DUBRAVKA VRGOČ: ‘U ‘Zajcu’ me zanima proces u kojem će cijeli grad postati teatar’

Autor:

20.01.2024., Zagreb - Dubravka Vrgoc, novoizabrana intendantica HNK Ivana pl Zajca u Rijeci. 

Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Dramaturginja Dubravka Vrgoč nova je intendantica HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci. Na tu funkciju imenovao ju je gradonačelnik Rijeke Marko Filipović nakon uvida u programe dvoje kandidata. Bivša intendantica HNK-a u Zagrebu najavljuje da će Rijeka biti europsko kazališno središte

Nedavno je u javnosti odjeknula vijest da je dramaturginja Dubravka Vrgoč, bivša intendantica zagrebačkog HNK-a i bivša ravnateljica ZKM-a te predsjednica Europske kazališne konvencije u trima mandatima, imenovana za novu intendanticu Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci. Na tu funkciju imenovao ju je gradonačelnik Rijeke Marko Filipović, nakon uvida u predložene programe dvoje kandidata. Naime, Kazališno vijeće riječkog HNK-a uputilo je Gradu zaključak o nedavno provedenom natječaju za izbor intendanta HNK-a. Na natječaj se prijavilo četvero kandidata, Michael Capasso, Dražen Siriščević, Ana Vilenica i Dubravka Vrgoč, pri čemu prijava Michaela Capassa nije sadržavala četverogodišnji program rada Kazališta pa se nije dalje razmatrala. Na sjednici Kazališnog vijeća Vrgoč i Siriščević dobili su po dva glasa, a jedan član Vijeća ostao je suzdržan.

Krajem prošlog tjedna ugledni novinar, bivši glavni urednik Novog lista i potpredsjednik HND-a Branko Mijić dao je ostavku u Kazališnom vijeću riječkog HNK-a jer smatra da je spomenuti natječaj poslužio kao paravan za unaprijed donesenu političku odluku. On tvrdi da je u prvom krugu tri od pet glasova dobila glumica Ana Vilenica, a onda su u desetak dana promijenili odluku zbog lobiranja gradonačelnika Filipovića. O tim temama, programu koji je ponudila i novom izazovu u novom gradu tjednik Nacional razgovarao je s Dubravkom Vrgoč, novom intendanticom HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci, koja stupa na dužnost 1. siječnja 2025. kada istekne mandat aktualnom intendantu Marinu Blaževiću.

NACIONAL: U povodu vašeg imenovanja na mjesto intendantice Nacionalov portal objavio je da ste „izronili iz zagrebačkog pepela“. Kako to komentirate? 

Može se i tako reći s obzirom na to da sam posljednjih godina kroz svašta prolazila.

NACIONAL: Dražen Siriščević i vi dobili ste isti broj glasova Kazališnog vijeća, a odluku o vašem imenovanju donio je riječki gradonačelnik. Ima li tu politike?

Politika je uvijek prisutna, na ovaj ili onaj način. U određenom segmentu politika ima vezu s kulturom, odnosno, s onim institucijama čiji su osnivači gradovi ili država. U slučaju HNK-a Ivana pl. Zajca to je Grad Rijeka, a po novom Zakonu o kazalištima tu odluku na kraju donosi gradonačelnik.

NACIONAL: Branko Mijić, ugledni novinar, dao je ostavku u Kazališnom vijeću riječkog HNK-a jer smatra da je Kazališno vijeće poslužilo kao paravan za unaprijed donesenu političku odluku. Naime, on tvrdi da je u prvom krugu tri od pet glasova dobila glumica Ana Vilenica, a onda su u desetak dana promijenili odluku zbog lobiranja gradonačelnika Filipovića. Kako to komentirate? 

Ne bih to komentirala jer nakon što sam nekoliko puta pročitala izjavu, nisam je razumjela. Ne razumijem što znači konzultativni sastanak, prvo glasanje prije razgovora, eliminiranje mene iz razgovora, glasanje da me se pozove na razgovor i onda prozivanje članova Vijeća koji su nakon razgovora drugačije glasali. Nejasne su mi cijela ta procedura i njezina nekonzistentnost, prije svega – nije li legitimno da se svim kandidatima koji zadovolje uvjete natječaja omogući razgovor s Vijećem, a potom nije li program kandidata odlučujući po novom Zakonu za izbor intendanta te uvažava li se iskustvo kandidata u području za koje se natječe? Uzimajući sve to u obzir, ponavljam da nisam razumjela izjavu gospodina Mijića, razumjela sam namjeru.

