Srpski menadžer koji je na čelo Kempinski Adriatic Hotela došao iz Velike Britanije, objašnjava tko su gosti koji si mogu priuštiti cijenu i od nekoliko tisuća eura za noć u luksuznim vilama i što sve mogu donijeti Hrvatskoj
Iza jednog od najluksuznijih hrvatskih hotela, Kempinski Hotela Adriatic u Savudriji, iznimno je uspješna turistička sezona. Krajem prošle godine došlo je do promjene u upravljačkoj strukturi hotela u vlasništvu MK Grupe srpskog biznismena Miodraga Kostića te je za generalnog direktora postavljen Željko Stašević, iskusni menadžer koji je proteklih 35 godina proveo u Velikoj Britaniji. Iako je cjenovno jedan od najskupljih hrvatskih hotela, u Kempinskom je tijekom cijelog rujna vladala gužva te je tek krajem mjeseca došlo do laganog pada broja gostiju. Ponudu hotela ove su sezone dopunili luksuznim vilama koje su bile pravi hit među gostima visoke platežne moći kojima nije bio problem izdvojiti i par tisuća eura po noćenju u vilama površine od 600 pa do preko tisuću četvornih metara. Sam Željko Stašević je u Kempinski stigao u prosincu prošle godine te priznaje da nije bio najzadovoljniji stanjem u kojem je pronašao hotel. No taj srpski menadžer, koji je prije dolaska u Savudriju bio na čelu londonskog Splendid Hospitality and Westbury Hotela, a prije toga je vodio niz luksuznih hotela, golf igrališta i turističkih tvrtki u Velikoj Britaniji, kaže da su u kratkom roku napravili sjajan posao te da je pred Kempinski Hotelom Adriatic uspješna budućnost.
B&B: Stigli ste u Kempinski Hotel Adriatic u prosincu prošle godine, jeste li zadovoljni poslom koji ste napravili u proteklih nešto manje od godinu dana?
Potpuno sam zadovoljan. Došao sam s velikim ambicijama i imao sam namjeru napraviti velike promjene u samom hotelu kako bi se unaprijedilo poslovanje. Naravno, zbog vremena u kojem živimo i problema s koronavirusom uvijek je postojao crv sumnje hoće li te promjene donijeti rezultata ili neće. Gledajući unazad, mogu reći da sam prezadovoljan i sezonom, i svojim timom, i čitavom klimom koja nam je dala podršku da iza sebe imamo najbolju sezonu otkad hotel postoji.
B&B: Što je to što Kempinski Hotel Adriatic čini posebnim, drugačijim od drugih hotela?
Naravno da kao generalni direktor hotela ne mogu biti skroz objektivan, ali kada me ljudi pitaju zašto da dođu u ovaj hotel, a ne u neki drugi, odgovaram im da je Kempinski Hotel Adriatic stvarno, ne samo najbolji hotel u Hrvatskoj nego i na Mediteranu. Mislim da se takvo zdanje i takva investicija više neće ponoviti. Riječ je o ozbiljnom i luksuznom proizvodu. Hotelu sa 170 soba i velikim brojem apartmana, od kojih su dva predsjednička. Tu su i 22 velebne vile od kojih svaka ima svoj bazen, teretanu i saunu. Hotel ima i prelijepu plažu, spa od 3000 četvornih metara i nešto što je, nažalost, za Hrvatsku neobično, ozbiljan profesionalni teren za golf s 18 rupa. Riječ je o terenu na kojem i najiskusniji i najbolji golferi pronalaze izazove. Kada se to pomiješa s nevjerojatnom Istrom, njenom vinskom i gastronomskom kulturom, dobivate mjesto koje ne smijete propustiti.
B&B: U ovom kratkom razdoblju unaprijedili ste i gastronomsku ponudu, znači li to da ona nije bila zadovoljavajuća ili ste samo željeli podići ljestvicu za stepenicu više?
