Kuščevićev punac Boris Ježina ilegalno koristi pomorsko dobro i zarađuje na divljoj marini na Murteru

Autor:

25.05.2023., Split - Lovro Kuscevic na saslusanju se pojavio potpuno sam. Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Milan Sabic/PIXSELL

Nacional otkriva da odnedavni punac Lovre Kuščevića, bivšeg ministra uprave, a potom i ministra graditeljstva i prostornog uređenja RH koji je s te pozicije morao otići zbog sumnji u nezakonitu prenamjenu zemljišta koju je istražio DORH, nema dozvolu za suhu puntu na Murteru

Na zapadnoj strani uvale u mjestu Murter na otoku Murteru, na lokaciji Jersani, već godinama posluje ilegalna, divlja marina s nekoliko desetaka vezova na moru i na kopnu iza koje stoji lokalni HDZ-ov moćnik i poduzetnik Boris Ježina. Ježina je samo jedan od velikog broja onih koji koriste kaos hrvatskog pravnog sustava i inertnost inspekcijskih službi kako bi poslovali u mutnim vodama, bez legalnih dozvola, koncesija i odobrenja, izbjegavajući pritom plaćanje poreza i ostalih davanja državi i bogateći se preko leđa običnih građana. I ni po čemu ne bi bio poseban da nije jedne sitne pojedinosti: Boris Ježina je odnedavno punac (tast) bivšeg političkog tajnika HDZ-a i bivšeg ministra Lovre Kuščevića koji je svoju ministarsku karijeru naprasno prekinuo upravo zbog osnovanih sumnji u nelegalna mešetarenja nekretninama i iskorištavanja političkog položaja i utjecaja za vlastito bogaćenje. Nova Kuščevićeva supruga Julija Ježina, kći Borisa Ježine, bivša je donačelnica općine Murter iz redova HDZ-a. A da priča bude još apsurdnija, Julija Ježina je kao mlada i vrlo perspektivna lokalna političarka još 2018. u lokalnim medijima ponosno predstavljala projekt zaštite lokacije Jersani od devastacije, nasipanja mora i odlaganja otpada koji je sama, kako kaže, pokrenula na izuzetno zapuštenom dijelu uvale. O tome da njezina obitelj već više od desetljeća u istoj toj uvali koju ona želi zaštititi ilegalno gradi pontone i gatove, nasipa more i koristi pomorsko dobro bez koncesije – ni riječi.

Na zapadnoj strani uvale u mjestu Murter, na lokaciji Jersani, već godinama posluje ilegalna divlja marina s nekoliko desetaka vezova na moru i na kopnu, iza koje stoji lokalni HDZ-ov moćnik i poduzetnik Boris Ježina.

Kontaktirali smo bivšeg ministra Lovru Kuščevića i upitali ga je li mu poznato da njegov tast ilegalno, bez odobrenja i koncesije posluje na Murteru već više od 15 godina. „Ne znam ništa o tome. To nije moj posao i to pitajte njega. Ja s tim nemam ništa“, kratko je kazao Kuščević kad smo ga zamolili da komentira poslovanje svojega tasta. To je sve što je na ovu temu imao reći. Kuščević je bivši politički tajnik HDZ-a, od siječnja 2016. pa do lipnja 2017. bio je ministar graditeljstva i prostornog planiranja, da bi odmah potom preuzeo ministarsku fotelju u Ministarstvu uprave. U njoj je sjedio do srpnja 2019. kada je pod pritiskom medija podnio ostavku zbog niza afera koje su ga dovele u žižu interesa Ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminala (USKOK). Naime, u javnost je procurilo da je bivši ministar bio pod sumnjom da je upleten u više afera zbog zlouporabe položaja i ovlasti, malverzacija s nekretninama, mita te sprječavanja dokazivanja od 2013. do 2016., odnosno u vrijeme dok je bio načelnik općine Nerežišća. Zbog toga je u ožujku ove godine sjeo na optuženičku klupu na Županijskom sudu u Splitu s još petero suoptuženika, među kojima su i njegova sada već bivša supruga Zorana Kuščević i njegov bivši šogor. Između ostaloga, tereti ga se i da je kao tadašnji načelnik općine Nerežišća inicirao izmjenu prostornog plana kako bi svoju štalu prenamijenio u stambeni prostor te da je šogoru bespravno omogućio kupnju POS-ova stana, a sumnjiči se i da se nezakonito domogao četiri milijuna kuna. Ti sudski procesi traju i danas.

