Najbolji košarkaš svijeta nije najveća marketinška zvijezda

Autor:

Guliver/Getty Images

Stephen Curry  najbolji je NBA košarkaš, ali nije visoki snagator u kakve se ulažu marketinški milijuni. Mnoge kompanije nisu vjerovale u njega, a sada je vrijeme za reklamne promjene

Svaka svjetska sportska zvijezda od marketinških ugovora zarađuje jednako ili više nego što zarađuje od rezultata na terenu. Među njima je i Stephen Curry, košarkaš Golden State Warriorsa i najbolji košarkaš današnjice. Problem je samo u tome što Curry i s ugovorom s Golden State Warriorsima i marketinškim ugovorima zarađuje manje nego što vrijedi. Naime, prije nekoliko godina malo tko je vjerovao da će ovaj 28-godišnji košarkaš postati NBA zvijezda, prvenstveno zato što je nastupao za momčad koja je od 1994. do 2012. godine igrala samo jednom u NBA doigravanju, i to 2007. Osim toga, sumnjalo se da njegovi slabašni nožni zglobovi neće izdržati višegodišnje NBA napore. I zato ne čudi što su Golden State Warriorsi 2012. potpisali četverogodišnji ugovor s Curryjem vrijedan samo 44 milijuna dolara, kao što ne čudi i što kompanija Nike nije željela potpisati marketinški ugovor s tim igračem.

Sezona 2012. – 2013. bila je prva u kojoj je Curry imao prosjek od gotovo 23 koša po utakmici. Odigrao je 78 utakmica, gležnjevi su izdržali cijelu sezonu i očekivalo se da bi Nike mogao biti zainteresiran za zvijezdu u usponu, pogotovo zato što je Curryjev kum Greg Brink bio visoko pozicionirani djelatnik Nikea i što je Curry na koledžu i u počecima NBA karijere nosio tenisice Nike. Ta kompanija dominira NBA ligom, 68 posto košarkaša nosi njihove tenisice, a ako pridodamo tenisice Jordan Brand koje su ogranak Nikea, onda 74 posto košarkaša nosi te tenisice.

NIKE JE U LJETO 2013. organizirao sastanak i predstavljanje Curryja kao potencijalno nove zvijezde Nikea. Sastanku je prisustvovao i njegov otac, bivši košarkaš Dell Curry koji je odmah primijetio da su ljudi iz Nikea predstavili njegova sina kao Stephona Curryja, a ne kao Stephena Curryja. Otac se nije ljutio zato što se to već događalo. Naljutio se zato što se nitko iz Nikea nije ispričao i naveo točno ime njegova sina. Ujedno je izjavio kako se na tom sastanku vidjelo da Nike ne računa ozbiljno na njega jer su Nikeove zvijezde Kobe Bryant, LeBron James i Kevin Durant. James ima doživotan ugovor s Nikeom vrijedan više od 500 milijuna dolara. Kasnije su neki izvori tvrdili da Curry nije ono što Nike u marketinškom smislu traži, da nije snagator i nije čudovišno jak na terenu. Otac je nakon sastanka samo poručio sinu: “Nemoj se bojati probati nešto novo.” I on je odlučio probati te je potpisao ugovor s ne osobito poznatom kompanijom Under Armour do 2024. U tom trenutku Under Armour je zauzimao jedan posto tržišta tenisica u Americi. Nakon toga, prodaja tenisica te kompanije strahovito je porasla, čak 350 posto godišnje.

CURRYJU JE TENISICE UNDER ARMOUR predložio njegov klupski suigrač Kent Bazemore, nakon čega su počeli pregovori s tom kompanijom. Vrlo brzo su se dogovorili i godišnje je Curry od Under Armoura dobivao nešto manje od četiri milijuna dolara. Međutim, kako je do tada nosio tenisice Nike, onda je ta tvrtka mogla “mečirati” tu ponudu, odnosno ponuditi isti iznos kao i Under Armour i tada bi Curry morao isti ugovor potpisati s Nikeom. Međutim, Nike je odlučio da neće predložiti isti iznos, nego su razmišljali o tome da mu ponude 2,5 milijuna dolara godišnje. Tako je Under Armour za relativno mali novac dobio najveću košarkašku zvijezdu. Nakon prošlogodišnjeg NBA finala, kada su Golden State Warriorsi postali prvaci, prodaja Under Armour tenisica porasla je zbog Curryja za nevjerojatnih 754 posto. Tada je ugovor i produžen do 2024., a honorar mu je povećan na pet milijuna dolara godišnje.

