Ispravan ovjes omogućava sigurnu vožnju, u slučaju bilo kakvih nepravilnosti – odmah u servis!

Autor:

Autoportal.hr

Prije podešavanja geometrije kotačatreba potpuno dovesti u red ovjes (kuglaste zglobove, spone, amortizere i ležajeve), nikako obrnuto

Ovjes je uz kočnice i upravljački mehanizam najvažniji automobilski sklop. Preko njega se automobil “vješa” za kotače, te se tako osigurava vožnja po željenoj putanji Automobilski ovjes preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače, pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju (težina i opterećenje) i dio kinetičke energije automobila u energiju vlastite elastične deformacije.

Ovjes prigušuje preuzeta dinamička opterećenja izazvanih vertikalnim reakcijskim silama u kontaktu s podlogom, sprječava vibracije karoserije te osigurava točno vođenje kotača, uz minimalne izmjene geometrije kotača.

Vibracije pri prelasku neravnina ukazuju na istrošenje i zazor u kuglastim zglobovima, što treba provjeriti na svakom servisu, a dio je procedure provjere na tehničkom pregledu. Foto: Autoportal.hr

Nema ništa gorega nego ako u vožnji otkaže, odnosno pukne kuglasti zglob, jer tada nastaje katastrofa. To je jedina veza između kotača i ovjesa, odnosno upravljačkog mehanizma te njegovim otkazivanjem automobil potpuno gubi upravljivost. Zbog toga je iznimno važno redovito kontrolirati te važne dijelove automobilskog podvozja, koji osiguravaju ispravnu geometriju kotača te potrebna vozna svojstva.

Stanje kuglastih zglobova pogoršavaju loše prometnice, s puno udarnih rupa te vožnja po kockama, a posebice penjanje na rubnjak. Prilikom servisiranja podvozja nužno je ugraditi originalne dijelove, izrađene od visokokvalitetnog kovanog čelika. Sve se mora raditi u paru (simetrično), jednako na lijevoj i desnoj strani automobila. To je temelj aktivne sigurnosti svakog automobila.

Kad se sređuje podvozje, kreće se od kuglastih zglobova, o čijoj ispravnosti bitno ovisi sigurnost vožnje. Tek potom treba dovesti u red amortizere i ostale vitalne dijelove podvozja te na kraju podesiti geometriju. Na tržištu, nažalost ima mnogo nekvalitetnih proizvoda, koji su izrađeni od nekvalitetnog materijala i pogrešne tehnologije (tokarenjem, umjesto kovanjem).

Svaka ušteda vraća se kao bumerang. Ispravan ovjes, s kuglastim zglobovima bez zazora, ne poboljšava samo upravljivost, stabilnost i sigurnost automobila. Znatno se smanjuje trošenje guma i sprječava njihovo neravnomjerno habanje na rubovima.

Bočni zazor kotača ukazuje na istrošenje u ležajevima kotača i/ili kuglastih zglobova, što iskusni serviser može razlučiti i prepoznati.. Mehanički problem treba riješiti prije podešavanja geometrije ovjesa. Foto: Autoportal.hr

Amortizeri prigušuju dinamička opterećenja podvozja i omogućuju dobra vozna svojstva automobila. Zato njihova ispravnost bitno utječe na udobnost i sigurnost vožnje. Neispravni amortizeri bitno remete raspored opterećenja na kotačima, što povećava naginjanje, proklizavanje i zanošenje automobila. Posebice je opasno kad je automobil potpuno opterećen.

Ako su amortizeri neispravni, kotači slabije “upijaju” neravnine na cesti te može doći do njihovog poskakivanja, te iznenadnog i opasnog zanošenja automobila. Automobil s neispravnim amortizerima znatno se lošije ponaša u vožnji. Zaustavni se put znatno povećava, a automobil teško zadržava pravac. Ispitivanja su pokazala da pri brzini od 100 km/h, neispravni amortizeri mogu produžiti zaustavni put i za više od 10 metara.

Vožnjom po grbavim i oštećenim cestama, kakve su naša svakodnevica, osjetno se povećava opterećenje  i mogućnost oštećenja amortizera. Neispravni amortizeri uzrokuju neravnomjerno trošenje i uništavanje gume.

Zbog neravnomjernog rasporeda opterećenja, povećava se opterećenje spona, ramena, zglobova i ležajeva, te se povećava rizik njihovog oštećenja. Zato je potrebna redovita kontrola amortizera. Odugovlačenje s popravkom zasigurno vam se neće isplatiti.

Podešavanje geometrije kotača, nakon što su svi oštećeni i neispravni dijelovi dovedeni u ispravno stanje važna je završna faza svakog servisa podvozja. Foto: Autoportal.hr

Penjanje na rubnik izaziva snažno dinamičko opterećenje vitalnih dijelova ovjesa (amortizera, kuglastih zglobova, ležajeva…), te remeti geometriju kotača i potom ugrožava sigurnost. Zbog toga izbjegavajte takve manevre, a ako morate, penjite se polako, pod kutem od 45 stupnjeva. Lagano dođite do ruba i zaustavite se.

Polako se popnite, a kod spuštanja držite nogu na kočnici. Štetno se penjati (spuštati) s oba kotača istodobno. Na veće rubnike penjite se najprije s pogonskim kotačima, jer obodna sila smanjuje opterećenje. Nemojte se ustručavati zamoliti putnike da iziđu iz automobila, jer se time smanjuje opterećenje.

Ako nailazite na ležećeg policajca, pravodobno usporite, kočite prije, a ne kad ga već ‘nagazite’.

Važno

  • Redovito idite na provjeru ispravnosti amortizera i kuglastih zglobova. Većina specijaliziranih servisa to radi besplatno.
  • Ako su amortizeri masni ili lupaju, odmah otiđite kod specijaliziranog mehaničara.
  • Amortizere, kuglaste zglobove i ležajeve treba izmijeniti u paru i prije podešavanja geometrije kotača.
  • Ne upuštajte se u sportsko spuštanje automobila, jer tada amortizeri brzo stradaju.
  • Ne opterećujte prekomjerno automobil, a ako vozite s punim opterećenjem, vozite polako i oprezno.

Prilkom provjere geometrije kotača mjeri se kut usmjerenosti kotača, kut bočnog nagiba kotača i zatur, temeljem propisanih toleriranih vrijednosti za svaki model automobila. Foto: Autoportal.hr

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.