Florentino Pérez za milijardu eura stvorio najbolji stadion na svijetu

Autor:

Francois Mori/GuliverImages, gmp Architects/L35/RIBAS

Real Madrid odigrao je proteklog vikenda utakmicu na renoviranom stadionu Santiago Bernabeu u Madridu. Potpuna obnova bit će završena do Božića za kada je najavljeno spektakularno otvorenje ovog ‘svemirskog broda’

Dva dana prije Božića, 23. prosinca ove godine, u Madridu će biti otvoren najmoderniji nogometni stadion na svijetu. Riječ je o Santiago Bernabéuu, stadionu na kojem igra Real Madrid, a čija će nadogradnja u konačnici koštati više od milijardu eura. Tako će jedan od najvećih svjetskih klupskih brendova dobiti najbolji stadion, potpuno renoviran i s nizom poboljšanja postojećih, ali i nekim potpuno novim atrakcijama koje ne uključuju samo novu travu i stolice. Prema riječima predsjednika kluba Florentina Péreza, “novi stadion će i dalje biti mjesto koje će generirati emocije, a koje će ostaviti trajni trag u budućnosti Real Madrida. Bit će to najbolji stadion na svijetu zbog kojeg će nas na kraju ovog stoljeća prozvati najboljim klubom tog istog stoljeća. Stadion će osigurati novu ostavštinu te biti izvorom ponosa svih naših članova i navijača”.

Stadion će imati opciju pokrivenosti terena pomičnim krovom te će se igrati u različitim uvjetima – pod otvorenim nebom ili u zatvorenoj kupoli

Osim što će postati najmodernija sportska arena na svijetu, nadogradnja stadiona također će poslužiti i za veći priljev financijskih sredstava u klub. Jedna od najzanimljivijih i istaknutih značajki novog stadiona bit će njegova fasada koja će se sastojati od čeličnih traka i traka koje se mogu osvijetliti kako bi se na njima prikazivale projekcije u obliku slika i/ili videa. Stadion će također imati opciju pokrivenosti terena pomičnim krovom što znači da će se na njemu igrati u dvama različitim uvjetima – pod otvorenim nebom ili u zatvorenoj kupoli. Novi Santiago Bernabéu bit će moderan, udoban i potpuno siguran stadion bogate gastronomske ponude, ali i ponude za zabavu i odmor. Najmodernija tehnologija također neće ostati neiskorištena jer će unutar stadiona biti dio posvećen esportovima (natjecateljsko igranje videoigara), a na samom igralištu bit će postavljen impresivan semafor koji će se vrtjeti u svim smjerovima, dakle, 360 stupnjeva. Stadion će tako praktički postati digitalna arena u kojoj će prednosti tehnologije i upotreba audio-vizualnih instrumenata biti sveprisutne. Na primjer, navijači će na svojim mobilnim uređajima ili tabletima moći uživati u dodatnom klupskom sadržaju koji će poboljšati njihovo iskustvo dolaska na utakmicu.

Njemačka građevinska tvrtka Gerkan, Marg i partneri, sa španjolskim građevinskim tvrtkama L35 Arquitectos i RIBAS & RIBAS, pobijedila je na natječaju. FOTO: gmp Architects/L35/RIBAS

