ORSAT ZOVKO: ‘Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković je jadnik i kukavica jer se iživljava nad novinarima koji ne rade po njegovu diktatu’

Nakon što je gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković pokrenuo kampanju koja uključuje i neobično oštre istupe protiv urednika Dubrovačke televizije, vlasnik DUTV-a Orsat Zovko protiv njega je podnio nekoliko kaznenih prijava, no one se zasad po svemu sudeći neće obraditi do kraja zbog Frankovićeva saborskog imuniteta

Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković (HDZ) pokrenuo je ozbiljnu i vrlo fokusiranu kampanju protiv Dubrovačke televizije (DUTV), jednog od najvažnijih lokalnih medija na ovom području koja uključuje i neobično oštre istupe protiv njenih urednika, novinara i vlasnika Orsata Zovka. Zbog toga je protiv njega podneseno nekoliko kaznenih prijava, no one se zasad po svemu sudeći neće obraditi do kraja zbog Frankovićeva saborskog imuniteta. Međutim, dubrovački gradonačelnik ni nakon toga nije odustao, nego u izjavi za Nacional tvrdi da je meta ‘’reketa’’ Dubrovačke televizije i da u pozadini stoje zahtjevi za snažnim javnim financiranjem ovog medija, ali i interesi povezani s izmjenama Generalnog urbanističkog plana grada Dubrovnika. Vlasnik DUTV-a Zovko za Nacional je najavio da zbog toga pokreće novi postupak protiv Frankovića.

 

‘Nemam apsolutno nikakve veze s građevinarstvom. Radi se o gradonačelnikovoj ‘pili naopako’ zbog kojih su podnesene kaznene prijave, a bit će podnesena još jedna’, kaže Orsat Zovko

 

Sukob na ovoj relaciji zapravo je započeo skandaloznim telefonskim uključivanjem potpredsjednice Europske komisije Dubravke Šuice u televizijsku emisiju ‘’Glas naroda’’ u travnju prošle godine, kada je reagirala na tvrdnje koje su u eter iznosili gledatelji i s pozicije moći voditelju Pasku Tomašu docirala na koji način treba obavljati svoj posao, što je u javnosti unisono okarakterizirano kao nedopustiv pokušaj pritiska na medije. Manje od mjesec dana nakon toga, početkom svibnja, Mato Franković uputio je službeni dopis DUTV-u i ‘’poziva ih na izvršenje ugovornih obveza’’, odnosno da na web stranice postavi banner koji vodi na stranicu gradske uprave te da ‘’prati redoviti rad gradonačelnika, njegovih zamjenika, pročelnika i drugih’’. Kao povod ovakvoj reakciji poslužila je činjenica da DUTV nije objavio protokolarnu vijest o obnovi jednog dječjeg igrališta. Na ovoj televiziji tvrde da je banner zapravo cijelo vrijeme stajao na njihovoj stranici, pa su o postupcima koje su ocijenili pokušajem nedopustivog pritiska obavijestili Sindikat novinara i Hrvatsko novinarsko društvo. To je, međutim, bilo tek otvaranje verbalnog i pravnog rata koji će u idućim mjesecima eskalirati.

Kao ilustracija značaja Dubrovačke televizije za dubrovački medijski prostor može poslužiti podatak o medijskom praćenju spomenutog upada Dubravke Šuice u njihov eter: o tom događaju, o kojemu su ekstenzivno izvještavali hrvatski mediji, izvijestio je tek jedan od osam lokalnih portala, nijedna radijska postaja na ovom području (izuzev one koja se nalazi u grupaciji DUTV-a), nijedan od tri lokalna tiskana medija, kao ni druga, konkurentska TV postaja. S druge strane, reakciju Europske komisije koja staje na stranu svoje potpredsjednice prenijeli su gotovo svi spomenuti mediji.

‘Televizija nikada u povijesti nije vidjela iznos ni blizu dva milijuna kuna, on se u najboljim vremenima kretao tek nešto preko jednog milijuna, a DORH je odbacio prijavu protiv mene zbog ucjene’, kaže vlasnik DUTV-a Orsat Zovko. PHOTO: Marko Lukunic/PIXSELL

 

Tek nekoliko dana kasnije Dubrovačka televizija izvijestila je o obnovi jedne gradske prometnice koja se navodno obnavlja bez svih potrebnih dokumenata, što je bio povod na novu Frankovićevu neobično žestoku reakciju. Na njihovu adresu poslao je čak tri demantija i ‘’ispravka netočnih informacija’’ sastavljenih zapravo kao neka vrsta pamfleta u kojemu se pita ‘’za čije interese radi ova televizija’’ i prepunih izraza poput ‘’obmana’’, ‘’laži’’ i slično. Prijavio ih je i Vijeću časti HND-a koje novinarki i urednici izriče opomenu, no veći dio svog očitovanja posvećuje upravo Frankovićevu nedopustivom tonu u komuniciranju s medijima. Na ovakav zaključak Vijeća časti DUTV ulaže žalbu o kojoj se, po informacijama Nacionala, Središnji odbor Hrvatskog novinarskog društva još uvijek nije očitovao.

