DOSSIER: VODIČ KROZ JEFTINU VOŽNJU: 10 koraka do 30 posto jeftinije vožnje

Autor:

Pixabay

Objavljeno u Nacionalu br. 516, 03. listopad 2005.

Nacional je istražio koliko stvarno košta posjedovati automobil u Hrvatskoj ne računajući nabavnu cijenu, te na koje se sve načine mogu smanjiti troškovi vožnje, održavanja, osiguranje, registracije, sevisa i goriva

Prošle je godine u Hrvatskoj registrirano 70.000 novih automobila, a gotovo ih je pola bilo opremljeno ekonomičnijim dizelskim motorima. Prema najnovijim istraživanjima specijalizirane agencije Promocije Plus, od početka godine do sredine lipnja prodano je 32.326 automobila, uglavnom onih jeftinijih u kategoriji između 1,1 i 1,5 litara. Čini se da će drugu godinu zaredom – nakon godina navale zbog povoljnih kredita, u Hrvatskoj biti prodano manje novih automobila. Hrvati polako uviđaju da je posjedovati i održavati automobil zapravo luksuz pa na sve načine pokušavaju uštedjeti na njima.

Sve više cijene goriva i umjereno ali konstantno poskupljene vozila, a s njima i popratnih troškova, mnogima vožnju automobilom pretvaraju u pravi šok za kućnu blagajnu. Nedavna neovisna istraživanja, provedena u Hrvatskoj, pokazala su da mjesečno korištenje automobila kompaktne klase, bez uračunate svote za kupnju vozila, stoji oko 1400 kuna. Stoga smo istražili koliko stvarno košta posjedovati automobil iz svih klasa. U izračun nismo uključili ratu kredita ili nabavnu cijenu, nego smo se poslužili realnijom metodom gubitka vrijednosti koja pokazuje koliko će od početne vrijednosti automobil izgubiti nakon tri godine. Dodatni faktori bili su troškovi obveznog osiguranja i registracije, kasko osiguranja, redovitog održavanja automobila i goriva.

Razmotrili smo i sve načine na koje se može uštedjeti novac na automobilu. Malo ljudi, primjerice, zna da odlazak u deset kilometara udaljeno radno mjesto i povratak kući u dizelskom automobilu kompaktne klase svakog dana stoji više od 40 kn, kao što obično i ne računaju da na prosječnom sedmodnevnom ljetovanju samo na automobil iste klase zapravo potroše više od 2000 kn. No prije nego se prebace na razmišljanje o prednostima gradskog prijevoza ili bicikla kao alternativi, mogu razmotriti i nekoliko savjeta s pomoću kojih mogu uštedjeti i 30 posto troškova na mjesec.

Kupovina automobila u inozemstvu

Kada je riječ o automobilima niske ili srednje cjenovne klase do 30.000 eura, Hrvatska je među najjeftinijim tržištima u Europi. Razlog tome je oprema koja je kod takvih automobila u Hrvatskoj često donekle siromašnija nego na Zapadu. Kod skupljih automobila valja pažljivo provjeriti kakva je situaciju s one strane granice: zbog 20-postotne, i veće, razlike u cijenama, uvoz takvih automobila može se i te kako isplatiti. Kod rabljenih automobila situacija je slična, s razlikom da se često mogu pronaći i jeftiniji automobili znatno povoljnije nego u Hrvatskoj.

Svakako treba voditi računa da se rabljeni automobil ne kupuje od privatne osobe, nego kod ovlaštenog prodavača ili u salonu koji može izdati račun. Jedino u tom slučaju ostvaruje se pravo povrata poreza na dodatnu vrijednost. Što se novih automobila tiče, na Zapadu je najpovoljnija kupovina u Danskoj, dok su za kupnju rabljenih i dalje najatraktivnije Njemačka, Italija i Belgija. Najviše se u pravilu isplate rabljeni automobili stari dvije do tri godine, s prosječnim stanjem brojila kilometara. Tako automobil koji je kao nov stajao 25.000 eura nakon tri godine u pravilu vrijedi između 10 i 15 tisuća eura.

