TRGOVINA DRAGIM KAMENJEM: Češki kraljevi dijamanata

Autor:

Unsplash

Objavljeno u Nacionalu br. 713, 2009-07-14

U ZEMLJAMA BIVŠEG istočnog bloka odnedavno je sve više tvrtki koje se bave prodajom dijamanata, poput češke tvrtke Diamond International Corporation

Izgleda da u doba do sada najveće globalne recesije ipak, uz zlato, postoji još jedna sigurna investicija. To su ni manje ni više nego dijamanti, prirodni kamen koji se brušenjem pretvara u iznimno vrijedan financijski instrument. Danas u svijetu postoje brojne tvrtke koje se bave prodajom dijamanata, bilo da se radi o njihovoj upotrebi u nakitu ili pak samim investicijskim dijamantima. Prošlog tjedna u vodičkom hotelu Punta prezentaciju investicijskih dijamanata održala je češka tvrtka Diamond International Corporation. Iako je relativno nov na tržištu, DIC je u četiri godine svojeg djelovanja postao vrlo konkurentan kako na europskom, tako i na svjetskom tržištu. Tvrtku su u Vodicama prezentirali generalni direktor holdinga Premysl Synek, te Luboš Riha, predsjednik Uprave tvrtke DIC, i Ivo Večera, direktor hrvatske podružnice u Zagrebu.

“Razlog naše prisutnosti ovdje je trgovina investicijskim dijamantima i dijamantnim nakitom jer smatramo da u Hrvatskoj postoji ogroman potencijal za tu vrstu biznisa. Sigurni smo da ovdje postoje ljudi koji žele sigurne investicije, odnosno dijamante. A uvjeren sam i da je ovdje puno Hrvatica koje će se zaljubiti u originialni dijamantni nakit”, rekao je Riha te objasnio razloge zbog čega je njihova tvrtka u relativno kratkom vremenu postala toliko jaka. “Premysl Synek, jedan od dioničara, a ujedno i jedini član svjetske dijamantne burze s područja čitave srednje i istočne Europe, ogromna je prednost za kompaniju. To je također i velika garancija za klijenta, odnosno za servis koji DIC pruža”, naglasio je Riha.

Tvrtka je stvorena krajem 2005., riječ je o dioničkom društvu, a temeljni je kapital isključivo od čeških investitora. S obzirom na geopolitičke promjene početkom devedesetih, zemlje koje su ušle u postkomunističku tranziciju, uglavnom zemlje istočnog i nesvrstanog bloka, imale su tih godina vrlo slabo raširenu trgovinu dijamantima. Ono što je na Zapadu desetljećima predstavljalo određenu vrstu prestiža i sigurne investicije, u ovim se zemljama počelo razvijati tek prije nekoliko godina.

“Do trenutka kad smo stupili u trgovinu dijamantima, moglo bi se zaista reći da je znanje o dijamantima kao investiciji bilo na iznimno niskom nivou u Češkoj Republici. S djelovanjem naše tvrtke došlo je do jako velikih promjena i tržište se počelo otvarati. Uložili smo već u prvoj godini iznimno veliku svotu novca u propagandu i rezultat naših napora je taj da većina Čeha danas zna za investicijski dijamant i našu tvrtku. Do nastupa DIC-a na češko tržište nijedna tvrtka nije bila u stanju propagirati dijamant kao investiciju i ujedno davati garanciju za to. Potrebno je naglasiti da u zapadnim zemljama ljudi u dijamante investiraju od 5 do 10 posto svoje imovine. Nakon Drugog svjetskog rata u istočnom se bloku formirala, generalno gledajući, društvena garnitura koja nije podržavala luksuz te vrste kao nešto primjereno. Informiranost o dijamantima je i na vašem i našem području zbog političkih prilika bila zaustavljena. Ljudi u cijelom svijetu investiraju u to, a naša zadaća nije samo prodaja dijamanata kao luksuznog artikla, nego povrat dijamanta kao objekta investicije”, naglasio je Riha. Dijamant je dugoročno smatran najsigurnijom investicijom, a njegova vrijednost na svjetskoj dijamantnoj burzi prati se posljednjih stotinjak godina. Postoje određene tablice po klasama dijamanata, a prema statistikama njegov prosječni godišnji porast vrijednosti kreće se od 3 do 7 posto. U klasu investicijskog dijamanta ulaze kameni veći od jednog karata, a njihovu cijenu određuje veličina i čistoća. Neke klase kamena posljednjih su godina bilježile čak i porast do 10 posto.

“Kad investitor pogleda tablicu, jasno vidi porast vrijednosti dijamanata. Cijena dijamanta od jednog karata kreće se od četiri do osam tisuća eura. Cjenik je određen za cijeli svijet i nijedna korporacija neće ići ispod toga, možda samo iznad. Prednost dijamanta je što se baš ništa ne može lažirati. Kontrola njegove čistoće i kvalitete odvija se u gemološkom laboratoriju, mi trenutačno koristimo dva najveća i najopremljenija laboratorija u Europi, oba u Antwerpenu, te jedan u Americi. Laboratoriji su neovisni, u njima se točno određuju parametri svakog kamena na temelju čega se dijamantu izrađuje rodni list, odnosno certifikat. Upravo taj certifikat određuje cijenu”, obrazložio je Riha.

Prema njegovim riječima jasan pokazatelj da dijamant može garantirati sigurnost investicije jesu i statistike posljednje dvije godine u kojima je globalna recesija na burzama već bila najavljena. Zbog rušenja tih istih burzi i bankrota nekih bankovnih sustava, 2008. godina bila je kobna za većinu investicijskih instrumenata. No za dijamant je upravo nastupilo zlatno doba. Porast kupnje u nižim klasama tog vrijednog kamena išao je do 10 posto, a onog najkvalitetnijeg investicijskog kamena, veličine oko pet karata, čak 30 posto. Čelnici DIC-a tvrde da su trenutačno najjača dijamantna kompanija u Češkoj i okolnim zemljama, a dugoročni plan im je proširiti se i na cijelu regiju.

