ŽELJKO STAŠEVIĆ: ‘Američki gosti nadomjestili su nam gubitak ostalih tržišta’

Autor:

20.09.2023., Crveni vrh - Zeljko Stasevic, generalni direktor Kempinski hotela Savudrija. 

Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Direktor Kempinski Hotela Adriatic Željko Stašević za B&B govori o poslovnoj sezoni jednog od najluksuznijih hrvatskih hotela te otkriva zašto su odlučili da hotel u Savudriji prvi put ostane otvoren tijekom cijele godine

Kempinski Hotel Adriatic u Savudriji jedan je od najluksuznijih hrvatskih hotela koji već više od desetljeća privlači goste visoke kupovne moći. Hotel je prije nekoliko godina postao dio MK Grupe koja je u vlasništvu Miodraga Kostića, jednog od najuspješnijih regionalnih biznismena. Nakon vrlo uspješne sezone koja je ponovno oborila rekorde, vodstvo Kempinski Hotela Adriatic odlučilo je prvi put ostaviti hotel otvoren te su u tijeku pripreme za božićne i novogodišnje dane kada će gostima ponuditi posebne programe. O poslovnim rezultatima Kempinski Hotela Adriatic, ali i o ostalim trendovima u turizmu za B&B govori direktor hotela Željko Stašević. Srpski menadžer, koji je prije dolaska u Savudriju bio na čelu londonskog Splendid Hospitality and Westbury Hotela, a prije toga je vodio niz luksuznih hotela, golf igrališta i turističkih tvrtki u Velikoj Britaniji, kaže da je cjelogodišnje poslovanje Kempinski Hotela Adriatic bio logičan potez s obzirom na sjajne poslovne rezultate koje hotel bilježi tijekom ljetnih mjeseci te navodi kako je siguran da je pred Kempinski Hotelom Adriatic, kao i pred cijelim hrvatskim turizmom, uspješna budućnost.

B&B: Iza nas je vrlo uspješna turistička sezona na razini cijele Hrvatske, jeste li i vi zadovoljni sezonom Kempinski Hotela Adriatic?

Jesmo, vrlo smo zadovoljni. Iza nas je dobra i uspješna sezona, iako su vremenske prilike bile loše. Bilo je puno kiša, pa čak i nekoliko dosta velikih nevremena i to nam sigurno nije išlo u prilog. Međutim, sezona je bila mnogo bolja od prethodne. Pogotovo smo zadovoljni kongresnim turizmom jer smo u tom segmentu napravili nevjerojatne rezultate.

B&B: Osim po vremenu, je li se sezona razlikovala od prethodnih, je li možda bila izazovnija od sezone 2022. koja je bila rekordna u cijeloj Hrvatskoj?

Izdvojio bih dvije stvari. Ove godine se još više smanjio broj gostiju iz Rusije i Ukrajine. Ako ih je lani bilo malo, ove ih je godine bilo još manje. Naravno zbog ekonomske krize i inflacije imali smo nešto manji broj gostiju iz Austrije i Njemačke, ali vratilo se američko tržište koje je nadoknadilo sve ostale gubitke koje sam spomenuo.

FOTO: moritzhoffmann.com

B&B: Razlikuju li se gosti iz SAD-a od onih iz Europe?

Riječ je o vrlo specifičnim gostima, ali po meni i najboljim gostima. Amerikanci su vrlo informirani putnici koji točno znaju što žele i jako su dobro upoznati s onime što ih čeka. Rekao bih da naprave dobru domaću zadaću prije nego što krenu na put i točno znaju što mogu očekivati od neke destinacije ili nekog hotela. Uz sve to i naše cijene su njima vrlo prihvatljive jer je u SAD-u sve još uvijek skuplje nego tu. No dvije najvažnije stvari su ljepota prirode i sigurnost koju nudi ovaj dio Europe. Na takvu razinu sigurnosti jednostavno nisu navikli. Naravno, oduševljava ih i europska povijest. Sve to je njima jako lijepo i zahvalni su na svemu što dožive.

B&B: Početkom ljeta otvoren je i Petram Resort, koliko je on upotpunio turističku ponudu Savudrije?

