TKO JE OVO DOZVOLIO? Đurđević: ‘Vulva je izbrisana iz gradiva za šesti razred. To je mizoginija i ponižavanje djevojčica”

Autor:

23.11.2023., Zagreb - Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo, u povodu Medjunarodnog dana borbe protiv nasilja nad zenama, organizirao je okrugli stol pod nazivom "Femicid: nuznost uvodjenja rodnih obiljezja u kazneni zakon". Photo: Davorin Visnjic/PIXSELL

Davorin Visnjic/Pixsell

Prof. dr. sc. Zlata Đurđević s Katedre za kazneno procesno pravo Sveučilišta u Zagrebu uputila je otvoreno pismo pravobraniteljicama za ravnopravnost spolova, djecu i pučkoj pravobraniteljici zbog spolne diskriminacije djevojčica u osnovnoj školi.

“Želim vas upozoriti na tešku diskriminatornu i mizoginu edukaciju osmoškolske djece o ženskim spolnim organima.

U udžbeniku iz prirode u šestom razredu koji je izdala Školska knjiga, a autori su jedan muškarac i šest žena, ženske spolne organe čine jajnici, jajovodi, maternica i rodnica, dok muške spolne organe čine dva sjemenika, dva sjemeno-voda, mokraćno-spolna cijev i spolni ud ili penis. Pri tome je za spolni ud u radnoj bilježnici izričito navedeno da se radi o vanjskom organu muškog spolnog sustava. Na slici 5.13. na stranici 79 udžbenika gdje su nacrtani ženski spolni organi na mjestu vulve je praznina. Vulva je izbrisana iz gradiva i negira se ne samo da je dio ženskog spolnog sustava i vanjski ženski spolni organ već je i vizualno izbrisana. Mogu samo zamisliti kako se osjećaju ustrašene djevojčice gledajući dvije slike ‘muške piše’ u svoj svojoj veličanstvenosti, dok se pitaju ‘a gdje je moja piša?’.

Razlog je jasan. Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati niti crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni te da „žene imaju samo unutarnje spolne organe“ kako je odgovorio moj sin kad sam ga pitala gdje je ženska piša u gradivu.

U šestom razredu mizoginija kroz prezir, ponižavanje i spolnu diskriminaciju djevojčica je totalna i postavlja čvrste temelje za njihovu rodnu ulogu i buduću rodnu diskriminaciju i rodno nasilje. U osmom, pak, razredu tako velikoj djeci ipak više ne možemo negirati postojanje ženske „piše“, i učimo ih da iako je ona sramna i trebaju je se stidjeti, ipak postoji, što naravno ne umanjuje stid žena. Dapače, seksistička edukacija se nastavlja i tada se već internalizirani osjećaj stida djevojčica zbog toga što imaju vulvu utjelovljuje i eksternalizira kroz učenje i crtanje “stidnice”. Da, stidnice! To je naziv kako se vulva, ženski spolni organ, naziva u drugim nastavnim materijalima ili u biologiji za 8. razred.

Nema drugog objašnjenja za negiranje postojanja vanjskog ženskog spolnog organa vulve ili je nazivanje sramotnim, patrijahalnim i mizoginim izrazom u 21. stoljeću.

Stoga vas molim da pregledate nastavne materijale za osnovnu i srednju školu te da uklonite ovaj teški oblik diskriminacije i degradacije žena kroz oblikovanje njihovih rodnih uloga u duhu stida što su žene. Radi se o teškom napadu na ljudsko dostojanstvo koji se provodi sustavno i institucionalizirano.

Na to je primarno bila pozvana pravobraniteljica za ravnopravnost spolova i nikakav nedostatak vremena ili djelatnika ne može opravdati neaktivnost i toleriranje ovako teške sistemske diskriminacije kroz patrijarhalnu i mizoginu edukaciju o ženskim spolnim organima u osnovnoj školi. To većini nastavnica, autorica, majki i drugih žena može biti normalan diskurs i prihvatljiva edukacija u društvu sa internaliziranim patrijahalnim obrascima u kojem živimo ali ne i pravobraniteljici za ravnopravnost spolova čiji je ustavnopravni razlog postojanja par excellence uklanjanje diskriminatorne i dehumanizirajuće edukacije učenica i učenika”, navodi Zlata Đurđević.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.