Pored samog stadiona – dakle, terena i tribina – veliku renovaciju doživjet će i muzej Reala. Bit će puno veći od postojećeg, proširen potpuno novim interaktivnim prostorom koji će sadržavati najmoderniju tehnologiju virtualne stvarnosti. Znatiželjnici koji će htjeti posjetiti stadion i muzej odlazit će na novu, proširenu turu koja će uključivati panoramski pogled na stadion te njegov vanjski obruč. Projekt će također uključivati poboljšanje urbanog okruženja stadiona velikim trgom koji će zauzeti više od dvadeset tisuća četvornih metara te još jednim manjim trgom veličine pet i pol tisuća četvornih metara, zbog kojeg će jedna od ulica u neposrednoj blizini stadiona postati isključivo pješačka. Klub je također najavio poboljšanje u smislu sigurnosti, pristupačnosti i evakuacije svih navijača s obzirom na to da će sam stadion imati puno više ulaza i izlaza nego do sada. Sadašnji trgovački centar je srušen, a umjesto njega podignuta su dva nova tornja s rampama, pokretnim stepenicama i dizalima, što će omogućiti fluidnije kretanje navijača, a pokretne stepenice vozit će do najviših točaka stadiona odnosno tribina. Unutar zdanja nalazit će se dva potpuno nova službena klupska dućana u kojima će navijači i ostali posjetitelji moći kupovati brendiranu klupsku robu, a na određenim mjestima bit će postavljeni digitalni prodajni štandovi na kojima će najprestižniji elektronički i konzumeristički brendovi prodavati svoje proizvode što će javni prostor zapravo pretvoriti u šoping-meku. Iz svega navedenog nije teško zaključiti zbog čega javnost već neko vrijeme, nakon što je klub objavio sve detalje oko novog stadiona, moderni Santiago Bernabéu zove svemirskim brodom, jer sve to više ne djeluje kao običan nogometni stadion, već kao mjesto iz udaljene galaksije nekog znanstveno-fantastičnog filma.

Njemački arhitekt Volkwin Marg konstruirao je s partnerima novi Santiago Bernabeu i smatra ga se najboljim svjetskim arhitektom za stadione. FOTO: IMAGO/Stock&People/GuliverImages

Godina 1947. vrlo je značajna za povijest Real Madrida. Tada je, naime, Santiago Bernabéu izgrađen i od tada ovaj četrnaesterostruki osvajač Lige prvaka tamo igra svoje domaće utakmice. No to je također godina rođenja Florentina Péreza, Realova predsjednika. Nedugo nakon što je 2009. godine drugi put u svojoj karijeri postao predsjednikom kluba, Pérez je najavio modernizaciju stadiona. Kada se 2011. godine održala glavna skupština kluba, Pérez je izjavio da “stadion naših snova mora postati najbolji stadion na svijetu i ljudima mora pružiti univerzalnu sliku kluba”. Klupski dioničari odobrili su ubrzo potom prvu pozajmicu od 575 milijuna eura s fiksnom kamatnom stopom od 2,5 posto na idućih 30 godina kako bi se financirao Pérezov plan obnove, koji je u tom trenutku bio zamišljen završen 2018. godine. U siječnju 2014. godine njemačka građevinska tvrtka Gerkan, Marg i partneri sa španjolskim građevinskim partnerima tvrtkama L35 Arquitectos i RIBAS & RIBAS pobijedila je na natječaju koji je klub raspisao za tvrtke koje će izvršiti građevinske radove nadogradnje kompletnog stadiona. Gerkan, Marg i partneri su na natječaju pobijedili vrlo ugledne kompanije kao što su Foster & Partners, Herzog & de Meuron i Populous, koje su bile iznimno zainteresirane za posao obnove stadiona. Dizajn koji je tvrtka Gerkan, Marg i partneri s tvrtkama L35 Arquitectos i RIBAS & RIBAS izradila za međunarodni natječaj, koji je trajao godinu i pol dana, očigledno se najviše svidio klupskim dioničarima, a odmah nakon što su dobili posao i sklopili ugovor, vlasnik kompanije Gerkan, Marg i partneri, Volkwin Marg, izjavio je da je “taj objekt, bez sumnje, najvažniji projekt naših dosadašnjih karijera”.

