Filmske franšize obilježile su Hollywood u 21. stoljeću, primjerice filmovi iz serijala o Jamesu Bondu, “Zvjezdane staze”, “Harry Potter”, “X-Men” i brojni drugi komercijalno uspješni hitovi koji su imali nekoliko nastavaka. I dok su svi ti serijali od početka stvarani kako bi postali franšize i zaradili milijarde dolara, jedna je franšiza postala nevjerojatno uspješna, iako joj je malo tko davao šanse da će ikada biti snimljeno nekoliko nastavaka. Radi se o franšizi “Brzi i žestoki” koja je započeta 2001. godine, a od 1. travnja u hrvatskim kinima će se početi prikazivati posljednji, sedmi dio.

[quote_box_center]

  • Paul Walker, koji je poginuo prije 16 mejseci, i Vin Diesel zaštitni su znak filmova “Brzi i žestoki”
  • Redatelj Rob Cohen na uspjehu prvog dijela zahvaljuje i policiji koja je alarmirala javnost kako će ‘Brzi i žestoki’ reklamirati ulične utrke, čime je popularizirala film

[/quote_box_center]

S do sada zarađenih skoro dvije i pol milijarde dolara u kinima diljem svijeta, taj je serijal o ludim automobilskim utrkama dosegnuo neviđenu slavu i popularnost, postavši gledaniji i od franšiza kao što su “X-Men”, “Zvjezdane staze”, “Iron Man” i Rocky”. Smrt Paula Walkera, jednog od glavnih glumaca serijala “Brzi i žestoki”, nesumnjivo će pomoći da sedmi dio postigne fantastične rezultate koji će zabetonirati status ove franšize kao jedne od najunosnijih u filmskoj industriji.

Foto: Universal

U ljeto 2001. “Brzi i žestoki” postali su iznenađenje ljetne sezone. To ljeto su obilježili filmovi kao što su “Jurski park 3″, “Povratak mumije”, “Gas do daske 2″ i “Pearl Harbour”, zaradivši u američkim kino blagajnama između 180 i 210 milijuna dolara. No proračun tih filmova iznosio je oko 100 milijuna dolara, za “Pearl Harboura” iznosio je preko 140 milijuna, dok je proračun filma “Brzi i žestoki” bio samo 38 milijuna dolara, a u američkim kinima zaradio je 140 milijuna dolara. Uz to, ti filmovi bili su franšize s iznimno poznatim glumcima, dok su u filmu “Brzi i žestoki” glavne uloge imali malo poznati glumci. Stoga je tada redakcija Nacionala odmah prihvatila ponudu da početkom rujna njeni novinari otputuju u Deauville, prelijepi gradić u Normandiji, kako bi intervjuirali redatelja filma Roba Cohena i četvero glumaca iz filma – Vina Diesela, Paula Walkera, Jordanu Brewster i Michelle Rodriguez. U Deauvilleu se u to vrijeme održava filmski festival koji služi za europsku promociju američkih ljetnih hitova.

U trenutku kada je stigla ponuda, novinarima Nacionala je bilo jasno da nitko od glumaca nije hollywoodska zvijezda zbog kojih bi se novina prodavala. “Brzi i žestoki” bio je drugi film u karijeri Michelle Rodriguez, a debitantski je bio hvaljeni “Girlfight”, priča o djevojci boksačici koji je na festivalu Sundanceu godinu dana ranije osvojio nagradu za najbolji film i najbolju režiju. Bio je to drugi film i za Jordanu Brewster koja je u svom debiju imala glavnu ulogu u filmu “Dosje Alien” danas slavnog redatelja Roberta Rodrigueza. Samo malo poznatiji je bio Vin Diesel, nekadašnji izbacivač iz klubova koji je imao manju ulogu u filmu “Spašavajući vojnika Ryana”, a mnogo veću u filmu “Planet tame” te je vrlo brzo stekao reputaciju nabildanog frajera koji misli da je filmski set noćni klub u kojem on mora biti glavni razbijač, pa je vrlo brzo došao na loš glas među redateljima. Najdužu karijeru među svima njima imao je tada 28-godišnji Paul Walker koji je u tinejdžerskim danima glumio u tv serijama te se pokušavao probiti i na filmu, što mu je donekle uspjelo ulogama u prethodnim filmovima “Tajno društvo” i “Varsity Blues”. Upravo je “Tajno društvo” režirao Rob Cohen, tada 52-godišnji redatelj za kojeg se činilo da nikada neće režirati hollywoodski hit.

