SABOTAŽA IZ 2018.: Kradljivci mjesecima uništavaju lokomotive PPD Transporta

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO

Objavljeno u Nacionalu br. 1068, 12. listopad 2018.

Organizirana banda u zadnjih 15 mjeseci nekoliko puta opljačkala je lokomotive tvrtke PPD Transport i izazvala ogromnu štetu. Direktor tvrtke Oliver Krilić otkriva zašto je uvjeren da je riječ o organiziranoj sabotaži protiv PPD Transporta

Tvrtka PPD Transport, koja od 2015. godine posluje u sklopu ENNA Grupe i bavi se željezničkim cargo prijevozom, u posljednjih 15 mjeseci bilježi niz neobjašnjivih slučajeva krađa i oštećenja svojih lokomotiva, koji su tvrtki nanijeli više stotina tisuća kuna štete. Glavni izvršni direktor PPD Transporta Oliver Krilić Nacionalu je ispričao da su se slučajevi na prvi pogled činili kao tipični primjeri krađe zbog preprodaje sekundarnih sirovina, no pažljivijim pregledom oštećenja na jednoj od lokomotiva ubrzo je postalo jasno da su krađu izvršile osobe koje su točno znale što traže i što rade te da su kradljivci radili organizirano, u grupi i sa specijaliziranim željezničkim alatom namijenjenim za točno određene lokomotive kakve u svojem voznom parku ima PPD Transport, a kakve “klasični” kradljivci i preprodavači sekundarnih sirovina ne mogu tako lako nabaviti.

“Neobični događaji počeli su početkom ljeta prošle godine, kada su nam još uvijek nepoznati lopovi porezali sve visokonaponske kablove na dvije dizel lokomotive koje su bile zaustavljene na sporednom kolosijeku ranžirnog kolodvora na Borongaju u istočnom dijelu Zagreba. To su vrlo debeli kablovi koji iz glavnog generatora velike snage vode struju na vučne motore”, objasnio je Krilić prvi slučaj s kojim su se suočili u lipnju prošle godine. Tada je sve izgledalo, dodao je Krilić, kao da iza tog stoje klasični preprodavači starog željeza. “Sve je upućivalo upravo na to. Nismo se previše zamarali niti posebno preispitivali slučaj, krađu smo prijavili policiji i osiguravajućoj kući i bilo nam je najvažnije što prije popraviti štetu kako naši klijenti ne bi osjetili posljedice. Tada smo procijenili da nam je tom krađom načinjena šteta od 80 ili 90 tisuća eura. A da apsurd bude veći, ako su kablovi ukradeni isključivo zato da ih lopovi prodaju kao sekundarnu sirovinu, za njih nisu mogli dobiti više od kakvih 500-tinjak eura”, protumačio je.

 

Lopovi su radili organizirano, u grupi i sa specijaliziranim željezničkim alatom namijenjenim za točno određene lokomotive kakve u svojem voznom parku ima samo tvrtka PPD Transport

 

No godinu dana nakon toga, u lipnju ove godine, isti scenarij ponovio se na jednoj dizel lokomotivi na istoj lokaciji. Tada je procijenjena šteta zbog krađe iznosila oko 40.000 eura, no za razliku od ranijih rezanja, ovoga puta lopovi su odvojili kabele skidanjem vijaka i odnijeli ih bez rezanja, što navodi na zaključak da su upotrijebili željeznički alat. “No daleko najgoru štetu pretrpjeli smo početkom rujna ove godine, kada su nam, osim ponovnog rezanja kablova na jednoj dizel lokomotivi, samo dan kasnije teško oštetili čak tri lokomotive tipa Siemens Vectron od ukupno pet koliko ih imamo u svojem voznom parku. To su posve nove lokomotive, svaka od njih vrijedi oko četiri milijuna eura. Tog smo dana stjecajem okolnosti na ranžirnom kolodvoru imali čak tri zaustavljene Siemens Vectron lokomotive. Lopovi su drsko, usred bijela dana, stigli na kolodvor opremljeni specijalnim željezničarskim alatom te su nam ukrali ukupno šest akumulatora na trima lokomotivama”, rekao je naš sugovornik.