  • STEPHEN CURRY i njegova supruga Ayesha imaju dvoje djece, a kako su uvijek nosili odjeću brenda Express, ne čudi što je on prvi muškarac koji je postao njihovo zaštitno lice

CURRY JE DEFINITIVNO POSTAO MARKETINŠKA ZVIJEZDA u sezoni 2014. – 2015., u kojoj su Golden State Warriors postali NBA prvaci, a on je izabran za MVP-a lige, odnosno za najboljeg košarkaša. Na te rezultate odmah je reagirala banka JPMorgan Chase. Kako će od 2019. Golden State Warriorsi igrati u novoj dvorani vrijednoj milijardu dolara, tako je banka kupila pravo na ime dvorane i ona će se zvati Chase Center. Ugovor je potpisan na 20 godina, a predviđa se da će banka korištenje imena dvorane plaćati Golden State Warriorsima 10 milijuna dolara godišnje. Dok se nova dvorana ne izgradi, banka je angažirala Curryja i on je postao njihovo zaštitno lice. Procjenjuje se da godišnje Curryju plaća dva milijuna dolara.

Mnogi u marketinškim krugovima smatraju Curryja anti-zvijezdom NBA lige. Nije ekstravagantan, sa 191 cm nije pretjerano visok, nije prekriven tetovažama, u braku je s djevojkom s kojom je prohodao još u srednjoj školi i nije sklon incidentima pa stoga i ne čudi što su u proljeće 2015. istraživanja pokazala da tek 30 posto anketiranih odmah prepoznaje Curryja, a takvu prepoznatljivost imali su košarkaši poput Jasona Terryja i J. R. Smitha. Za razliku od njih, 90 posto anketiranih odmah je prepoznavalo Kobea Bryanta. Situacija se početkom ove godine popravila i istraživanje je pokazalo da 47 posto ljudi odmah prepoznaje Curryja. Ipak, oni koji su ga prepoznali kao marketinšku vrijednost prije drugih, bila je kompanija Unilever i to kroz jedan od svojih proizvoda, a to je dezodorans Degree.

Ni Unilever nije čekao da Curry i Golden State Warriorsi postanu NBA prvaci, nego je početkom 2015. s njim potpisao ugovor. Iako se naoko radi o reklami za dezodorans, jedna od reklama snimljena s Curryjem ipak je drugačija. Curry i dezodorans Degree spojili su se s bioanalitičkom kompanijom LightWave. Rezultat je reklama u kojoj se kroz brojke prikazuje brzina niza Curryjevih pokreta i reakcija, a te su brojke fascinantne. Ta reklama potvrdila je da Curry pristaje na marketinške poslove s onim kompanijama i njihovim proizvodima u koje doista vjeruje.

JEDAN OD TAKVIH POSLOVA je trogodišnji ugovor potpisan krajem prošle godine s kompanijom Brita, proizvođačem pročišćivača za vodu. Iako nema nikakve sumnje da je Curry mogao potpisati ugovor s bilo kojim proizvođačem gaziranih sokova, odabrao je Britu jer, kako je rekao, “voda je moje piće” i istaknuo da je bolje kupiti Brita pročišćivač nego kupovati vodu u plastičnoj boci. Za Britu je to bio važan potez jer iako su posljednjih 20 godina vodeći proizvođač pročišćivača za vodu, prethodnih pet godina prodaja njihovih proizvoda nije ni padala ni rasla pa im je trebalo marketinško lice koje će je povećati. Curry pije i proteinske napitke američkog proizvođača Muscle Milk, s kojima ima potpisan ugovor do 2018. Istini za volju, njihova marketinška suradnja započela je 2013., a onda je 2015. produžena još tri godine.