Međutim, Cohen je uspio uvjeriti filmsku kompaniju Universal da otkupi prava na novinski tekst pod nazivom “Racer X” koji je u magazinu Vibe objavio Ken Li. To je bila istinita priča o Rafaelu Estevezu koji se bavi ilegalnim uličnim utrkama na prepravljenim, pretežno japanskim automobilima. Trojica prilično nepoznatih scenarista dobili su zadatak da od nje naprave filmski scenarij. Jedan od te trojice bio je David Ayer, danas cijenjeni redatelj i scenarist poznat po filmu “Fury” s Bradom Pittom. I tako je nastao filmski scenarij o vozačima “nabrijanih” automobila koji se noću utrkuju ulicama Los Angelesa. Vin Diesel dobio je ulogu Torreta, najboljeg vozača koji je ujedno i vođa bande koja pljačka skupocjene automobile, Paul Walker je policajac Brian koji je ubačen u automobilsku bandu, ali se zaljubljuje u Torretovu sestru Miju (Jordana Brewster), dok je njezina prijateljica Letty (Michelle Rodriguez) Torretova djevojka.

“Svaka generacija ima svoju priču ispričanu na filmu. Upoznavši svijet ilegalnih uličnih utrka, vidio sam predstavu buntovništva prikazanu na ulicama. Akteri tih utrka su pripadnici različitih etničkih zajednica koji se ne boje policije, ali pri tome nisu nasilni, nego samo stvaraju vlastitu kulturu”, rekao je Rob Cohen za Nacional u hotelu Barriere u Deauvilleu, u kojem se nalazi jedna od najpoznatijih kockarnica u Francuskoj. I dok je lik Torreta nastao prema liku Esteveza iz originalne priče, da bi stvorili dramsku napetost scenaristi su uveli u priču lik tajnog agenta koji se ubacuje među vozače ilegalnih utrka. Tome su pridodali adrenalin koji potiču brzi automobili i malo zgodnih djevojaka i dobio se hit koji je već u prvom vikendu u Americi zaradio 40 milijuna dolara te tako pokrio troškove snimanja. Međutim, ubrzo su se u američkim medijima pojavili napisi kako “Brzi i žestoki” zapravo veličaju ilegalne utrke i uljepšavaju nasilje. “Ista vrsta budala tvrdila je da će rock ‘n’ roll uništiti Ameriku. Tjedan dana prije premijere filma predstavnici policije pojavljivali su se na televiziji i tvrdili da će zbog filma ‘Brzi i žestoki’ Amerika biti preplavljena nasiljem i uličnim utrkama. U prva tri dana prikazivanja film je zaradio 40 milijuna dolara i mogu zahvaliti tim imbecilima na besplatnoj reklami”, ponosno je rekao Cohen za Nacional i otkrio da je predložio policiji da tim mladim vozačima ponudi cestu San Fernando u tri u noći, zaustavi promet, postavi policajce na početak i kraj ceste i kaže im da se utrkuju koliko žele. “Međutim, policija nije pametna i nikako da nauči da se požar ne gasi tako da ga polijevaš benzinom”, bio je njegov komentar.

Rob Cohen je sitan čovjek i bilo je zanimljivo čuti kako je na snimanju filma podnosio bahatog i snažnog Vina Diesela. “Kad smo se sreli, bio sam vrlo grub prema njemu. Tražio sam dogovor jer sam znao da je ponekad vrlo težak za suradnju. Rekao sam mu ‘možeš mi napraviti neko sranje, ali zapamti da ja kontroliram završnu verziju filma. Ako želiš vidjeti Paula Walkera u svakoj sceni filma, a sebe u svakoj desetoj, samo nastavi kasniti na snimanje’. To nisam rekao samo Dieselu, nego svim glumcima u ovom filmu. Sjajnu glumačku izvedbu mogu prikazati lošom, kao i obrnuto”, odgovorio je Cohen.

