U Hrvatskoj se gradi jedina jedrilica s ugrađena dva električna motora

Autor:

Salona brodogradilište

Uspjeh koji je Mate Rimac postigao u proizvodnji električnih automobila, u nautičkom sektoru moglo bi ponoviti Salona brodogradilište sa svojom luksuznom jedrilicom na električni pogon Salona 46

Iako veliku većinu brodova pogoni dizel motor, a popularni su još i benzinski motori i pogon na jedra, brodovi na električni pogon ustvari postoje već 120 godina. Bili su vrlo popularni između 1880-ih i 1920-ih, dok se još nije bio dovoljno razvio motor s unutarnjim izgaranjem. A od energetske krize 1970-ih ponovo vraćaju svoju popularnost, pogotovo od unaprjeđenja fotonaponskih ćelija. Koristeći solarnu energiju moguće je napraviti brod na motorni pogon s beskonačnim dometom.

Glavna razlika između automobila i plovila na električni pogon je u tome što automobilu treba mnogo energije da postigne brzinu, a zatim troši malo energije za održavanje te brzine, dok se plovilo zbog otpora mora i valova sve vrijeme ponaša kao automobil dok ide uzbrdo, pa troši više energije. Automobilski hibrid ima smisla jer štedi energiju i motori mogu raditi istovremeno, a pri vožnji na padini i prilikom kočenja mogu generirati energiju. Kod plovila bi idealni hibrid bio jedrilica koja ima električni pogonski elektromotor koji tijekom jedrenja koristi kao generator za punjenje baterija, a lider u primjeni te tehnologije je finska tvrtka OceanVolt. U slučaju da se baterije isprazne, automobil se uvijek može zaustaviti i sačekati pomoć, dok je na moru to ponekad izrazito opasno. Ipak, plovila imaju prednost nad automobilom, što u pravilu imaju više prostora za skladištenje energije, naročito kod jedrilica, gdje je poželjna masa u kobilici, a tu je i ukupna masa, odnosno volumen, koji kod plovila može biti daleko veći nego u automobilima. Ono što zovemo hibridnim pogonom kod plovila je primjerenije zvati dualnim pogonom, jer se koristi pogon s unutarnjim izgaranjem ili elektromotor. Prednosti korištenja elektromotora su višestruke, a jedna od njih je i okretni moment koji je kod elektromotora neovisan o broju okretaja. To znači da se može koristiti bez kopče koja oduzima znatni dio pogonske energije.

Salona brodogradilišta predstavit će jedrilicu Salona 46 na dva sajma u rujnu i to u Southamptonu u Engleskoj i Newportu u SAD-u. PHOTO: Salona brodogradilište

Ovaj trend izgradnje jedrilica s električnim motorom ili propulzijom, kako to vole zvati nautičari, sve je popularniji, kao uostalom i električni automobili, kako pokazuje i primjer Mate Rimca. Zanimljivo je što baš kao i u slučaju Mate Rimca, Hrvatska i na ovom području ima tvrtku koja se uspješno bavi proizvodnjom luksuznih jedrilica na električni pogon. Riječ je o tvrtki Salona brodogradilište koja je još u srpnju prošle godine isporučila jedrilicu s električnim motorom Salona 380, a zatim je koncem 2020. predstavila i Salonu 46, prvu jedrilicu koja ima ugrađena dva električna motora i propelera, a čija je početna cijena oko 300 tisuća eura.

Salona 46 zbog te je specifičnosti jedinstvena u Hrvatskoj, ali i na svjetskom tržištu, a ta dva ugrađena električna motora i propelera omogućuju joj izvanredne plovne performanse i simultano punjenje baterija. Predstavljanje ove specifične jedrilice potvrdilo je da je Salona brodogradilište posvećeno razvoju, podršci i provedbi zelene tehnologije i promociji ekološki luksuznih plovila, te da Salonin tim, u suradnji s dobavljačima, razvija i isporučuje kupcima najbolja zelena rješenja koja trenutno postoje na tržištu, što čini veliki iskorak na svjetskom tržištu luksuznih plovila.

 

Dva ugrađena električna motora i propelera omogućuju Saloni 46 izvanredne plovne performanse i simultano punjenje baterija

 

Salona 46 kombinira najbolje elemente tehnologije, dizajna, kvalitete i udobnosti. Izgrađena je da bude čvrsta ali lagana, uz pomoć naprednih građevinskih tehnika, poput vakuumske infuzije trupa i palube, što rezultira plovidbenim performansama koje nadmašuju očekivanja. Uz to, Salona 46, kao i svi prethodni modeli brodova, ojačana je čeličnom unutarnjom konstrukcijom okvira koja podupire kobilicu, jarbol i daje jahti izuzetno jaku i solidnu konstrukciju. Dizajn poznate tvrtke J&J u suradnji s domaćim timom, rezultirao je izuzetno privlačnim dizajnom jedrilice koji postavlja visoke standarde na tržištu luksuznih jedrilica, a mogućnost prilagođavanja željama i idejama krajnjeg kupca omogućava da svaka Salona zaista postane unikatna za svakog vlasnika i ljubitelja brodova.

Dizajn jedrilice Salona 46 potpisuje poznata tvrtka J&J u suradnji s domaćim timom, a sam dizajn postavlja visoke standarde na tržištu luksuznih jedrilica. PHOTO: Salona brodogradilište

Kako nam je potvrđeno iz te tvrtke, Salona brodogradilište trenutno priprema tri broda za isporuku, s čime su jako zadovoljni jer zbog problema s pandemijom električna Salona 46 još nije ni imala priliku biti izložena na sajmu. No u Salona brodogradilištu potvrđuju da su u pripremi nastupi na dva sajma u rujnu i to u Southamptonu u Engleskoj i Newportu u SAD-u, a zatim i na sajmu u američkom Annapolisu u listopadu. Iz tog brodogradilišta navode i da su najzainteresiranija tržišta za takvu vrstu broda SAD, Ujedinjeno Kraljevstvo, Norveška, Francuska i Švicarska.

Specifičnost ovog novog modela Salona 46 je u tome što su implementirani napredniji propeleri koji mogu mijenjati kut lopatice propelera ovisno o brzini plovidbe, što omogućava punjenje baterija bilo kojom brzinom. Salona 45 stvarana je godinu i pol, koliko je trebalo od ideje do njegove realizacije. Brod je opremljen i solarnim kolektorima, ali većinu energije osiguravaju propeleri. S brzinom od pet milja na sat autonomija broda je 45 milja. Takvi modeli su upravo idealni za prekooceanska jedrenja jer imaju dovoljnu autonomiju za uplovljavanje u neku luku ili izbjegavanje nekakve ciklone. Na Saloni 46 svaki je milimetar pametno iskorišten. Tako se ispod klupa za sjedenje nalazi prostor za ostavu mornarskih stvari, a ispod drvenih stuba kojima se ulazi u unutarnji dio broda nalaze se elektromotori.

Jedrilica Salona 46 proizvodi se u Salona brodogradilištu, iz kojeg tvrde da trenutno rade na isporuci tri modela ove jedrilice. PHOTO: Salona brodogradilište

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.