Glazbene recenzije: Random, Zoster

Beats Per Montenegro, Croatia Records

Random „Origano“ (Beats Per Montenegro): Jedinstveni flow sjajnog pripovjedača

Rijetko iz Crne Gore dolaze novi i zanimljivi glazbeni projekti. Uz već etabliranu grupu Who See, jedan od najvažnijih glazbenika Crne Gore danas je nesumnjivo Marko Lubarda poznatiji po umjetničkom imenu Random. Nekadašnji član grupe Džej Džej Okoča proslavio se kao jedan od najboljih freestyle repera u regiji te osvojio čak tri titule najboljeg u balkanskoj Battle Rap ligi organizacije Rap Skills, a to se jasno čuje na novom albumu „Origano“. Album predstavlja Randoma kao vrhunskog majstora flowa i pripovjedača iz kojega riječi samo teku. Za beatove i ritam zaslužna je ekipa Knowhere2run iz Podgorice, odakle dolazi i Random, s kojom je već surađivao na prethodnom albumu „Eo viđi“ iz 2022. godine. Sami beatovi i glazba ne nude neku inovaciju ni pomak, ali se savršeno stapaju s pričama; nekako su sirovi i čvrsti, a istovremeno i podatni, mada ne bi bilo loše da se ekipa iz Nowhere3run s beatovima malo više poigrala. Ovako album više nalikuje staroj školi hip hopa bez ikakva doticaja sa suvremenom hip hop produkcijom i trapom. Produkcijski odlično odrađen, „Origano“ je zbirka Randomovih priča i impresija koje vas potpuno uvlače u svoju atmosferu. Ako su hip hop i rep – proza i lirika 21. stoljeća, onda je Random respektabilan autor i lektira iz koje se može puno naučili o životu u Crnoj Gori. Njegove emotivne i istovremeno sirove priče vjerno prenose život koji danas živi njegova generacija. Vrlo dobar album!

Zoster „Najgori“ (Croatia Records): Najbolji opis najgorih ljudi

Mostarski Zoster jedna je od onih grupa koje nikada nisu dobile zasluženu pažnju i pohvale izvan granica BiH. Možda je i to jedan od razloga što su novi, peti studijski album unazad 23 godine objavili za diskografsku kuću Croatia Records. Zanimljiv je i sam naziv grupe koji u pravilu označava pad imuniteta, kako pojedinca tako i društva s obzirom na to da ukazuju na tumore društva i sve negativnosti koje nas okružuju. Od početka su se opredijelili za reggae i sve podžanrove tog glazbenog stila, podcrtavši tako svoja nastojanja u širenju ljubavi, mira i tolerancije. Nerijetko su do sada pristupali albumima konceptualno, a to je slučaj i s novim albumom „Najgori“ na kojem kroz deset pjesama pokušavaju uspostaviti dijagnozu najgorih ljudi ulazeći im u psihu i opisujući njihovo stanje uma. Tim originalnim pristupom kao da su željeli naglasiti svu silu tih “najgorih” koji nas svakodnevno izbacuju iz životnog ritma i koje su već svi prihvatili kao nužno zlo. No njihov pristup psihologiji tih i takvih ljudi više je nego zanimljiv i neuobičajen. Jer koliko god je deset pjesama posvećeno najgorima među nama, toliko su pjesme na momente obojene veselim ritmovima, poletne i često plesne. Reggae je ostao njihovo polazište, ali su promijenili pristup taman toliko da snime album suvremene pop rock glazbe u kojoj se odlično miješaju glazbeni žanrovi tako da to izaziva poštovanje i poziva na ples. Iako načelno mračan, „Najgori“ je izuzetno zanimljiv i kvalitetan album određene intelektualne težine. Dobrano iznad prosječne glazbene ponude u regiji i konceptualno daleko iznad većine. Prava je šteta što Zoster ne možemo češće čuti na radiju.