Nova Kuščevićeva supruga Julija Ježina, kći Borisa Ježine, bivša je donačelnica Općine Murter iz redova HDZ-a koja se 2018. borila za projekt devastacije lokacije Jersani, čiji je vlasnik sada njezin otac

Kontaktirali smo stoga i Borisa Ježinu. Upitali smo ga posve direktno ima li njegova marina u Jersanima potrebnu dokumentaciju za legalno poslovanje. „To nije marina nego nautičko privezište“, kratko je odgovorio Ježina. Na naše pitanje posjeduje li valjanu koncesiju za korištenje pomorskog dobra, odgovorio je protupitanjem: „A što to vas zanima?“. Isto je pitanje ponovio još nekoliko puta tijekom našeg razgovora, skrećući razgovor na suhu marinu koju jedna od njegovih tvrtki posjeduje na drugoj lokaciji i koja, kako se čini, ima odobrenje za poslovanje. „Mi to privezište uopće ne koristimo“, kategorički tvrdi Ježina, a na naše pitanje čiji su onda brodovi koji su privezani na njegovim gatovima i na suhom doku, hladno je odgovorio: „To su brodovi mojih susjeda. Na gatovima ima svega par vezova“. Ali novinari Nacionala na vlastite oči uvjerili su se da na tri spomenuta gata stane više desetaka plovila. Privezište smo posjetili početkom studenoga, pa na gatovima nije bilo privezanih plovila, no prema fotografijama na Google kartama, u sezoni su svi gatovi krcati plovilima. Isto nam je potvrdio i neslužbeni izvor s kojim smo razgovarali na samom pristaništu. Unatoč tome, Ježina nas je pokušao uvjeriti da korištenje vezova uopće ne naplaćuje i da „nema ništa s brodovima koji su smješteni na suhom uz samo privezište“. A za nautičko privezište, tvrdi, „još nisu dobili koncesiju“. Na pitanje Nacionala je li podnio zahtjev za koncesiju i kada je to učinio, Ježina je uz kratku stanku izjavio da koncesiju traži i da je izdavanje koncesije „u postupku“.

Bivši ministar branitelja, heroj Trpinjske ceste i zatočenik srpskih koncentracijskih logora Predrag Fred Matić javio se u program Radio Nacionala u subotu iz Bruxellesa. Nacional je Kontaktirao bivšeg ministra Lovru Kuščevića i upitao ga je li mu poznato da njegov tast ilegalno, bez odobrenja i koncesije, posluje na Murteru već više od 15 godina. ‘Ne znam ništa o tome. To nije moj posao i to pitajte njega. Ja s tim nemam ništa’, kratko je Nacionalu kazao Kuščević. FOTO: Milan Sabic/PIXSELL