Ostvarite popust na akcijama

Prodajne su akcije sve češća pojava i gotovo svaki zastupnik nekoliko puta na godinu daje izdašne popuste na modele iz svoje ponude. Akcije se uglavnom odnose na sve modele u ponudi, osim onih koji su upravo ili nedavno predstavljeni. No i tu ima iznimaka. Tako je Citroen na početku prodaje novog C4 odmah dao popuste. Ako baš ne patite za najnovijom modom i trendom, trgovci savjetuju da izaberete automobil koji je već duže vrijeme u prodaji, najbolje pred kraj njegova tržišnog vijeka. Takav automobil je provjeren, u pravilu oslobođen svih sitnih grešaka i kvarova koji se nerijetko pojavljuju na prvim serijama novog modela. Također, na takav automobil i popust će biti izdašniji.

Da već samom kupnjom možete uštedjeti od pet do petnaest posto, pokazuju i prosječni popusti. Za vozilo gradske klase oni se kreću između 5000 i 10.000 kuna, za kompaktno vozilo od 7000 do 15.000 kuna, a za automobil srednje klase i do 25.000 kuna. Primjerice, nissan primera je u siječnju ove godine bio jeftiniji 22.000 kuna, a ford mondeo u rujnu 2004. povoljniji za čak 37.500 kuna. Za skuplje automobile uštede su mahom veće. Tako je, na primjer, audi A6 u specijalnoj Business ediciji tijekom proljeća protekle godine bio povoljniji čak 55.000 kuna.

Tablica:
Tipični popusti na akcijama po klasama vozila (u kunama):
Gradski automobili: 5000-10.000
Kompaktni automobili: 7000-15.000
Srednja klasa: 10.000-25.000
Terenski automobili: 15.000-50.000

Štedljiva vožnja

Cijene goriva koje nemilice rastu postale su vrlo važan faktor u planiranju svakog kućnog budžeta. Važno je pri kupovini odabrati vozilo koje manje troši, a tu su kod naizgled sličnih modela gotovo iste snage prilično velike razlike. No nakon kupnje, razlike mogu biti još drastičnije, a ovise o stilu vožnje. Razlika u potrošnji između maksimalno agresivne i maksimalno štedljive vožnje u gradskim uvjetima može iznositi i do 40 posto, a ako ste umjeren vozač, prateći slijedeće savjete možete uštedjeti i do 15 posto goriva:

1. Pri svakom zaustavljanju dužem od 20 sekundi: na semaforu, pružnim prijelazima, u koloni… ugasite motor.
2. Zimi nemojte zagrijavati zaleđeni automobil prije kretanja, već ga prvo očistite od snijega i leda i odmah krenite.
3. Klima-uređaj koristite samo kada vam je zaista potreban, dakle pri visokoj temperaturi i za odmagljivanje stakala.
4. Skinite krovne nosače s automobila kada ih ne koristite.
5. I u gradu koristite što veći stupanj prijenosa. Već pri 50 km/h vozite u maksimalnom stupnju prijenosa. Vožnja pri niskom broju okretaja štedi benzin.
6. Redovito održavajte svoj automobil. Prljavi filtri, istrošene svjećice i neispravna elektronika povećavaju potrošnju.
7. Svi elektronički uređaji u vozilu, grijanje sjedala, grijanje stražnjeg stakla i slično u pravilu povećavaju potrošnju. Koristite ih samo kada je zbilja potrebno.
8. Vozite sporije. U automobilu kompaktne klase na autocesti pri 150 km/h trošite dvije do tri litre više nego pri 130 km/h. Pri 100 km/h potrošnja je još dvije litre manja. U gradskoj vožnji najnižu potrošnju možete ostvariti vožnjom od 50 do 70 km/h u najvišem stupnju prijenosa.
9. Pratite promet. Nagla kočenja i ubrzanja povećavaju potrošnju goriva. Prilagodite se ostalim sudionicima u prometu i usporavajte i ubrzavajte polako.
10. Pri zaustavljanju i na nizbrdici vozite bez gasa. Moderni automobil koji se kotrlja niz nizbrdicu u brzini bez gasa uopće ne troši gorivo.
11. Kontrolirajte pritisak u gumama: ako je tlak prenizak, povećava se potrošnja goriva.