A da je Diesel težak ne samo na snimanju filma, nego i na intervjuu, novinari Nacionala shvatili su samo sat vremena kasnije. I dok je mirno odgovarao na pitanja o filmu “Brzi i žestoki”, potpuno je pogubio živce kada su ga pitali što se to dogodilo godinu dana ranije, na snimanju filma “Pljačka stoljeća” s Benom Affleckom i Charlize Theron. Diesel je trebao imati jednu od glavnih uloga, ali se već prije početka snimanja posvađao s uglednim redateljem Johnom Frankenheimerom pa ga je izbacio iz filma. Počeo je vikati i tko zna što bi se dogodilo da novinari Nacionala nisu imali isprintani novinski članak iz američkih novina u kojem se opisivalo što se sve događalo između Frankenheimera i Diesela. Nakon što ga je pročitao, nastavio je vikati kako je sve u članku laž te da oni, kao novinari, imaju zadatak prenositi samo istinu. Na svu sreću, ljutnja ga je ubrzo prošla i na večernjem partyju Diesel je razgovarao vrlo ležerno. Paul Walker pokazao se sušta suprotnost Dieselu. Miran, pristojan i zgodan, neprestano je zahvaljivao Cohenu što ga je ovim filmom pretvorio u zvijezdu.

Na pitanje hoće li režirati nastavak filma “Brzi i žestoki”, Cohen je tada odgovorio “kako da snimim nastavak koji bi bio bolji od prvog dijela i u kojem bi prikazao nešto novo?“. Znao je da će njegov novi film biti “xXx” ponovo s Dieselom i kao da je osjećao da nikada više neće raditi ni na jednom nastavku. Godinu dana kasnije novinari Nacionala ponovo su ga susreli na festivalu u Deauvilleu, kada je promovirao film “xXx”. U međuvremenu se razveo i u Deauville došao s dvostruko mlađom djevojkom, bivšim talijanskim modelom Barbarom Larderom s kojom se 2006. vjenčao i dobio trojke.

Iako je film “Brzi i žestoki” zaradio na svjetskim kino blagajnama 207 milijuna dolara, Cohen i Diesel odbili su raditi nastavak. “Odbio sam nezamislivu svotu novca za ulogu u drugom dijelu”, rekao je tada Diesel, dodajući kako ni on ni Cohen nisu željeli raditi na nečemu što je samo pro-forma. Cohen je bio precizniji, rekavši da je “kompanija Universal samo željela izmusti što više novca. Pravo je čudo da time nisu uništili franšizu”. Režija filma “Prebrzi i prežestoki” dana je Johnu Singletonu, od stare glumačke ekipe ostao je samo Walker, tako da su kritičari pisali da su “Prebrzi i prežestoki” bez Diesela, ali s Walkerom, kao “Smrtonosno oružje 2″ bez Mela Gibsona ali s Dannyjem Gloverom. Singleton je redatelj koji je oduvijek volio tamnopute glumce pa je i u ovom slučaju zamijenio Diesela s Tyreseom Gibsonom. Proračun filma te 2003. iznosio je 76 milijuna, dvostruko više no proračun prvog dijela, a u prvom vikendu film je u američkim kinima zaradio 52 milijuna dolara, što se smatralo izuzetnim uspjehom. Čak 75 posto gledatelja bilo je mlađe od 25 godina. Kritika nije bila blagonaklona, tvrdilo se kako je akcija u prvom dijelu bila životnija, a sada je zamijenjena računalnim efektima, ali je na kraju film u kinima diljem svijeta zaradio 236 milijuna dolara. Dovoljno da se krene u snimanje trećeg dijela, nedovoljno da bi Singleton ponovo bio redatelj.

Analizirajući zaradu od filma, u kompaniji Universal su primijetili da su u kinima izvan Amerike na prvom dijelu zaradili 62 milijuna dolara, dok se na drugom dijelu zarada izvan Amerike drastično povećala na 109 milijuna dolara. Stoga su odlučili radnju prebaciti izvan Amerike, u Aziju, u Tokio, zbog čega su angažirali i Justina Lina, redatelja rođenog na Tajvanu koji je 2002. osvojio nagradu žirija na festivalu u Sundanceu za film “Better Luck Tomorrow”. Justin Lin, američki student čiji su roditelji emigrirali u Ameriku, isprva je odbio ponudu jer mu se nije dopao scenarij, neprestana vožnja oko kipova Bude i gejša djevojaka bila mu je previše banalna. Pristao je nakon što je kompanija Universal prihvatila njegove promjene scenarija. Film je nazvan “Brzi i žestoki 3: Tokio Drift”, ovog puta nije bilo ni Walkera, a s potpuno novom i nepoznatom glumačkom postavom film je zaradio samo 158 milijuna dolara. Međutim, jedna dobra stvar dogodila se producentima. Kako su nanjušili da bi franšiza mogla krenuti nizbrdo, tražili su od Diesela da se nakratko pojavi u trećem dijelu serijala, što bi publici bio znak da će se u četvrtom dijelu vratiti kao glavni glumac u glavnoj ulozi. Diesel je pristao, ali i iznenadio čelnike kompanije Universal svojim zahtjevom. Umjesto honorara, Diesel je zatražio da on i njegova filmska kompanija One Race postanu vlasnik Riddicka, lika kojim se Diesel zapravo proslavio, prvo u filmu “Planet tame”, a zatim u nastavku “Riddickove kronike”. Universal je pristao na tu zamjenu i Diesel se vratio u franšizu “Brzi i žestoki”. Osim toga, Lin je imao osmosatni sastanak s Dieselom i objašnjavao mu kako vidi razvoj franšize i njezinih likova. Redatelj Cohen ponovo se ismijavao s trećim dijelom filma rekavši “ako pogledate film ‘Brzi i žestoki 3: Tokio Drift’, reći ćete ’ne želim više pogledati ništa što ima veze s filmom ‘Brzi i žestoki’“.

