O Fantastic Zagreb Film Festivalu, koji će se ove godine održati sedmi put, od 29. lipnja do 9. srpnja, za Nacional govori osnivač Stjepan Hundić, koji se dotaknuo i situacije u filmskom svijetu, ali i HAVC-u

Fantastic Zagreb Film Festival koji je već je stekao reputaciju izvrsnog festivala žanrovskog filma, ove godine održat će se sedmi put, od 29. lipnja do 9. srpnja. Organizatori festivala, na čijem su čelu Stjepan Hundić i Mia Pećina, nastojeći proširiti ponudu prije dvije godine su, u sklopu festivala, prvi put organizirali Europski žanrovski forum, povezujući se pritom s Imagine Film Festivalom iz Amsterdama, najvećim festivalom žanrovskog i fantastičnog filma u Nizozemskoj, Black Nights Film Festivalom iz Tallinna, jednim od najvećih festivala u Europi i jednim od 15 „A“ svjetskih filmskih festivala, a pridružila im se i konzultantska tvrtka Screen Division iz Pariza. Spoj filmova i foruma podiže Fantastic Zagreb Film Festival na višu razinu, što je prepoznala i MEDIA, organizacija Europske unije koja podržava i financira filmsku industriju u zemljama EU-a. MEDIA je odlučila da će financirati 60 posto od 52 tisuće eura, koliko iznosi proračun Europskog žanrovskog foruma u Zagrebu. Iako je Fantastic Zagreb Film Festival prošao rigorozne uvjete MEDIA-e, nije prošao uvjete komisije HAVC-a koja mu je odobrila tek 10 tisuća kuna. Bez obzira na to, Europski žanrovski forum će se održati, ali ovaj primjer, tvrdi Hundić, ukazuje na nejasan i netransparentan način financiranja ovakvih projekata.

„Prve dvije godine Europski žanrovski forum radili smo vlastitim sredstvima, uz minimalnu pomoć grada Zagreba i HAVC-a te ureda MEDIA-e u Zagrebu. Prošle godine MEDIA nam je odobrila sredstva za dvije godine, ovu i sljedeću, i sad smo obavezni raditi prema planu koji smo aplicirali u MEDIA-u. Ideja Europskog žanrovskog foruma je ta da se izaberu mladi talentirani filmaši iz Europe i da im se pomogne u razvoju njihovih projekata. Hrvatski projekt je film ‘Štriguni’ redatelja Alda Tardozzija i producentice Barbare Jukopila. U Amsterdamu se radio tzv. director’s lab, na kojem su s autorima filmova radili redatelji i scenaristi, u Zagrebu će s njima raditi producenti, stručnjaci za prava u filmskoj industriji, stručnjaci za financijsko planiranje i drugi, dok će u Tallinnu učiti kako zapakirati i promovirati cijeli projekt i probiti se na tržište. Glavni cilj pokretanja EGF-a u Zagrebu je osnivanje regionalne i međunarodne platforme za razvoj i financiranje regionalnih žanrovskih projekata sa središtem u Zagrebu, a to bi bila prva takva platforma u Europi. Pod regijom podrazumijevamo jugoistočnu Europu, s potencijalom širenja u istočnu Europu“, objasnio je Hundić.

Troškovi nisu mali jer Hundić kaže kako u Zagreb dolaze velike face iz žanrovskog filma i općenito filmske industrije. „U Zagreb dolazi Timo Vuorensola, finski producent i redatelj poznat po filmu ‘Željezno nebo’ koji sada dovršava drugi dio tog filma. Ako sve bude po planu, na Forumu će biti prikazani dijelovi drugog dijela. Dolazi Ant Timpson iz Novog Zelanda, producent prvog i drugog dijela filma ‘ABC’s of Death’ te filma ‘Housebound’. Osim njih iz SAD-a dolaze Aaron Willis, bivši kreativni direktor crowdfunding platforme Indiegogo iz New Yorka, kao i Joshua Sobel, filmski producent ali i stručnjak za virtual reality, s obzirom na to da ćemo tome posvetiti dosta pozornosti. Stiže i Alexandre Philippe, autor briljantnog dokumentarca ‘78/52’, nagrađenog na festivalu u Sundanceu. Tema filma je ikonografska scena tuširanja u filmu ‘Psiho’, a Philippe će održati masterclass o Hitchcocku”, objasnio je Hundić.