Tablica:
Uštede goriva (u postotcima)
Gašenje motora prilikom stajanja do 5%
Isključen klima-uređaj 5-10%
Skinuti krovni nosači 5-15%
Defanzivna i umjerena vožnja: 10 -20 %
Ispravan pritisak u gumama: do 3%

Zimske gume kupujete ljeti – i obratno

Već dok kupujete gume, možete znatno uštedjeti. Na primjer, Dryden nudi popust od pet posto za kupnju putem interneta, no još je isplativije kupovati gotovinom: kod nekih trgovaca dobit ćete i mnogo veće popuste. Tako, na primjer, u Vulkalu za kupovinu nekih modela guma gotovinom dobivate i do 25 posto popusta. I gume su često predmet akcije koje su uglavnom sezonske. Tako je zimske gume najbolje kupovati ljeti, a ljetne zimi. Iako su gume, primjerice, jeftinije u Sloveniji, mislite li izbjegavati carinska davanja, taj potez nije preporučljiv. Kontrole na granici su vrlo stroge a kazne visoke. Platite li pak sva davanja, u većini slučajeva proći ćete skuplje nego u Hrvatskoj.

Važan je i odabir vrste gume. Neke gume su tako specijalno dizajnirane kako bi štedjele gorivo. Njihov vijek trajanja produžit ćete redovitom provjerom tlaka: prenizak ili previsok tlak potencira ubrzano i nepravilno habanje guma.

Skupo održavanje

Kad kupujete vozilo, informirajte se o intervalima održavanja i cijenama redovitog servisa. Od marke do marke vozila razlika u intervalima i cijenama može biti drastična. Tako, primjerice, neki automobil zahtijeva odlazak u servis nakon svakih prijeđenih 10.000 kilometara, a drugi tek nakon svakih 30.000. Za trajanja jamstva redovito održavanje u ovlaštenim servisima ugovorna je obveza čijim se kršenjem gubi pravo na jamstvo. Nakon isteka jamstva, također je najbolje održavanje povjeriti ovlaštenim servisima, mislite li automobil prodati za nekoliko godina. Naime, bez uredne servisne knjižice cijena polovnog vozila niža je od pet do deset posto.

Važno je znati da cijene od jednog do drugog ovlaštenog servisa gotovo uvijek variraju. Tako putovanjem do malo udaljenijeg servisa možete uštedjeti i do 20 posto. Nešto duži put u Sloveniju ili Mađarsku također se kod nekih marki automobila može pokazati kao vrlo isplativo ulaganje. Pečat ovlaštenog servisa u inozemstvu u servisnoj knjižici uglavnom vrijedi kao i pečat domaćeg servisa, no prije puta valja se raspitati kod zastupnika vozila.

Održavanje automobila koji namjeravaju koristiti duže od sedam, osam godina, nakon isteka jamstva, vlasnici često prepuštaju i neovlaštenim servisima. Naime, u tom slučaju servisna knjižica ne igra toliku ulogu, a razlike u cijenama ovlaštenih i neovlaštenih servisa su prilične.

Plin za veliku uštedu

Većina automobila koji u Hrvatskoj imaju pogon na plin, koriste ukapljeni naftni plin (LPG). Riječ je o plinu koji se dobiva procesom rafiniranja nafte. Takav se plin kod nas koristi već desetljećima, a u razdoblju skupog benzina i dizela privlačniji je nego ikada. Spomenimo samo da je cijena kilograma plina oko tri kune pa ako se uzme u obzir nešto veća potrošnja plina, to je ušteda od pedesetak posto.

