Miletić: ‘Medvedgrad je obnovljen neznanjem na koje je potrošeno preko 36 milijuna kuna, a projekt je ispao vulgaran i bezosjećajan’

Povjesničar umjetnosti i arheolog Drago Miletić kritički govori o nedavno rekonstruiranoj povijesnoj utvrdi na  padinama Medvednice

 

Nagrađivani hrvatski konzervator, diplomirani povjesničar umjetnosti i arheolog Drago Miletić karijeru je obilježio istraživanjima bogate hrvatske baštine, osobito napuštenih povijesnih gradova. Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske izdalo mu je knjigu „Medvedgrad na Oltaru domovine – pogled izbliza“, a poznat je njegov stav i neslaganje s novim projektom obnove Medvedgrada.

Miletić je u razgovoru za Zagreb News komentirao izgled obnove. Rekonstruirani Medvedgrad postao je futuristički Centar za posjetitelje, a Miletić naglašava kako je utrošeno previše novca.

“Ono što je učinjeno posljednjom ‘obnovom’ Medvedgrada, u što je utrošeno preko 36 milijuna kuna, može se opisati jednom riječju – vulgarno. To je rezultat odsustva minimalno potrebnog osjećaja kada se intervenira u spomenik kulture. Druga riječ kojom možemo opisati sada učinjeno jest bezosjećajnost. Do tog zaključka može doći svaki posjetitelj nakon kratke šetnje po Medvedgradu koji ima trunku osjećaja za takva ili slična mjesta. A ako posjetitelj posjeduje neka znanja, dolazimo do treće riječi kojom možemo ocijeniti učinjeno – neznanje. I na kraju ako si postavite pitanje zašto je to tako učinjeno, dolazimo do četvrte ocjene – zbog sitnog profiterstva. Raubanje najljepših prostora je gotovo, a sada su došli na red i najznačajniji spomenici kulture, raubanje do potpunog uništenja. Sve je to poduža tužna priča koja bi morala završiti brisanjem Medvedgrada s popisa kulturnih dobara. Kao upozorenje nekima sutra. Ali tko će to učiniti?” komentirao je Miletić najnoviji izgled Medvedgrada.

Miletić se usprotivio i predsjedniku Franji Tuđmanu oko predstavljenog koncepta. Kada je Tuđman čuo njegov negativan stav o ideji postavljanja Oltara domovine na Medvedgradu, rekao je Miletiću da je više Zagrepčanin nego Hrvat. Miletić je od početaka smatrao da je Medvedgrad priča za sebe, a Oltar domovine priča za sebe i te dvije priče nemaju dodirnih točaka.

Godine 1994. pod južnom kulom podignut je Oltar domovine, djelo kipara Kuzme Kovačića, a otvorio ga je predsjednik Tuđman.

Takav stav Miletić je zadržao i danas i ostao je dosljedan svom konceptu. “Moj stav je poznat, jasno izrečen i argumentiran. Takozvani Oltar domovine mlaka je kamilica prema sada učinjenom. Moj prijedlog stoji i nadalje. Oltar domovine može ostati na Medvedgradu, ali samo pod nazivom Spomenik vječnoj ljudskoj gluposti. Uz tu, blago rečeno, vječnu ljudsku glupost ide i sve ono što je sada učinjeno. A to je planetarna glupost koju bi trebalo skrivati, a ne pokazivati”, naglasio je.

Višegodišnje iskustvo Drage Miletića na temi povijesne baštine nije iskorišteno ni u posljednjoj obnovi, a on je to slikovito komentirao: “Kako se ono kaže – hvala Svevišnjem, nisam bio. A iz prethodnog lošeg iskustva, da me se pitalo, držao bi se poslovice tko ide s djecom spati…”

Komentiraj