U ovom slučaju obje strane tvrde da su u pravu – Franković kaže da je ulica obnovljena uz sve potrebne dokumente, dok urednici i novinari objašnjavaju da imaju konkretne potvrde ministarstava da to nije točno – no evidentno je da je slučaj dobio neproporcionalne razmjere u odnosu na njegov stvarni značaj, kada bi se promatrao izvan konteksta. U kontekstu, međutim, to je tek jedna od desetaka točaka sporenja i, ovisno o tumačenju zainteresiranih strana, dokaz neprofesionalnosti i ‘’reketa’’ ili skandaloznog pokušaja gušenja medijskih sloboda. Uslijedilo je otkriće ‘’afere Lokrum’’: sporan je bio postupak javne nabave za prijevoz krupnog otpada u iznosu od gotovo 700 tisuća kuna, za što je suglasnost nekoliko dana ranije dao upravo gradonačelnik Mato Franković.

 

Mato Franković tvrdi da je meta ‘reketa’ Dubrovačke televizije i da u pozadini stoje zahtjevi za snažnim javnim financiranjem ovog medija, ali i interesi povezani s izmjenama GUP-a grada Dubrovnika

 

Bilo je to razdoblje neposredno uoči parlamentarnih izbora pa je cijeli slučaj on proglašavao ‘’možebitnim problemom’’, a njegova osoba od povjerenja i ravnatelj Javne ustanove Lokrum Ivica Grilec, koji se nalazio u središtu afere, novinarima Dubrovačke televizije zabranjivao je postavljati pitanja, na što je Hrvatsko novinarsko društvo reagiralo javnom osudom. Franković im je također prekinuo svaku komunikaciju ‘’jer konstantno izvrću njegove riječi’’.

‘’Ne bježim od odgovornosti u ovom slučaju, dogodile su se nepravilnosti koje su naknadno službeno uvrštene i premda nije otkrivena nikakva pronevjera ili bilo čija materijalna korist, automatski sam razriješio ravnatelja. Nije svatko sposoban za sve, pa tako ni za biti ravnatelj, a moj propust je u tomu što sam se zalagao da on bude imenovan. Prethodno se i inicijativa ‘Srđ je naš’ o njemu pozitivno izjašnjavala i predlagala ga za tu funkciju, tako da zaista nisam imao razloga za vjerovati da će loše raditi svoj posao. Ova navodna afera ujedno je i moj jedini propust u odnosu na sve ono što mi Dubrovačka televizija stavlja na teret’’, rekao je gradonačelnik Dubrovnika za Nacional.

On tvrdi da u pozadini obračuna zapravo stoji ‘’reket’’ kojemu je izložen: kaže da su vlasnici DUTV-a od njega zahtijevali da obim javnog financiranja televizije poveća s 2 na 4 milijuna kuna godišnje i da ‘’sasvim sigurno neće pristati na trgovanje ove vrste, pa makar izgubio mjesto gradonačelnika’’. Franković je o tome javno progovorio na jednoj konferenciji za novinare, mjesecima nakon što mu je zahtjev za novcem navodno upućen, a tvrdi i da je bio meta otvorene ucjene kada je neposredno uoči izbora dobio ponudu da ‘’afera Lokrum’’ neće izaći u javnost ako bude kooperativan. Vlasnik Dubrovačke televizije Orsat Zovko šokiran je ovakvim optužbama i za Nacional tvrdi da gradonačelnik otvoreno laže.