6
Foto: Universal

I tako je 2009., osam godina nakon prvog dijela, okupljena originalna glumačka ekipa, Diesel, Walker, Jordana Brewster i Michelle Rodriguez. Četvrti dio nazvan je jednostavno “Fast & Furious”, a u hrvatskim kinima prikazivan je kao “Brzi i žestoki: Povratak”. Režija je ponovo povjerena Linu, ali ovog puta nitko nije mogao predvidjeti kakav će rezultat film postići na kino blagajnama jer je bilo nezahvalno prognozirati želi li publika vidjeti originalnu postavu. Kritike su ususret premijeri bile loše, predviđalo se da bi u prvom vikendu prikazivanja film mogao zaraditi između 35 i 40 milijuna dolara. A onda – šok. Film je u prvom vikendu u američkim kinima zaradio 71 milijun dolara, više no što je treći dio serijala zaradio ukupno u američkim kinima. Ukupno je četvrti dio serijala u kinima diljem svijeta zaradio 363 milijuna dolara.

Ključan događaj za razvoj i uspješnost ove franšize bilo je angažiranje glumca Dwaynea Johnsona. U petom dijelu serijala iz 2011. “Fast Five” (u hrvatskom prijevodu “Brzi i žestoki 5″), Johnson je postao izvrstan partner Dieselu, a radnja je preseljena u Brazil, u Rio de Janeiro, iako je veći dio filma sniman u Portoriku. Johnson je tada bio zvijezda u usponu, što se dvije godine kasnije i potvrdilo, kada je objavljeno da je upravo on te godine bio financijski najisplativija hollywoodska zvijezda. Međutim, upravo su obožavatelji serijala predlagali preko Facebooka da se Johnsona angažira kao novog glumca u filmu, što su producenti i poslušali. Uslijed financijskog uspjeha četvrtog dijela, proračun petog dijela povećan je na 125 milijuna dolara. Mnogi su bili skeptični o uspjehu filma jer su predviđali da će 2011. biti prilično depresivna kada se govori o zaradi u američkim kinima. No te teze su s lakoćom srušene jer je film zaradio 81 milijun dolara, a kada se podvukla crta, zarada u kinima diljem svijeta na kraju je prešla 626 milijuna dolara, gotovo dvostruko više no na prethodnom filmu. Na godišnjoj top listi filmova koji su najviše zaradili, “Brzi i žestoki 5” našao se na sedmom mjestu, dok su na vrhu bili “Harry Potter 2″, “Transformers 3” i “Pirati s Kariba 4″. Takav rezultat iznenadio je i redatelja Cohena koji je tada izjavio kako bi volio režirati sljedeći nastavak. “Ipak je to moje dijete”, rekao je, ali ga nitko u kompaniji Universal nije slušao. Redatelj Lin podigao je visoko letvicu zarade i on je bio odmah odabran da režira i šesti dio.

