Direktor HŽ-a: Za sigurnost činimo što možemo, ali preskočili smo jedan ciklus održavanja

Autor:

13.09.2022., Rajic, Novska - Na mjestu sudara vlakova u Rajicu uspostavljen je promet, ali samo juznim kolosijekom.  Na sjevernom kolosijeku radnici HZ-a uspostavljaju elektricne vodove. Olupina putnickog vlaka i dijelovi teretnih vagona cekaju specijalnu dizalicu i transport s mjesta nesrece. Photo: Ivica Galovic/PIXSELL Photo: Ivica Galovic/PIXSELL

Ivica Galovic, Pixsell

Direktor Sektora za održavanje HŽ Infrastrukture Damir Novosel i predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić ustvrdili su za HTV da se već godinama nije ulagalo u željezničku infrastrukturu.

Novosel je rekao da je pred nama razdoblje većeg ulaganja u željeznicu, dok je Maršić upozorio da je potrebno uložiti puno više novca od 5 milijardi iz EU-fondova ili će željeznica ostati kakva jest.

Novosel je rekao da istraga nedavne željezničke nesreće kod Novske, u kojoj je poginulo troje ljudi, još nije završena pa trenutno ne mogu komentirati njezine uzroke.

Maršić je rekao da njihov sindikat već dugo upozorava na zapuštenost sustava. “Ono što mogu istaknuti je da je prvi put ministar javno priznao da je bila politička odluka da se neće ulagati u željeznicu. To neulaganje traje gotovo 30 godina. Ako vi u nešto ne ulažete dovoljno 30 godina, možete pretpostaviti kako to izgleda”, poručio je Maršić.

Govoreći o najavljenoj “renesansi željeznice”, Maršić je rekao da će samo 35 posto pruga kojima upravlja HŽ Infrastruktura biti obnovljeno novcem iz EU-fondova, dok u sve ostalo treba ulagati država.

Novosel je rekao da je pred nama razdoblje većeg ulaganja u željeznicu. “U planu je nekih do 5 milijardi eura povući iz europskih fondova kroz sufinanciranje. Uglavnom se to odnosi na pravce od Slovenije do Srbije, pa od luke Rijeka gore do Mađarske”, rekao je Novosel.

Dodao je da uz ta dva koridora potrebno održavati sve što moraju vlastitim sredstvima, odnosno iz proračuna RH.

Maršić je rekao da će, ako se nastavi zaostajanje s ulaganjem i održavanjem, i ovo što se uredi za par godina opet biti jako loše. “Mi bi trebali godišnje 200 km pruge obnoviti da bismo brzinu podignuli na razinu od 100 km/h. Mi danas imamo samo 15 posto pruge gdje možemo voziti 100 km/h”, dodao je.

Poručio je da se država mora odlučiti kakvu željeznicu želi. “Ako mi kažemo da će jedino ovih 5 milijardi iz EU-fondova biti to što će se uložiti u željeznicu, onda će željeznica ostati ovakva kakva je. Neće se ništa bitno dogoditi. I to javnost mora razumjeti. Ako se želimo voziti u udobnim vlakovima koji će voziti barem 100 km/h, onda država mora uložiti puno više novca. Ako ne uloži, onda će ta cijela priča spasti ponovno na leđa radnika”, upozorio je Maršić, koji je također rekao da u Infrastrukturi nedostaje gotovo tisuću radnika.

Novosel je isticao visoke troškove održavanja, navevši između ostalog da je za osiguranje samo jednog željezničko-cestovnog prijelaza u prosjeku potrebno oko milijun i pol kuna, a za obnovu jednog kilometra pruge 12 do 15 milijuna kuna. Rekao je i da se godinama nije ulagalo u željezničku infrastrukturu. “Preskočili smo taj jedan ciklus održavanja, remonta, modernizacije”, rekao je Novosel. “Radimo što možemo da bi pruga bila i dalje sigurna za promet vlakova”, dodao je.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.