Kuglasti zglobovi i selen blokovi, presudni za upravljivost i sigurnost automobila

Autor:

Autoportal.hr

Mnogi vozači zanemaruju stanje ovjesa, premda njegova neispravnost ugrožava upravljivost i sautomobila te izaziva ubrzano i nepravilno trošenje guma. Zbog toga se često pada na tehničkom pregledu

Ovjes kotača na vozilu je skup elemenata kojima je osnovna zadaća da prenesu silu kotača na karoseriju te osiguraju sigurno upravljanje i kočenje vozilom. Za ispravno funkcioniranje sklopa zadužen je niz elemenata koji moraju biti ispravni i dobro usklađeni. Vožnja po neravnoj cesti, punoj rupa nije dobra za vitalne dijelove podvozja. Udarci s ceste se preko guma prenose na naplatke, potom na ležajeve kotača, glavčinu, kuglaste zglobove, ramena, opruge, amortizere, gumene oslonce.

Svakim udarom povećava se dinamičko opterećenje, koje s vremenom može dovesti do većeg ili manjeg oštećenja. Najugroženiji su kuglasti zglobovi, ležajevi, amortizeri i gumeni oslonci, a istodobno se remeti geometrija kotača. Udarci se pojačavaju sa smanjenjem presjeka gume. No, na lošim cestama ugrožene su i gume te može doći do njihovog većeg ili manjeg oštećenja.

Kuglasti zglob poprečnog ramena prednjeg ovjesa oslonac je oko kojeg se zakreće glavina kotača. Stoga ne smije imati zazor, kako bi se osigurala funkcionalnost i preciznost ovjesa pri upravljanju i kočenju. Foto: Autoportal.hr

Zglobovi su najugroženiji, a oni su ugrađeni u upravljački mehanizam i ovjes. U upravljačkom mehanizmu prenose upravljačku silu, sa zupčaste letve, spone i krajnika spone, na krak glavine kotača i zakreću je. Zglobovi spona, konusni ili kuglasti, osiguravaju preciznost upravljanja te u njima ne smije biti zazora. U ovjesu, kuglasti zglobovi se ugrađuju u sklop poprečne torzijske motke i vertikalne motke spojene na karoseriju te poprečna ramena kako bi se omogućilo zakretanje glavine kotača u svrhu upravljanja.

Da nešto nije u redu zaključuje se nastankom neuobičajenih zvukova (lupkanja) pri prelasku neravnina, odnosno zanošenju vozila. Kad uočimo ovakve pojave, obvezno treba posjetiti servisera kako bi kvar uklonio, jer će se u protivnome šteta i broj dijelova koje treba zamijeniti povećavati. Stoga je na godišnjem servisu, odnosno na 30.000 km preporučljivo provjeriti stanje ovjesa. Ispravni ovjes znači sigurnu i udobnu vožnju uz najmanje troškove!

Problem su i ‘ležeći policajci’, posebice oni izvedeni kao gumeni blokovi koji su na našim gradskim cestama, nažalost, najbrojniji. Oni učinkovito povećavaju sigurnost, ali kod bržeg nailaska oštećuju podvozje. To se odnosi i na penjanje na rubnjak, koje se, zbog parkiranja često ne može izbjeći. Za ovjes su loše i granitne kocke, koje se, srećom, koriste sve manje. Najbolje je izbjegavati vožnju takvim prometnicama i voziti sa što manjim opterećenjem. No to nije moguće uvijek izbjeći te je najbolji lijek polagana, umjerena vožnja.

Važno: kočiti treba prije nailaska na rupu ili neravninu, a kad dođemo do njih, kočnicu treba popustiti. Dakle, nužno je provjeriti i po potrebi izmijeniti ležajeve, kuglaste zglobove, gumene oslonce, amortizere (mogu se i obnoviti), vodeći računa da se sve radi u paru, na lijevoj i desnoj strani zajedno.

Kuglasti zglob koji povezuje kraj poprečnog torzijskog stabilizatora (balans štange) s motkom povezanom na karoseriju važan je za smanjenje naginjanja i stabilnost automobila u zavoju. Foto: Autoportal.hr

Lupanje ukazuje na zračnost u amortizerima i sponama, a neravnomjerno trošenje guma siguran je pokazatelj da stanje s podvozjem nije dobro. Važno je provjeriti stanje amortizera, no mnogi zanemaruju stanje kuglastih zglobova (kugli), koje spajaju vilice ili spone s kotačem te omogućavaju potrebnu kinematiku ovjesa. Pojava zračnosti na unutrašnjem sfernom dijelu dovodi do slobodnog hoda koji se manifestira kao lupkanje, ponekad i vrlo glasno.

Nakon dužeg vremena primijeti se i neravnomjerna istrošenost pneumatika, koja je nastala zbog neispravnog položaja kotača uslijed zračnosti u nosećim elementima. Na tehničkom pregledu to se provjerava podizanjem pogonskih vratila kako bi se zglobovi rasteretili od težine vozila i opterećivanjem tih zglobova polugom (‘pajserom’), a u stanicama za tehnički pregled koje su njima opremljene, na uređajima za razvlačenje kotača i mjerenje vibracijskih karakteristika.

Ispravnost kuglastih zglobova, selen blokova, ležajeva kotača i amortizera iznimno je važna za upravljivost i stabilnost, dakle aktivnu stabilnost. U slučaju nepravilnosti, važna su dva principa:

1. Sve što se mijenja na jednoj strani treba izmijeniti i na drugoj (princip simetrije).

2. Tek nakon dovođenja u ispravno stanje mehanike podvozja treba podesiti geometriju kotača. Ne obrnuto!

Jednostavan i pouzdan pregled svih kuglastih zglobova polugom dio je standardnog postupka godišnjeg servisa, pričem se provjerava i stanje manšeta na pogonskim vratilima. Foto: Autoportal.hr

Zbog svega navedenog, pregled i ispitivanje ovjesa standardna je procedura tijekom tehničkog pregleda koji se mora obaviti svakih 12 mjeseci.

Neki vlasnici vozila budu zatečeni, pa i ljuti kad ih zbog toga vrate na tehničkom pregledu. No, to je pogrešan stav, jer neispravnost bilo kojeg dijela ovjesa bitno smanjuje sigurnost.

Foto: Autoportal.hr

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.