STRATEŠKI PROJEKT: Pelješki most bit će atrakcija i za nautičare, a plovidba će se posebno regulirati

Autor:

20.01.2022., Komarna - Svjetlosne promjene uzrokovane jugom u kratkom vremenskom periodu stvarale su razlicite i zanimljive prizore Peljeskog mosta.
 Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Milan Sabic/PIXSELL

Zbog skorog otvorenja Pelješkog mosta, na poluotoku koji će sada imati direktnu ‘vezu’ s Dubrovnikom nisu porasle samo cijene zemljišta, već se očekuje da će most dodatno povećati i interes nautičara za krajnji jug Hrvatske te povećati promet u marinama

Pelješki most, remek-djelo slovenskog dizajnera Marjana Pipenbahera i kineskih mostograditelja iz tvrtke China Road and Bridge Corporation (CRBC), mogao bi postati zanimljiva nautička destinacija i privlačiti stotine turista fasciniranih graditeljskim pothvatima vrijednima razgledavanja. Most dug 2404 metra i visok čak 55 metara koji će idućega mjeseca biti i službeno pušten u pogon, već je zbog svoje zahtjevnosti i brzine kojom je izgrađen svrstan među najzanimljivije takve građevine u Europi, što je dovoljan razlog da ga pohrle razgledati brojni radoznalci, a mnogi među njima i na vlastitim ili pak iznajmljenim plovilima.

‘Pelješki most predstavlja vizualno jedinstven, ali i građevinski vrlo zahtjevan projekt, pa i turističku atrakciju kako za nautičare tako i za ostale putnike kojima se pruža prekrasan pogled na most s okolnih vidikovaca i cesta’, kažu u HTZ-u

U Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture Olega Butkovića kažu da, prema njihovim saznanjima, već postoji interes nautičara za razgledavanjem mosta. “Kod nautičara, prema našim saznanjima, već postoji znatiželja da se pogleda most, a za očekivati je da će to biti izraženije kako se budemo približavali vrhuncu sezone. Ono što će biti presudno jest to kolika će i kakva ponuda biti, a vjerujemo da će most uz navedeno dati svoj doprinos i u poboljšanju razvoja nautičkog turizma na krajnjem jugu Hrvatske. Osim ovog značaja koji most donosi u kontekstu neprekinute prometne veze, Pelješki most sa svojom rasponskom konstrukcijom nenametljivo se uklapa u vizuru Malostonskog zaljeva i za pretpostaviti je da će kao takav predstavljati svojevrsnu atrakciju na moru i da će izazvati znatiželju nautičara koji plove tim područjem”, kažu u Ministarstvu.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, zamjenik župana Joško Cebalo, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić i voditelj projekta cestovnog povezivanja juga Hrvatske Goran Legac obišli su Pelješki most krajem svibnja. FOTO: Miroslav Lelas/PIXSELL

U očekivanju pojačanog interesa nautičara za plovidbu Malostonskim kanalom i ispod lukova mosta, u Butkovićevu ministarstvu naglašavaju da će režim plovidbe ispod mosta biti reguliran posebnim propisom, a pojedinosti će se objavljivati nautičarima i pomorcima u sklopu redovnih navigacijskih obavijesti „Oglasa za pomorce“ i ažuriranjem službenih pomorskih navigacijskih karata i publikacija. “Propisi će regulirati način i uvjete tranzita ispod mosta za određene kategorije i veličine plovnih objekata, dok će se u pristupnim plovnim putovima plovidba obavljati uz pridržavanje važećih međunarodnih pravila o izbjegavanja sudara na moru i plovidbu sigurnosnom brzinom”, stoji u odgovoru Ministarstva. Također podsjećaju da su stanovnici tog dijela Hrvatske, jednako kao i njihovi gosti pa i nautičari koji su jug Dalmacije odabrali kao polaznu točku za isplovljavanje vlastitim ili iznajmljenim brodovima, do sada morali prelaziti državnu granicu i teritorij BiH, što je u ljetnoj sezoni znalo trajati satima.

