak 2.800 radnih mjesta u San Luis Potosiju. Umjesto toga Ford je najavio proširenje pogona u američkoj saveznoj državi Michigan, gdje će se proizvoditi električna i autonomna vozila. Siromaštvo u Michiganu poraslo je u posljednjih nekoliko godina i sada je prema službenim podacima siromašan svaki šesti stanovnik.

I dok meksička vlada izražava optimizam da druge tvrtke neće slijediti Fordov potez, predsjednik Enrique Pena Nieto upozorio je u prošlom tjednu Trumpa da ne utječe na strane investitore „strahom ili prijetnjama“. Trump je zaprijetio nametanjem 35-postotnih uvoznih carina tvrtkama koje su premjestile svoja radna mjesta u Meksiko.

Novi američki predsjednik želi također iznova pregovarati s Kanadom i Meksikom o Sjevernoameričkom sporazumu o slobodnoj trgovini (NAFTA). Otkada je taj sporazum stupio na snagu 1994. godine, meksička proizvodnja automobila utrostručena je, s 1,1 milijun na gotovo 3,8 milijuna u 2016. godini.

Komentiraj

FOTO:FaH
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.