AARON CHUNG CHEONG KOK: ‘U Splitu sam postao bolji plesač i kolega i dobio sam mnogo prilika u tom kazalištu’

Autor:

11.08.2022., Split - Baletan Aaron Chung Cheong Kok.  Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Milan Sabic/PIXSELL

Aaron Kok, australski baletan koji je već šest godina član ansambla Baleta HNK u Splitu, pleše u novoj produkciji te nacionalne kuće – ‘Velikom Gatsbyju’ u koreografiji Lea Mujića, izvedenom na Sustipanu u sklopu Splitskog ljeta

Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno je, na Sustipanu 13. kolovoza, kao posljednju premijeru 68. Splitskog ljeta, izveo predstavu „Veliki Gatsby“ u režiji i koreografiji Lea Mujića. Protagonisti plesne inačice istoimenog velikog američkog romana Francisa Scotta Fitzgeralda su plesači splitskog Baleta: Aubin Le Marchand u naslovnoj ulozi tajanstvenog bogataša Jaya Gatsbyja, Aaron Kok, Hazuki Tanase, Ivan Boiko, Eva Karpilovska, Irina Čaban Bilandžić te ostali solisti i članovi ansambla. Živa, dinamična i kozmopolitska glazbena slika koja prati ovu plesnu priču izbor je iz djela velikih američkih skladatelja kao što su Philip Glass, Leonard Bernstein, George Gershwin, Louis Prima, Samuel Barber, Glenn Miller i George Whitefield Chadwick.

Međunarodno priznati koreograf Leo Mujić, koji je u posljednjih nekoliko godina na kazališnu scenu s velikim uspjehom postavio baletne priče temeljene na velikim književnim djelima, posegnuo je ovoga puta za romanom F. S. Fitzgeralda „Veliki Gatsby“. Negativni aspekti američkog sna i rigidnost visokih društvenih krugova New Yorka između dvaju velikih ratova, koji nisu dopuštali prijelaz iz jedne društvene klase u drugu, pozadina su pred kojom se odvija priča o tajanstvenom bogatašu koji postaje žrtva vlastitih vjerovanja i ljubavi. Američke dvadesete godine prošlog stoljeća, Jazz Age (doba jazza), svijet su glamura, nezamislivog bogatstva, opijenosti i mračnih opsesija u kojem vlada moralna praznina. Slika društvenih odnosa, pohlepa za novcem i bogatstvima te kriminal pozadina su na kojoj se odvija intimna drama Jaya Gatsbyja o kojoj pripovijeda njegov najbolji prijatelj Nick Carraway.

Leo Mujić kaže: „Mislim da je odabir ovog naslova izuzetno dobar za Split. Okruženi smo mnoštvom velikih Gatsbyja, svi se bave našom, hrvatskom verzijom ondašnjeg velikog američkog sna, žele zaraditi i proslaviti se izuzetno brzo i pritom srušiti sve te snove. Ne radim ‘po’ gospodinu Fitzgeraldu, već nastojim da taj veliki roman rasplešem po sceni. Moram pohvaliti ovaj ansambl koji je međunarodni, iz svih mogućih dijelova svijeta. Mi plesači u našem neverbalnom teatru puno lakše ostvarujemo međunarodne karijere, što je vidljivo i iz postave naše predstave. Važan element je i ambijentalni teatar, čiji je zadatak da zagrli i oplemeni prostor koji treba prihvatiti sa svim njegovim redukcijama i ljepotama.“

‘Volim raznolikost produkcija i izazove svake produkcije te osjećam da sa svakim redateljem, koreografom i ulogom nosim više znanja o svom tijelu, zanatu i umjetnosti’

Balint Rauscher, dramaturg i asistent koreografa, kaže da u današnjem plesnom kazalištu dramaturzi, koliko god bili potrebni, nisu česta pojava:

„Kod ovakvog romana izuzetno je važno prebaciti ga na scenu na optimalni način, od biranja glazbe, slaganja i povezivanja scena, iskomunicirati to s ostatkom kreativnog tima. Nastojali smo prebaciti roman u medij plesnog teatra, nismo ga adaptirali, prebacivali u drugo vrijeme, prostor ili tome slično. Uživamo u glamuru, stilu i modi tog vremena i stoga smo sve to pokušali ostaviti autentičnim. Mnogo smo radili na glumačkom aspektu uloga s plesačima, ne samo na njihovim plesačkim vještinama, kako bi svojim tijelima ispričali priču na najbolji mogući način.“

