Vezivanje sigurnosnim pojasom, najvažnija mjera pasivne sigurnosti, na svim sjedalima i u svakoj vožnji!

Autor:

State Farm, National Institute of Standards and Technology, Gerdbrendel

Potrebno se vezivati sigurnosnim pojasom uvijek kad se sjedne u automobil i autobus, čak i na najkraćim dionicama, a to je posebice važno na autocesti

Autor: Željko Marušić

Svako motorno vozilo opremljeno je sustavima aktivne sigurnosti (smanjuju rizik nastanka prometne nesreće) i pasivne sigurnosti (kad se prometna nesreća desi smanjuje rizik ozljeđivanja i stradavanja). Najvažniji sustav pasivne sigurnosti je sigurnosni pojas, važniji i od zračnog jastuka, koji je učinkovit samo ako je osoba vezana sigurnosnim pojasom, a u protivnom čak može biti opasan.

Naime, u slučaju sudara, odnosno frontalnog udara vozila u bilo koju masivnu i krutu prepreku automobil počinje naglo, udarno usporavati. Pritom, vozač i osobe na sjedalima u vozilima, temeljem 1. Newtonovog zakona, nastoje ostati u stanju gibanja, a prilikom naglog usporavanja, u interakciji vozilo-vozač, temeljem D’Alembertovog načela, na njih počinje djelovati inercijska sila (umnožak mase dijela i iniciranog usporenja.

Sigurnosni pojas tada služi da kontrolirano i amortizirajuće zadrži tijelo uz sjedalo te spriječi da inercijskom silom naleti na dijelove unutrašnjosti automobila, osobe u automobilu, izleti iz automobila…

Kad se nakon tragične nesreće ustanove da su vozač i/ili osobe ispale, odnosno izletjele iz automobila, u pravilu uz tragičan ishod, možemo biti sigurni da nisu bili vezani sigurnosnim pojasom. Teške ozljede i tragičan ishod u vozilu često su potaknute nalijetanjem osobe na kruti, oštri dio unutrašnjosti automobila, odnosno druge osobe.

Temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama, članak 163. stavak (1) “Vozač i putnici tijekom vožnje u motornom vozilu na kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi, dužni su koristiti pojas na način koji je odredio proizvođač sigurnosnog pojasa.” Kazna iznosi 130 eura.

Zbog toga se većina vozača i osoba na prednjim sjedalima vezuje u vožnji. No mnogi nažalost pojas ne vezuju, odnosno da bi “zavarali” sigurnosni sustav automobila, pojas “vezuju” iza leđa, odnosno u mjesto za učvršćivanje pojasa ubacuju lažne kopče. Poseban su problem osobe na stražnjim sjedalima, koje se često ne vežu, jer su kontrole u prometu, nažalost rijetke i neučinkovite. Zbog toga su nevezane osobe straga prijetnja za sebe i vezane osobe sprijeda, jer im se tijelo u sudaru pretvara u projektil i nekontrolirano nalijeće prema naprijed, udara u predmete i osobe, izlijeće iz vozila.

Pogibelji su posebice izložena djeca, jer im mala tijela lakše prolete iznad i između sjedala. Česti su slučajevi da dijete, koje pritom teško strada, tijelom u naglom inercijskom kretanju ozlijedi i vezane osobe na prednjim sjedalima.

Vezivanje sigurnosnim pojasom, na svim sjedalima (!), iznimno je važno na autocesti, gdje se razvijaju velike brzine te se stvaraju veće kinetičke energije vozila i osoba u njima i opasne inercijske sile. To je iznimno važno i u autobusima, na svim sjedalima kojima su noviji autobusi u prometu opremljeni.

Dakle, uvijek i u svakoj vožnji, na svakom, sjedalu, propisno se vežite sigurnosnim pojasom, radi sebe i ostalih osoba u vozilu. I radi kazne od 130 eura…

Nils Bohlin (1920. – 2002.) izumitelj suvremenog sigurnosnog pojasa

Volvo PV544 13. kolovoza 1959. prvi ugradio sigurnosni pojas u tri točke

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.