ADRIAN JEŽINA: ‘Gradimo najbržu 10 Giga optičku mrežu u Europi’

Autor:

05.10.2021., Zagreb - Adrian Ježina, predsjednik uprave Telemach za Hrvatsku i Sloveniju.

Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Predsjednik Uprave Telemacha Hrvatske i Slovenije za B&B otkriva kakve sve promjene kompanija u Hrvatskoj provodi pod njegovim vodstvom i zašto se činjenica da tvrtka nije imala postojeću optičku infrastrukturu pa je mrežu krenula graditi od nule – pretvorila u njihovu najveću prednost u odnosu na konkurente

Kada je United Grupa, vodeći pružatelj medijskih i komunikacijskih usluga u jugoistočnoj Europi, u ožujku prošle godine preuzela domaćeg mobilnog operatora Tele2, najave koje su pratile proces preuzimanja jasno su stavile na znanje da na hrvatsko tržište komunikacijskih usluga stiže novi, snažan igrač koji će nametnuti nove standarde pružanja usluga i konkurenciju natjerati da svoje razvojne planove mijenja i prilagođava novim momentima na tržištu. Najave pojačanih ulaganja u optičku mrežu fiksnog interneta te implementacije 5G mreže u mobilnoj telefoniji, pod brandom Telemach Hrvatska dodatno su dobile na važnosti nakon što je u tvrtku u lipnju ove godine došao Adrian Ježina, menadžer s bogatim iskustvom u telekomunikacijskoj industriji. Istovremeno predsjednik Uprave Telemacha Hrvatske i Slovenije, Ježina je zaslužan za uspješnu transformaciju tog operatora u danas tehnološki najnapredniju telekomunikacijsku kompaniju u susjednoj državi. Stoga je posve prirodno da su se glavne teme našeg razgovora s Adrianom Ježinom kretale oko pojašnjenja kakve će konkretne novosti Telemach donijeti domaćim korisnicima fiksnih i mobilnih telekomunikacijskih usluga i kakve će promjene te usluge pokrenuti u svakodnevnom životu.

B&B: Nedavno ste preuzeli mjesto predsjednika Uprave Telemacha Hrvatske i odmah najavili velike promjene u ulaganjima tvrtke. Možete li pojasniti o čemu je riječ?

Kad je United Grupa preuzela Tele2, već su bila planirana velika ulaganja i ona su najavljena i prije mojeg dolaska. No prethodno smo morali steći uvid u to čime raspolažemo i što nam nedostaje za realizaciju tih ambicioznih planova, s obzirom na to da nam je namjera biti operator koji će osigurati najbolje korisničko iskustvo. Prvi nedostatak koji smo uočili bila je činjenica da nam nedostaje dovoljno stručnog kadra te da je značajan dio poslova unutar bivšeg Tele2 bio „autsorsan“, odnosno dio poslova bio je prepušten vanjskim suradnicima. To smo odlučili promijeniti jer sve segmente poslovanja i sve poslovne procese važne za neometano funkcioniranje tvrtke želimo imati pod kontrolom. Ulaskom u United Grupu promijenili smo ime u Telemach, uveli nove mobilne pakete, pozivne centre koje su donedavno vodili vanjski suradnici vratili smo pod okrilje kompanije, uveli smo i nove aplikacije za praćenje poslovanja i nove „core“ sustave za mobilnu mrežu, a paralelno smo pokrenuli i ulagački ciklus od 1,7 milijardi kuna u modernizaciju mobilne i izgradnju optičke mreže. Sve te promjene, za koje su inače potrebne godine jer je riječ o ozbiljnim i složenim zahvatima, mi smo proveli u manje od godinu dana, što nam je omogućilo da Telemach postane najbrže rastući operator u Hrvatskoj.

Rast poslovanja prati i znatan porast broja zaposlenih od čak 59 posto u posljednjih godinu i pol dana. Dakle, dosta toga je obavljeno i prije moga dolaska, a moj je zadatak da te procese dodatno ubrzam. U spomenutom razdoblju prolazimo kroz veliku transformaciju poslovanja koju smo prvenstveno usmjerili na isporuku najboljeg korisničkog iskustva i dostupnost gigabitnih brzina u cijeloj Hrvatskoj.