Aubin Le Marchand, koji igra naslovnu ulogu Jaya Gatsbyja, kaže da je koreografija izuzetno zahtjevna, i to ne samo tehnički. Plesač u ovakvom komadu, ističe, treba biti cijelo vrijeme stopostotno prisutan u priči, nije dovoljno samo paziti na korake, jer su i glumački zadaci izuzetni. Koreografija je izuzetno sofisticirana. Autorski tim predstave čine i scenograf Stefano Katunar, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek, baletni majstori Albina Rahmatullina i Elena Nikolaeva, oblikovatelj glazbenih efekata Svebor Zgurić, glazbena voditeljica Irina Nikolenko, oblikovatelj tona Petar Ivanišević i asistentica produkcije Gorenka Žižić Jagar. Lik Nicka Carrawaya, naratora priče o svom najboljem prijatelju Jayu Gatsbyju, tumači solist baleta HNK Split Aaron Kok, koji je na nedavnom Međunarodnom baletnom natjecanju Slavenska 2022. dobio zlatnu medalju u seniorskoj kategoriji i priznanje za koreografsko stvaralaštvo. O ulozi u „Velikom Gatsbyju“ kaže: „Nick, lik kojeg interpretiram, čovjek je otvorenih pogleda i dobar slušatelj tako da mu mnogi povjeravaju svoje tajne, pa i svoje grijehe. Kako se radnja romana razvija, on je sve više razočaran naličjem američkog sna koji se pokazuje kao jako plitak, isprazan i lažan.“

‘Balet će uvijek biti tradicionalan i još uvijek je dio umjetnosti i kulture, no morat će se prilagoditi, ali i dalje ostati pri svojoj srži i tradiciji. Važno je ostati relevantan’

Aaron Chung Cheong Kok rođen je 1995. u Sydneyju, u Australiji. Baletno obrazovanje započeo je u ustanovi McDonald College Performing Arts u Sydneyju, a nastavlja ga 2012. u Nizozemskoj na Dutch National Ballet Academyju. Za vrijeme svog školovanja plesao je razne solističke uloge te se nakon diplome 2015. pridružuje poznatoj nizozemskoj plesnoj akademiji Introdans. Istovremeno je radio i na svojim koreografskim projektima. Početkom 2017. dolazi u angažman Baleta HNK Split predstavljajući ga u najboljem svjetlu i izvan matične pozornice na uglednim međunarodnim manifestacijama kao što su Benefiz Gala u Münchenu, Tanzwoche Dresden i druge.

NACIONAL: Nastupit ćete u „Velikom Gatsbyju“, što će, pretpostavljam, biti nešto sasvim novo i drugačije. Leo Mujić sklon je testirati granice neobičnim temama.

Da, bit će zanimljivo izvesti ovaj balet, ima mnogo slojeva u svojoj priči, a Leova adaptacija je složena, uvjerljiva i zahtjevna u svojoj koreografiji. Ovo će biti uzbudljivo ne samo za mene nego i za HNK Split, imati ovaj balet na repertoaru.

NACIONAL: Kakvo je vaše iskustvo s ovom knjigom?

Knjiga je definitivno klasik američke književnosti, a mnogi su je voljeli i proučavali. Što se mene osobno tiče, pročitao sam je dok sam bio u srednjoj školi.

Kok je rođen 1995. godine u Sydneyju, a u splitski ansambl došao je 2017. godine te od tada plesao u brojnim predstavama. FOTO: Milan Sabic/PIXSELL

NACIONAL: Plesat ćete ulogu Nicka Carrawaya, on je zapravo pripovjedač u romanu, kako ga zamišljate, što je fokus vaše izvedbe?

Da! Nick je pripovjedač priče, tako da je priča ispričana kroz njegove oči i ono što on doživljava. Zamišljao sam ga kao vrlo tihog, otvorenog uma, dobrog slušatelja kojem likovi govore svoje tajne, nedjela i grijehe. Nick je također zavidan na tom američkom snu, ali kasnije otkriva da je stil života vrlo plitak, varljiv i isprazan. Moj fokus izvedbe je oponašati ovog lika, biti više promatrač nego sudionik, ali ipak subjektivan u priči.

NACIONAL: Ovaj roman prikazuje lude dvadesete u njihovoj slavi, zabrani, zabavama, dekadenciji i visokom društvu koje živi punim plućima. Hoće li biti teško sve to prikazati u ovom baletu, koliko je u baletu bitna atmosfera?