A što su obožavatelji htjeli, to su i objavljivali na Facebook stranici “Brzih i žestokih” koja je tada imala 25 milijuna sljedbenika. Producenti filma odlučili su ih slušati, a njihov prvi zahtjev bio je vraćanje Michelle Rodriguez u serijal. Njezin lik Letty umrla je na kraju četvrtog dijela, ali su je za šesti dio “oživjeli”. Za Diesela to nije ništa čudno i izjavio je “da je Clark Gable imao Facebook stranicu, zasigurno bi snimio nastavak filma ‘Prohujalo s vihorom’. Mi smo samo slušali svoje obožavatelje”. A Diesel ih na svojoj Facebook stranici ima čak 90 milijuna. Za usporedbu, planetarno popularni Justin Bieber ima 75 milijuna. Marketinška akcija za šesti dio serijala bila je savršena, započela je početkom veljače 2013. objavljivanjem prvog foršpana tijekom prijenosa Super Bowla, finala američkog nogometa. Za dva tjedna foršpan je na YouTubeu pogledan 16 milijuna puta. Ista akcija tada je provedena i s filmom “Iron Man 3″, ali je taj foršpan u istom razdoblju na YouTubeu pogledan tri milijuna puta. Kritika je ocijenila šesti dio sasvim solidnim, po principu “ono što očekujete to i dobijete, znate da nije umjetnost ali je vrhunska zabava uz spektakularne automobilske potjere”. Financijski rezultat je na kraju bio spektakularan, više od 788 milijuna dolara zarađenih u svjetskim kino blagajnama. Ni na proračunu filma se nije štedjelo, ovog puta iznosio je 160 milijuna dolara. Najskuplji film iz serijala donio je najveću zaradu, a na godišnjoj top listi bio je deveti najgledaniji film u svjetskim kinima. Franšiza “Brzi i žestoki” po mnogočemu odudara od klasičnih hollywoodskih franšiza. Dok je većina njih temeljena na stripovima, tv serijama ili videoigrama, franšiza “Brzi i žestoki” temeljena je na originalnoj ideji. Glumačka ekipa je etnički diversificirana – Michelle Rodriguez je latino djevojka, Tyrese Gibson i Ludacris su Afroamerikanci, The Rock je podrijetlom Samoanac, Sung Kang je Koreanac, Gal Gadot je Izraelka, Jordana Brewster je podrijetlom Brazilka. I dok je Walker klasični Amerikanac, Diesel može biti podrijetlom iz bilo kojeg dijela svijeta. Upravo je to privlačno američkoj publici pa su tako u prvom vikendu prikazivanja filma “Brzi i žestoki 6″, 33 posto kino gledatelja bili Hispanoamerikanci, 22 posto Afroamerikanci a 13 posto gledatelja bili su Amerikanci azijskog podrijetla. Što se tiče boje kože, samo 29 posto gledatelja bili su bijelci.

Na vrhuncu slave redatelj Lin odlučio je napustiti franšizu “Brzi i žestoki” pa se u jednom trenutku počelo razmišljati kako je vrijeme da se Cohenu ponudi režiranje sedmog dijela. Ipak, u kompaniji Universal nisu zaboravili da je u međuvremenu Cohen režirao filmove koji su propali na kino blagajnama te su se okrenuli Jamesu Vanu, redatelju malezijskog podrijetla koji se u Hollywoodu proslavio odličnim hororima. Zadržali su glavnog scenarista Chada Morgana koji je s Linom pretvorio franšizu u stroj za pravljenje novca. U rujnu 2013. započelo je snimanje sedmog filma čija se premijera planirana za srpanj sljedeće godine. Međutim, 30. studenoga 2013., 40-godišnji Paul Walker poginuo je na ulicama Santa Clarite jureći Porscheom. Kako su do tada bile snimljene pretežno akcijske scene, odlučeno je da će njegova braća Cody i Caleb glumiti u ostalim scenama koje su se trebale snimiti. Glumačka ekipa je, nakon Johnsona, pojačana s još jednom borilačkom zvijezdom, Jasonom Stathamom kao glavnim negativcem. Međutim, bespotrebno je govoriti o priči filma jer reputacija franšize, pored Walkerove smrti, jamči da će sedmi dio oboriti sve rekorde gledanosti te će s posljednjim nastavkom ukupna kino zarada prijeći tri milijarde dolara. A koliko je sedmi dio, kao i cijela franšiza, atraktivna govori i podatak da je Etihad Airways, nacionalni avioprijevoznik Ujedinjenih Arapskih Emirata, u suradnji s kompanijom Universal nedavno prezentirao luksuzni avion “Fast & Furious 777″ koji će letjeti na relaciji Abu Dhabi – Los Angeles.

Komentiraj

FOTO:Arhiva
PODIJELI
Dean Sinovčić već 20 godina obilazi najveće svjetske filmske festivale, intervjuira filmske zvijezde, a kad ne gleda filmove prati sport o čemu također piše.