LIKOVNO POVEĆALO: Živa Kraus – fascinantan opus slikarice i galeristice koja je spojila dvije obale

Zagrebački Muzej suvremene umjetnosti na izložbi „Živa Kraus – u svijetu umjetnosti“ predstavlja umjetničko stvaralaštvo slikarice i galeristice Žive Kraus, iznimne umjetničke figure koja kroz pedeset godina djelovanja na specifičan način povezuje suvremenu hrvatsku i talijansku (venecijansku) scenu. Prvi dio izložbe, čija je kustosica Snježana Pintarić, obuhvaća 29 odabranih slika, njezine crteže, pastele i ulja, a drugi dio izložbene koncepcije predstavlja umjetničin iznimno bogat i aktivan rad kao galeristice koja je u Hrvatskoj i Italiji ostavila značajan trag na izložbenoj sceni.

U Hrvatskoj je niz godina vodila likovni program Galerije „Sebastian“ koja je u tadašnje vrijeme postavila visoke standarde galerijskog djelovanja, a u Veneciji već 40 godina vodi galeriju „Ikona Photo Gallery“, koja promovira umjetnost fotografije i u kojoj su izlagali brojni svjetski poznati umjetnici. Na izložbi su, pored originalnih umjetničkih djela Žive Kraus i drugih autora, izložene fotografije i umjetnički radovi raznih autora te katalozi i plakati izložbi, što izložbenoj cjelini daje jednu drugačiju dimenziju, dočaravajući kompleksnost umjetničkog senzibiliteta Žive Kraus kao umjetnice i galeristice.

Živa Kraus (Zagreb, 4. listopada 1945.) završila je 1964. godine Klasičnu gimnaziju u Zagrebu, a 1968. diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u klasi Raula Goldonija. Scenografiju je od 1973. do 1977. studirala na Akademiji lijepih umjetnosti u Veneciji. U tom razdoblju radila je u Zbirci Peggy Guggenheim (1973.) kao njezina asistentica i Galeriji del Cavallino (1974.-1977.). Od 1979. vodi vlastitu „Ikona Photo Gallery“, specijaliziranu za fotografiju, a 1989. u sklopu te galerije osniva Međunarodnu školu fotografije. Surađuje s Galerijama grada Zagreba (danas Muzej suvremene umjetnosti) i Motovunskim likovnim susretima, također sudjeluje u radu Venecijanskog bijenala kao urednica kataloga izložbe „Od prirode do umjetnosti“ (1978.) te koordinatorica hrvatskog paviljona u Palazzo Fortuny (2003. i 2005.). Od 1982. do 1991. vodila je likovni program Galerije „Sebastian“ u Dubrovniku, Varaždinu i Beogradu. Od 2003. „Ikona Photo Gallery“ djeluje na Campo del Getto Nuovo.

Slikarski opus Žive Kraus iz sedamdesetih i osamdesetih godina 20. stoljeća važna je karika na tragu lirske i kolorističke apstrakcije, a sastoji se od dinamičnih apstraktnih kompozicija s asocijacijama na mediteranski krajolik, mitsko i erotsko, blještavog, jakog kolorita. U njezinim uljima i pastelima možemo trasirati uzore u talijanskom apstraktnom slikarstvu pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih godina 20. stoljeća koje se naslanja na tzv. drugi futurizam, srodnosti s tzv. prvom i drugom pariškom školom slikarstva iz pedesetih godina, ali i američkom kolorističkom apstrakcijom i slikarstvom ‘obojenog polja’. Zanima je sraz toplih i hladnih boja, ali i apartno kombiniranje dviju hladnih boja (zelena i plava), kao i istraživanje valerskih vrijednosti boja koje tako postaju glavnim elementom slikarske kompozicije. Živa Kraus slika najviše u pastelu, rjeđe u ulju i kombiniranim tehnikama, crta ugljenom i kredama u boji. Svoje radove predstavlja na samostalnim i kolektivnim izložbama u Hrvatskoj, Italiji i europskim središtima, gdje redovito dobiva izvrsne kritike.

Kao galeristica razvila je bogatu i žanrovski razvedenu izložbenu djelatnost, od fotografije – koja joj je glavna i trajna preokupacija – do slikarstva, kiparstva i novih medija. Surađuje s vodećim svjetskim muzejima, galerijama i zbirkama od New Yorka, Pariza i Londona do Jeruzalema i Tokija. U Veneciji je za izložbe „Ikone“ otkrila niz dotad nevaloriziranih prostora: od palača i crkvi do trgova, luke i povijesnih spremišta (Magazzini del Sale, Ex Granai della Republica), a izlagala je u najprestižnijim institucijama (Palazzo Fortuny, Palazzo Vendram Calergi, Fondazione Ugo e Olga Levi). Svojim istančanim ukusom uvijek je težila predstavljanju iznimnih vrijednosti, od povijesnih do suvremenih, posebice u fotografiji, ali i u drugim umjetnostima. Tako se na zagrebačkoj izložbi mogu vidjeti rijetke crno-bijele fotografije posvećene Veneciji, nekih od najvećih fotografa 20. stoljeća koje je Živa Kraus izlagala u svojoj venecijanskoj galeriji (Martine Franck, Helmut Newton, Barbara Morgan, Adolphe de Meyer, Chuck Freedman i dr.). Kao Ivan Picelj koji je uvijek nesebično pružao ruku našim umjetnicima i povezivao ih sa svojim prestižnim inozemnim kontaktima, tako je i Živa Kraus fascinantno spojila i kreativno upotpunila vlastito umjetničko djelovanje s kulturalnom misijom i istraživačkom strasti galeristice, sačuvavši samostalnost, slobodu odabira i odlučivanja. Stoga je u trećem dijelu izložbe posvećene Živi Kraus izložen i njezin izbor hrvatskih modernih i suvremenih umjetnika koje je izlagala u svojim galerijama, posebice dubrovačkoj Galeriji „Sebastian“ (Zoran Mušić, Bogdan Bogdanović, Đuro Seder, Marija Ujević Galetović, Nives Kavurić Kurtović, Goran Trbuljak, Julije Knifer, Oskar Herman, Marino Tartaglia i dr.).

Izložba je otvorena do 12. prosinca, a u srijedu, 17. studenoga, s umjetnicom će u sklopu programa „MSU – ArtCafé“ u 18 sati u MSU-u, na prvom katu, razgovor voditi kustosica izložbe i ravnateljica Snježana Pintarić.

Komentiraj