 

‘Korisnicima u Hrvatskoj osigurat ćemo dostupnost najkvalitetnije broadband optičke mreže, na razini mreže u Južnoj Koreji’

 

B&B: Transformacija kompanije i promjene o kojima govorite nisu prošle sasvim glatko. Bilo je određenih poteškoća i prigovora dijela korisnika na komunikaciju sa Službom za korisnike, ali i na navodno smanjenje brzina interneta u odnosu na brzine predviđene ugovorima, a zabilježili ste i hakerski napad u bazu osobnih podataka korisnika koji se dogodio 2020. Radi li Telemach na otklanjanju tih problema i što je do sada napravljeno?

S ciljem unaprjeđenja mreže i poboljšanja korisničkog iskustva, u manje od godinu dana prebacili smo čak 50 tehničkih sustava iz centralnog sustava Švedskog Tele2 u lokalni Telemach Hrvatska. U samo jednoj noći, 1. rujna, odrađen je vrlo obuhvatan i zahtjevan proces migracije, a tako obuhvatne i zahtjevne procese mogu pratiti određene poteškoće. Neke od njih kratkotrajno je osjetio i manji broj naših korisnika, a u takvim situacijama bilježili bismo povećani broj upita prema Službi za korisnike, što je rezultiralo periodima dužeg čekanja, no Služba za korisnike je u svakom trenutku bila dostupna. Dapače, djelatnici zaduženi za korisničku podršku putem svih dostupnih kanala, uključujući i društvene mreže, nastojali su u što kraćem roku odgovoriti na sve upite, kao što to i inače čine.

Trenutačno je u tijeku završna faza migracije tehničkih sustava u sklopu procesa odvajanja od Tele2 Švedska, a dugoročno gledajući, unaprjeđenje mreže korisnicima će omogućiti usluge u skladu s najvišim svjetskim standardima. Maksimalno se trudimo u što kraćem roku omogućiti najbolju uslugu. Krenuli smo s fazom tzv. čišćenja, puno toga je već napravljeno, a osnovne usluge, poput poziva i poruka, ni u jednom trenutku nisu bile u prekidu.

Kompleksne zahvate poput spomenute migracije nije moguće provesti bez izazova po putu. To najbolje pokazuje i nedavni pad Facebooka, WhatsAppa i Instagrama, što svjedoči da ni najpoznatije i tehnološki najveće svjetske kompanije nisu imune na povremene probleme u funkcioniranju i to je dio svakog poslovanja. Sretni smo što smo u Telemachu stigli do pred sam kraj ovog velikog zahvata pa korisnike molimo za samo još malo strpljenja. Nitko od njih nije oštećen ni za jednu lipu, a tako će i ostati.

Što se tiče smanjenja internetskih brzina, ona nisu vezana uz migraciju, već uz promjene na tarifama za pokućni internet s neograničenim podatkovnim prometom. Naime, u nastojanju da kvaliteta usluga i mreže bude kvalitetnija uz osiguravanje njezina integriteta, količina podatkovnog prometa po maksimalno dostupnoj brzini smanjena je na 200 GB mjesečno, što je količina koju velika većina korisnika ni ne doseže u svakodnevnom korištenju.

Povjerenje korisnika i sigurnost korisničkih podataka uvijek su nam na prvom mjestu, zbog čega kontinuirano unapređujemo mjere zaštite svojih sustava. To je jedini put u obrani od digitalnog kriminala, a to potvrđuje i pokušaj hakerskog napada iz 2020. koji je riješen u najkraćem mogućem roku i u skladu sa zakonskim procedurama. Uključene su nadležne državne službe HAKOM i AZOP, a stručna analiza je potvrdila da nisu izneseni osobni podaci korisnika.

Ozbiljni smo u namjeri da sve što smo zamislili i ostvarimo, odnosno da poboljšamo razinu naše usluge. S tim smo ciljem u posljednjih godinu i pol dana od preuzimanja, povećali broj novih zaposlenika za više stotina, odnosno čak 59 posto. Taj broj i dalje raste.