‘Ne očekujem da će me itko u HNK-u u Rijeci dočekati na nož. Svi problemi mogu se riješiti, točnije, za sve postoji rješenje.Imam bogato iskustvo noževa, osobito onih u leđa’

NACIONAL: U tom kontekstu, kako komentirate novi Zakon o kazalištu koji je tijekom javne rasprave bio izložen mnogim kritikama, a sadrži i odredbu da u svim gradovima, osim u Zagrebu, gradonačelnici biraju intendante HNK-ova? 

Logika se očitava kroz vlasništva kazališta. U većini slučajeva gradovi su osnivači. To znači da oni u potpunosti financiraju kazališta, za razliku od HNK-a u Zagrebu gdje je omjer financiranja 51 % država, 49 % grad. Stoga intendanta zagrebačkoga kazališta u konačnici imenuje Vlada, u dogovoru s gradom. Da budemo krajnje banalni – logično je da onaj tko daje pare i odgovara za djelatnost, može odlučiti i o vodstvu te kazališne kuće.

NACIONAL: Marko Filipović odlučio se za vas. Bilo tu politike ili ne, morao je pročitati vaš program. Što u njemu piše? 

U Zakonu izričito piše da se intendant bira prema četverogodišnjem programu rada. Moj program promišlja Rijeku kao europsko kazališno središte. Čini mi se da taj cilj nije teško ostvariti jer je Rijeka već sada regionalno središte. Treba imati na umu da je Rijeka 77 kilometara udaljena od Trsta, 167 km od Zagreba, 100 i nešto od Ljubljane. Dakle, na središnjoj je geografskoj poziciji. Iako situacija u kazalištu trenutno i nije blistava, volim izazove. Plan mi je započeti s clean-startom i otvoriti jednu novu priču. Rijeka je tu priču zaslužila, prije svega svojim sjajnim ansamblima. To je grad koji danas čeka neke velike investicije, 3LHD je konačno započeo raditi novi kolodvor i novi Trg Zapadna Žabica, a do sada je izgrađen novi ART kvart. Nastao je rekonstrukcijom i revitalizacijom bivšeg industrijskog kompleksa Rikard Benčić, a čine ga novi Muzej suvremene umjetnosti, Muzej grada Rijeke, Dječja kuća i Knjižnica, koja je nedavno otvorena. Osim u ansamblima HNK-a, veliki potencijal prepoznajem u cijelom gradu Rijeci. Riječka kulturna scena postaje sve zanimljivija na čelu s mladim književnim autorima i autoricama. Jednako su žive i glazbena, arhitektonska i likovna scena. Stoga sam u programu naglasila da me ne zanima samo velika žuta kuća u kojoj se proizvode predstave, koje ljudi gledaju ili ne gledaju. Zanima me proces u kojem će cijeli grad postati teatar, a svi će se progresivni umjetnici udružiti u nekom, uvjetno rečeno, „boardu“ odnosno umjetničkom odboru te s glumcima, pjevačima, glazbenicima i plesačima promišljaju teatar iz iskustva prostora i vremena u kojem žive.

NACIONAL: Jeste li već u tom smislu uspostavili neke kontakte? 

Upravo uspostavljam kontakte. Kao primjer, dogodilo se sasvim slučajno da se Srećko Horvat – s kojim sam započela Filozofski teatar, a koji smo, nažalost, morali ukinuti u trenutku kada je interes zagrebačke publike bio najveći – preselio u Rijeku prije godinu dana. Tako da sam sretna što mogu najaviti, kao ekskluzivu, nastavak Filozofskog teatra u Rijeci.

NACIONAL: U objašnjenu vašeg imenovanja piše da program anticipira suvremenost teatra, ali se i oslanja na tradiciju, a specifičnosti su predstavljanje lokalne dramske i glazbene literature i predstavljanje najmlađe generacije riječkih pisaca. A što je tradicionalno? 