Svi mi kada dođemo negdje raditi, imamo želju dovesti neke svoje nove ideje i provesti ih u djelo. Kada sam došao u Istru, osjetio sam jedno veliko gostoprimstvo te sam naišao na ljude koji znaju kuhati, znaju raditi sjajno vino, a znaju i uživati i u kulinarstvu i u vinu. Zato mi je veliki izazov donijeti u ovu sredinu nešto novo, nešto bih mogao ostaviti kada jednom odem iz hotela na neko drugo radno mjesto. Budući da sam stigao iz Velike Britanije, gdje sam proveo 35 godina i radio s najpoznatijim svjetskim zvijezdama kulinarstva poput Gordona Ramseyja, želio sam malo dopuniti tu istarsku kulinarsku scenu nekim novitetima. Isto tako, jedan od ciljeva je produžiti samu sezonu i želja nam je da barem jedan od naših dvaju restorana radi tijekom cijele godine.
B&B: Nedavno su još tri hrvatska restorana, od kojih i jedan u Istri, dobila Michelinovu zvjezdicu, je li to jedan od ciljeva za vaše restorane ili se time ne opterećujete?
Ne opterećujemo se Michelinovom zvjezdicom. Ona je posljedica, ona ne treba biti cilj. Michelin te zvjezdice dijeli na jedan određen način koji, vrlo često, isključuje jedno gastronomsko iskustvo. Recimo, ako kuhate na klasičan francuski način i ako ste u hotelu, gotovo je nemoguće dobiti zvjezdicu. Međutim, ako kuhate više lokalno i ako ste objekt izvan hotela, to je mnogo lakši put. Vi ne možete utjecati na to kako Michelin dijeli zvjezdice, ali možete stremiti prema tome. Meni se mnogo više sviđa pristup u kojem znam što želim dati ljudima i u kojim će gastronomskim iskustvima oni uživati, a ako to Michelin prepozna, onda odlično. No meni je puno važnije da to prepoznaju gosti koji će se onda nekoliko puta vraćati u naš restoran.
‘Istra ima vrhunsko ulje, tartufe, vino… Ovaj hotel veliki je globalni izlog za pravu klijentelu, koja je dominantna u svojoj kupovnoj moći’
B&B: Rekli ste da ste 35 godina proveli u Velikoj Britaniji pa sigurno sa strane možete puno bolje ocijeniti stvarnu kvalitetu istarske malvazije koja se pokazala kao pravi hrvatski brend. Je li to doista tako ili je ipak riječ o pretjerivanju?
Malvazija je vino koje ima svoj stil. To je vino koje je prepoznatljivo u svijetu. Ako sada odete u bilo koji dio svijeta, pit ćete sauvignon blanc, chardonnay, cabernet ili merlot. Vrlo je malo mjesta na svijetu koja imaju autohtonu sortu vina koja ne samo da je preživjela, nego se i bori s francuskim tipovima vina. Malvazija je itekako dobar borac protiv tih vina. Riječ je o specifičnom vinu koje opstaje i koje nalazi svoju publiku, ne samo kod nas u Hrvatskoj već i u Europi i šire. Za malvaziju vidim jednu lijepu budućnost, i to prije svega zbog ljudi koji proizvode malvaziju i bore se da proizvedu nešto svoje, nešto autohtono. Za to treba imati hrabrosti i ja im na toj hrabrosti čestitam.
B&B: Posebna priča je i istarsko maslinovo ulje, kako Kempinski Hotel Adriatic pomaže u promociji tog proizvoda?
Mi okupljamo najbolju klijentelu na globalnom nivou. Naši su gosti sa svih kontinenata, a riječ je o „crème de la crème“ svjetskih putnika koji dolaze jer prepoznaju Kempinski kao brend, ali ujedno žele i upoznati Istru. Oni kada probaju istarska maslinova ulja, a vjerujte mi, riječ je o ljudima koji su probali sve najbolje stvari, oni prepoznaju kvalitetu tog ulja i to iskustvo nose sa sobom. Kada kažem da nose sa sobom, to znači da oni osobama koje vode njihove biznise daju nalog da nabave velike količine ulja, a ne samo bocu ili dvije. Istarsko maslinovo ulje je nevjerojatne kvalitete, još uvijek nisam probao loše istarsko maslinovo ulje. Još uvijek čekam da naletim na neko za koje ću moći reći da je loše, ali čini mi se da se to neće dogoditi. Ne smijemo zaboraviti ni tartufe, ni govedinu, a ni tjesteninu. Za sve to je ovaj hotel jedan veliki globalni izlog za pravu klijentelu, koja je dominantna u svojoj kupovnoj moći.