Kako bi se automobil s pogonom na prirodni plin prebacio na naftni plin, potrebne su preinake na motoru, a moguća je i konverzija u suprotnom smjeru. Iako “ugradnja plina” nije baš jeftin pothvat (cijena ovisno o modelu automobila i cijeni instalacije varira od 4000 do 15.000 kuna), ona će se isplatiti već za 20 do 30 tisuća prijeđenih kilometara. Jedini nedostaci plina su smanjenje prtljažnog prostora u automobilu i smanjenje snage automobila od desetak posto.

U Europskoj uniji popularan postaje i biodizel koji se dobiva iz uljane repice. Ipak, automobili u pravilu koriste smjesu običnog dizela i biodizela. Niža cijena posljedica je smanjenih poreza na to gorivo, a novija istraživanja pokazala su da je biodizel ekološki manje prihvatljiv od klasičnog dizelskog goriva te da loše djeluje na sofisticirane dizelske motore ako nije izmiješan s običnim dizelom.

Tablica:
Prosječne cijene goriva:
Eurosuper 95 8,01 kn
Eurodizel 7,45 kn
Plin: 3,10 kn

Jeftiniji benzin i dizel

Iako su cijene goriva od benzinske postaje do benzinske postaje prilično ujednačene, nailazimo na razlike koje se na kraju mogu pokazati i te kako važnima. Uzmemo li u obzir prosječnu potrošnju renaulta meganea iz primjera, na malim se razlikama može uštedjeti 200 do 300 kuna na godinu – dovoljno za dodatno punjenje spremnika. Izlet preko granice u Sloveniju isplati se samo vozačima koji žive vrlo blizu jer su razlike u cijenama minimalne.

Štedjeti na osiguranju

Vremena automatskog dobivanja bonusa od 50 posto su iza nas, no pametnom promjenom osiguravajućeg društva moguće je uštedjeti do pet posto na godišnjoj premiji obveznog osiguranja, što za megane iz prethodnog primjera iznosi oko 200 kuna na godinu. Kod kasko-osiguranja moguće su i veće uštede. Osiguravajuća društva daju popust od približno pet posto ako je vozilo opremljeno alarmnim uređajem ili mehaničkom zaštitom protiv krađe, što kod našeg primjera iznosi oko 250 kuna na godinu.

Također, kod svakog oštećenja vozila dobro je razmisliti hoće li naknada štete uzrokovati povećanje police osiguranja. Za vlasnike skupih vozila vrlo su isplative sve popularnije offshore registracije. Trenutačni hit je tropska državica Vanatu, gdje za 5000 kuna plus oko 2500 kuna godišnjih davanja možete registrirati automobil bez obzira na cijenu, snagu, obujam ili slične karakteristike. Jedini je problem da takav automobil ne smijete voziti u Hrvatskoj, osim ako ne posjedujete putovnicu ili radnu vizu države koja dopušta vožnju automobila sa stranim tablicama.

Izabrati pravi automobil

Pouzdanost i gubitak vrijednosti dva su ključna termina marke i modela automobila. Što se pouzdanosti tiče, stručnjaci najkvalitetnijima smatraju japanske automobile, a tek iza njih njemačke. Pouzdanost automobila znači i manje te rjeđe kvarove, što rezultira nižim troškovima održavanja. Kod automobila koji najmanje gube vrijednost tijekom korištenja, na prvom su mjestu njemački, a iza njih slijede japanski automobili. Najbrže na vrijednosti gube korejski i talijanski automobili.

Pouzdanost automobila prema aktualnim statistikama ADAC-a:

Gradski automobili
1. Audi A2
2. Miniautomobili
3. Toyota Yaris

Kompaktna klasa
1. Mercedes A-klase
2. Ford Focus
3. Toyota Corolla

Srednja klasa
1. Mazda 6
2. Audi A4
3. BMW serije 3

Gornja srednja i visoka klasa
1. Audi A6
2. Mercedes S-klase
3. Mercedes E-klase

Sportski automobili
1. Audi Cabrio
2. Mazda MX-5
3. Mercedes SLK

Terenski automobili:
1. Mercedes M-klase
2. Toyota RAV4
3. Nissan X-trail

Odaberite pravo financiranje

Najveća ušteda može se ostvariti ako novi automobil kupujete gotovinom. Odlučite li se kao većina kupaca na neki oblik financiranja kroz obroke, valja dobro provjeriti koji je oblik financiranja najisplativiji. Za tvrtke je u većini slučajeva leasing povoljnija varijanta, dok fizičke osobe povoljnije prolaze odluče li se za kredit.

