GLAZBENE RECENZIJE Zvuk ulice, ŠKM Banda, Mladež bez Boga

01. ZVUK ULICE ‘KAO ZAČARAN’ (CROATIA RECORDS): Napokon dočekali svojih pet minuta

Posljednjih nekoliko godina diskografske kuće pokušavaju ispraviti povijesne pogreške i vlastite propuste pa vade iz prašine snimke bendova čije nastupne albume nisu objavile kada su trebale. Dakako da se diskografi nisu toga sami dosjetili, već muzičari koji pokušavaju dokučiti zašto su zaboravljeni. Među takvima se našla i grupa Zvuk ulice osnovana 1975., a činili su je Kokan Popović na bubnjevima, Vlada Divljan kao gitarist i pjevač, Zdenko Kolar na basu i drugi vokal, Dragan Milković na klavijaturama, Bora Antić na saksofonu i Nenad Morgenštern na udaraljkama. Navodno su u startu, tih 70-ih, bilo jako popularni u Beogradu, a njihova pjesma „Amelija“ bila je radijski hit. Nakon nerealiziranog albuma Popović, Divljan i Kolar osnovali su Idole. Iako je plan te trojke bio da se 2015. ponovo okupe, prerani odlazak Vlade Divljana spriječio ih je u tom naumu, ali ne i u ideji da album ipak treba snimiti i objaviti. Sluha za tu ideju imala je diskografska kuća Jugoton/Croatia Records. Istovremeno, neshvatljiva odluka da album nisu objavili kada je trebalo jer je u pitanju doista sjajan pop album koji predstavlja tu ekipu kao mlade i talentirane muzičare s odličnim pjesmama. S odmakom od 40 i više godina Zvuk ulice i danas zvuči zabavno i plesno, ali nisu zarobljeni tadašnjim globalnim glazbenim trendovima, već ispred svog vremena. Album je producirao Koja uz Borisa Mladenovića, koji su doprinijeli tome da ovaj album danas zvuči dobro.

02. ŠKM BANDA ‘NOUVI SAD’ (KAPA RECORDS / GBMT RECORDS): Slovenski post-rokeri

ŠKM Banda je bend Štefana Kovača Marka, a riječ je o grupi koja je na slovenskoj sceni prisutna od 2004. godine i iza koje su četiri studijska albuma kroz koje je plasirala specifični prekomurski post jazz/post rock izraz. Novi EP „Nouvi Sad“ sadrži pet skladbi i predstavlja ih u svjetlu vrhunskih glazbenika koji nastavljaju glazbeni izraz koji se proteže od grupe kao što je God Is an Astronaut do ambijentalnih jazz dionica. Nije im strano stvoriti fantastičnu ambijentalnu glazbu koju sjajno postepeno nadograđuju prikladnom gitarističkom post rock/math rock noiseom. Fino nijansirana doza psihodelije i kraut rocka, ali kroz pažljivo složene aranžmane instrumentalnih skladbi koje bi se komotno mogle zavrtjeti i u programu Hrvatskog radija i alternativne radijske emisije posvećene novi glazbenim kretanjima. Svojevrsni umjetnici spajanja nespojivog u pitke cjeline ispunjene odličnom atmosferom. EP kojem se treba posvetiti u potpunosti i slušati ga glasno kako bi se shvatila sva ljepota glazbe koju su ponudili ovi odlični slovenski glazbenici.

03. MLADEŽ BEZ BOGA (PDV RECORDS): Kompilacija s povodom, ali bez rezultata

Kazališna skupina Montažstroj, Zagrebačko kazalište mladih, PDV Records i glazbeni portal Ravnododna krajem prošle godine putem natječaja pozvali su glazbenike iz Hrvatske, regije i svijeta da naprave autorsku skladbu „Mladež bez Boga“ i tako sudjeluju u društveno-angažiranom kulturnom projektu. Skladba je mogla nositi i naziv na materinjem jeziku glazbenika ili jeziku stvaralaštva, npr. “Omladina bez Boga”, “Mladina brez Boga”, “Jugend ohne Gott”, “Youth without God”, “МладинабезБог“ itd. Zapravo je riječ o novoj predstavi skupine Montažstroj u režiji Boruta Šeparovića i pripadajućem projektu. Stručni žiri odabrao je devet autorskih skladbi od svih koje su pristigle na objavljeni natječaj: Bigahye (MAK), Feta (HR), Gloomie feat. DamXata (MAK), Hrvoje Štefanec (HR), Izet Medošević (HR), Marinada & Kozmodrum (HR), Playground Hustle (HR), Sinkauz (HR) i Xtematic (HR). U natječaju nije bilo navedeno da je riječ o kazališnoj predstavi, već da je otvoren natječaj za projekt „Mladež bez Boga“. Rezultat tog eksperimenta je zanimljiv album, iako ne u kontekstu predstave i projekta, već zbog skladbi koje su mahom orijentirane na ambijentalnu elektroniku. Skladbe su zanimljive jer smo dobili odličan presjek radova skladatelja elektroničke glazbe, uz iznimku poput Izeta Medoševića, koje nigdje u hrvatskom eteru ne bismo imali priliku čuti. Nažalost, očekivana poveznica s projektom „Mladež bez Boga“ je izostala jer su u pitanju uglavnom instrumentali. Inicijatori ideje nisu mogli znati kakve će im skladbe stići na natječaj, ali su mogli napraviti pozivni natječaj pa zamoliti autore poput Kekina, Rundeka, Ivaniša, Beluhana, Crnića, Borgudana, Semijalca, Šerića, da skladaju nešto na temu „Mladež bez Boga“. Ovako smo dobili zanimljivu kompilaciju kojoj je „Mladež bez Boga“ samo polazišna točka, ali gotovo nikakva osnovica i poveznica.