GLAZBENE RECENZIJE: Urban&4, Opća opasnost, Tamara Obrovac Transadriatic Quartet

01. Urban & 4 & Zagrebačka filharmonija (Croatia Records): Jedan od najboljih albuma u karijeri Damira Urbana

Mnogi glazbenici često se okliznu kad odluče pokazati koliko su veliki i važni kroz kolaboraciju s nekim velikim orkestrom. Damir Urban sa svojom četvorkom veliki je i važan glazbenik, o veličini i značaju Zagrebačke filharmonije da ne govorimo, pa je bilo puno prostora za klizanje. Općenito, često se poznate pjesme rock glazbenika u orkestralnim aranžmanima rastope na srcedrapajuće slatkaste skladbe koje pritom gube svu energiju i čar originala. Urban & 4 održali su u srpnju 2018. u Dvorani Lisinski koncert uz pratnju Zagrebačke filharmonije, za koji je aranžmane Urbanovih pjesama napisao Ante Gelo, dok je Filharmonijom ravnao Krešimir Batinić. Tom prilikom snimljen je ovaj album, koji je naknadno miksao i masterirao Goran Martinac. Unatoč svim sumnjama i skepsi, u pitanju je maestralna izvedba Urbana i benda, ali i Zagrebačke filharmonije. Ante Gelo kao da je dao dodatnu energiju koja je Urbanu napunila baterije za nadahnutu, impresivnu izvedbu. Iako bi se moglo teoretizirati o tome je li Urban u kreativnoj glazbenoj krizi, ovaj album dokazuje da je u pitanju izuzetan i bitan glazbenik koji zna kako pokazati svu svoju umjetničku vrijednost kada dobije priliku. Drugi su problem hrvatsko društvo i radiopostaje koje će vjerojatno ovaj album zaobići, pravdajući se da pjesme nisu radiofonične ili da ne znaju spadaju li u klasiku ili rock.

02. Opća opasnost „Karta do prošlosti“ (Croatia Records): Zarobljenici prošlosti

Opća opasnost objavila je osmi studijski album i 11. album u karijeri drugoj 27 godina. Njihova diskografska kuća Croatia Records najavila ga je kao rock album godine. Možda 1980. godine. Albumu su prethodila četiri singla koja su se vrlo visoko plasirala na domaćim top-ljestvicama jer glazbene top-ljestvice u Hrvatskoj uglavnom izgledaju kao i prije 30, 40 pa i više godina. Isti izvođači s pjesmama kakve su izvodili i na početku karijere. No vratimo se aktualnom albumu grupe Opće opasnosti. Bez sumnje, riječ je o jednoj od najpopularnijih rock grupa u Hrvatskoj danas. Vole ih deseci tisuća ljudi koji redovito posjećuju njihove koncerte. Uglavnom ljudi koji prate domaće top-ljestvice, bez evidentnog uvida u svjetsku produkciju. Inače bi primijetili da pjesma „Karta do prošlosti“ koja otvara album neodoljivo podsjeća na početak pjesme „Kashmir“ Led Zeppelina, dok već sljedeća asocira na veliki hit grupe Van Halen „Jump“. Prepoznati se mogu i pjesme Bon Jovija, Deep Purplea, Lynyrd Skynyrda i drugih velikana hard rocka i sweet metala 1980-ih. Stoga ne čudi ni njihova obrada pjesme „Pakleni vozači“ grupe Atomsko sklonište. Ako je namjera albuma naslovljena „Karta do prošlosti“ bila povratak u prošlost, nema sumnje da su „posudivši“ poznate rifove i melodije u tome uspjeli. Pjesme su odlično odsvirane, album sjajno produciran, gitaristički rifovi žestoki, ali ne i originalni. Kao i u prethodnih 27 godina, grupa Opća opasnost nastavila je karijeru baziranu na hard rocku osamdesetih. Da kojim slučajem Pero Galić pjeva bez pratnje benda, bio bi velika konkurencija svojim kolegama sa scene.

03. Tamara Obrovac TransAdriatic quartet „Trans Adriaticum“ (Alessa Records): Snaga i veličina vlastita glazbenog izraza

Tamara Obrovac već godinama svojim umjetničkim stvaralaštvom predstavlja specifičnu intimu Istre. Onu ljepšu i mističnu stranu Istre, sa svim strahovima, ljubavima i emocijama. Tako i na novom albumu na sebi svojstven glazbeni način reflektira Mediteran u Istri i isprepletenost kultura Hrvatske, Slovenije i Italije. Pažljivi slušatelji to će možda na albumu i najbolje primijetiti. Ipak, kod nje nema ponavljajućih glazbenih strofa i čestih glazbenih klišeja tipičnih za sve tri spomenute države. Tamara Obrovac zemlja je za sebe, sa svojim vlastitim izražajnim folklorom, glazbenim izrazom i nevjerojatnom emocijom pri izvedbi vlastitih autorskih pjesama. Njezinu novu prateću grupu Trans Adriatic čine Krunoslav Levačić iz Hrvatske na bubnjevima te pijanist Stefano Battaglia i kontrabasist i violončelist Salvatore Maiore iz Italije. Svih devet autorskih pjesama na ovom albumu nose prepoznatljivi pečat Tamare Obrovac, a moglo bi se reći da je album svojevrsni nastavak odličnog studijskog albuma „Canto Amoroso“. Međutim, potonji je ipak bio više globalan, multietnički, dok je novi album za nijansu mračniji i više uronjen u Istru. Odličan suvremeni jazz album koji će zasigurno izazvati velik interes ljubitelja jazza širom svijeta.