Tradicija je to da se klasici izvode u nacionalnom kazalištu i to se od nacionalnog kazališta i očekuje, ali ih se treba izvoditi tako da se uspostavlja izravan dijalog s našim vremenom. Sigurna sam, što se kazališta tiče, da se u njemu mora ispričati i priča o Rijeci, i to iz perspektive riječkih pisaca, u luku od Janka Polića Kamova do Dore Šustić. Također se mora pomno promisliti koja nas to klasika danas zanima i što u njoj možemo iščitati, kao i koliko nam klasici mogu pomoći da riješimo, barem sami u sebi, neke probleme svoje traumatične suvremenosti. Znamo da je današnje vrijeme iznimno teško i da bi kazalište upravo u takvom vremenu trebalo odigrati značajnu ulogu. Isto tako razvidno je da se još uvijek u toj svojoj ulozi nije sasvim snašlo. No morat će se snaći kako bi samo sebe održalo, misleći na cjelokupno europsko kazalište, ne samo ovo hrvatsko ili lokalno.

NACIONAL: U programu ste spomenuli i povezivanje s novim riječkim piscima – koji su to pisci, jeste li već započeli neke dogovore? 

O nekim stvarima već smo počeli razgovarati. Naime, namjeravam dobru praksu ZKM-a preseliti i na daske riječkog HNK-a. Odnosno, uprizoriti riječki Pentagram, a to znači mladim riječkim piscima dati priliku da napišu nekoliko drama kroz koje će ispričati priču o Rijeci koju mi ne znamo, koju ja ne znam, a voljela bih je znati. Jer Rijeka je grad različitih kultura, čak i različitih jezika, s bogatom poviješću i jednako tako uzbudljivom suvremenošću.

Dubravka Vrgoč na dužnost stupa 1. siječnja 2025. kada istekne mandat intendantu Marinu Blaževiću. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

NACIONAL: Predviđaju se i suradnja i povezivanje s drugim kazališnim kućama. Kojima i hoćete li pritom koristiti svoje bogate veze u inozemstvu?

Dogodila se jedna čudna podudarnost baš na dan kada sam imenovana. Naime, sudjelovala sam na online sastanku za prestižan europski projekt te sam u trenutku kada sam saznala za imenovanje, u taj četverogodišnji projekt uvela riječko kazalište. Iznimno je važno da Rijeka bude u žarištu europskog kazališta i kulture. Riječko kazalište treba što prije povezati s Teatrom Verdi iz Trsta, ljubljanskom Operom i Dramom, zagrebačkim kazalištima te svim onim teatrima koji su blizu. Imam puno veza s talijanskim kazalištima, surađivala sam i u ZKM-u i u HNK-u s Teatrom Emilie-Romagne. Ravnatelj Festivala Macerata imenovan je intendantom Teatra Regio iz Parme, tako da postoji i objektivna mogućnost da se mali festival Verdi iz Parme preseli u Rijeku, a nastavi i suradnja s dramskim kazalištem Teatro Due iz Parme. Kada sam se prijavljivala na natječaj za intendanticu riječkog HNK-a, dobila sam brojna pisma preporuke, između ostalog od intendanta Bavarske opere Thomasa Ostermeiera, ravnatelja Schaubühne iz Berlina, zatim iz pariškog teatra Odeon, opernog i dramskog teatra Innsbruck, Théâtre de Liège. Dakle, svoje godinama stjecane međunarodne veze dovodim u Rijeku kako bismo zajedno Rijeku predstavili kao važnu kazališnu destinaciju u Europi.

NACIONAL: Dosadašnji intendant Marin Blažević bio je u žestokom sukobu s Kazališnim vijećem HNK-a Rijeka, koje ga je pokušalo smijeniti prije kraja mandata. Nije bio u najboljim odnosima ni sa svojim kolegama u HNK-u Rijeka, koji su ga optuživali za mobbing. Koliko ste upoznati sa situacijom unutar kazališta i što očekujete od zaposlenika – hoće li vas dočekati na nož?

Naravno da sam upoznata sa situacijom. No ne očekujem da će me itko dočekati na nož. Svi se problemi mogu riješiti, točnije, za sve postoji rješenje. Imam bogato iskustvo noževa, osobito onih u leđa.

