MIRSADA KUDRIĆ: ‘Bosch je postao prva globalna ugljično neutralna kompanija’

Njemački tehnološki div Bosch otvara nove horizonte na području energetike i digitalizacije te u iduće tri godine namjerava uložiti deset milijardi eura u daljnju digitalnu transformaciju poslovanja, o čemu govori generalna direktorica Boscha za Hrvatsku Mirsada Kudrić

Robert Bosch GmbH službeni je naziv za jedan od najprepoznatljivijih tehnoloških brendova u proizvodnji autodijelova, alata, kućanskih i drugih električnih uređaja, ali i na području klimatske neutralnosti. Multinacionalna korporacija Bosch zapošljava 400 tisuća radnika u 60 zemalja, a među 440 tvrtki koje posluju u sustavu Bosch Grupe je i Bosch Hrvatska. Da su ulaganja u inovacije i održivost strateški ciljevi Boscha, pokazuje i činjenica da je samo prošle godine investirao više od četiri milijarde eura u istraživanje i razvoj te je prijavio preko četiri tisuće patenata. Bosch je najveći proizvođač dijelova za automobile u Europi, a budući da njemačka autoindustrija prolazi kroz transformaciju u e-mobilnost, Bosch na različitim lokacijama ima oko 600 punionica za električne automobile. Uz ulaganja u održivost, kojima je cilj obnovljivu energiju učiniti isplativijom, a mobilnost još sigurnijom, čišćom i ekonomičnijom, Bosch se razlikuje od drugih velikih korporacija i po svom humanitarnom radu. Naime, ukupno 92 posto udjela u tvrtki u vlasništvu je zaklade Robert Bosch Stiftung GmbH, a profit je namijenjen upravo istraživačkim i razvojnim projektima, ali i društveno odgovornom poslovanju.

Tvrtka Bosch Hrvatska, kao dio Bosch Grupe, osnovana je 1993. u Zagrebu i do danas je svoje poslovanje proširila na Bosnu i Hercegovinu i Sloveniju. Neprestano povećava svoju prodaju, koja je u 2021. dosegnula 73,6 milijuna eura, a mreža njenih kupaca broji više od 600 regionalnih klijenata. Business&Banking je posjetio tvrtku Bosch Hrvatska i razgovarao s generalnom direktoricom Mirsadom Kudrić, ekonomisticom po struci, koja je na čelu te tvrtke od 2014. godine. Mirsada Kudrić za Business&Banking govori o tome kako je Bosch postao klimatski neutralan, koje vrijednosti razvija te kojim se mehanizmima koristi u borbi protiv korupcije. Govori i o razlozima zbog kojih je Hrvatska jedina zemlja u jugoistočnoj Europi u kojoj Bosch nema proizvodne pogone te naglašava da bi gospodarski rast Hrvatske bio svakako značajniji kad bi se stavio veći fokus na industriju.

B&B: Koliki promet očekujete ove godine u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Sloveniji, odnosno u Boschu Hrvatska? 

Iza nas su dvije jako izazovne godine – od pojave koronavirusa, uskih grla u opskrbi poluvodiča pa sve do viših cijena sirovina. Unatoč svim izazovima tvrtka Bosch Hrvatska ostvarila je u odnosu na 2020. godinu 15-postotni rast u 2021. Iako očekujemo porast prometa i u ovoj godini, nestabilnosti na tržištu i dalje su izražene te moramo biti oprezni s konkretnim prognozama.

B&B: Rat u Ukrajini narušio je sve gospodarske tokove, kako se sve ova kriza odrazila na poslovanje Boscha globalno, kao i na ulaganja u inovacije?

Da, rat u Ukrajini i sve njegove posljedice doveli su do velikih neizvjesnosti u poslovanju. Visoke cijene energije i sirovina, nestabilnosti u opskrbnim lancima i više kamatne stope nisu zaobišle ni Bosch. Situacija je zahtjevna i kako sad stvari stoje, neće se puno promijeniti u skoroj budućnosti. No unatoč trenutnom stanju tržišta, ipak imamo jako puno razloga za optimizam. Potencijali u području elektrifikacije, automatizacije, vodikove energije te daljnja digitalizacija otvaraju nam nove horizonte. U iduće tri godine društvo Bosch namjerava uložiti još deset milijardi eura u digitalnu transformaciju svojeg poslovanja.

B&B: Koliko će nestašica i rast cijena energenata utjecati na poslovanje Boscha, posebice kada je riječ o proizvodnim pogonima u Njemačkoj, i koliko će to utjecati na rast cijena Boschovih proizvoda?