‘U ovom trenutku Telemach ima oko 20 posto udjela na telekomunikacijskom tržištu Hrvatske. Jasno je da time nismo zadovoljni i cilj nam je u narednim godinama postati lider, a to možemo isključivo kroz poboljšanje kvalitete usluge’, ističe Ježina. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Gdje se u ovom trenutku nalazi Telemach u odnosu na ostale konkurente na komunikacijskom tržištu u Hrvatskoj? Slijedite li ih ili prednjačite u modernizaciji mreže i ponudi?

U ovom trenutku Telemach ima oko 20 posto udjela na telekomunikacijskom tržištu Hrvatske. Jasno je da s time nismo zadovoljni i cilj nam je u narednim godinama postati lider, a to možemo isključivo kroz poboljšanje kvalitete usluge. Naše obećanje u narednom vremenu je osigurati korisnicima u Hrvatskoj dostupnost najkvalitetnije broadband optičke mreže na razini mreže u Južnoj Koreji, koja je globalni lider kad je riječ o internetskim brzinama. Gradimo uvjerljivo najbržu 10 Giga optičku mrežu u Europi s glavnim motivom da Hrvatsku pozicioniramo visoko na digitalnoj karti Europe. A zbog činjenice da nismo imali nikakvu postojeću optičku infrastrukturu, praktički smo počeli od nule te je gradimo ispočetka. Naš najveći nedostatak u odnosu na konkurente tako je postao naša najveća prednost – na fiksno tržište dolazimo posljednji, ali zato možemo ponuditi najsuvremeniju tehnologiju. Naš je plan 10 Giga brzine omogućiti za oko 500.000 domaćinstava u narednih nekoliko godina.

Istodobno intenzivno radimo na nadogradnji postojeće 4G mobilne mreže i uvođenju 5G mreže, nakon što je HAKOM proveo aukciju frekvencija kao osnovni preduvjet za uvođenje 5G mreže. Već u rujnu ove godine nadogradili smo postojeću mobilnu 4G mrežu na 5G u dijelu Novog Zagreba, a do početka Adventa 5G signal trebao bi imati gotovo cijeli Zagreb. Nakon Zagreba slijede i drugi veći gradovi u Hrvatskoj, a cijela bi mreža trebala biti nadograđena do ljeta iduće godine. No s obzirom na to da je postojeća tehnologija, jednako kao i velika većina mobilnih uređaja korisnika, još uvijek utemeljena na korištenju 4G mreže, trebat će vremena da korisnici u punoj mjeri počnu koristi 5G mrežu. Kad je riječ o konkurenciji, mi samo želimo fer i sportsku utakmicu s jednakim uvjetima za sve pružatelje telekomunikacijskih usluga, a korisnik će sam odabrati kakvu uslugu želi i kome će pokloniti povjerenje. U svakom slučaju, vjerujem da će i naš dolazak u Hrvatsku i naše investicije donijeti novu dinamiku na tržište, a ona može biti samo pozitivna za krajnje korisnike naših usluga.

B&B: Što točno širenje optičke mreže i ponuda brzine od 10 giga donose korisnicima? Kako ćemo je, posve konkretno, osjetiti na svojim računalima, mobitelima, tabletima?

