Baskija u Splitu: ‘Grafički medij je vitalan i stalno se iznova kreativno obogaćuje’

Autor:

Splitgraphic

 

Izložba ‘Basquegraphia’ postavljena je u splitskom Salonu Galić od 16. rujna do 7. listopada

Baskijska izložba „Basquegraphia“  otvorena je u splitskom Salonu Galić od 16. rujna do 7. listopada, tijekom Međunarodnog grafičkog bijenala Splitgraphic. Baskiju predstavljaju umjetnici Iñaki Elosua, Javier Herrero, Eder Sánchez, Marta Barragán, Myriam Gesalaga i Alazne Zubizarreta. Time se nastavlja suradnja festivala gradova Bilbaa i Splita, s obzirom na to da su prije dvije godine djela sa splitskog festivala bila izložena u tom najvećem baskijskom gradu. Bilbao i Split zajednički nastoje promovirati i internacionalizirati grafička djela.

Marina Petit, kustosica Splitgraphica, pojasnila je kako je došlo do suradnje dvaju gradova:

“Novo poglavlje suradnje na međunarodnoj grafičkoj sceni Splitgraphic je započeo 2018. s organizacijom Fig Bilbao, grafičkom manifestacijom koja se održava svake godine u baskijskom gradu Bilbau. Splitgraphic je tada u Bilbau izložio selekciju deset hrvatskih suvremenih grafičkih umjetnica. Nastavljajući suradnju, Splitgraphic je ponovno bio dio međunarodnog žirija, ove godine u njihovu programu za mlade nadolazeće grafičare pod nazivom Open Portfolio. Započeta uspješna suradnja nastavlja se ove godine u Splitu. Na skupnoj izložbi Basquegraphia u Salonu Galić izlaže šest baskijskih suvremenih grafičkih umjetnika i umjetnica. Izložba je značajna jer pokazuje mlade umjetnice i umjetnike čiji grafički opus je spoj suvremenosti, klasičnih grafičkih tehnika, povijesti i tradicije Baskije koja se vidi kroz raznovrsnost njihovih stilova. Ideja izložbe Basquegraphia bila je spojiti niz različitih likovnih pristupa grafičkom djelu iz kojih se može iz prve ruke iščitati trenutna suvremena grafička scena u Baskiji. Marta Barragán, Iñaki Elosua, Myriam Gesalaga, Jabier Herrero, Eder Sánchez i Alazne Zubizarreta čine grupu novih baskijskih grafičara koji odražavaju najnovije trendove diljem raznih radionica u Baskiji sa središtem u gradu Bilbau. Za Splitgraphic izložba je važna jer je to prvo sveobuhvatno predstavljanje suvremene španjolske odnosno baskijske grafike na Splitgraphic bijenalu, koje otvara uvid u grafički jezik i stvaralaštvo te regije, a pogotovo uzimajući u obzir njihov kulturno-povijesni identitet. Izložba predstavlja pregled jedne potpuno nove grafičke scene na visokoj razini kvalitete i produktivnosti.”

Pavo Majić, direktor Splitgraphica, objasnio je koliko je danas grafika zastupljena u umjetnosti, cijeni li se te postoje li nove smjernice oko te umjetničke tehnike. Kako je istaknuo Majić, grafiku se smatra najdemokratskijom umjetničkom tehnikom:

“Grafički medij je vitalan i stalno se iznova obogaćuje. To je umjetnost multioriginala. Od Gutenberga do japanskog drvoreza pa sve do digitalne tehnologije, grafika se obogaćuje u produktivnom i kreativnom smislu. Grafika je kozmopolitska umjetnost u svojoj naravi i izvedbi. Splitgraphic je od samog početka imao tu kozmopolitsku ideju, demokratičan i otvoren pristup svim grafičkim tehnikama. Mi smo se, kroz skoro dvadesetogodišnje djelovanje, uvjerili u to da dobar i kreativan umjetnik može napraviti dobru grafiku bez obzira na to koristi li klasične grafičke tehnike ili nove digitalne tehnologije. Danas se grafika otvorila naspram digitalnih tehnologija i nerijetko zalazi u kategoriju instalacije koristeći digitalni tisak, video i zvuk. Često je riječ i o grafičkim prostornim instalacijama, kao što to radi danas jedna od najznačajnijih grafičkih umjetnica i pedagoga Ingrid Ledent, koja je više puta izlagala, predavala, boravila i bila nagrađena na Splitgraphicu.”

S obzirom na grafike koje će se moći vidjeti u Splitu, svaki od šestero umjetnika ima svoj jedinstveni glas. Njihovi su opusi potpuno različiti te su dokaz demokratičnosti grafike kao medija. Umjetnici na izložbi koriste klasične grafičke tehnike i nove digitalne tehnologije, a prikazuju razne motive, od figuracije do apstrakcije, međutim, zajednički su im svima korijeni u baskijskoj tradiciji, kulturi i povijesti, na koje su ponosni i koji ih definiraju.

Kad je u pitanju grafička scena u Hrvatskoj, Marina Petit smatra da postoji niz kvalitetnih grafičkih umjetnica i umjetnika koji dobro kotiraju na međunarodnoj grafičkoj sceni i sudjeluju na svjetskim bijenalima i trijenalima.

“Na bijenalu Splitgraphic uvijek smo podržavali i izlagali hrvatske umjetnike, pogotovo studente grafike. Od 2007. dodjeljujemo Nagradu za mladog umjetnika i tako podržavamo mlade nadarene hrvatske grafičare. Naravno, u djelovanju bijenala važna razina je i edukativni karakter izložbi. Naime, splitski i hrvatski umjetnici, studenti, profesori, kao i likovna publika, imaju mogućnost pratiti zbivanja i trendove u aktualnoj svjetskoj grafičkoj produkciji kroz izložbe i predavanja koja održavaju gosti Splitgraphica“, zaključila je Marina Petit.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.