Sukob je zapravo započeo skandaloznim telefonskim uključivanjem potpredsjednice Europske komisije Dubravke Šuice u televizijsku emisiju ‘Glas naroda’ u travnju prošle godine, kada je reagirala na tvrdnje koje su u eter iznosili gledatelji i s pozicije moći voditelju Pasku Tomašu docirala na koji način treba obavljati svoj posao. PHOTO: Davor Visnjic/PIXSELL

 

‘’Televizija nikada u povijesti nije vidjela iznos ni blizu dva milijuna kuna, on se u najboljim vremenima kretao tek nešto preko jednog milijuna – i to kada se zbroje uplate Grada i svih javnih ustanova i komunalnih tvrtki. Gradonačelnik iznosi sulude tvrdnje, pa je čak i mene osobno kazneno prijavio zbog ucjene – što je Državno odvjetništvo odbacilo u rekordnom roku’’, dodaje Zovko. Nacional je dobio uvid u dokument DORH-a koji potvrđuje ove informacije.

‘’On je jadnik i kukavica jer se iživljava na mladoj ekipi sposobnih i obrazovanih novinara koji nisu spremni raditi svoj posao po njegovu diktatu, odnosno ispisivati mu hvalospjeve na dnevnoj bazi, a kukavica je i zato što se skriva iza saborskog imuniteta’’, dodao je vlasnik Dubrovačke televizije uz inzistiranje da se ova izjava objavi u integralnom obliku. Frankovića su, naime, on i DUTV kazneno prijavili u nekoliko navrata nakon što je ovaj postao saborski zastupnik i tako dobio imunitet od kaznenog progona, a kao jedan od glavnih povoda služi izjava dana upravo u intervjuu Nacionalu, kada je Franković kazao da je Dubrovačka televizija ‘’produkt nekretninske mafije’’.

‘’Nekomu smeta izmjena GUP-a koji smanjuje dozvoljenu katnost objekata na području grada i povećava minimalnu veličinu građevinske parcele, dok minimalnu udaljenost od susjednih parcela povećava s jedan na sedam metara, jer će se time spriječiti devastacija prostora koju danas vidimo i koja je proizvod dosadašnjeg Generalnog urbanističkog plana. Između ostalog, upravo zbog toga smo smijenili pročelnicu za urbanizam, dok je Ministarstvo kulture smijenilo glavnu gradsku konzervatoricu’’, tvrdi Franković za Nacional, dok Zovko uzvraća da se ponovno radi o besmislenom i skandaloznom napadu bez ikakvog povoda.

 

Dubrovački HDZ uključio se u Frankovićevu kampanju i na društvenim mrežama objavio video s napadom na novinare na osobnoj razini koji se prikazuje kao ‘dokaz da Pasko Tomaš svjesno obmanjuje javnost’

 

‘’Nemam apsolutno nikakve veze s građevinarstvom, u životu čak nisam izgradio ni jedan jedini kvadrat. Radi se o gradonačelnikovoj ‘pili naopako’ zbog kojih su podnesene kaznene prijave, a bit će podnesena još jedna. On se igra s mojim imenom i prezimenom i stavlja ga u istu rečenicu s riječju ‘mafija’, što čini ogromnu štetu mom biznisu u SAD-u i dovodi u pitanje milijunske ugovore. Njegov je problem da ni ja osobno niti Dubrovačka televizija ne ovisimo o njemu i o javnom novcu, kao većina drugih medija s ovog područja’’, dodaje Zovko.

Gradonačelnik Franković svejedno ustraje na povezivanju medija i građevinske mafije pa ga je DUTV nekoliko puta prijavio. Franković, s druge strane, urednika i operativnog direktora ove televizije Paska Tomaša tuži za uvredu – dakle, ne za klevetu, odnosno iznošenje neistinitih informacija – a taj postupak, kako tvrde Nacionalovi sugovornici, financira javnim novcem. Paralelno traju javni sukobi dviju strana oko novinarskog izvještavanja o nizu tema, poput problema nedostatka liječnika na otoku Koločepu ili gradnje subvencioniranih stanova za mlade.

Dubrovački HDZ također se uključio u Frankovićevu kampanju i na društvenim mrežama objavio video s napadom na novinare na osobnoj razini koji se prikazuje kao ‘’dokaz da Pasko Tomaš svjesno obmanjuje javnost’’. Dubrovačka televizija s opširnom kronologijom događanja i prikazom ponašanja ovog gradonačelnika pismeno se obratila na adrese premijera Andreja Plenkovića, predsjednika Sabora Gordana Jandrokovića, Saborskog odbora za informiranje, Povjerenika za informiranje i drugih, no nitko – ako je ovaj problem doista prinesen njihovoj pozornosti – nije ni reagirao. Četiri mjeseca uoči lokalnih izbora situacija će, po predviđanju obje strane s kojima je Nacional razgovarao, nesumnjivo dodatno eskalirati.

 

Komentiraj