Već danas, zahvaljujući postojećoj infrastrukturi, možemo podržati internetske brzine do 10 Giga u 15.000 kućanstava u Zagrebu, a do kraja sljedeće godine i na gotovo cijelom području Grada Zagreba. To će Zagrebu osigurati titulu prvog 10 Giga grada u regiji. Kad je riječ o ostatku Hrvatske, u sljedećih godinu dana oko 170.000 hrvatskih kućanstava bit će pokriveno 10 Giga optičkom mrežom, najbržom u Europi, čime ćemo Hrvatsku smjestiti visoko na europskoj digitalnoj karti te osigurati najvišu razinu kvalitete usluga za svoje korisnike. Za razliku od konkurencije, koja često u svojim paketima nudi brzine „do 1 Giga“, što je prilično rastezljiv pojam, Telemach pod oznakom „1 Giga“ nudi doista i tu brzinu i ništa manje od toga. Zbog izrazito niske latencije, odnosno vremena odgovora nižeg od 1 milisekunde, prednosti ove mreže snažno će osjetiti i gejmeri, ali i svi korisnici općenito, naročito kad je riječ o internetskim brzinama. Tehnologija koju implementiramo pogoduje svim industrijama, od malog dućana do velike tvornice, s ciljem da brže i efikasnije digitaliziraju svoje poslovanje kako bi postali konkurentniji na tržištu. Upravo je tehnologija brzog interneta nužan preduvjet za rast i nadogradnju postojećih komunikacijskih usluga, a potaknut će i razvoj usluga ili tehnoloških mogućnosti u budućnosti koje nam danas još nisu niti poznate.

 

‘Do početka Adventa 5G signal trebao bi imati gotovo cijeli Zagreb. Nakon Zagreba slijede i drugi veći gradovi u Hrvatskoj’

 

B&B: Što uvođenje 5G mreže donosi u svakodnevnoj komunikaciji?

Hrvatska je, nažalost, na začelju Europe po penetraciji fiksne broadband tehnologije u zemlji. To znači da smo nedovoljno iskoristili mogućnosti europskih fondova kako bismo broadband tehnologiju uveli i u ruralna područja, koja su danas slabije pokrivena od gradova. Telemach u Hrvatskoj intenzivno radi na nadogradnji postojeće 4G mobilne mreže i uvođenju 5G mreže, ali i na uvođenju optičke mreže kako bi u idućih nekoliko godina svi korisnici Telemacha Hrvatska, bez obzira na to žive li u gradu ili na selu, imali istu razinu mobilne usluge, a koja će se najbolje riješiti kombinacijom fiksne i mobilne usluge. Da bismo to ostvarili, uspješno smo pustili u rad prve 5G bazne stanice u Zagrebu i Osijeku, a brzine izmjerene na novoj Telemachovoj 5G mreži dosežu do čak 1,8 Gbps. Već sada stanovnici dijela Novog Zagreba mogu se pohvaliti najbržim internetskim brzinama u Hrvatskoj jer je cijeli taj dio grada istodobno pokriven 5G mobilnom i 10 Giga optičkom mrežom.

To vrlo brzo širimo i na ostale dijelove Hrvatske. Elektronička komunikacijska infrastruktura donosi brojne dobrobiti građanima i tvrtkama, poput pristupa hitnim službama, povezanosti s bližnjima, obrazovanja, gospodarskog razvoja, dostupnosti informacija u svakom trenutku… Riječju, jedna je od temeljnih pretpostavki za funkcioniranje suvremenog društva. Sve to o čemu govorim posebno je došlo do izražaja u proteklih godinu i pol za vrijeme pandemije koronavirusa, kada smo bili prisiljeni raditi na daljinu, održavati online nastavu, brojne poslove obavljati upravo putem interneta, a što bez elektroničke komunikacijske infrastrukture ne bi bilo moguće. Između ostalog, elektronička komunikacijska infrastruktura značajna je i za razvoj turističkog sektora koji u značajnoj mjeri doprinosi građanima, gradskim proračunima i gospodarstvu u cjelini.

B&B: Hoće li se i kako uvođenje 5G mreže i povećanje brzina osjetiti u svakodnevnom životu društva, u sektoru industrije, obrazovanja, zdravstva, transporta, u radu javnih institucija?

