‘Presudio’ im WhatsApp: AZTN dokazao da je 14 splitskih autoškola sklopilo kartelni sporazum

Visoki upravni sud potvrdio je odluku Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja s kraja 2019. godine, kojom je utvrđeno da je 14 splitskih autoškola sklopilo kartelni sporazum oko povećanja svojih cijena, za što im je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja izrekla kaznu od ukupno 465 tisuća kuna.

AZTN je u svojoj istrazi dokazao zabranjeni dogovor, provodeći i forenzički pregled komunikacije predstavnika autoškola u WhatsApp grupama koje su formirali radi koordiniranja aktivnosti oko dizanja cijena, a što se pokazalo i presudnim za konačnu odluku.

Splitske autoškole, njih pet, koje su podnijele tužbu (Bul, Croatia start, Hajduk, Dalmacija i AMK Split), kao argumente protiv izrečene sankcije antimonopolske agencije navele su da AZTN nije uključio i ostatak lokalnog i državnog tržišta, koje je u tom razdoblju također podizao cijene usluga, i to, tvrde, u jednakom postotku.

Njihove promjene cijena, kako su tvrdili, ni po ničemu nisu odudarale od povećanja cijena kod ostalih autoškola koje nisu bile obuhvaćene AZTN-ovom istragom. “Cilj formiranja WhatsApp grupa nije bio u postizanju tajnog zabranjenog sporazuma, već da se na tim grupama objave cijene do kojih su došle pojedine autoškole, nakon što su primijenile metodologiju izračuna koje su ranije usuglasile, a s obzirom na nejasnoće u normativnim aktima koji su trebali stupiti na snagu”, obrazložili su spornu komunikaciju.

Naime, izmjenama zakona o sigurnosti prometa na cestama ukinut pravilnik o minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli, čime je za autoškole ostavljeno niz nelogičnosti i nepoznanica oko količine propisane satnice. Dodatan su problem bile i godinama zadržane iste razine cijena, dok su svi troškovi osjetno rasli. O tomu su splitske tvrtke razmjenjivale mišljenja kao članice strukovnih i komorskih udruženja, no AZTN im je kontrirao tvrdnjom da se komunikacija o tome nije odvijala među ostalim članicama, nego u zatvorenom krugu, kao i da su, kada su bile posrijedi druge teme iz domene zakonske regulative za njihovu djelatnost, komunicirali mobilnim telefonima.

Dio prošle godine sve autoškole bile su zatvorene. U takvim okolnostima, da bi preživjeli, neki su posegnuli za spuštanjem cijena i ispod troškova koštanja sata, te su tržišni odnosi bitno narušeni zbog dampinga kojemu su neki pribjegli. U pravilu su cijene u odnosu na vrijeme prije koronakrize pale, a na nekim tržištima manje su i do 25 posto.

Komentiraj