GLAZBENE RECENZIJE: Gracin, Cul-de-sac, From Another Mother

01. GRACIN ‘LJUBAV JE SJAJ’ (VLASTITO ONLINE IZDANJE): Vrlo dobar album

Splićanin Tomislav Gracin prvi je album objavio 2014. i ostao nezasluženo u sjeni. Kantautor ugodna i mekana glasa stigao je pet godina kasnije do drugog dugosvirajućeg albuma. Gracin je na novom albumu nastavio put započet na debi albumu koji je krasila finoća romantičnog tugovanja i nostalgije kroz pažljivo sročene stihove ispunjene sjetom i privlačnom blagošću. Ipak, malo bolje kontroliranje glasa i kvalitetnije pjevanje dobro bi došlo u nastavku karijere. Druga pjesma, „Dva“ na novom albumu sadržava monolog Harryja Deana Stantona iz filma „Paris Texas“ Wima Wendersa koja označava i karakter cijelog albuma jer Gracin nastavlja specifični glazbeni izraz koji je svojom glazbom obojao Ry Cooder skladajući glazbu za taj film. Njegovo sviranje akustične gitare primarno služi za glazbenu podlogu njegovih tekstova, a manje za građenje melodija pjesama, što je nedostatak njegova autorskog rada. Međutim, Gracinu u glazbenoj kreativnosti pomažu i drugi glazbenici, tvoreći fino aranžirane i kompletne skladbe. Dalmatinski Nick Drake čiji album „Ljubav je sjaj“ će zasigurno oduševiti mnoge i malo koga razočarati jer je Gracin drugim albumom dokazao da je vrlo kvalitetan autor koji nam je ponudio par sjajnih pjesama koje samo čekaju publiku. Još da je sve malo bolje producirano i album je mogao komotno ušetati među bolje koji su se pojavili u prvoj polovici 2019.

02. CUL-DE-SAC ‘L’EQUIPUE EXTRAORDINAIRE’ (DIRTY OLD LABEL): Velika kompilacija kao dokaz kvalitete

Cul-de-Sac je eksperimentalni impro jazz sastav koji djeluje od 1986., a osnovali su ga gitarist Dragan Pajić Pajo i saksofonist Damir Prica Kafka. Svojom su glazbom i nastupima bili u drugoj polovici 80-ih godina neizostavni sastav zagrebačke rock scene i jedna od najprogresivnijih skupina tog vremena. Uz eksperimentalnu glazbu koju su izvodili surađivali su s brojnim vizualnim i raznim drugim umjetnicima, s kojima su često zajedno nastupali upotpunjujući nastupe raznim umjetničkim performansima. Početkom 90-ih godina okosnica grupe Cul-de-Sac seli se u Amsterdam, u kojem kroz razne formacije djeluje do povratka u Zagreb 2000. U veljači 2014. umire Dragan Pajić Pajo, nakon čega Cul-de-Sac nastavlja rad uz dodatak imenu Orkestar za ubrzanu evoluciju. Isto kao i prvoga dana, ovaj sastav nudi svoje viđenje improvizacijske i eksperimentalne jazz glazbe kroz suradnju s mnogobrojnim umjetnicima i uz želju i nakanu da sačuvaju tradiciju izvođenja glazbe u sjećanje na preminulog osnivača Dragana Pajića Paju. Četverostruki vinil s odabranim radovima grupe Cul-de-Sac od 1986. do 2006. sjajan je presjek njihova glazbenog djelovanja koji su pripremili Damir Prica Kafka i Višeslav Laboš koji je i masterirao njihove snimke te ih prilagodio za objavljivanje na vinilu. Veliko, vrijedno i važno glazbeno djelo i to ne samo u hrvatskim okvirima koje čuva uspomenu na ovaj glazbeni sastav koji je udario temelje suvremene improvizacijske i eksperimentalne free jazz glazbe. Za ljubitelje tog žanra obavezna audioliteratura i dokaz umjetničke vrijednosti njihova djelovanja.

03. FROM ANOTHER MOTHER ‘ATATOA’ (KAPITÄN PLATTE): Odlični glazbenici ukrotili buku

Prethodni album indie math rock grupe From Another Mother iz Zagreba bio je ugodno iznenađenje 2017. godine. Vrlo čvrsti autorski zvuk i za hrvatske prilike originalni pristup pjesmama mnoge su ostavili u čudu pred ovim odličnim bendom. Novi album nastavak je njihove odlično započete karijere s naglaskom na ogromnu, ukroćenu energiju koja kroz isprekidane dionice pjesama priča priču o odličnom bendu kojemu treba posvetiti dužnu pažnju. Sjajno produciran album s pjesmama u kojima podjednaku ulogu imaju specifični gitaristički rifovi koji se iz ambijentalnih momenata s nevjerojatnom lakoćom spajaju s divljačkim eskapadama. Odlična ritam sekcija i vokal koji pripada naciji rock pjevača nevezanih za zemlju porijekla. Rijetko dobar groove, vidljiva uigranost glazbenika i pristup skladbama koji govori da je riječ o glazbenicima koji promišljaju glazbu. Za taj stil glazbe koju stvaraju i izvode mogu komotno egzistirati na bilo kojoj strani svijeta pa nije čudo što im je album objavila njemačka diskografska kuća Kapitän Platte. Žestoki rock break beat pomiješan sa specifičnim post rock izričajem, u kojem se znalački isprepleću math rock sa stoner rockom i snagom metal rocka u suludoj kombinaciji koja drži vodu. Uzbudljivo, zanimljivo i vrlo dobro. Ne slabiji od prethodnog albuma, ali drugačiji, pa možda i zreliji.