„Predstavnica MEDIA-e između Amsterdama, Tallinna i Zagreba odabrala je upravo Zagreb za monitoring projekta. Nama je jako drago da ona dolazi jer i to potvrđuje ozbiljnost projekta i veliku pohvalu nama kao organizatorima EGF-a u Zagrebu. Ali u HAVC-u očito ne dijele to mišljenje. Budimo precizniji, od HAVC-a smo dobili deset tisuća kuna. Proračun Europskog žanrovskog foruma u Zagrebu je 52 tisuće eura, toliko iznose troškovi njegove organizacije, što uključuje putne i smještajne troškove gostiju i predavača, njihove honorare, troškove najma prostora i tehničke opreme u Zagrebu, promociju, pokretanje internetske stranice EGF-a i drugo, a taj proračun u kunu je odobrila MEDIA. Mi smo dobili deset tisuća kuna, što nas je poprilično šokiralo zato što je projekt prepoznala MEDIA. Zanimljivo je da Bruxellesu to nešto znači, a HAVC-u ne znači“, tvrdi Hundić i tako otvara temu o tome kako komisija HAVC-a određuje tko će od organizatora festivala i radionica u Hrvatskoj dobiti novac i koliko.

„Nisam od onih koji će pljuvati po svojim kolegama iz HAVC-a i kolegama koji rade druge festivale i radionice, svatko se bori za sebe i mi smo sa svima u vrlo dobrim odnosima. Međutim, kada se pogleda izvještaj HAVC-a i sredstva koja se za ovu godinu dodjeljuju festivalima i radionicama, to su javni podaci i svi ih mogu pročitati, jasno je da tu stvari ne funkcioniraju. Ako se pogledaju filmske radionice u Hrvatskoj, vidljivo je da ne postoji radionica ovog tipa za razvoj žanrovskog filma. Nema ni ovakve međunarodne inicijative, niti toga da radionica dovodi ovakve svjetske stručnjake, kao i to da ju je prepoznala MEDIA. Međutim, to očito nije dovoljno da to prepoznaju ljudi u komisijama HAVC-a“, smatra Hundić i ističe da je problem u nepostojanju kriterija po kojima HAVC dijeli novac filmskim festivalima u Hrvatskoj.

„Ako pogledate javno dostupne podatke, vidjet ćete da iznose od deset tisuća kuna dobivaju i najmanje filmske radionice, na kojima grupa ljudi sjedi i razgovara. Ono što mi želimo je to da vidimo kriterije po kojima se novac dijelio. Odgovora nema jer nema ni kriterija. Ne postoji sustav bodovanja, kao što ne postoje ni kriteriji, a mi se nadamo da će to novi ravnatelj i, vjerujemo, novi članovi komisije, promijeniti. Tražili smo prije mjesec i pol dana obrazloženje odluke, na što imamo pravo i još uvijek čekamo odgovor. Ne možemo dobiti objašnjenje zašto je naš projekt praktički odbijen jer deset tisuća kuna je, budimo iskreni, jednako kao i nula kuna. Mi sami moramo naći ostalo sredstva, a to je 40 posto od 52 tisuće eura, odnosno više od 20 tisuća eura“, rekao je Hundić.