Kao i ostale kompanije, Bosch kupuje energiju na slobodnom tržištu i nije imun na rekordno visoke cijene. Ako govorimo o globalnom tržištu, osobito europskom, više se ne možemo osloniti na dosadašnju opskrbu. Stoga smo poduzeli niz mjera za uštedu energije na svim lokacijama u svijetu na kojima se odvijaju naše djelatnosti. Iako je Bosch na zavidnim razinama energetske efikasnosti, i to upravo zahvaljujući postignutoj klimatskoj neutralnosti, ipak se dio našeg poslovanja oslanja na plin. Svaki proizvodni pogon, bilo da se nalazi u Njemačkoj ili nekoj drugoj zemlji, ima svoje zahtjeve. Zato nije moguće ponuditi jedno rješenje koje će odgovarati svim lokacijama. Pristupili smo tome s jednog individualnog, ali sveobuhvatnog stajališta. To su: učinkovita proizvodnja, štednja energije, industrija 4.0, preispitivanje lanca opskrbe… Dakle, koristimo sve dostupne mehanizme kako bismo što manji dio tog tereta prebacili na krajnjeg potrošača.

Tvrtka Bosch Hrvatska, kao dio Bosch Grupe, osnovana je 1993. u Zagrebu i do danas je svoje poslovanje proširila na Bosnu i Hercegovinu i Sloveniju, a Mirsada Kudrić je na čelu te tvrtke od 2014. godine. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Bosch se razvio iz “Radionice za preciznu mehaniku i elektrotehniku”, koju je 1886. u Stuttgartu osnovao izumitelj i konstruktor Robert Bosch. Osim što je 1908. uveo osmosatno radno vrijeme, Bosch je pred kraj života reorganizirao tvrtku i pretvorio je u dobrotvornu zakladu. Time je osigurao da se profit od poslovanja ne slijeva na bankovne račune pojedinaca ili anonimnih fondova, nego se ulaže u inovacije, tehnološki napredak i društveno odgovorno poslovanje. Pridržava li se Bosch tog principa i danas, odnosno, znači li to da profit nije jedini motiv vašeg poslovanja, nego se cijene i druge vrijednosti?

Profit nije jedini motiv našeg poslovanja. Naravno, fokusirani smo na rezultat kako bismo osigurali budućnost poslovanja, ali to radimo uvijek u skladu sa svojim načelima i vrijednostima. Strateške odluke donose se u duhu osnovnih principa postavljenih od osnivača Roberta Boscha, a što i danas čini postulat našeg poslovanja. Naše vrijednosti su odgovornost i održivost, otvorenost i povjerenje, pravednost, pouzdanost, kredibilitet, legalnost i raznolikost. One predstavljaju nit vodilju u odnosima s partnerima, zaposlenicima i društvom. Još prije nekoliko godina pokrenuta je inicijativa “Mi vodimo Bosch (We lead Bosch)”, upravo s naumom da se uspostave jasnije smjernice rukovoditeljima u provođenju naših vrijednosti diljem kompanije. Taj koncept bi trebao dati odgovore na pitanja: kako vodim sebe, kako vodim druge i kako vodim svoj posao? Time pretvaramo svoje vrijednosti s riječi na papiru u svoje razmišljanje, djelovanje i način rada.

B&B: Koliki je danas širok spektar Boschovih proizvoda?

Naše osnovne djelatnosti podijeljene su u četiri poslovna područja: Rješenja za mobilnost, Industrijska tehnologija, Potrošačka roba i Energetska i graditeljska tehnologija. Danas nas većina ljudi na tržištu prepoznaje upravo po segmentu Potrošačke robe, a u što ubrajamo alate i kućanske uređaje. Međutim, Bosch je puno širi od toga. Jedan smo od svjetskih dobavljača inovativnih rješenja za mobilnost, vodeći pružatelj interneta stvari te pionir u razvoju umjetne inteligencije. Portfelj naših proizvoda zaista je širok, o tome svjedoči i činjenica da danas gotovo nemate automobila u svijetu koji nema neku Boschovu komponentu. Bosch je svjetski dobavljač tehnologije i usluga. Mi proizvodimo “tehnologiju za život” i upravo zato Boschove dijelove, osim u kuhinji ili radionici, možete pronaći gotovo u svakom dijelu svog stana, kuće, automobila ili posla. Činjenica da zapošljavamo oko 76 tisuća zaposlenika samo u području istraživanja i razvoja, puno govori o našem smjeru, sveobuhvatnosti i planovima.