Petram je komercijalno vrlo uspješan projekt te je donio mnogo više posjetitelja ovom dijelu Istre, a to znači i da je lokalnom biznisu donio od 400 do 500 ljudi više na dnevnoj razini koji će posjećivati lokalne restorane, konobe, barove i dućane. Slobodno se može reći da je otvaranjem Petrama razina turizma u ovom dijelu Istre dignuta na razinu više, a samim time i povećana je zarada lokalnog stanovništva.

‘Hrvatska je puno bolja za poslovanje od Slovenije. Mnogo je fleksibilnija, postoji jedan dobar odnos prema turizmu’

B&B: Prilikom otvaranja Petrama bilo je nekih problema s dijelom lokalne zajednice, je li to sada riješeno i kakav je vaš komentar cijele te priče?

Mi smo vrlo pragmatični i kao MK Grupa nismo skratili ili zaobišli niti jednu fazu gradnje Petrama. Zato nam je to nezadovoljstvo bilo neobično jer ako si nezadovoljan, onda bi nekako bilo logično da to nezadovoljstvo izraziš odmah na startu projekta, odnosno prije nego što se projekt završi. To me podsjeća na zatvaranje vrata konjušarnice kada su konji već pobjegli. Petram je napravljen sukladno svim dozvolama i prostornim planovima, sve je završeno i tek tada se nekoliko pojedinaca odlučilo podignuti glas. Mislim da su ti pojedinci više željeli skrenuti pozornost na sebe, nego što su željeli napraviti neke promjene. Da su željeli nešto promijeniti, javili bi se ranije, a ne na kraju. Kada ste pragmatičan poslovni čovjek, onda vam je cijela situacija malo čudna jer vam nije jasno koji je bio njihov cilj. Tako da je na kraju potrošena ogromna energija na nešto na što se nije moglo utjecati jer je sve napravljeno po zakonu.

B&B: Kempinski Hotel Adriatic je ove godine prvi put otvoren cijele godine. Što stoji iza ove odluke i kakve su reakcije gostiju?

Hotel je u startu zamišljen da radi tijekom cijele godine jer ima tri velike kongresne dvorane u koje može stati po 200 ljudi, što znači da bez problema možemo održavati kongresni turizam koji je popularan u ovom dijelu godine. Hotel je održiv i privlači popriličan broj gostiju u ovom razdoblju jer imamo SPA centar od 7000 kvadratnih metara. Tako da nema razloga da radimo samo osam mjeseci jer ovako možemo zaposliti više ljudi u stalni radni odnos, a to znači i da možemo zaposliti više lokalnog stanovništva.

‘Amerikanci su vrlo informirani putnici koji točno znaju što žele i jako su dobro upoznati s onime što ih čeka, a naše cijene vrlo su im prihvatljive jer je u SAD-u sve još uvijek skuplje nego tu’, ističe Željko Stašević. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Za većinu turističkih djelatnika radna snaga predstavlja sve veći problem, suočavate li se i vi s tim problemom?

Iskreno, znam da je u svijetu to problem. Postoje podaci koji govore da je fluktuacija radne snage u hotelskom sektoru u SAD-u 84 posto. To je strašno. To znači da svakih 10-11 mjeseci mijenjate sve zaposlene, što je katastrofalno. Mi nemamo takav problem. Nama je izazov sezonska radna snaga, ali opet mi smo veliki brend pa čak i oni koji dođu na sezonu poboljšavaju svoj vlastiti radni status jer mogu u svoj CV staviti jednu takvu tvrtku kao što je Kempinski. Tako da smo u prednosti nad drugima i na kraju uspijemo naći dovoljan broj ljudi. Najveći problem je što u sezoni ne možete naći ljude, pa ako ste se preračunali i ako ste radili planove s manjim kapacitetom, ne možete povećati kapacitet gostiju u sezoni jer za njih ne možete naći dovoljan broj kvalitetnog osoblja.

B&B: Kempinski na području od nekih dvadesetak kilometara ima dva luksuzna hotela, jedan u Savudriji i drugi u Portorožu, koliko su ta dva hotela komplementarna i koliko je teško voditi dva tako luksuzna hotela na tako maloj udaljenosti?