Otkazivanje Europskog žanrovskog foruma ne dolazi u obzir jer je Fantastic Zagreb Film festival supotpisnik ugovora s MEDIA-om i mora ispuniti ono što su prijavili. „Naravno, mi ćemo to odraditi jer ne možemo dovesti kolege iz Amsterdama i Tallinna u neugodnu situaciju, naš je problem kako ćemo osigurati novac. Ne možemo otkazati Forum, a ne možemo ni raditi s deset tisuća kuna. Mi smo se, naravno, žalili na odluku HAVC-a, ali i nakon žalbe odgovoreno nam je da naš projekt nije prihvaćen. Znatiželjno čekamo da nam obrazlože razloge zbog kojih smo dobili deset tisuća kuna, dok cijeli niz raznih radionica koji nisu međunarodnog karaktera i koji nisu dobili podršku MEDIA-e dobiva puno veće iznose. A znate da ono što MEDIA podrži mora proći njihove vrlo stroge kriterije jer se na njihove natječaje javljaju stotine projekata. Osjećamo se poniženo jer nešto što Bruxelles prepoznaje, Zagreb, odnosno HAVC ne prepoznaje“, kazao je Hundić i tvrdi da svi ovi događaji nemaju veze s odlaskom Hrvoja Hribara s mjesta ravnatelja HAVC-a i dolaskom Daniela Rafaelića na njegovo mjesto. „Članovi komisije HAVC-a koja je dodjeljivala sredstva zasad su ostali isti, bez obzira na to tko je ravnatelj“, rekao je Hundić koji nije zadovoljan ni time što Fantastic Zagreb Film Festival, bez obzira na Forum, od HAVC-a dobiva 40 tisuća kuna godišnje. „Jadnih 40 tisuća“, dodao je Hundić. „To je toliko malen iznos da našim kolegama nije jasno kako mi uopće radimo festival. Ako pogledate koliko koji festival u Hrvatskoj dobiva od HAVC-a, vidjet ćete da većina festivala dobiva iz godine u godinu isti iznos i da su kriteriji za dobar dio festivala posve nejasni. Ispada zapravo da projekte prilikom natječaja HAVC-a nitko ne čita i da se sve radi po automatizmu. Nikoga ne optužujemo, ali ne vidimo drugo objašnjenje, osobito zato što ne postoje kriteriji i sustav bodovanja, kao i toga da od komisije ne možete dobiti argumentirano pismeno obrazloženje. A ako nema ni kriterija niti sustava bodovanja, onda se novac može dijeliti prema nečijim željama. Siguran sam da govorim u ime mnogih kolega koji organiziraju festivale, filmske programe i radionice“, zaključio je Hundić.

Hundić ima poduže iskustvo i u posjetama svjetskim festivalima i u organizaciji festivala u Hrvatskoj. Kao filmski novinar u 25 godina rada prošao je najvažnije svjetske filmske festivale, a 2004. postao je umjetnički direktor Libertas Film Festival u Dubrovniku koji je godinu dana ranije pokrenula njegova današnja poslovna partnerica Mia Pećina. Kada je došla ekonomska kriza, morali su napustiti Dubrovnik. „Mi smo 2011. radili osmu godinu Libertas Film Festivala i prvi Fantastic Zagreb Film Festival. To je bio velik zalogaj, kriza je već počela, a financijsku podršku za festival u Dubrovniku više nismo imali. Kako sam ja ljubitelj i žanrovskog filma, moj prvi prijedlog bio je taj da radimo festival žanrovskog filma kojeg Hrvatska nije imala“, prepričao nam je Hundić njihove početke i istaknuo kako je Fantastic Zagreb Film Festival prvi i jedini filmski festival u Zagrebu koji se održava na otvorenom. „Mi smo prvi koji smo pokrenuli festival na otvorenom, na Ljetnoj pozornici Tuškanac, što se pokazalo punim pogotkom. Nakon tri godine odlučili smo tu priču proširiti pa smo prvi organizirali projekcije u utvrdi Medvedgrad. Organiziramo i prijevoz do Medvedgrada, a nakon projekcija slijede tulumi uz DJ-a“, rekao je Hundić.