NACIONAL: I vas su optuživali za mobbing u zagrebačkom HNK-u…

Na prilično neobičan način poklopilo se pandemijsko vrijeme s kampanjom nove uprave koja je već tada na ovaj ili onaj način bila pozicionirana u kazalištu. Dio članova nove uprave bio je u Kazališnom vijeću pune četiri godine. Unutar jedne specifične situacije bila sam izložena različitim optužbama koje su iskorištene u najavi novog mandata. No to je danas iza mene. Ako se vratimo na Rijeku, svjesna sam problema, ali sam sigurna da se oni mogu riješiti. Ako ih neću moći sama riješiti, pozvat ću moderatore da mi u tome pomognu. No vjerujem da jedna nova dobra energija i pozitivan start mogu motivirati zaposlenike riječkog HNK-a. Riječ je o sjajnim ansamblima koji možda nisu do kraja bili iskorišteni posljednjih godina. Primjerice, riječki baletni ansambla, ostvaren u suvremenom i avangardnom stilu, trenutno je najbolji u Hrvatskoj, možda čak jedan od najboljih i u Europi. S druge strane, smatram da se nisu potpuno realizirali dramski ansambli, kako u Hrvatskoj tako i Talijanskoj drami. Uvjerena sam da Talijanska drama ima veće mogućnosti da bude prezentna na međunarodnoj sceni, odnosno, u cijelom talijanskom kazališnom prostoru. Hrvatska drama ima sjajne glumce različitih generacija, a u njoj su, uostalom, zaposleni i neki od mladih glumaca koji su diplomirali na Akademiji kod Rade Šerbedžije. S iskusnim riječkim glumicama i glumcima imaju veliki potencijal koji nije do kraja iskorišten i to namjeravam promijeniti.

NACIONAL: Hoće li Marin Blažević iskoristiti sporni dio svog ugovora prema kojem može ostati na poziciji glavnog dramaturga nakon što mu istekne intendantski mandat?

Ne to vam ne mogu odgovoriti jer nisam vidjela taj ugovor. Osim toga, ne znam što će Marin Blažević odlučiti, želi li ostati ili ne. Ne znam ni koje su pravne mogućnosti i nisam u tu problematiku još uopće ulazila.

NACIONAL: Hoćete li imati otvorene ruke u biranju svoga tima i imate li već na umu ljude koji bi zauzeli ključne pozicije u Drami, Operi i Baletu?

Apsolutno da. To je i bio uvjet mog dolaska. Moj tim bit će svakako moj izbor jer bez toga ne bih niti mogla ostvariti svoj program. Naravno da imam neke ljude u vidu, ali budući da se do zadnjeg trenutka nisam nadala da ću dobiti tu poziciju, nisam još nikoga kontaktirala.

‘Svjesna sam problema u ‘Zajcu’, ali vjerujem da nova energija i pozitivan start mogu motivirati zaposlenike. Riječ je o sjajnim ansamblima koji možda nisu do kraja bili iskorišteni’

NACIONAL: Hoće li se naći mjesto za Ivicu Buljana?

Još nisam stigla razgovarati s njim. Prošloga tjedna imao je premijeru u Oslu tako da nam tek predstoje dogovori.

NACIONAL: Hoćete li zadržati Siriščevića na čelu Opere? On je prilično uspješan na tom planu? 

Kao što sam rekla, još nisam stigla o takvim stvarima razmišljati. Riječka Opera ima također sjajan ansambl i isto tako sjajan Simfonijski orkestar, na čelu s mladim šefom dirigentom Valentinom Egelom. On je mlada zvijezda ne samo u Rijeci već i u Hrvatskoj. Vidjet ćemo. Doista nisam razmišljala o ravnateljima dok nisam bila posve sigurna u svoju poziciju. Da sam nekoga nešto pitala i onda izgubila natječaj, osjećala bih se loše, a i ti ljudi vjerojatno bi se osjećali loše.

NACIONAL: Navikli ste se biti u žrvnju, jesu li vam ove dvije godine otkad niste na čelu zagrebačkog HNK-a bile čudne? Je li vam bilo dosadno? 

Da, iza mene su deset godina ZKM-a, osam godina HNK-a Zagreb, 21 godina Svjetskog festivala kazališta, tri mandata predsjednice Europske kazališne konvencije. Navikla sam se na adrenalin, to je točno. Iako sam u međuvremenu radila mnoge odlične projekte, to nije isto kao kad sudjeluješ u procesu pripreme neke predstave i s uzbuđenjem čekaš kako će proći premijera, hoće li uspjeti ili ne. Volim raditi kazalište, mislim da ga znam raditi i zato mi je kazalište tijekom proteklih godinu i pol toliko nedostajalo.