“Razlika naše kompanije i drugih je u tome što mi ne čekamo da kupac dođe k nama, nego sve poduzimamo da mi dođemo k njemu. S klijentom stupamo u aktivnu komunikaciju, koristimo već postojeće pozitivne reference naših klijenata koji preporučuju naše usluge i produkte svojim partnerima. Imamo sreću da u tvrtki rade iznimno profesionalni i ugledni ljudi iz tog područja, što je velika garancija za klijenta. Klijentima uglavnom preporučujemo da je dobro investirati od 10 do 15 posto svoje imovine u dijamante, bilo da se radi o velikim tvrtkama ili pojedincu, obiteljskom novcu. Sastavljamo im investicijski portfolio za određeno razdoblje od nekoliko godina i prezentiramo na temelju toga rast njihove imovine. Investicija se može sastojati od jednog kamena ili veće količine. U slučaju da se radi o dijamantnom nakitu, situacija je vrlo slična”, naglasio je Riha.

Investicijski je dijamant isključivo bijeli kamen. Što je više žućkast, znači da je manje čist. Golim okom ili neprofesionalnim povećalom te su razlike apsolutno nevidljive. No zato je pod mikroskopom razlika ogromna. Investicijski dijamant se u Europi hermetički pakira u papir s jedne strane i prozirnu plastiku s druge pa tako svaki kupac može biti apsolutno siguran da njegov dijamant pripada odgovarajućim parametrima koji su ispisani u certifikatu. U Americi se dijamanti ne pakiraju, a kako bi im se osigurala relevantnost, kamenu se laserom gravira broj, i to na boku kamena gdje mu je i najveća površina. Kvalitetnim povećalom to se može vrlo lako provjeriti. Ono što je kod dijamanta prednost, ali i mana za crno tržište jest to da ne postoji kategorija jeftinog, odnosno povoljnog dijamanta. On ima vrlo strogo određenu cijenu i sve ispod toga znači da nešto nije u redu s kamenom. U slučaju takve kupnje, investicija je potpuno promašena, a novac bačen. Tvrtka DIC osim investicijskog dijamanta nudi i unikatni dijamantni nakit u vlastitoj proizvodnji.
Vrijednost dijamantnog nakita neprestano raste. Naravno, ne tako brzo kao investicijskog, ali njemu je u startu namjena drukčija. Uglavnom je to financijski instrument koji se čuva u obitelji i kupuje za određene obiteljske prilike, odnosno na neki način dijamantni je nakit određeni povrat tradiciji. Za tvrtku DIC nakit dizajnira Aleš Bergl, no specijalne kolekcije povjerene su Blanki Matragi, inače svjetski poznatoj dizajnerici odjeće.

“Blanka živi djelomično u Češkoj, djelomično u Libanonu i u svojoj je karijeri dizajnirala haljine za neke od najbogatijih žena svijeta. Njezin talent su naravno prepoznali i prije, pa su je tako nekoliko puta htjele vrbovati razne svjetske tvrtke, no iz nekog razloga ona se odlučila dizajnirati upravo za nas. Čini se da je to bila ljubav na prvi pogled između nje i naše tvrtke. Za nas je počela dizajnirati prije nekoliko mjeseci, a jedan od prvih javnih projekata bila je kruna za slovačku Miss Universe. U Pragu smo otvorili svoj showroom gdje su izloženi prvi originali tog nakita. Javna prodaja će početi početkom ljeta”, rekao je Premysl Synek te dodao kako je showroom u Pragu ujedno i jedino mjesto u Češkoj Republici gdje na licu mjesta možete u jednom trenutku ponijeti robu vrijednu dvjesto eura, ali i onu od milijun. To je ujedno još jedna od prednosti dijamanta. Svojom veličinom predstavlja vrlo tihu i diskretnu vrijednost koja se, ovisno o kamenu, može kretati do milijunskih iznosa.

“Prošle smo godine napravili prvu izložbu u Pragu na kojoj su bili izloženi dijamanti u vrijednosti do dvadeset milijuna eura. Među ostalim jedan od posjetitelja upravo je tih dana prodao svoju tvrtku i za taj novac je sutradan nakon izložbe kupio dijamant od 11.8 karata u vrijednosti od milijun i 300 tisuća eura. Ako to prebacimo u zlato, to je 60 kilograma. Za taj vam je dijamant dovoljan džep kaputa, a za zlato trebate nekoliko kovčega. S dijamantom baš nikoga ne provocirate, a ujedno je i vrlo pokretna imovina koja ne poznaje granice. Iznimno ga je lako prodati i vrlo se brzo transportira. Pri tome je gotovo neuništiv u bilo kojim klimatskim ili kemijskim uvjetima.”
Nekada su najveći eksploatacijski rudnici dijamanata bili u Indiji, no tijekom britanske kolonizacije zalihe su istrošene. Najveći svjetski izvoznik dijamanata danas su Bocvana, Rusija, Kanada i još neke afričke države. Bijeli dijamanti su trenutačno najrašireniji i njihova je vrijednost poznata, no dijamant je jedini prirodni kamen koji se može naći gotovo u svim duginim bojama. U tom slučaju, ovisno o čistoći i veličini, vrijednost se čak nekad ne može ni procijeniti. Najskuplji i najljepši dijamanti na svijetu nalaze se, a gdje drugdje, nego u kruni britanske kraljice.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.