Mediji procjenjuju da će stadion Santiago Bernabéu na godišnjoj razini utrživati do 400 milijuna eura, dovoljno za otplatu podignutog kredita

Radovi na renovaciji stadiona započeli su još 2019. godine, a godinu dana potom Real Madrid je bio prisiljen uzeti novu pozajmicu od 225 milijuna eura s fiksnom kamatnom stopom od 1,53 posto na idućih 27 godina za radove koji nisu bili u prvotnom planu obnove, a koji se odnose na travnjak koji će se moći ukloniti s obzirom na događaj koji se u tom trenutku organizira na samom stadionu. Zbog te nove pozajmice i kamata, ukupni troškovi obnove stadiona Santiago Bernabéua prijeći će milijardu eura. No jesu li te brojke naoko ogromnog minusa za Real Madrid i njegova predsjednika uistinu zabrinjavajuće? Ako je vrijeme išta pokazalo, to je svakako da je Florentino Pérez osoba koja itekako zna zaraditi, jer osim što je postao poznat po najvećim sportskim uspjesima koje je taj klub ostvario u modernoj povijesti tijekom njegova mandata na mjestu predsjednika, također je odgovoran i za stanje na klupskom računu. Određeni mediji već sada su procijenili da će, nakon što bude otvoren za javnost, stadion Santiago Bernabéu na godišnjoj razini utrživati do 400 milijuna eura, što bi, ako zbilja bude tako, vrlo brzo moglo isplatiti minus od pozajmica pa i same kamate.

Donedavno je stadion Santiago Bernabeu izgledao izvana kao na slici lijevo, a već sada izgleda kao na slici desno. FOTO: IMAGO/Stock&People, IMAGO/Mario Aurich/GuliverImages

Osim toga, klub je i bez tih procjena financijski iznimno lukrativan. Još od 2020. godine Real Madrid svoj stadion ne koristi u punom kapacitetu. Najprije je razlog tome bila epidemija covida-19 zbog čega su utakmice igrane pred praznim tribinama, a nakon toga nastavili su se građevinski radovi pa dijelovi stadiona nisu bili u funkciji. No unatoč tome što su i tijekom prošle sezone mnogi dijelovi tribina bili prekriveni i neupotrebljeni, klub je ostvario povijesne financijske brojke. Tako je u sezoni 2022./23. Real Madrid utržio 843 milijuna eura prihoda čime je srušen rekord sezone 2018./19. kada je zarađeno 757 milijuna eura. Profit u prethodnoj sezoni bio je 11,8 milijuna eura što je tek nešto malo manje od rekordne 2021./22. sezone kada je Real Madrid osvojio natjecanje Lige prvaka te domaću La Ligu (tada je ukupni prihod iznosio 13 milijuna eura). Također je bitno spomenuti i da su pored prihoda koji se odnose na osvojene trofeje i bonuse za sudjelovanje u klupskim natjecanjima, financije u svim ostalim segmentima iz godine u godinu rasle. Tako je već sada gotovo zagarantirano da će prošlosezonski rekordni godišnji prihod biti ponovno oboren iduće godine, čak i ako Real Madrid ne pobijedi ni u jednom natjecanju u kojem će zaigrati. Godine 2022. klub je potpisao ugovor na idućih dvadeset godina s američkom investicijskom kompanijom Sixth Street koja će se brinuti o komercijalnom aspektu novog stadiona Santiago Bernabéu. Riječ je o kompaniji čija je primarna i zapravo jedina zadaća generirati što je više moguće komercijalnog profita od objekta kojim upravlja, a kako je riječ o američkoj korporaciji, nema sumnje da je uprava Sixth Streeta svoj zadatak shvatila maksimalno ozbiljno. Vrijednost ugovora koji su Real Madrid i Sixth Street potpisali iznosi 360 milijuna eura, a već je dogovoren i prvi glazbeni koncert na stadionu – Taylor Swift u svibnju iduće godine.