ZA NEKOG TKO JE VISOK 191 cm i pritom zapravo vitak, logično je da postane zaštitno lice neke modne kuće. Curry tvrdi da su se njegova supruga i on dugo vremena odijevali u dućanima modne kuće Express i bez problema je prihvatio njihovu marketinšku ponudu. A ta je ponuda stigla krajem 2014. Kako Express cilja na kupce između 20. i 30. godine, Curry je bio savršen odabir. Iako taj brend u Americi postoji preko 30 godina, u Europi nemaju svoje trgovine. I dok su do tada angažirali poznate žene za zaštitna lica, poput Kate Upton, Curry je bio prvi muškarac kojeg je modna kuća Express angažirala za zaštitno lice. U to vrijeme Curry je imao veze s modom samo tako da se dogovorio s majkom Sonyom da će joj svaki put dati 100 dolara kada vlastitom greškom izgubi loptu na utakmici, a ona je taj novac koristila za kupovinu odjeće i obuće.

Nadalje, Curry ima ugovor s kompanijom State Farm koja pruža razne usluge financija i osiguranja i među najvećima je u Americi. Ima ugovor i s audiokompanijom JBL, poznatom po slušalicama i zvučnicima, koja je od NBA zvijezda, osim njega, angažirala i Damiana Lillarda iz Portlanda. Tu je i ugovor s tvrtkom Kaiser Permanente koja nudi zdravstvene usluge te s 2K Sports, ogrankom kompanije Take-Two Interactive koja proizvodi videoigre.

  • LeBRON JAMES godišnje zarađuje 48 milijuna dolara od marketinga, Kevin Durant zarađuje 36 milijuna, a Stephen Curry 12 milijuna. Premalo za takvu zvijezdu

Ukupno svi ti ugovori izvan košarkaškog terena Curryju donose na godišnjoj razini, procjenjuje se, približno 12 milijuna dolara. Za najboljeg košarkaša današnjice ta zarada nije velika, kao što nije velik ni ugovor s Golden State Warriorsima, po kojem godišnje zarađuje 11 milijuna dolara. Godine 2017. ističe njegov ugovor s Golden State Warriorsima i tada će se vidjeti njegova prava vrijednost jer NBA klubovi neće štedjeti na njemu kako bi ga doveli pod svoje okrilje.

Za usporedbu, LeBron James od marketinških aktivnosti godišnje zarađuje oko 48 milijuna dolara, najviše otpada na njegov ugovor s kompanijom Nike, a onda slijede ugovori s tvrtkama Samsung, Kia Motors i Coca-Cola. Prošle godine potpisao je doživotni ugovor s Nikeom, a to je prvi doživotni ugovor koji je ta firma potpisala s nekim sportašem. Ujedno, ove sezone od ugovora s Cleveland Cavaliersima James dobiva 23 milijuna dolara. Tako on zarađuje triput više od sportskih i izvansportskih aktivnosti od Curryja, iako nije ni triput bolji košarkaš niti je triput atraktivnije marketinško lice. Dapače, statistika pokazuje da je Curry u prošloj sezoni u mnogim elementima bio bolji od Jamesa. Bio je najbolji u ligi.

PUNO VIŠE OD CURRYJA ZARAĐUJE i Kevin Durant, čiji se marketinški ugovori procjenjuju na 36 milijuna dolara godišnje, a i on ponajviše zarađuje od ugovora s Nikeom. Ugovor s klubom Oklahoma City donosi mu 20 milijuna dolara. Više je zarađivao u svojoj posljednjoj sezoni i Kobe Bryant, visokih 25 milijuna dolara od marketinga i 25 milijuna dolara od ugovora s Los Angeles Lakersima. Sljedeći po zaradi je James Harden koji od marketinških ugovora godišnje zarađuje 17 milijuna dolara, ponajviše od ugovora s Adidasom, i 15,7 milijuna dolara od ugovora s Houston Rocketsima. Na petom mjestu je često ozlijeđeni Derrick Rose s 14 milijuna dolara od marketinških ugovora i 20 milijuna od ugovora s Chicago Bullsima.

TEK ONDA SLIJEDI CURRY S 12 MILIJUNA marketinških dolara, koliko zarađuje i Dwayne Wade iz Miamija, najviše zbog ugovora s kineskom kompanijom Li Ning. Curryjev agent Jeff Austin kaže da će se nakon ove sezone mnogo toga promijeniti u korištenju njegova igrača u marketinške svrhe. Jasno im je da Curry ima previše marketinških ugovora s preniskom zaradom pa će neke morati raskinuti. Zato je plan posvetiti se pronalasku novog partnera i dogovora koji će ga po zaradi dovesti tamo gdje se sada nalaze LeBron James i Kevin Durant.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)