Mobilna širokopojasna mreža, odnosno 5G, kao najnovija generacija mreža pokretnih komunikacija omogućila je značajno brži pristup internetu i ujednačenije brzine podataka, puno veći broj povezanih uređaja te vrlo pouzdanu komunikaciju s malim kašnjenjem i cijenom po bitu. Osim toga, 5G je osnova za IoT ili Internet of Things, gdje će većina stvari u čovjekovoj okolini biti umrežena. Na takvoj umreženoj okolini osnivaju se ideje pametnog doma (Smart Home), pametnog grada (Smart City), energetska učinkovitost, zelene tehnologije, ublažavanje i prilagodba klimatskim promjenama te održivi razvoj društva. Tehnologija je ta koja omogućuje da se na njoj stvaraju nove usluge. Kako je npr. 4G pomogao da se rašire trendovi kao što su streaming, socijalne mreže, cloud i slično, tako će i 5G pomoći i dati dodatan vjetar u leđa brojnim današnjim aplikacijama, a siguran sam i da će se pojaviti neke koje će promijeniti svijet, a danas ih nismo ni svjesni.

B&B: Operatori u Hrvatskoj koriste DSS tehnologiju za nadogradnju 4G sustava na 5G. Je li postojeća mreža u Hrvatskoj dovoljno kvalitetna za tu nadogradnju i mogu li se očekivati neki problemi ili prekidi u funkcioniranju 5G mreže u početnim godinama nadogradnje? Što su pokazala dosadašnja testiranja funkcionalnosti 5G mreže?

U Telemachu testiramo 5G tehnologiju na području Zagreba i Osijeka od kraja 2019. godine. Razvoj 5G mreže je sustavan i glavni val, koji će biti nadograđen do kraja godine, kreće s područja Zagreba. Osijek je, kao prvi 5G grad, imao implementaciju na testnim frekvencijama te je i ostala implementacija odrađena prije skoro godinu dana. Vjerujemo da je mreža zrela za komercijalnu implementaciju, a intenzivna testiranja koja smo do sada proveli nisu pokazala nikakve probleme u procesu pružanja podatkovnih usluga u 5G mreži.

‘Vjerujem da će i naš dolazak u Hrvatsku i naše investicije donijeti novu dinamiku na tržište. Namjera nam je u sljedećih pet godina uložiti dodatnih gotovo milijardu kuna u modernizaciju mobilne mreže te razvoj 5G mreže i optičkog ultrabrzog fiksnog interneta’. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Jesu li funkcionalnost i sigurnost 5G mreže ispitali i revizori EUa i što su ta ispitivanja pokazala?

Hrvatska ima vrlo visoke standarde sigurnosti kad je riječ o elektromagnetskim zračenjima baznih stanica, čak i više od većine zemalja članica EU-a. Prilikom provedbe procesa nabave telekomunikacijske opreme koja je ugrađena u naše sustave, posebnu pozornost posvetili smo sigurnosnim zahtjevima propisanim kroz tzv. 5G TollBox te smo od isporučitelja opreme tražili i dobili sve relevantne certifikate, potvrde koje osiguravaju da je isporučena oprema sukladna sa svim sigurnosnim zahtjevima. Osim toga, frekvencije na kojima radi 5G mreža praktički su istovjetne frekvencijama na kojima već desetljećima funkcioniraju kućanski aparati ili pak WiFi routeri. Nažalost, postoji jako puno nerazumijevanja i teorija zavjere koje nemaju temelja u stvarnosti ni u znanstvenim činjenicama. Telemach redovito provodi procese provjere sigurnosnih protokola i sigurnosti sustava i informacija te čini sve kako bi integritet korisnika i korisničkih informacija bio zaštićen i siguran.

B&B: Spomenuli ste teorije zavjere, pa i izjave dijela preplašenih korisnika koji 5G mrežu optužuju za špijuniranje i tajno praćenje građana, za krađu podataka, izazivanje zdravstvenih problema, pa čak i za širenje koronavirusa. Jeste li u Telemachu, paralelno s uvođenjem 5G mreže, razvili i strategiju za podizanje svijesti građana o štetnosti takvih tvrdnji?