ACI marina ‘Veljko Barbieri’ Slano nalazi se najbliže Malostonskom zaljevu i Pelješkom mostu, čije će otvaranje dodatno privući nautičare koji na destinaciju dolaze automobilima. FOTO: Davor Žunić/ACI

“U tom kontekstu, projekt Cestovne povezanosti s južnom Dalmacijom, čiji je dio i Pelješki most, skratit će vrijeme putovanja, olakšati prijevoz gospodarstvenicima, poboljšati regionalnu dostupnost Dubrovačko-neretvanske županije i povezanost unutar same Županije te biti potpora regionalnom i lokalnom razvoju”, naglašavaju u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, ističući time da će most značajno olakšati i ubrzati putovanje i onim turistima i nautičarima koji se do marina u Dubrovniku ili Slanom zapute automobilom. Stoga izgradnja Pelješkog mosta ne samo da predstavlja konačno spajanje razdvojenog teritorija Hrvatske, već će, uvjereni su u Ministarstvu, dati dodatan zamah turističkim i gospodarskim aktivnostima u tom dijelu zemlje, posebno razvoju vinarstva u pelješkom području i školjkarstva u Malostonskom zaljevu te kulturnim vrijednostima Dubrovnika, Stonskih zidina i grada Korčule. Potvrda ovih riječi vidljiva je već danas, jer je izgradnja mosta u proteklih mjesecima potaknula rast cijena nekretnina, posebno građevinskih i poljoprivrednih zemljišta, na području Pelješca i obalnog pojasa u neposrednoj blizini mosta, što jasno sugerira da će pojačana ulaganja u ovaj dio obale donijeti i dodatne gospodarske benefite za lokalnu zajednicu.

Premijer Andrej Plenković bio je na Pelješkom mostu u siječnju s predstavnicima China Road and Bridge Corporationa i dubrovačko-neretvanskim županom Nikolom Dobroslavićem. FOTO: Ivo Cagalj/PIXSELL

I u Hrvatskoj turističkoj zajednici, kojoj je na čelu Kristjan Staničić, vjeruju da Pelješki most može promijeniti ustaljene navike nautičara i motivirati ih da do tada uobičajene plovidbene rute preusmjere u drugom pravcu. “S obzirom na to da Pelješki most predstavlja vizualno jedinstveni, ali i građevinski vrlo zahtjevan projekt, možemo o njemu govoriti i kao svojevrsnoj turističkoj atrakciji, kako za nautičare, tako i za ostale putnike kojima se pruža prekrasan pogled na most s okolnih vidikovaca i pristupnih cesta. Naime, riječ je o projektu koji prema kompleksnosti gradnje i složenosti predstavlja jedan od najzahtjevnijih mostova na svijetu te koji svojim elegantnim linijama na zanimljiv način mijenja vizuru Malostonskog zaljeva”, tvrde u HTZ-u. Osim poboljšanja cestovne veze prema Dubrovniku, most će znatno poboljšati i generalnu cestovnu povezanost poluotoka Pelješca te posredno otoka Korčule, Mljeta i Lastova, pružajući priliku njihovu daljnjem ekonomskom i turističkom razvoju. “Osim što se otvaranjem mosta značajno poboljšava prometna povezanost krajnjeg juga i ostatka Hrvatske, poboljšava se i percepcija jednostavnosti putovanja jer više neće biti potrebe za prelaskom državne granice. To će uvelike koristiti dubrovačkom turističkom klasteru koji će tako na tržištu biti sve prepoznatljiviji i kao regija lako dostupna cestovnim pravcima, što će posebno biti zanimljivo segmentu putnika koji na odmor ne dolaze zrakoplovom. Vezano za informacije s terena, za sada najveći interes za razgledavanjem mosta pokazuju cestovni putnici koji se u velikim brojevima zaustavljaju na pojedinim točkama s kojih se pružaju najbolji pogledi na most, a s obzirom na to da je glavni ljetni dio sezone tek pred nama, očekuje se i određeni broj onih koji će se novoj atrakciji diviti sa svojih brodica“, tvrde u HTZ-u.

Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac smatra da će Pelješki most imati pozitivan efekt i na nova ulaganja i na gospodarski razvoj. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO, Marko Lukunic/PIXSELL

Sličnog su stava i u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, čiji stanovnici nestrpljivo čekaju otvaranje mosta. I dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić je početkom travnja ove godine na svojoj Facebook stranici podijelio video o Pelješkom mostu, te je posebno istaknuo kako se veseli skorom otvaranju, kako je kazao, „najvažnijeg hrvatskog mosta“, čime je i on naglasio koliko stanovnici te županije očekuju od novog prometnog pravca. Julija Dragičević iz Upravnog odjela za poslove Župana i Županijske skupštine Dubrovačko-neretvanske županije kaže da je most ne samo najvažniji infrastrukturni projekt za Dubrovačko-neretvansku županiju, već je i svojevrsni simbol članstva Hrvatske u Europskoj uniji, te su se u Županiji potrudili posebno ga promovirati. “Ova milenijska investicija zasigurno plijeni veliku pažnju od samih početaka, a posebno po završetku radova kad je sam most postao neizostavan dio vizura Malostonskog zaljeva”, kazala je Julija Dragičević za Navigare i dodala kako još ne raspolažu točnim brojkama o organiziranom dolasku u razgledavanje mosta brodovima, no napomenula je da je Turistička zajednica Dubrovačko-neretvanske županije izradila kratki promotivni video o mostu kao atrakciji i projektu koji će približiti najjužniju županiju ostatku Hrvatske i Europe. Video je već emitiran na nekoliko turističkih sajmova na kojima je zabilježio pozitivne reakcije posjetitelja. Uz dosadašnja ulaganja u infrastrukturne projekte vezane uz luke i nautički turizam, a među njima su projekt obnove i uređenja ACI Marine u Korčuli, završetak dogradnje luke u Trpnju i lukobrana u Korčuli te još neki projekti u najavi i Pelješki će most kao arhitektonska atrakcija biti još jedno mjesto stvaranja uspomena za sve posjetitelje Dubrovačko-neretvanske županije, tvrdi Julija Dragičević.

ACI marina Split glavna je polazišna točka nautičarima koji plove prema krajnjem jugu Hrvatske, a očekuje se da će se njihova ruta od srpnja dodatno preusmjeriti i prema Pelješkom mostu. FOTO: Davor Žunić/ACI

S tim se stavom slažu i u Ministarstvu turizma i sporta koje vodi ministrica Nikolina Brnjac, iz kojeg napominju da je otvaranje Pelješkog mosta od iznimne važnosti za turizam, posebno za destinacije na krajnjem jugu Hrvatske, čiji će rezultati ubuduće manje ovisiti o dostupnosti aviolinija. “Kvalitetna prometna povezanost te učinkovit prometni sustav važan su čimbenik u rastu i razvoju turizma ne samo u pogledu mogućnosti lakšeg dolaska turista u destinacije, već i poticanja daljnjih ulaganja, lakšeg zapošljavanja i općenito potencijala za veći gospodarski razvoj. Vjerujemo kako će ova prometna dionica imati pozitivan utjecaj na područje oko samog mosta, posebice poluotok Pelješac, ali i cjelokupni dubrovački arhipelag i Konavle jer će sada biti dostupniji i turistima koji tradicionalno dolaze u Hrvatsku automobilima”, stoji u odgovoru Ministarstva turizma na upit Navigarea na koji će način most pridonijeti razvoju turizma, ali i nautičke ponude, na krajnjem jugu Hrvatske koji je zbog prometne izoliranosti sve do ove godine uglavnom ovisio o turistima koji su stizali zrakoplovima, ili pak golemim turističkim kruzerima. U Ministarstvu tvrde da su sva emitivna tržišta koja su predstavnici Ministarstva turizma i HTZ-a posjetili u okviru pripreme turističke godine pokazala veliki interes za otvorenje Pelješkog mosta. “Bolja cestovna povezanost otvara mogućnost da destinacije dodatno kapitaliziraju i ojačaju svoju prepoznatljivost te privuku veći broj posjetitelja izvan ljetnih mjeseci te time osiguraju uravnotežen turistički protok koji je od velike važnosti za održivost i dugoročno uspješan rast”, stoji na kraju odgovora Ministarstva turizma. A upravo je nautika onaj posebni vid turizma koji popunjava kapacitete i izvan ljetnih mjeseci i koji produžava turističku sezonu od početka svibnja pa sve do kraja listopada. Tu prednost Dubrovačko-neretvanska županija svakako može i mora iskoristiti, sada i uz značajnu pomoć Pelješkog mosta. No koliko će nova destinacija doista biti atraktivna za nautičare ovisit će, dakako, i o tome koliko će i kojih dodatnih sadržaja, osim razgledavanja mosta, biti ponuđeno na tom području kako bi se posjetitelji četiriju najbližih marina – onih u Dubrovniku, Slanom, Splitu i na Korčuli – motivirali da se zapute prema Pelješcu. Osim eno i gastro ponude, koja je nautičarima u pravilu najzanimljivija, nove će goste privući i dobro predstavljena kulturna baština i brojni zabavni sadržaji koje lokalno stanovništvo tek treba osmisliti.