NACIONAL: Ipak, niste sjedili skrštenih ruku. Pokrenuli ste brojne projekte, između ostalog i Open House Zagreb, zamišljen kao promocija atraktivnih arhitektonskih djela u gradu. Ide li taj projekt dalje?

Pokrenula sam dosta projekata, to je točno. Projekt Open House svakako ide dalje, baš smo prije mjesec dana bili u Lisabonu gdje je izdvojen kao jedan od triju najatraktivnijih novih europskih Open House projekata. Jako smo na to ponosni, a koristim priliku da najavim i naše sudjelovanje na Večeri Orisa 19. veljače, gdje će projekt ponovo biti predstavljen. Planiramo i neke dodatne aktivnosti tijekom godine, a sam Open House Festival održat će se u listopadu.

NACIONAL: Festival svjetskog kazališta također ide dalje? 

Da, ide dalje ove godine. Dobili smo sredstva od Ministarstva kulture i medija, čekamo i sredstva od Grada, tako da imamo polu-posloženi program. Nakon godinu dana pauze Festival se nastavlja u Zagrebu i tome se jako veselim. A hoće li ići i u Rijeci, vidjet ćemo. Zasad sam još uvijek u Zagrebu.

‘U dobrim sam odnosima s ministricom Ninom Obuljen Koržinek, a za ocjenu rada moje nasljednice Ive Hraste-Sočo još je rano. Nije prošlo ni pola mandata’

NACIONAL: Imate godinu dana da se upoznate sa situacijom u kazalištu, pa i s financijama. To je dosta vremena…

Mislim da je to sjajno. Kada sam preuzimala ZKM, imala sam jedva tri tjedna, dok sam u zagrebačkom HNK-u dobila mandat u svibnju, a stupila na dužnost 1. rujna. Ovih godinu dana je prava raskoš.

NACIONAL: Imate li informacija o tome kakvi su tehnički i materijalni uvjeti u riječkom HNK-u u usporedbi s onima u Zagrebu? 

Koliko sam čula, situacija baš nije sjajna. Ali nije bila ni u HNK-u Zagreb kada sam ga preuzimala, što se tiče opremljenosti i financijskog stanja. Ono što me zapravo iznenadilo jest činjenica da HNK-u u Rijeci ima jednako veliko gledalište kao ono zagrebačko sa 700 mjesta. Trenutačna popunjenost je oko 50 %, a ja ga u dogledno vrijeme namjeravam popuniti te iz tih sredstava, kao i u HNK-u Zagreb, crpiti vlastita sredstva i ulagati ih u nove programe te stimulaciju djelatnika. Nastojat ću pronaći i dodatne prostore u gradu Rijeci gdje bi se mogle izvoditi komorne dramske, operne i baletne predstave, nešto poput druge scene. Iako već u neposrednoj blizini kazališta postoji Exportdrvo, koje se koristi i za potrebe teatra, vjerujem da se mogu pronaći i neki novi prostori. Na temelju onih dobrih iskustava iz pandemije, plan mi je izvoditi koncerte i male predstave po gradskim kvartovima, a namjeravam i obnoviti Riječke ljetne noći koje se ne održavaju već nekoliko godina. Ne treba zaboraviti da u Rijeku ljeti dolazi mnogo turista, naša buduća publika. Namjeravam pozivati i publiku iz Zagreba, Ljubljane, Trsta te organizirati njihove dolaske na predstave. Bit će mnogo posla u različitim segmentima, ali to me veseli. Ne bih se niti javljala na natječaj da ne vjerujem u tu pozitivnu energiju koja će nas pokrenuti.

NACIONAL: U kakvim ste odnosima s ministricom kulture i medija Ninom Obuljen Koržinek?

Dobrim. Sa svima sam u dobrim odnosima.

NACIONAL: Vaša prethodnica, bivša intendantica zagrebačkog HNK-a Ana Lederer, objavila je knjigu „Zakulisje, HNK u Zagrebu 2005. – 2013.“ Jeste li je pročitali?

Ne. Nisam je pročitala. Trenutačno se bavim drugom literaturom.

NACIONAL: U kakvim ste odnosima s autoricom? 

Nikakvim. Gospođu Lederer jako dugo nisam vidjela.

NACIONAL: A kako ocjenjujete rad svoje nasljednice Ive Hraste-Sočo? 

Još je rano za neke opće ocjene. Nije prošlo ni pola mandata.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.