GLAZBENE RECENZIJE: Šimun Matišić Quintet, Urban&4

Šimun Matišić Quintet “Tribute to B.P.” (Croatia Records): Kad učenik zahvali i nakloni se učitelju

Prvo je 2017. godine s Matijom Dedićem snimio album “Fortune Smiles” na kojem se predstavio kao iznimno talentirani vibrafonist obrađujući skladbe Keitha Jarretta, Pata Metheneya i Chicka Coree. Godinu dana kasnije snimio je sa svojim sekstetom i autorski album i nazvao ga “Invocation”, pokazujući da mu nema ravnog kada je u pitanju vibrafon, kojim je ovladao do razine svog učitelja i mentora, velikog Boška Petrovića. I onda je, kako bi mu se nekako zahvalio i odužio, nedavno snimio album “Tribute to B.P” sa sedam Petrovićevih skladbi te dodao tom diskografskom izdanju u blu-ray s tim istim skladbama. Matišiću nije bio problem za potrebe snimanja albuma okupiti vrhunsku ekipu hrvatskih jazz glazbenika, s obzirom na to da je, iako ima tek 25 godina, izgradio reputaciju vrhunskog glazbenika s kojim nema dileme treba li surađivati ili ne, već kamo i kada treba doći na snimanje. Pozivu su se tako, vrlo vjerojatno s velikim zadovoljstvom, odazvali pijanist Matija Dedić, trubač Davor Križić, kontrabasist Zvonimir Šestak i bubnjar Krunoslav Levačić. Svi redom na neki način i sami učenici škole Boška Petrovića i njegovi dobri prijatelji i poznavatelji njegova opusa.

Ovaj album najbolje će “sjesti” dobrim poznavateljima lika i djela Boška Petrovića, ali je svakako i dobar putokaz kroz neke nove aranžmane koje bi Matišić, da može, sigurno volio pokazati svom mentoru. Zanimljivo je usporediti Petrovićeve originale s Matišićevim aranžmanima. Dok je Petrović u vrijeme kada su te skladbe nastale vidno bio pun strasti i groovea, Matišić im je dao jedan znatno nježniji smooth jazz prizvuk, kao da se svog mentora i njegove autorske glazbe prisjeća kroz neki emotivni glazbeni filter. Originalne snimke na momente zvuče produkcijski moćnije i snažnije, a zvuk vibrafona u prvom je planu, dok je Goran Martinac s Matišićem ovaj album producirao postavljajući vibrafon u ravnopravnu poziciju s ostalim instrumentima. Svejedno, divno je čuti da učenik dostiže svog učitelja i kroz njegovu glazbu mu se zahvaljuje i priznaje njegovu veličinu. Tko bi to, uostalom, i mogao napraviti bolje od učiteljeva najboljeg učenika.

Urban & 4 “Lipanj, Srpanj, Kolovoz” (Croatia Records): Emotivne balade snažnih stihova

Punih je sedam godina prošlo od posljednjeg studijskog albuma Urbana i njegove četvorice, jer nakon “Mamuta” iz 2014. godine uslijedili su albumi “Live” 2015. i “Urban&4 & Zagrebačka filharmonija” 2019. godine. Novi materijal svih tih godina lagano se “krčkao” dok nisu “skuhani” singlovi kojima je najavio poetiku novog, dvostrukog albuma, s devet pjesama u prvom i osam u drugom dijelu. “Iskra”, “Pseća oluja”, “Kuća sjećanja”, “Div” i, neposredno pred izlazak, “Sama”, jasno su naznačili životne preokupacije Damira Urbana, koji se na ovom albumu predstavio prije svega kao pjesnik, a tek onda i glazbenik.

Urban se vidno umorio od žestokog rock zvuka i naslonio prije svega na balade, koje mu apsolutno leže još od hita “Budi moja voda” s grupom Laufer. Umjetnik, otac i suprug o životu sada promišlja kroz prizmu obitelji, roditeljstva i jedne drugačije ljubavi, osvrćući se na život iza sebe, ali i gledajući ispred. U pristupu stihovima ne pristaje na kompromise i zahtjeve da refren nosi pjesmu, već priča priče prožete životnom sjetom i tugom, ali i iskrenošću i poštenjem. “Lipanj, Srpanj, Kolovoz” nije album za svakoga i nema na njemu malo za ovoga, malo za onoga. Stihovima gađa srca tužnih ljudi koji su se u teškim vremenima pogubili i prepoznat će njegovu iskrenu namjeru da razbije taj mrak svjetlom svoje poezije. Urban na albumu uspješno naglašava emotivnu snagu žena, smisao usamljenosti, emocije napuštenih i povučenih, snagu posramljenih ili zaboravljenih, a sve uz neizostavnu patetiku emotivne izvedbe. I koliko god album obilovao snažnom poezijom, toliko je glazbeno kreativno siromašan. Glazba kao da je samo pozadina stihova, tu je kako oni ne bi ležali sami i goli – i prilično je nemaštovita. No Urbanovim obožavateljicama i obožavateljima to ionako neće smetati.