GLAZBENE RECENZIJE: Lelee, KOIKOI

Lelee „Čuka bije pumpa“ (Moonlee Records): Post-punk miks brojnih utjecaja

Lelee je slovenska rock grupa koju čini troje glazbenika, a dolaze iz Bitole, Beograda i Ljubljane, gdje svi troje žive. Basisticu i pjevačicu Jelenu Rusan slovenska publika poznaje kroz njen rad s grupama Borghesia, Škrip inc. i Trus!, gitarist i pjevač Damjan Manevski svirao je u makedonskim grupama Molokai i Rush To Relax, a bubnjar Janu Kmet u grupi Kal. Svi vuku svoje post-punk nasljeđe iz grupa u kojima su svirali i vrlo vjerojatno su u nekom trenutku shvatili da imaju slične glazbene afinitete. Rezultat tog njihova prijateljstva je jedan pomalo neobičan miks stilski sličnih grupa čiji zvuk se može prepoznati u njihovu nastupnom albumu „Čuka bije pumpa“. Tako je svatko donio nešto iz svog prethodnog benda, a najviše možda Manevski sa svojom gitarom. No zanimljive su reference na rane radove grupe New Order, kao i na ugašenu londonsku grupu Bloc Party, ali i neskriveni utjecaj makedonske grupe XaXaXa, kao i nekad vrlo popularne beogradske grupe Oružjem protiv otmičara, ponajprije zbog sličnog vokala Jelene Rusan. Na svu sreću, ovaj neobičan miks ipak je mješavina odličnih grupa uz naglašenu post punk poetiku i energiju. Zanimljiva je i činjenica vezana uz ovaj album da su tekstovi pjesama na slovenskom, makedonskom i srpskom jeziku. Ta neočekivana kombinacija vjerojatno je prirodna samo njima jer svakodnevno miješaju svoja tri jezika, dok u konceptu albuma prilično zbunjuje – nudi novi pristup ex YU sceni, ali možda ne i najsmisleniji. Treba naglasiti da je album dosta neujednačen, odnosno da varira od doista odličnih pjesama do osrednje uspjelih. Zanimljiv album koji treba slušati u više navrata jer Lelee velikom lakoćom prenose svoje glazbene ideje koje, unatoč nekim manama, izmamljuju osmijeh i pozivaju na ples. Moglo je to bolje, ali za nastupni album nije loše.

KOIKOI „Pozivi u stranu“ (Moonlee Records): Mlađi brat grupe Artan Lili

Svako toliko u regiji iskoči neki bend koji svojim kreativnim glazbenim pristupom pjesmama „zapne za uho“ i zahtijeva daleko veću pažnju u preslušavanju zbog višeslojnog pristupa skladanju, aranžmanima i tekstovima. Takav je bend i KOIKOI iz Beograda, koji čine Marko Grabež, Ivana Miljković, Emilija Đorđević i Ivan Pavlović Gizmo. Dvije djevojke i dvojica mladića koji su pokupili ono najbolje iz povijesti globalne indie pop scene i udarili mu vlastiti pečat s potpisom nove beogradske scene. Nevjerojatno poletan album, ispunjen plesnim ritmovima, uz fino nijansirane gitarističke rifove, ali iznenađujuće višeslojan u aranžmanima i pristupu produkciji, s naglaskom na višeglasno pjevanje. Nema sumnje da bi KOIKOI privukao pažnju svjetskih medija i publike da kojim slučajem dolazi iz Brightona ili Liverpoola. Za sada je privukao pažnju srpske i regionalne publike koja je prepoznala zavodljivu mješavinu indie rocka, plesne glazbe i lokalnih tradicionalnih glazbenih motiva, koje su doista impresivno uklopili u svoj karakterističan zvuk. Pjesme na albumu „Pozivi u stranu“ nude plesni pop obojen gitarističkim dionicama, melankoličan dream pop, elektronički groove u kombinaciji s izuzetno privlačnim vokalima i snažnim bas dionicama, retro atmosferu osamdesetih i suvremeni zvuk globalne indie pop scene. Na momente zvuče kao da vježbaju u istoj prostoriji s grupom Buč Kesidi i vraški se svi zajedno dobro zabavljaju u zajedničkim sessionima. Dojmljiva je njihova dramatika pjesama i izmjena dinamike koja im daje dimenziju više, a sve zaokruženo tekstovima koji pozivaju na pažljivo iščitavanje. Istovremeno vrlo maštovito i neočekivano privlačno. Poput mlađeg brata grupe Artan Lili koji dolazi iz iste građanske beogradske obitelji uglednih glazbenika, čiji se rad cijeni i sluša s velikom pažnjom i koji će možda jednoga dana nadmašiti svog starijeg brata. Bez ikakve sumnje, ovo je jedan od najzanimljivijih albuma objavljenih u regiji u prvoj polovici 2021. godine i ni u kojem slučaju ne bi mu se trebala lijepiti bilo kakva žanrovska etiketa, s obzirom na to da se u deset pjesmama čuje deset različitih glazbenih žanrova.