B&B: Bosch je 2020. postao klimatski neutralan, što to zapravo znači, kako ste postigli klimatsku neutralnost i odnosi li se to na sve tvrtke Bosch Grupe?

Bosch je postao prva globalna kompanija koja je CO2 neutralna. I to je nešto na što smo kao djelatnici iznimno ponosni. Ugljičnu neutralnost postigli smo u pandemijskoj 2020. godini, kada unatoč krizi nismo odustali od svog ambicioznog cilja. Ugljičnu neutralnost postižemo kroz kratkoročne i dugoročne ciljeve. To znači da kupujemo energiju proizvedenu iz obnovljivih izvora, da vršimo uštedu energije kroz dodatna ulaganja, i to tako da sami proizvodimo zelenu energiju tamo gdje je to moguće. A tamo gdje nemamo izravnog utjecaja, koristimo se neutralizacijom ugljičnog otiska sudjelujući u raznim projektima kao što su pošumljavanje u Panami ili vjetrenjače na Filipinima. Tako postižemo ugljično neutralnu klimatsku bilancu. Prilikom proizvodnje vodimo se najvišim načelima održivosti i energetske efikasnosti. Također, naši stručnjaci iz tog područja stoje i drugim kompanijama na raspolaganju za dijeljenje svojih znanja i iskustva. Uz to smo definirali svoje najveće partnere u smislu ugljičnog otiska, izračunali taj otisak te definirali ciljeve i vremenski okvir za smanjenje emisija. Tako želimo pridonijeti smanjenju emisija CO2 duž cijelog lanca opskrbe. Iskreno se nadam da će i druge kompanije čim prije prepoznati važnost takvog djelovanja te krenuti istim putem. Svi zajedno – pojedinci, kompanije, države, cijelo društvo – odgovorni smo nadolazećim generacijama ostaviti održivi planet.

B&B: Kako Boschovi djelatnici doprinose ugljičnoj neutralnosti?

Naši djelatnici su jako ponosni na dosad postignuti cilj te motivirani sudjelovati i doprinijeti smanjenju ukupnog ugljičnog otiska. Ako govorimo u globalnom kontekstu, niz je aktivnosti u kojima sudjeluju i djelatnici kako bi doprinijeli smanjenju ugljičnog otiska. Imamo sustave za evidenciju količine učinjenog ugljičnog otiska te istu količinu kompenziramo u obliku raznih projekata. Čak i prije pandemije uveli smo koncept “pametan rad – smart working”, kojim smo definirali hibridni način rada. U tom kontekstu, kompanija je izračunala koliko je smanjena emisija CO2 u Stuttgartu i okolici time što djelatnici značajnim dijelom rade od kuće. Lokalno smo organizirali i poseban “task force”, odnosno radnu grupu koja prikuplja razne ideje za uštedu energije, očuvanje okoliša i zeleni način rada. “Task force” ideje pretvara u djela te pritom mjeri njihov konkretan učinak i doprinos. Naš lokalni „Bosch task force” dobio je prvu nagradu za svoju ideju u sklopu programa “Energy scout” u ovoj godini.

‘Bosch je pionir u razvoju umjetne inteligencije i jedan od svjetskih dobavljača inovativnih rješenja za mobilnost’

B&B: Odnosi li se Bosch jednako prema svim svojim zaposlenicima, bez obzira na to rade li oni u Njemačkoj, Hrvatskoj ili bilo kojoj drugoj zemlji svijeta?

Da. Radi se o jednoj međunarodnoj kompaniji koja je rano prepoznala značaj „diversityja“, odnosno različitosti. Duboko vjerujem da je jedan od temelja na kojima se bazira naša uspješnost upravo bogatstvo te raznolikosti. Bilo da se radi o generacijskoj, spolnoj, rodnoj, nacionalnoj ili vjerskoj različitosti, upravo te različite perspektive čine Bosch tako svestranim i posvećenim boljem razvoju društva. U Boschu ćete pronaći Indijca koji je direktor u Njemačkoj ili Nijemca koji je dio tima u Kini. Heterogeni timovi dio su naše svakodnevice, a to mogu potvrditi i iz svog primjera s obzirom na to da iz Hrvatske vodim centralni tim čiji su svi članovi izvan Hrvatske. Mislim da to puno govori o kulturi i jednakosti koje se njeguju u Boschu.

B&B: Kako biste ocijenili korporativne politike Boscha u odnosu na tvrtke u regiji, prvenstveno u Hrvatskoj? Odnosno, na kojoj je razini društveno odgovorno poslovanje hrvatskih tvrtki i njihovih vlasnika, bilo da je riječ o realnom ili javnom sektoru?