Ovaj žanrovski festival, kazao je Hundić, preferira znanstveno-fantastične filmove, trilere, fantasy, akciju, psihološke drame i filmove strave i suspensa kao i animaciju. „Najpopularniji dio programa našeg festivala su klasici. Ideja je da se u toj sekciji prikazuju filmovi koji slave svoje velike jubileje, što je popularno jer ih mlađi gledatelji nisu imali prilike gledati u kinima, a oni stariji imaju priliku ponovo ih pogledati na velikom platnu. Tako ćemo ove godine, 8. srpnja, zatvoriti festival na Medvedgradu projekcijom kultnog ‘Stvora’ Johna Carpentera koji slavi 35 godina od premijere. Dan nakon što festival službeno završi, na Ljetnoj pozornici Tuškanac prikazat ćemo film ‘Metropolis’ u povodu 90 godina. Od klasika prikazujemo i ‘Robocop’, ‘Conana Barbarina’, “Poltergeist” i “Suspiriju” Daria Argenta iz 1977.“, rekao je Hundić.

Od premijernih naslova Hundić je istaknuo film „Bar“ španjolskog redatelja Alexa de la Iglesije koji će biti prikazan na Medvedgradu 7. srpnja te izuzetno hvaljeni akcijski triler „Baby Driver“ kojim se otvara 7. Fantastic Zagreb Film Festival i koji će istog dana, 29. lipnja, imati premijeru u Europi i Zagrebu. Posebno je istaknuo francuski horor „Sirovo“, jedan od najhvaljenijih i najoriginalnijih horora posljednjih godina i festivalski hit u svijetu. Film je poznat i po tome što su u Americi neki gledatelji napuštali projekcije, a Hundić je rekao da su na festivalu u Torontu neki gledatelji padali u nesvijest. Osim toga, na festivalu će se prikazati i dva dokumentarna filma, spomenuti “78/52“ i „David Lynch: The Art of Life“, priča o čuvenom redatelju. Treba spomenuti i SF spektakl “Sila privlačnosti”, rusku verziju “Dana nezavisnosti”.

Međutim, Hundić nije samo organizator festivala, nego je posljednjih godina ušao u svijet filmske produkcije. „Kako sam tijekom puno godina putovanja po festivalima i filmskim događanjima upoznao vrlo mnogo ljudi, shvatio sam da je to dobar ulog za ulazak u producentske vode, što je i bio prirodni razvoj u mojoj karijeri. Trenutačno razvijam niz filmskih projekata u Hrvatskoj i inozemstvu: imam dva spremna projekta s mladim redateljem Vanjom Vascarcem i još dva u razvoju, ako se sve posloži sljedeće godine bi započeli snimanje jednog od njih u suradnji s producentskom kućom Antitalent iz Zagreba. S istom kućom i njezinim direktorom i producentom Danijelom Pekom prije mjesec i pol dana završili smo snimanje prve hrvatsko-brazilske koprodukcije ‘After Being Ashes’ koja se snimala u Zagrebu, Zadru i Dubrovniku. Također razvijam i vrlo originalan triler o serijskom ubojici ‘Lesser Evil’ Manuela Carballa koji je snimio žanrovske uspješnice ‘The Possession of Emma Evans’ i ‘The Returned’ i upravo završio snimanje serije ‘Queens’. Posebno mi je drag angažman na filmu ‘Goran’ Nevija Marasovića i producenta Danijela Peka. Film je prikazan na brojnim festivalima, a do kraja godine slijede gostovanja na još festivala, što ‘Gorana’ čini jednim od najuspješnijih novijih hrvatskih filmova“, zaključio je Hundić.

Komentiraj

FOTO:Nacional
PODIJELI
Dean Sinovčić već 20 godina obilazi najveće svjetske filmske festivale, intervjuira filmske zvijezde, a kad ne gleda filmove prati sport o čemu također piše.