Kapetan Branko Kundih, glavni urednik Stručnog portala pomorsko dobro, u članku u kojem je upozorio na brojne pravne nedosljednosti vezane uz kategorizaciju i sređivanje stanja u nautičkim privezištima, piše da „svim privezištima u gospodarskoj funkciji kao i privezištima za posebne namjene koja su funkcionalno ili gospodarski povezani sa sadržajima u okviru ili van granice pomorskog dobra treba omogućiti dobivanje koncesije ili odobrenja na osnovu podnesenog zahtjeva sukladno jasnim i preciznim transparentnim kriterijima“. No iako Ježina tvrdi da je za nautičko privezište dobivanje koncesije „u postupku“, provjera u Šibensko-kninskoj županiji koju vodi župan Marko Jelić i u općini Murter na čijem je čelu Toni Turčinov potvrdila je da ne govori istinu. Sidrište ne samo da nema ni koncesiju ni koncesijsko odobrenje, već je nikada nije ni zatražio. To nam je direktno potvrđeno iz Šibensko-kninske županije. Na direktni upit Nacionala posjeduju li tvrtke Tureta Tours, ITTI Murter ili pak Ribarsko turistički obrt Ježina – svi u vlasništvu Borisa Ježine – valjanu koncesiju za poslovanje privezišta ili suhe marine, Agnesa Filipović Grčić, privremena pročelnica Upravnog odjela za poslove župana Šibensko-kninske županije, potvrdila nam je da „Šibensko-kninska županije nema aktivnu koncesiju na pomorskom dobru kojoj bi ovlaštenici koncesija bila spomenuta trgovačka društva ni obrt“. „U zadnjih 15 godina nije zaprimljen niti jedan zahtjev navedenih gospodarskih subjekata za dodjelu koncesije na pomorskom dobru za obavljanje djelatnosti suhe marine. Nastavno na gore navedeno, napominjemo kako je za dobivanje koncesije na pomorskom dobru potrebno da je prethodno utvrđena i provedena granica pomorskog dobra u zemljišnim knjigama i da je isto predviđeno prostorno planskom dokumentacijom“, stoji u odgovoru pročelnice.

Jadranka Fržop, ravnateljica Lučke uprave Šibensko-kninske županije, kaže da je odluka Skupštine njezine županije oko Jersana konačna. FOTO: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Iz općine Murter također su nam potvrdili da Ježina nema niti koncesijsko odobrenje, a slijedom toga niti koncesiju za korištenje pomorskog dobra na kojem posluje njegova marina. Naime, kako navode iz općine Murter, koncesijsko odobrenje je u nadležnosti općine, izdaje ga Vijeće za izdavanje koncesijskog odobrenja Općine Murter-Kornati i to je odobrenje uvjet za izdavanje koncesije, koju pak izdaje Upravni odjel za pomorstvo Šibensko-kninske županije. „Koncesijsko odobrenje nije izdano od strane Koncesijskog vijeća Općine, a po našim saznanjima nije izdana niti koncesija od strane Šibensko-kninske županije za predmetnu česticu“, stoji u odgovoru načelnika općine Murter Tonija Turčinova. Prema riječima načelnika Turčinova, općina je svojevremeno Ježini dala suglasnost za korištenje općinske parcele za obavljanje djelatnosti servisa plovila, no Ježina je svoju djelatnost samoinicijativno proširio, protuzakonito izgradio tri gata na kojima ilegalno i bez valjane dozvole već više od 15 godina pruža usluge marine, a obalni dio parcele pretvorio je u ilegalni suhi dok na kojem deponira plovila. Uz to, na jednom od gatova montirao je i dvije dizalice za spuštanje i dizanje plovila. I sve to vrijeme nitko mu ne može stati na kraj. „Inspekcija povremeno izađe na teren, propiše mu kaznu za nelegalnu djelatnost i korištenje pomorskog dobra bez koncesije, on plati kaznu u iznosu od 20 ili 30 tisuća kuna, a za to je vrijeme zaradio 500 tisuća. I nastavi po starom. I tako to traje godinama“, tvrdi Nacionalov izvor blizak lokalnoj samoupravi koji je želio ostati anoniman.

Ježina je novinare nacionala htio uvjeriti da korištenje vezova uopće ne naplaćuje i da ‘nema ništa s brodovima koji su smješteni na suhom uz samo privezište’ – iako Google Maps pokazuje drugačije

