NEMIRI & NESANICE: Pozor: sve je više neprijateljstva između kršćana i muslimana u Bosni i Hercegovini

Autor:

Robert Anic, Armin Durgut/PIXSELL

Teškom mukom osnovano 1997., ovih dana konačno se raspalo i klimavo Međureligijsko vijeće u BiH. Situacija je u susjednoj zemlji sve očajnija. Nedostaju dijalog i geste pomirenja

Dabrobosanski mitropolit Srpske pravoslavne Crkve Hrizostom obavijestio je članove Skupštine Međureligijskog vijeća u BiH da s 31. januarom prekida članstvo u postojanju i radu Vijeća sve dok Vijeće ne ‘’ozdravi’’. ‘’Veoma žalimo zbog toga. Od dolaska na tron mitropolita dabrobosanskih nastojali smo da našim radom i sugestijama unaprijedimo rad Međureligijskog vijeća, međutim, najnovija dešavanja u Sarajevu i na prostoru cijele BiH, ali i ćutanje Vijeća, kapi su koje su prelile naše strpljenje i trpljenje. Shvatili smo da pasivnošću Međureligijsko vijeće indirektno podržava sve projavljene devijacije našeg društva’’, naveo je mitropolit u priopćenju.

Istakao je šest razloga za tu svoju odluku, ističući kao prvi ‘’zavjetno ćutanje Međureligijskog vijeća u BiH na nedavne događaje u Sarajevu kada je napadnuta lična imovina građana Srbije i probušeni pneumatici na vozilima tih ljudi koji su kao turisti došli u Sarajevo, a sve to je podsjetilo na osamdesete i devedesete godine prošlog vijeka’’. Kao drugi razlog za svoju odluku on je naveo slučaj ‘’neonacističkih i šovinističkih napada na roditelje djece sportista iz Srbije te skandiranje pred djecom i sa djecom ‘ubij Srbina’ 14. siječnja, što je potreslo i zaprepastilo kako cijelu srpsku javnost tako i objektivnu javnost u Federaciji BiH i šire’’. Kao treći razlog naveo je da nije primjereno direktno i indirektno uplitanje članica Međureligijskog vijeća u izborne i pravosudne procese u BiH, a posebno po pitanju imovine. ‘’Iz tog razloga ne možemo biti članica Međureligijskog vijeća u kojem jedna članica, vjerska zajednica, podržava političke stavove i interese samo svog naroda, a još gore samo jedne političke organizacije, a na štetu drugih’’, istakao je mitropolit Hrizostom naglasivši da bi Vijeće u načelu trebalo biti neutralno i nepristrano. Kao četvrti razlog napomenuo je stravične riječi na hutbama (propovijedima) imama Islamske zajednice, ‘’a što je vidljivo na javnim portalima na koje Međureligijsko vijeće opet ‘zavjetno’ ćuti’’. Kao peti razlog naveo je slučaj dječaka iz Krajine kod Cazina od 10 do 12 i više godina, “koji organizovano u koloni nose ratne zastave, uzvikuju ratne pokliče” i kliču ‘’Ubij Srbina!’’ Kao šesti razlog mitropolit Hrizostom naveo je moralne i principijelne vrijednosti, ističući da veoma žali što su tako primorani na razlaz. ‘’Ako se Međureligijsko vijeće u BiH vrati na izvorne principe i postane aktivni pokretač zajedništva i dijaloga i moralni koordinator dobrih i komšijskih odnosa, mi ćemo sigurno razmotriti mogućnost našeg povratka’’, istakao je mitropolit Hrizostom.

Čini se, ipak, da je kap koja je prelila čašu i dovela do puknuća klimavog Vijeća bila hutba imama u Kozarcu, hafiza (hafiz je titula za onoga koji poznaje na pamet cijeli Kur’an) Amira ef. Mahića, koji je u petak, 27. siječnja, na blagdan svetoga Save, istoga nazvao kontroverznom ličnošću, da je ‘’utemeljitelj fašističke sekte’’ (Srpska Pravoslavna Crkva), da je bio začetnik ideologije mržnje prema drugomu te novovjekog srpskog fašizma, da „pravoslavni sveštenici propovijedaju budalaštine’’ te da je ‘’idolopoklontsvo’’ (molitva svecima), kao ‘’glupa praksa’’ prisutna i kod katolika. Premda je Islamska zajednica najprije kazala da je pokrenut postupak protiv tog imama, prošle nedjelje je reisu-l-ulema Husein ef. Kavazović posjetio Kozarac i kazao da je IZ uvijek sa svojim imamima, apsolvirajući slučaj riječima ‘’imam Mahić je priznao grešku’’. Ovo bi moglo još više produbiti jaz između pravoslavnih i muslimana.

Da postoje problemi unutar MRV-a, znamo odavno. Od bivših djelatnika sarajevske centrale dobivali smo informacije o netrpeljivom ponašanju među kolegama, o šikaniranju ljudi u tajništvu, da je MRV pretvoren u ‘’poduzeće za obavljanje radova za strane vladine i nevladine organizacije’’, ukratko, o stvarima koje su daleko od načela koja su vodila do osnivanja Vijeća, o čemu dosta znam jer sam, živeći tada u Sarajevu, svjedočio o teškoj muci procesa stvaranja i pokretanja MRV-a.

Redovni profesor na Fakultetu islamskih nauka Univerziteta u Sarajevu, sarajevski muftija i predsjedavajući Međureligijskog vijeća u BiH Nedžad Grabus optužio je, pak, Hrizostoma za licemjerje, kazavši za portal Buka iz Banje Luke da je mitropolit još 2011. govorio da je Međureligijsko vijeće farsa. Podsjetimo i da je odnos pravoslavaca i katolika u Sarajevu bio ozbiljno narušen kada je Hrizostom u svibnju 2020. oštro napao tadašnjeg vrhbosanskog nadbiskupa, kardinala Vinka Puljića, zbog načina na koji je realizirana ‘’bleiburška misa’’ tada priređena u sarajevskoj katedrali (zbog zabrane austrijskih vlasti da se održi na Blajburškom polju, o čemu smo već u ovoj kolumni pisali). Iz mitropolije je tada rečeno da se „dovođenjem Bleiburga“ u Sarajevo „trajno zatvaraju vrata saradnje i svih odnosa ove mitropolije s Nadbiskupijom vrhbosanskom te lično njegovog visokopreosveštenstva mitropolita dabrobosanskog Hrizostoma s kardinalom Vinkom Puljićem”.

Sve više se čuje da ono što je izgovorio imam Kozarca jest vox populi, da je pogodio ono što mnogi muslimani u BiH misle o pravoslavnim komšijama, pogotovo što je izostala jasna osuda iz rijaseta IZ-a u Sarajevu. Vrlo je zabrinjavajući taj proces. Mržnja tinja ispod površine. Ratne rane nisu izliječene. Nedostaju geste kompromisa i uvažavanja. Na komemoraciji granatiranja tržnice Markale u Sarajevu prošloga vikenda, naprimjer, nije bilo srpskih predstavnika vlasti. Nažalost, moram priznati da, kako je papa Franjo kazao proteklih dana u DR Kongu i Južnom Sudanu, ljudi i dalje biraju zlo umjesto dobro, a trebali bi činiti obratno.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.