Krilić tvrdi da u ovom slučaju nije bila riječ o klasičnoj krađi preprodavača:

“Za krađu akumulatora na Siemensovim lokomotivama morate raspolagati točno određenim alatom za otvaranje poklopaca za akumulatorske komore koji odgovaraju isključivo toj vrsti lokomotiva. Tada je postalo jasno da su nedjelo izvršili majstori zanata koji su točno znali što traže i koji su raspolagali specijaliziranim alatom. A s obzirom na to da svaki od tih akumulatora teži gotovo stotinu kilograma, bilo je posve očito i da su radili organizirano i u grupi, jer jedna ili dvije osobe ne mogu same iznijeti takav akumulator iz lokomotive i ukrcati ga u kamion. Ovdje je riječ o teretu od preko 600 kilograma.”

Tada su pretrpjeli štetu od nekoliko stotina tisuća eura, a lokomotive su bile izvan pogona punih sedam dana dok iz Njemačke nisu isporučeni novi akumulatori. No ono što Krilića navodi na zaključak da je PPD Transport žrtva klasične sabotaže, jest tijek događaja neposredno prije krađe, o čemu je rekao:

“Kako su nam u noći od 5. do 6. rujna ponovno, treći put porezali kablove na dizel lokomotivi na sporednom kolosijeku kolodvora u Borongaju, a znao sam da će nam sutradan, 6. rujna, tri Siemensove lokomotive biti parkirane na istim kolosijecima, pretpostavio sam da bi i te lokomotive iduće noći mogle biti meta lopova. Stoga sam, kako bih preduhitrio krađu, od Infrastrukture zatražio dozvolu da sve tri lokomotive s kolodvora Borongaj prebacim na Zapadni kolodvor Zagreb, što nam je i odobreno. Lokomotive su na kolodvor Borongaj stigle u osam sati ujutro, a kada su naši strojovođe oko 18 sati stigli na kolodvor kako bi lokomotive prebacili na Zapadni kolodvor, one su već bile devastirane.”

Krilić tvrdi: “Nije moguće da je netko slučajno naišao na lokomotive pa ih je stihijski krenuo pokrasti jer je uočio zgodnu priliku. Netko je, očito na temelju informacija koje je dobio od izvora unutar Infrastrukture ili pak zbog činjenice da je imao direktan pristup sustavu Infrastrukture kakav imaju svi željeznički prijevoznici, dobro znao kada će lokomotive biti na tim kolosijecima jer smo mi njihov dolazak trebali najaviti, znao je i kakve su to lokomotive i kakav je alat potreban za takav posao. Jer sustav Infrastrukture u svakom trenutku zna gdje se nalazi koja od lokomotiva koja prometuje u Hrvatskoj.”

 

‘Netko je na temelju informacija koje je dobio od izvora unutar Infrastrukture dobro znao kada će lokomotive biti na tim kolosijecima, znao je i kakve su to lokomotive i kakav je alat potreban za takav posao’, kaže Krilić

 

Krilić je podsjetio da su lopovi za takav složeni posao na raspolaganju imali svega par sati. Napomenuo je i da je provala odmah prijavljena policiji, a lokomotive su pregledali forenzičari i izuzeli sve tragove:

“Osim štete koju smo pretrpjeli na samim lokomotivama, a koja iznosi između 100 i 150 tisuća eura, izgubili smo i zbog činjenice da lokomotive nisu obavljale svoju funkciju. Svaka takva lokomotiva izvan stroja na dan gubi oko 1.600 eura, što znači da smo u tih osam dana samo na pasivnosti strojeva izgubili gotovo 40.000 eura. Kako smo na isporuku novih akumulatora trebali čekati više od tjedan dana, morali smo se nekako snaći i pokriti prazninu koja je nastala nakon što su nam se tri lokomotive našle izvan pogona, kako naši klijenti ne bi pretrpjeli štetu. Pomogli su nam partneri i kolege iz Slovenije koji su nam iznajmili dvije svoje lokomotive i tako smo uspjeli premostiti prazninu. Nažalost, s kolegama iz Hrvatske nemamo takvu kolegijalnu suradnju.”

Krilić je objasnio da postoji još jedan razlog zbog kojega vjeruju da je u ovom slučaju riječ o sabotaži, a taj je da “PPD Transport raspolaže tehnologijom koja mu daje komparativnu prednost u odnosu na konkurentske tvrtke”. Naime, željeznička mreža u Europi tehnički se razlikuje od zemlje do zemlje, što znači da isti tip lokomotive ne može prometovati u svakoj zemlji pa u situacijama kada prijevoznik vozi međunarodnu teretnu rutu koja prolazi kroz nekoliko zemalja s različitim željezničkim mrežama, prisiljen je na svakoj granici zaustavljati kompoziciju kako bi se promijenila lokomotiva i stavila ona koja odgovara mreži zemlje kroz koju vlak prolazi. To osjetno povećava troškove teretnog transporta i produljuje vrijeme vožnje.