Kao što sam već napomenula, korporativne politike temeljimo na svojim vrijednostima. To je iznimno bitno naglasiti. Uzet ću za primjer održivost, kao jednu od naših najvećih vrijednosti, i što mi kao kompanija činimo u smjeru održivosti. Prva smo industrijska kompanija u svijetu koja je postala ugljično neutralna. Kada se u tom kontekstu osvrnemo ne samo na lokalnoj razini, već i šire, vidimo da ima jako puno potencijala za napredak. Moje zapažanje je da kao društvo, a onda i na razini kompanija, nismo dovoljno jasno i uopće dovoljno puta naglasili i objasnili zašto trebamo djelovati održivo. Kada dovoljna većina pojedinaca shvati zašto to treba napraviti, onda trebamo ići na drugu razinu i osmisliti kako to napraviti. Nekako je dojam da smo preskočili prvu stepenicu. Mi smo u održivo krenuli samo zato da bismo zadovoljili zakonske propise i forme, a što nikako ne može i neće dovesti do pravovremenog postizanja zadanih ciljeva. Tu kao društvo imamo još jako puno posla.

B&B: Je li moguće da unutar Boscha dođe do bilo kakvog oblika koruptivnog ponašanja, kako se takvo ponašanje sprječava i sankcionira?

Naposljetku, svako ponašanje ipak ovisi o pojedincima i njihovim odlukama. Kao kompanija imamo niz implementiranih mehanizama kako bismo takvo ponašanje spriječili i ohrabrili djelatnike da ga prijave ako ga uoče. Primjerice, od samog selekcijskog postupka pa preko zapošljavanja i razvoja djelatnika, cijeli je taj proces praćen nizom treninga i testova te kampanjama za podizanje svijesti o neusklađenom ponašanju. I to u smislu što jest, a što nije neusklađeno ponašanje, koje su posljedice takvog ponašanja za pojedinca, za kompaniju, za reputaciju kompanije, za poslovanje općenito. Uglavnom, teme “compliancea” su konstanta na našem dnevnom redu.

B&B: Činjenica je da je Hrvatska jedina zemlja u jugoistočnoj Europi u kojoj Bosch nema svoju proizvodnju. Kakvi su uvjeti poslovanja u Hrvatskoj, zašto je u Hrvatskoj teže pokrenuti proizvodnju nego u ostalim zemljama Europske unije, ali i zemljama regije?

Bosch Hrvatska za tržišta Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine nudi široki spektar Boschovih proizvoda i usluga te iz godine u godine bilježimo značajne stope rasta prometa. No imam iskustvo da kada govorimo o proizvodnji, Hrvatska naprosto nikad ne ulazi u uži izbor pri donošenju odluka o pokretanju proizvodnog pogona. Jedan od razloga za to je naprosto taj što druge zemlje iz našeg okruženja bolje zadovoljavaju osnovne investicijske parametre. Uz to, Bosch uglavnom prati određene industrije, primjerice, autoindustriju, koja je u Hrvatskoj još uvijek marginalna.

B&B: Kako biste ocijenili trenutnu gospodarsku situaciju u Hrvatskoj? Inflacija je dosegla povijesne razmjere, građani se boje daljnjih poskupljenja i skloni su štednji, hoće li se to odraziti na pad potražnje za Boschovim proizvodima?

To što se događa u Hrvatskoj nije lokalnog karaktera. Inflacija, mjere štednje, opskrbni lanci i energenti – sve su to globalni izazovi. Pad potražnje je u takvim okolnostima očekivan i mi ga trenutno bilježimo globalno, najprije u segmentu potrošačke robe. Kad govorimo o potrošačkoj robi, tu mislim na električne alate i kućanske uređaje, odnosno proizvode široke potrošnje. S jedne strane, za vrijeme pandemije imali smo situaciju da su ljudi svoj novac više usmjeravali upravo u potrošačku robu. Sad se trend mijenja – bilježimo pad potražnje u tom segmentu na globalnoj razini. Što se Hrvatske tiče, prognoze su još uvijek optimistične jer poboljšanje kreditnog rejtinga i rast BDP-a čine nas optimističnim za ovogodišnje prognoze prometa. Međutim, kad govorim o gospodarskom rastu Hrvatske, smatram da bi on svakako bio značajniji kad bi se stavio veći fokus na industriju, a to bi pozitivno utjecalo na strukturu BDP-a, odnosno smanjilo bi njegovu ovisnost o turizmu.

Komentiraj