Podijelite automobil

Dijeljenje automobila postaje sve popularniji način uštede. Razmislite je li doista potrebno da na posao ili put odlazite sami. Stoga kad idete na posao, povezite i svojeg susjeda koji će vam za to uzvratiti vožnjom sutradan ili financijski participirati u vašim troškovima. Carsharing je vrlo popularan u zapadnoj Europi, a i kod nas će biti sve češća pojava. Donedavno se organizacijom podjele troškova putovanja u Hrvatskoj bavila i jedna internetska stranica, no ona trenutačno ne radi. Bez obzira na to, povećanjem troškova korištenja automobila, sve su veće i mogućnosti za slične ideje.

Tablica:

Troškovi po kilometru u prve tri godine korištenja s prosječno prijeđenih 15.000 kilometara na godinu u kunama:
Citroen C1 1,60
Opel Corsa 1.2 1,92
Renault Megane 1.5 dCi 2,15
Volkswagen Passat 2.0 TDI 3,62
Nissan 350 Z 5,75
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 6,77
Mercedes S600L 12,77

Automobili primjeri:

Citroen C1
Cijena: 68.600 kn
Klasa: miniautomobili
Snaga: 68 KS
Motor: benzinski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 1997 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 42,9
Obvezno osiguranje i registracija: 16,1
Redovito održavanje: 4,0
Gorivo: 23,0
Kasko-osiguranje: 14,0

Opel Corsa 1.2
Cijena: 75.990
Klasa: gradski automobili
Snaga: 80 KS
Motor: benzinski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 2397 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 48,3
Obvezno osiguranje i registracija: 15,8
Redovito održavanje: 3,5
Gorivo: 19,6
Kasko-osiguranje: 12,8

Renault Megane 1.5 dCi
Cijena: 110.100 kn
Klasa: kompaktna
Snaga: 100 KS
Motor: dizelski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 2683 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 49,0
Obvezno osiguranje i registracija: 17,5
Redovito održavanje: 3,7
Gorivo: 14,3
Kasko-osiguranje: 17,5

Volkswagen Passat 2,0 TDI
Cijena: 227.400 kn
Klasa: srednja
Snaga: 140 KS
Motor: dizelski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 4533 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 55,7
Obvezno osiguranje i registracija: 10,9
Redovito održavanje: 3,4
Gorivo: 12,0
Kasko-osiguranje: 24,0

Nisan 350 Z
Cijena: 325.000 kn
Klasa: sportski automobil
Snaga: 280 KS
Motor: benzinski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 7192 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 51,5
Obvezno osiguranje i registracija: 8,9
Redovito održavanje: 3,5
Gorivo: 15,8
Kasko-osiguranje: 20,3

Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D
Cijena: 373.555 kn
Klasa: terenski autmobil
Snaga: 160 KS
Motor: dizelski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 8471 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 56,5
Obvezno osiguranje i registracija: 7,6
Redovito održavanje: 3,4
Gorivo: 11,5
Kasko-osiguranje: 21,0

Mercedes S600L
Cijena: 847.631 kn
Klasa: luksuzna
Snaga: 500 KS
Motor: benzinski
Mjesečni trošak korištenja na osnovi prvih triju godina starosti automobila: 15972 kn
Po kategorijama (u postotcima)
PITA
Gubitak vrijednosti: 59,0
Obvezno osiguranje i registracija: 4,0
Redovito održavanje: 2,6
Gorivo: 9,3
Kasko-osiguranje: 25,1

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.