B&B: Kako odgovarate na kritike da je hotel Kempinski preskup i da si ne može svatko tu priuštiti boravak?
Kempinski kao svaki odgovoran biznis drži cijene na najnižem mogućem nivou, a to znači da budu što pristupačnije klijentima. Tako je i u ovom hotelu. Nažalost, to znači da kada uključite uslugu i kvalitetu koju nudimo, to u konačnici bude malo skuplje nego u nekim drugim hotelima. Mislim da “prosječan” čovjek može doći u naš restoran ili u naš bar i lokalni ljudi često kod nas rade neke proslave ili obilježavaju obljetnice. Dobro je imati brendove poput Kempinskog ili Ritz-Carltona ili Four Seasons u Hrvatskoj, jer oni su jedan izlog Hrvatske u svijetu.
B&B: Kakva je suradnja s lokalnom zajednicom, jeste li zadovoljni?
Nikada zadovoljan do kraja, ali suradnja je dobra. Meni je važno da se nas percipira kao jedan biznis koji je odgovoran prema lokalnoj zajednici jer bez suradnje ne bi bilo moguće normalno održati poslovanje. Naši radnici dolaze iz te zajednice, naši lanci nabave dolaze iz lokalne zajednice tako da je jasno da ne bi bili ovako uspješni da ta suradnja ne funkcionira. Upoznao sam se s ključnim ljudima zajednice koji su izuzetno prijateljski raspoloženi prema Kempinskom i rade sve što je u njihovoj moći da Kempinski stvarno bude uspješan. Radimo i neke inicijative kako bismo pomogli lokalnoj zajednici. Primjerice, Umag ima ATP turnir, a mi bismo željeli nešto slično napraviti i s golfom. Mislim da je u ovoj situaciji, kada je dosta inicijativa zamrlo, bitno da sa strane biznisa postoji želja da pomogne i da lokalna zajednica postane svjesna da u biznisu ima stabilnog partnera.
‘Ne očekujem ništa od države. Na biznisu je da stvori uvjete u kojima naši mladi ljudi neće misliti da im je bolje u Irskoj ili Njemačkoj’
B&B: Pretpostavljam da je i Kempinski Hotel Adriatic imao problema s radnom snagom, jeste li nekako uspjeli riješiti taj problem i očekujete li veću ulogu države u rješavanju problema radne snage?
Ne očekujem ništa od države. Država ima svoju funkciju da ubire porez, da vodi računa o zdravstvu i školstvu, pa tako u Hrvatskoj ima jako dobrih hotelijersko-turističkih škola. Država plaća i policiju koja nas čuva i vojsku koja nas brani. Ne znam što bih više mogao očekivati od države. Sada je na biznisu da stvori uvjete u kojima naši mladi ljudi neće misliti da im je bolje u Irskoj ili Njemačkoj, već će tu imati ne samo bolju kvalitetu rada, već i bolje uvjete života. Biznis mora biti odgovoran prema našim ljudima koji bi u Hrvatskoj trebali raditi. Vjerojatno mi još dosta dugo nećemo moći ponuditi plaće kakve se nude u Irskoj ili Njemačkoj, ali moramo razmisliti kako doći do toga što prije jer samo tako možemo spriječiti da naši ljudi pune redove u zavodima za zapošljavanje drugih zemalja. Koja je naša alternativa? Da popunjavamo radna mjesta radnicima s Dalekog istoka. Mislim da to nije dobra alternativa i sprečavanje te alternative je više odgovornost biznisa nego države. Država, do sada, jako dobro radi svoj posao. Može li država korigirati neke poreze? Naravno, ja bih kao čovjek koji vodi biznis volio da to napravi, ali to nije moja odluka jer znam da država ima obveza koje mora financirati, a to u ovoj situaciji nije lako. Ako država može smanjiti poreze, ja ne sumnjam da će to i napraviti.