Vodim oba hotela tako da imam sjajan uvid u ono što nude i kako posluju. Kempinski je dobar brend i svatko tko dođe u Kempinski očekuje luksuz koji mu Kempinski i garantira. Kempinski u Portorožu je jedno predivno zdanje koje je sagrađeno 1910. godine i točno je sto godina stariji od Kempinskog u Savudriji. Oba hotela su obilježja luksuza svoje ere i zapravo vam pružaju svojevrsno putovanje kroz vrijeme. Hotel u Portorožu nudi luksuz u sto godina staroj palači, dok je Kempinski u Savudriji jedan od najelegantnijih hotela ne samo na Jadranu, već i na Mediteranu. Naši klijenti vole dijeliti odmor na dva hotela pa ostaju par dana u Portorožu i par dana u Savudriji. Neki pak vole otići barem na večeru ili plažu u drugi hotel. Postoji simbioza tih dvaju hotela, a dosta je i olakšana nabava hrana i pića kada imate dva hotela blizu jedan drugome. Međutim, zanimljivo je i da nije tako jednostavna situacija s radnom snagom i da se zbog komplikacija s radnim dozvolama ne isplati fluktuirati radnike iz jednog u drugi hotel.

‘Hrvatska još nije zagrebala ni 10 posto svog turističkog potencijala i tek treba pokazati svijetu što može’

B&B: Budući da vodite oba hotela, možete li reći ima li s poslovne strane razlike u vođenju hotela u Hrvatskoj i u Sloveniji?

Skoro čitav svoj radni život proveo sam u Velikoj Britaniji i kada sam došao ovdje, očekivao sam da će Slovenija biti više poslovno orijentirana od Hrvatske jer često čujem kritike da hrvatska politika nije dovoljno poslovno orijentirana. Međutim, Hrvatska je puno, puno bolja za poslovanje od Slovenije. Mnogo je fleksibilnija, postoji jedan dobar odnos prema turizmu i hotelijerstvu u Hrvatskoj i puno je lakše dobiti radnu dozvolu za sezonske radnike u Hrvatskoj nego u Sloveniji. U svakom pogledu je Hrvatska poslovno bolje orijentirana od Slovenije, pogotovo kada je u pitanju hotelijerstvo. Zanimljivo je da je zbog PDV-a i nekih drugih stvari nabava namirnica jeftinija u Sloveniji, kao što je i cijena nekih ekskluzivnih vina i šampanjaca. Ali kada bi me netko pitao gdje je bolje početi s biznisom, svakako bih mu preporučio Hrvatsku prije Slovenije i to prije svega zbog odnosa države prema turizmu, sjajnoj suradnji s lokalnom zajednicom i uređenijeg poreznog sustava.

B&B: Spomenuli ste nabavu namirnica i suradnju s lokalnom zajednicom, možete li reći koliko je gostima Kempinski Hotela Adriatic važno da probaju neke domaće proizvode, poput maslinova ulja ili vrhunskih vina, a ne neke vrhunske strane marke koje mogu probati u Parizu ili Londonu?

Imate dva elementa te priče. Imate element ekologije u kojem želite sačuvati ovaj dio Hrvatske za buduće generacije pa ne uvozite losos s Baltika nego pokušavate nuditi lokalne, istarske proizvode. Naravno da morate imati i losos i kavijar, ali pokušavate prezentirati domaće proizvode koji ne zaostaju za onima iz svijeta. Naša istarska vina su jeftinija od najboljih svjetskih vina, ali ta razlika u cijeni nije adekvatna kada je u pitanju kvaliteta. Imamo izuzetna crvena vina, imamo malvaziju na koju smo svi ponosni, tako da nemamo potrebu prodavati talijanska ili francuska vina. E sada, ako gost želi Dom Perignon, dobit će ga, ali moram reći da mi je često zadovoljstvo kada prijateljima nakon divne večeri u pet sljedova kažem da ništa što su jeli ili pili nije putovalo više od 50 kilometara. To ne može dati niti jedna druga regija na svijetu, a pogotovo je važno to što gosta niti najmanje niste oštetili za kvalitetu. Mi ne proizvodimo kavijar, ne proizvodimo Dom Perignon, ali zato radimo top stvari koje možemo s ponosom prezentirati svijetu, a pri tome su te stvari puno jeftinije.