Da bi predstava prikazala ovo doba, mora biti atmosferična. Glazba i kostimi te ambijent trebaju biti u prvom planu uz koreografiju. „Veliki Gatsby“ Lea Mujića to čini savršeno.

NACIONAL: Koliko je za vas kao plesača važno nastupati u različitim produkcijama, s različitim redateljima, koreografima, što to daje plesaču?

Posjedovanje širokog spektra koreografija i repertoara daje mi alate da postanem kreposniji, prilagodljiviji i instrumentalniji. Volim raznolikost različitih produkcija i različite izazove svake produkcije i osjećam da sa svakim redateljem, koreografom i ulogom koju sam plesao nosim više znanja o svom tijelu, zanatu i umjetnosti.

Aaron Kok s balerinama i baletanima ansambla Baleta HNK u Splitu, u novoj produkciji ‘Velikog Gatsbyja’. FOTO: Milan Sabic/PIXSELL

NACIONAL: Odvojite li vremena i razmislite o svakoj ulozi koju igrate, kako izgleda taj proces? Što je najvažnije u tom procesu?

Naravno, počinje razumijevanjem priče, bilo da se radi o čitanju ili gledanju prošlih adaptacija, zatim se pomalo udubljujem u koreografiju i pokušavam razumjeti koji su govor tijela i misli određenih likova kako bih mogao bolje igrati tu ulogu.

NACIONAL: U splitskom ansamblu ste šest godina, što ste naučili, što možete reći o svom iskustvu u gradu, ansamblu, kazalištu? Plesali ste već u dosta splitskih produkcija, kako biste opisali repertoar, što vam se najviše sviđa?

Ne mogu vjerovati da je prošlo već šest godina! Vrijeme leti kada se zabavljate! Bila je to avantura, i to sjajna do sada. Definitivno sam postao bolji plesač i kolega kroz podučavanje i okruženje ovdje u kompaniji i to me nagrađuje. Dobio sam mnogo prilika u ovom kazalištu, na čemu sam mu zahvalan.

NACIONAL: Rođeni ste u Australiji, ali ste se preselili u Europu kako biste nastavili baletnu karijeru, zašto ste odabrali Nizozemsku?

Da, preselio sam se iz Australije nakon što sam dobio stipendiju i mogao sam birati koju ću školu pohađati, tako sam započeo svoje profesionalno školovanje u Nizozemskoj, a zatim stažirao u tvrtki suvremenog plesa Introdans.

‘Nervozan sam i uzbuđen prije početka predstave, ali kada izvedba počne, to je meditacija u kojoj ste toliko fokusirani i svjesni sadašnjosti da jedino možete ostati u tom trenutku’

NACIONAL: Što biste rekli o baletnoj sceni u Europi, kako biste je opisali? Je li se promijenila? Do prije 15-20 godina balet je bio vrlo važan, moćan, biste li rekli da je izgubio draž ili su se vremena promijenila?

Naravno, vremena su se promijenila, ali u ovoj trenutačnoj klimi važno je ostati relevantan. Balet će uvijek biti tradicionalan i još uvijek je dio umjetnosti i kulture i morat će se prilagoditi, ali i dalje ostati pri svojoj srži i tradiciji. Mi se još uvijek u ovoj industriji moramo podsjetiti da je ovo oblik umjetnosti.

NACIONAL: Zašto volite balet, zašto ste odlučili svoj život posvetiti baletu? Kako se osjećate na pozornici, pred publikom?

Na neki način uvijek sam nervozan, ali i uzbuđen prije početka predstave, ali kada izvedba počne, to je gotovo takva vrsta meditacije kada ste toliko fokusirani i svjesni sadašnjosti da je jedino što možete učiniti ostati u sadašnjem trenutku. Ova je umjetnost zabava, pa ako je publika sretna, i ja sam sretan.

NACIONAL: Osvojili ste prvu nagradu na Međunarodnom baletnom natjecanju Slavenska u Zagrebu, što je jedna od najvažnijih profesionalnih nagrada u Hrvatskoj. Što vam to znači, koliko vam je važno?

Da, išao sam s plesnom partnericom Evom Karpilovskom i isključivo zbog iskustva, ali na kraju sam upoznao puno novih i talentiranih ljudi u ovoj profesiji.

OZNAKE:

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.