B&B: Kada je u pitanju radna snaga, vi ste krenuli u drugom smjeru te ste doveli nekoliko radnika iz Njemačke, što je vjerojatno presedan u hrvatskom turizmu?
Uzeli smo nekoliko mladih ljudi da rade kod nas ovoga ljeta i mogu vam reći da su bili oduševljeni. Bili su zadovoljni ponuđenim uvjetima i plaćom, koja je bila jednaka kao i našim drugim radnicima, ali su bili oduševljeni i samim okruženjem u kojem su radili. Oduševila ih je Istra, ljudi koje tu žive, hrana i općenito život u Istri, a posebno su ih oduševile kolege. Da su zadovoljni, pokazuje i činjenica da su se već odlučili vratiti i iduće sezone. Kažete da je to presedan, a ja vas pitam koja nam je alternativa? Naravno da je uvijek alternativa da dovedemo jeftinu radnu snagu. Međutim, je li to dobro za našu zajednicu, za naš biznis? Nisam baš siguran. Mislim da je puno bolje da dovedemo radnu snagu sa zapada, i to ne samo direktore već i na ulaznom nivou. Kada sam odlučio dovesti te mlade ljude, još nisam znao da ću imati manjak ljudi za ovu sezonu. Mislio sam ih dovesti čisto da i moji konobari nešto nauče, da pitaju kako je to biti konobar u Berlinu. Isto tako, 20 posto klijenata dolazi iz Njemačke tako da sam djelomično i zbog njih doveo konobare iz njihove zemlje, iako i domaće osoblje jako dobro govori njemački jezik. No u jednom trenutku ove sezone mi jednostavno nismo mogli otvoriti neke dijelove biznisa jer nije bilo ljudi kojima bismo popunili ta radna mjesta. Tako nismo mogli otvoriti jedan restoran pa smo zatim radili samo večere umjesto da radimo cijeli dan. Jednostavno smo se morali prilagoditi situaciji, a za sljedeću sezonu planiramo dovesti još više radnika iz Njemačke.
‘Umag ima ATP turnir, a mi bismo željeli nešto slično napraviti i s golfom. Hotel ima ozbiljan profesionalni teren za golf s 18 rupa’
B&B: Sezona je u Hrvatskoj, a pogotovo u Istri, bila puno bolja nego što je bilo tko očekivao. Smatrate li da Hrvatska može i iduće godine zadržati takav turistički promet i što se može učiniti da se spriječi jedan osjetniji pad?
Mislim da to nije veliki problem. Ne pretjerujem kada kažem da je Hrvatska jedinstvena. Ima li negdje ljepših plaža? Ima. Ima li negdje boljih restorana? Sigurno da ima. Ima li bolje klime? Vjerojatno ima. Međutim, naći kombinaciju tih triju uvjeta je jako teško. Pogotovo kada se tome doda da je Hrvatska sigurna destinacija praktički u srcu Europe. Tu kombinaciju je jako teško naći. Možete ići u Grčku i tamo imate lijepe plaže, lijepu prirodu, europska je destinacija, ali poslije trećeg dana vam dosadi jesti lignje i grčku salatu, a da ne govorim o popunjenim kapacitetima njihovih otoka. Hrvatska može dati puno bolju uslugu klijentu koji se može zabaviti, imati kvalitetnu uslugu i uz to može automobilom doći za nekoliko sati. Zato je Hrvatska uvjerljivo ispred svoje konkurencije. Zanimljivo je da su ove godine nama najveći konkurenti bili Baltik i engleska rivijera. Znate što, ne vjerujem da će oni koji su ovo ljeto proveli na Baltiku i engleskoj rivijeri ponovno željeti otići tamo. Čak vidim i još veću potrebu za hotelima kako bi se nastavili razvijati jer još uvijek nismo na broju jedan, a to bi trebalo biti naše mjesto.
Komentari