Došlo se na ideju pomičnog travnjaka, sistema od šest platformi koje će omogućiti spuštanje travnjaka ispod razine zemlje, u poseban prostor

Međutim, nisu svi u Madridu ekstatični zbog obnove stadiona. Skupina od oko 25 tisuća stanovnika koji žive u blizini stadiona, u posljednjih nekoliko godina otkad su započele građevinske renovacije, redovito je demonstrirala protiv izgradnje podzemnog tunela radi lakšeg pristupa objektu. Stanovnici su oformili udruženje koje je uložilo službenu žalbu gradskom vijeću protiv izgradnje tunela, protiv konstrukcije parkirališta od 1300 do 2000 parkirnih mjesta te protiv sječe čak devedeset stabala kako bi se oslobodilo više prostora oko stadiona. Inmaculada Ramos, odvjetnica i glavna tajnica udruženja, u jednom je intervjuu izjavila: “Sve se to radi bez ekološkog plana, a što je pod ingerencijom i odgovornošću madridskog gradskog vijeća, te bez uzimanja u obzir prometa i mobilnosti. Ja nisam arhitektica i ne usuđujem se procjenjivati, ali sigurna sam da nitko ne razmišlja o stadionu ovakve veličine na Petoj aveniji ili u Oxford Streetu”. S druge strane, madridsko gradsko vijeće na kritike je odgovorilo da nikakav ekološki plan nije bio potreban zbog toga što je projekt već “u skladu s europskim i nacionalnim regulativama”. Članovi gradskog vijeća također su istaknuli da će izgradnja podzemnog tunela zapravo smanjiti broj automobila u prometu ulicama što dovodi do činjenice da je tunel “ekološki pozitivna mjera”. Osim u slučaju da lokalno sudstvo usvoji pritužbe udruženja stanovnika – a u ovom trenutku nema nikakvih indicija da bi se takvo nešto moglo dogoditi – građevinski radovi nastavljaju se po planu i programu.

Oko 25 tisuća stanovnika Madrida godinama se protivi obnovi stadiona koji se nalazi u širem centru. FOTO: gmp Architects/L35/RIBAS

Od svih inovacija i poboljšanja koje će stadion Santiago Bernabéu imati, najfascinantniji je vjerojatno pomični travnjak, zbog kojeg je klub morao ući u dodatnu pozajmicu na idućih 27 godina. Budući da je Real Madrid želio osigurati da se na stadionu ne igra samo nogomet, već da se objekt upotrebljava i za druge događaje, došlo se na ideju pomičnog travnjaka odnosno sistema od šest platformi koje će skupa omogućiti spuštanje travnjaka ispod razine zemlje. Tako će trava, u trenucima kada Real ne igra utakmicu, a objekt se koristi za druge događaje, biti ispod površine, u 132 metra dugom, 20 metara širokom te gotovo 30 metara dubokom posebnom prostoru. Izvršni direktor tvrtke L35, jedne od španjolskih partnerskih građevinskih tvrtki koje sudjeluju u obnovi stadiona, napomenuo je da se radi o jednom obliku staklenika, posebnoj komori ispod stadiona koja ima sve uvjete za održavanje trave u savršenom stanju. Pomični travnjak, povećanje kapaciteta sjedala za dodatnih četiri tisuće mjesta, potpuno nova VIP loža, ugostiteljski objekti, prostori za zabavu i esportove, masovno parkiralište, podzemni tunel, pomični krov koji će potpuno moći zatvoriti stadion i pretvoriti ga praktički u kupolu, nova fasada stadiona od čeličnih traka na kojima će se moći projicirati fotografije i video-materijali, još veći klupski muzej, izgradnja dvaju novih trgova oko stadiona te dvaju tornjeva s ogromnim šoping-centrom, od novog Santiago Bernabéua napravit će puno više od nogometnog stadiona: bit će to kapitalistička komercijalna perverzija, u punom smislu tih riječi, čijem će posjetu teško moći odoljeti svaki zaljubljenik u nogomet, ali i bilo koji turist koji se u vrijeme utakmice ili nekog drugog organiziranog događaja nađe u Madridu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.