“Siemens Vectronove lokomotive, koje su danas najmodernije na svijetu, imaju ugrađenih nekoliko sustava koji odgovaraju gotovo svakoj od europskih željezničkih mreža pa jednostavnim prebacivanjem s jednog sustava na drugi možete nesmetano prelaziti s jedne mreže na drugu bez gubljenja vremena i dodatnih troškova. Mi raspolažemo s pet takvih lokomotiva zbog kojih možemo klijentima ponuditi povoljnije cijene transporta i bilježimo brz rast poslovanja, što je, uvjeren sam, nekome od naše konkurencije jako zasmetalo”, naveo je Krilić.

Kada je šteta na lokomotivama već bila načinjena, Krilić je predvidio da će se njihovim klijentima vrlo brzo javiti neke domaće tvrtke koje će pokušati uskočiti na mjesto PPD Transporta i ponuditi svoje usluge prijevoza tereta.

“Kontaktirao sam nekolicinu naših klijenata čije smo terete baš bili preuzeli, ispričao im što nam se dogodilo, rekao sam im vrlo otvoreno kakvu smo štetu pretrpjeli i da ćemo učiniti sve da posao koji smo preuzeli bude odrađen bez kašnjenja i zastoja. I usput sam im spomenuo kako me ne bi čudilo da im se narednih dana jave prijevoznici sa svojim ponudama da nas zamijene”, prisjetio se Krilić. I točno to se, kaže, dogodilo, što su im potvrdili i sami klijenti: “Ako je šteta na našim lokomotivama učinjena s namjerom osvajanja naših klijenata, nije im uspjelo. Naši klijenti ostali su nam vjerni i nismo nijednog izgubili.”

U hrvatskom željezničkom teretnom prometu dominira nekoliko jačih tvrtki koje nose glavninu domaćeg cargo prijevoza. Uz nacionalnog prijevoznika Cargo, na domaćim prugama voze lokomotive tvrtke Rail Cargo Carrier Croatia (RCCC), hrvatske podružnice grupacije Rail Cargo Group koja posluje u sastavu Austrijskih državnih željeznica (ÖBB) i koja je, uz PPD Transport kao jedinu hrvatsku privatnu tvrtku u domeni cargo prijevoza, jedna od dviju najvećih privatnih željezničkih cargo tvrtki s najvećim pojedinačnim udjelom u domaćem teretnom prijevozu. RCCC vrši prijevoz tereta u zemljama jugoistoka Europe i ciljano se širi u zemljama regije. Uz spomenute dvije, u Hrvatskoj postoji i treća željeznička transportna tvrtka – rumunjski Train Hungary koji na ovim prostorima posluje preko mađarske podružnice. Preostale tvrtke – Transagent Špedicija i Rail & Sea – posluju s jednim ili dva ugovora i zauzimaju zanemarivo mali postotak udjela u domaćem transportu.

Nacional je kontaktirao tvrtku Rail Cargo Carrier Croatia (RCCC), čiji nam je član Uprave Milan Brkić potvrdio da su u njegovoj tvrtki čuli za krađe kablova i akumulatorskih baterija s lokomotiva PPD Transporta. “Da, čuli smo za te slučajeve, no nije nam poznato u kojoj su mjeri ta oštećenja odnosno otuđenja počinjena i koliku je izravnu i neizravnu štetu navedeni prijevoznik pretrpio”, kazao nam je Brkić. Zanimalo nas je stoga brinu li ih takvi slučajevi i jesu li i oni kao direktni konkurent PPD Transportu, imali slične slučajeve krađa i oštećenja na svojim lokomotivama. “RCCC do sada nije imao slučajeva otuđivanja opreme s lokomotiva koje koristimo niti njihovog namjernog oštećivanja. Imali smo samo jedan slučaj pokušaja krađe goriva iz vagona zaustavljenog vlaka na Ranžirnom kolodvoru u Zagrebu. Skrenuli smo pozornost svojim strojovođama da prije stavljanja lokomotiva u pogon obave detaljni vizualni pregled stroja, jer oštećeni ili nedostajući dijelovi opreme mogu biti uzrok ugrožavanja sigurnosti prometa.”