Novinari Nacionala i osobno su obišli lokaciju privezišta, uvjerivši se da lokacija ne ispunjava ni minimalne uvjete za nautičko privezište propisane Pravilnikom o kategorizaciji luke nautičkog turizma i razvrstavanju drugih objekata za pružanje usluga veza i smještaja plovnih objekata. Propisanu ploču s osnovnim podacima o privezištu i broju koncesije nemoguće je naći jer je nema, nema ni propisanih sanitarnih čvorova za korisnike privezišta niti bilo kakve naznake službenih prostorija ili recepcije, osim jednog kontejnera bez ikakvih oznaka koji je postavljen na kraju jednog od gatova te kontejnera s oznakom tvrtke ITTI Murter, tvrtke u vlasništvu Borisa Ježine. Ni traga propisano uređenom okolišu, ograđenom prostoru odlagališta plovila na suhom, kao ni priključcima za vodu i struju na gatovima i na suhom doku. Sve u svemu, i privezište i suho odlagalište plovila ostavljaju dojam divljeg, neuređenog prostora na kojem su plovila nabacana bez reda. Iako nas je Boris Ježina u telefonskom razgovoru pokušao uvjeriti da vezove ne naplaćuje, činjenica je da je kopneni dio privezišta i sada, početkom studenoga, krcat plovilima, a da u ljetnim mjesecima sve vrvi od brodica privezanih na tri ilegalno izgrađena gata na kojima su i dvije dizalice, pa je prilično teško povjerovati da tvrtke u vlasništvu Ježine uslugu veza daju besplatno i iz čistog altruizma.

Županijska skupština šibensko-kninske Županije, na čelu s Markom Jelićem, odlučila je da se lokacija Jersani uvodi u nadležnost Lučke uprave. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Je li ipak došao kraj bahatom ponašanju Borisa Ježine, ali i ostalih vlasnika ilegalnih gatova i suhih dokova na lokaciji Jersani? Ako je suditi po odgovoru koji je stigao iz Lučke uprave Šibensko-kninske županije i ravnateljice Jadranke Fržop, upravo to bi se moglo dogoditi. Naime, u odgovoru na nekoliko Nacionalovih pitanja o tome je li županijska Lučka uprava nadležna za prostor zapadne obale općine Murter i namjerava li na tom prostoru uvesti reda, iz Lučke uprave odgovaraju da je prema prostorno-planskoj dokumentaciji lokacija Jersani određena kao luka otvorena za javni promet. Upravno vijeće Lučke uprave ŠKŽ-a, navodi se u odgovoru, donijelo je Odluku o proglašenju lučkog područja Jersani dana 14. siječnja 2022. godine te je 9. ožujka iste godine uputilo Šibensko-kninskoj županiji na daljnji postupak. Županijska je skupština pak u prosincu iste godine donijela Odluku o izmjenama i dopunama Odluke o utvrđivanju granica lučkih područja kojom se i lokacija Jersani uvodi u područje pod nadležnosti Lučke uprave te je proslijedila na odobrenje Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. No u međuvremenu je u srpnju ove godine stupio na snagu novi Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama prema kojemu za ovakve odluke više nije potrebna suglasnost Vlade, pa je Odluka o proglašenju lučkog područja Jersani stupila na snagu danom stupanja na snagu spomenutog zakona.

Iz općine Murter također su nam potvrdili da Ježina nema niti koncesijsko odobrenje, a slijedom toga niti koncesiju za korištenje

„Nakon dostave navedene upute, smatra se da je Lučka uprava Šibensko-kninske županije nadležna za upravljanje područjem Jersani sukladno prostorno planskoj dokumentaciji i Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama“, stoji u odgovoru te se dodaje da je Lučka uprava već dala izraditi idejno rješenje o korištenju te lokacije koje će uskoro predstaviti općini Murter kao nadležnoj jedinici lokalne samouprave. „Nakon prihvaćanja idejnog rješenja, Lučka uprava će dalje nastaviti s izradom projektne dokumentacije navedenog područja. Nakon dobivanja potrebnih dozvola Lučka uprava će krenuti u realizaciju projekta uz podršku jedinice lokalne samouprave s ciljem uređenja lučkog područja i održavanja reda u luci sukladno Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama“, navodi se na kraju odgovora.

Iz svega navedenog dade se naslutiti da je Lučka uprava riješila konačno uvesti reda u raširene ilegalne djelatnosti na području Jersana. Nadajmo se da njihova uvjeravanja neće ostati samo na riječima.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

sime.simic

prije 5 mjeseci

Ajmeee.