‘Nautičari već pokazuju znatiželju da pogledaju most, a može se očekivati da će to biti izraženije kako se budemo približavali vrhuncu sezone’

Čarter-tvrtke koje iznajmljuju plovila nautičarima također će nastojati izvući benefite od otvaranja Pelješkog mosta, iako većina njih pojedinačno još nije uložila značajnija sredstva u promociju nove zanimljive nautičke destinacije. Čarter-referentica tvrtke Nautika centar Nava iz Splita Lovorka Kalebić Navigareu je ispričala da do sada nisu zabilježili konkretne upite nautičara koji bi bili specifično vezani uz posjet Pelješkom mostu, no kaže kako je moguće da inozemni nautičari još nisu informirani o puštanju mosta u promet, pa je lako moguće i da se takav interes klijenata za posjet mostu i doživljaj plovidbe ispod mosta naknadno razvije kod dijela nautičara u narednim mjesecima. Lovorka Kalebić dodaje kako vjeruje da će upravo Pelješki most značiti nemjerljivo mnogo za razvoj nautičkog turizma u južnoj Dalmaciji i na dubrovačkom području. “Većini naših klijenata koji u Hrvatsku dolaze automobilom upravo je dužina puta i nerijetko čekanje satima na hrvatsko-bosanskoj granici kod Neuma bio demotivirajući faktor koji ih je odvraćao od preuzimanja brodova u marinama u Dubrovniku i Slanome, pa smo bili svedeni najvećim dijelom na klijente koji su u Dubrovnik stizali zrakoplovima. Sada će putovanje do juga biti značajno skraćeno i klijentima koji dolaze vlastitim automobilima, a to će onda i nama olakšati logistiku”, objasnila je naša sugovornica. Voditelj čarter-baze tvrtke Adriatic Yacht Charter (AYC) u Dubrovniku Andrej Čolović kaže da se velika većina njihovih klijenata još uvijek drži starih, provjerenih nautičkih ruta koje vode do Korčule, Mljeta i Lastova. “Rijetki se naši klijenti odluče ploviti do vrha Pelješca i onda okrenuti s unutrašnje strane poluotoka i krenuti do Ploča ili Stona”, tumači navike nautičara Čolović. Vjerujemo ipak da će novi most zbog svoje atraktivnosti i nove vizure koju je donio Malostonskom zaljevu u narednim godinama ipak biti dobar motiv mnogim nautičarima da promijene dosadašnje navike i krenu u istraživanje novih područja naše obale. A na čarter-agencijama je da ovu mogućnost iskoriste i da svoje klijente dodatnim promocijama i kvalitetnijim informiranjem zainteresiraju za novu zanimljivu destinaciju.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.