‘Kada sam došao u Kempinski, većina menadžmenta hotela bili su stranci. A sada sam ja jedini stranac, a svi ostali su domaći’

B&B: Tu ste gotovo četiri godine, koliko ste zadovoljni poslom koji ste napravili u Kempinski Hotelu Adriatic?

Prezadovoljan sam. Kada sam došao planirao sam ostati pet godina, ali gotovo sam siguran da ću ostati i duže. Budući da sam u Veliku Britaniju otišao dosta davno, točnije 1986. i da mi je ta Britanija ‘’isprala mozak’’ pa razmišljam na pragmatičan način, nikada nisam očekivao da ću naći dio Europe kao što je Istra. Ona je jedinstvena, nevjerojatna i stanovnici Istre su s razlogom ponosni na ono što imaju, a pri tome su ostali vrlo skromni. Nisam naišao na skromniju, sigurniju i inteligentniju zajednicu u kojoj svatko govori tri-četiri jezika. Posljednje četiri godine su jedno nevjerojatno iskustvo koje me napravilo boljim čovjekom. Kada sam došao većina zaposlenika hotela, odnosno menadžmenta hotela su bili stranci, poput Nijemaca i Austrijanaca. Ja sam sada jedini stranac, a svi ostali su domaći. Danas cijeli Kempinski gleda na rezultate hotela Adriatic koji su najimpresivniji u Europi. Od zadovoljstva klijenata i radnika do poslovnih rezultata pa naši ljudi imaju otvorena vrata za napredovanje unutar Kempinski grupacije bilo gdje u svijetu. Zato više nemamo potrebu za stranim menadžmentom, nego su naši menadžeri sada postali lukrativna meta drugim Kempinski hotelima.

B&B: Kakvi su planovi za budućnost?

Prvo moramo razviti izvansezonsku ponudu da pokažemo da se cjelogodišnji rad isplati pa ćemo imati neke specijalne ponude za Božić i Novu godinu. Isto tako radimo na razvoju golfa da poboljšamo i taj segment. Sada smo na nekih 30 posto popunjenosti u ovim zimskim mjesecima, što nije loše za prvu godinu, ali naravno ima prostora za napredak. Moglo bi se reći da je najveći dio posla odrađen i da sada radimo, kako bi majstori za klavire rekli, “fine tuning”. Ostaje nam još da novim klijentima preko oceana, iz Europe i cijeloga svijeta otkrijemo kakav povijesni, kulturni i gastronomski dragulj ovdje imamo.

B&B: Ide li po vama hrvatski turizam u dobrom smjeru?

Prije svega bih rekao da treba nastaviti ozbiljno raditi. Primjetan je nedostatak radne snage i to je ozbiljan problem. Pitanje je kako taj nedostatak nadoknaditi i kako biti održiv. Jer ako zaposlite ogroman broj stranaca preko ljeta, vi nemate tu radnu snagu tijekom cijele godine. Meni se čini da je održiv pogotovo ako se nastavi razvijati kongresni turizam i ako hoteli produže s radom na zimsko razdoblje. Ali i tu vam je potrebna suradnja s lokalnom zajednicom jer nema smisla otvarati hotele ako vam ne radi ni jedan restoran ili ako su zatvoreni muzeji. Međutim, jedno tjera drugo pa sam se iznenadio koliko je restorana ostalo otvoreno u Savudriji ove zime i u razgovoru s vlasnicima sam saznao da su ostali otvoreni jer smo i mi otvoreni. Uz to su potrebne i investicije, ali ne investicije države, već privatne investicije i to ne samo u hotele, već i u razvijanje zaposlenih, njihov trening da ih se nauči kako se vodi biznis. Hrvatska još nije zagrebala ni 10 posto svog turističkog potencijala i tek treba pokazati svijetu što može. Svi govore o grčkom, španjolskom ili talijanskom turizmu, ali ja zaista mislim da ako Hrvatska malo jače zagrebe, može otpuhati ova turistička tržišta.

SPA centar u Kempinski Hotelu Adriatic proteže se na čak 7000 četvornih metara, što privlači veliki broj gostiju upravo u zimskom periodu i omogućava zapošljavanje većeg broja ljudi u stalni radni odnos. FOTO: moritzhoffmann.com

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.