 

O točnim rezultatima provedenog policijskog očevida i mogućim počiniteljima ništa se još ne zna jer je, kako kažu u MUP-u, ‘istraga još u tijeku’ pa ne mogu davati konkretnije informacije

 

No Brkić je upozorio na još jedan problem: “Smatramo da nije u redu da se vučna vozila privatnih prijevoznika ne mogu parkirati na za to predviđenim mjestima gdje bi se mogao osigurati adekvatan nadzor, dok s druge strane nacionalni prijevoznici imaju tu mogućnost jer su im podjelom -a dodijeljeni takvi kapaciteti.”  Istu tu konstataciju u razgovoru nam je iznio i Krilić: “Budući da kao privatni cargo prijevoznik ne možemo koristiti zatvorene prostore za parkiranje lokomotiva, jer su postojeći takvi prostori rezervirani za nacionalnog prijevoznika, prisiljeni smo svoje lokomotive zaustavljati na otvorenim prugama, u pravilu na sporednim kolosijecima koji nisu čuvani i nisu zaštićeni od krađa. Takve smo kolosijeke dobili na temelju dogovora s tvrtkom Infrastruktura i njihovo korištenje plaćamo po unaprijed određenoj tarifi. Iako naše lokomotive privremeno zadržavamo na nekoliko različitih kolodvora, ovisno o potrebama i rasporedu transporta, glavna baza nam je ipak Zagreb jer je on centralna točka cargo prijevoza za cijelu Hrvatsku. Stoga smo od Infrastrukture zatražili i dobili dozvolu da za svoje potrebe koristimo nekoliko sporednih kolosijeka na ranžirnom kolodvoru Borongaj i naše su lokomotive između dva transporta najčešće zaustavljene upravo na tim kolosijecima koji nisu pokriveni kamerama i nisu posebno čuvani.” Krilić je dodao da lokomotive na tim kolosijecima nisu ni često ni dugo zaustavljene, no i tih nekoliko sati bilo je dovoljno da PPD Transport u nekoliko navrata pretrpi značajnu štetu.

Ured za odnose s javnošću Policijske uprave zagrebačke potvrdio nam je da su u lipnju ove godine te ponovno početkom rujna ove godine dobili dojave o krađama i oštećenjima lokomotiva u vlasništvu tvrtke PPD Transport. “Dana 5. i 6. rujna 2018. godine 4. postaji Policijske uprave zagrebačke prijavljena je krađa kablova i akumulatora na dvije lokomotive zaustavljene na sporednom kolosijeku na području Trnave. Nepoznati su počinitelji provalili u lokomotive i otuđili akumulatorske baterije, čime su tvrtku PPD Transport oštetili za nekoliko stotina tisuća kuna. Kriminalističko istraživanje još uvijek je u tijeku. Također, između 5. i 6. lipnja ove godine prijavljeno je i da je nepoznati počinitelj na području Dubrave demontirao i otuđio kablove s lokomotive u vlasništvu tvrtke PPD Transport, pričinivši također štetu od nekoliko stotina tisuća kuna”, potvrđeno nam je u Policijskoj upravi zagrebačkoj. No o konkretnim rezultatima provedenog očevida i mogućim počiniteljima nismo uspjeli saznati ništa preciznije jer je, kako su nam objasnili u MUP-u, “istraga još u tijeku” pa ne mogu davati konkretnije informacije.

Na pitanje očekuje li da policija pronađe počinitelje, Oliver Krilić nije želio dati konkretan odgovor, no spomenuo je da su se krađe dogodile na kolosijecima uz koje se odvijao uobičajeni željeznički promet. “Svaka od željezničkih lokomotiva koje prometuju hrvatskim prugama opremljena je kamerom koja zbog sigurnosnih razloga tijekom vožnje snima prugu ispred sebe pa je vrlo vjerojatno da su kamere na lokomotivama koje su u to vrijeme prolazile uz kolosijeke na kojima su bile zaustavljene naše lokomotive, snimile i počinitelje krađa”, kazao nam je Krilić. Policija je, dodao je, upoznata s tim detaljem i preostaje čekati hoće li pregled snimaka ukazati na moguće krivce.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.