Teorija zavjere je uvijek bilo i uvijek će ih biti. Neke od špekulacija koje navodite danas se viralno šire kao fake news, nerijetko ih šire i poznate osobe, političari ili medijski utjecajne osobe i, nažalost, dio ljudi u njih doista i povjeruje. To nije problem samo Telemacha već čitave komunikacijske industrije u svijetu. Jedino što mogu reći jest da je potrebno držati se znanstvenih činjenica. Kako bismo doprinijeli točnom informiranju i edukaciji javnosti, Telemach kao član HUP – Udruge informatičke i komunikacijske djelatnosti, s ostalim telekomima sudjeluje u kampanji Povezani smo sigurni. Kampanjom članice Udruge žele informirati javnost o relevantnim i znanstveno utemeljenim činjenicama vezanim uz 5G tehnologiju, kako bi fokus stavile na znanstvene i argumentirane rasprave o dobrim promjenama koje će 5G donijeti medicini, automobilskoj industriji i nizu djelatnosti.

 

‘Ideje pametnog doma (Smart Home), pametnog grada (Smart City) i zelene tehnologije zasnivaju se na umreženoj okolini’

 

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) potvrdila je da je korištenje mobilne tehnologije sigurno ako se poštuju važeće granične vrijednosti za mobilne komunikacije. Dodatno, Međunarodna komisija za zaštitu od neionizirajućih zračenja (ICNIRP) na temelju znanstvenih istraživanja izdala je osnovne smjernice o ograničenjima izloženosti opće populacije elektromagnetskim poljima. Pritom su dozvoljene razine elektromagnetskih polja u Hrvatskoj još značajno strože od tih preporuka, a granične vrijednosti za stambene zone, područja u blizini škola, vrtića, bolnica i sličnih objekata su čak 2,5 puta strože od nadležne direktive EU-a 1999/519/EC i preporuke ICNIRP-a. Ista takva ograničenja i propisi vrijedit će i za mrežu pete generacije. Smjernice se redovito revidiraju, uzimajući u obzir nova znanstvena istraživanja, a do danas nisu pronađeni relevantni znanstveni dokazi za bilo kakve štetne promjene. 5G nema veze s dodatnim ili većim zračenjem, riječ je o novoj generaciji mobilne mreže, novom standardu koji donosi brojne pogodnosti za sve hrvatske građane i društvo u cjelini.

B&B: Osim širenja telekomunikacijske mreže, Telemach je u Hrvatsku doveo TV platformu EON. O kakvoj je platformi riječ i jesu li korisnici u Hrvatskoj prepoznali prednosti EON-a?

Reakcije korisnika su jako dobre. Treba napomenuti da je udio usluge pay TV-a u Hrvatskoj na svega 59 posto, a TV rješenja koja se nude najčešće uključuju samo osnovni set funkcionalnosti, koji je neusporediv sa svjetskim standardima i onime što korisnici trebaju i očekuju. Ta činjenica čini Hrvatsku izuzetno zanimljivim tržištem za tzv. OTT uslugu nove generacije (Over-The-Top, dodatni sadržaj na internetskoj mreži). Sve do nedavnih zakonskih izmjena Telemach nije mogao tržištu ponuditi tzv. Triple-play uslugu, odnosno televiziju, internet i mobilnu telefoniju u jednom paketu. Stoga smo tražili što možemo ponuditi kao zamjenu kako bismo korisnicima osigurali najbolje iskustvo u skladu s njihovim željama i potrebama. EON platformu smo hrvatskom tržištu ponudili u suradnji s austrijskim partnerom Solford, a riječ je o naprednoj TV platformi koja se vrlo brzo razvija. To je televizija budućnosti i spada u kategoriju najnaprednijih svjetskih platformi s brojnim dodatnim funkcionalnostima kakve, primjerice, ima Netflix. No za razliku od njih, EON uz međunarodne omogućuje i brojne lokalne te regionalne TV i radio kanale u superiornoj HD kvaliteti. EON je moguće putem interneta gledati bilo gdje, bilo kad i preko bilo kojeg uređaja, neovisno o tome kojeg operatora koristite, a ova je platforma najbolji primjer kvalitete i jednostavnosti koje su glavna obilježja svih naših proizvoda. Korisnici su to prepoznali i prodaja ide i bolje od očekivanog. Sada konkuriramo ostalim operatorima i TV uslugom, premda je samo tehnički prodajemo, no EON ćemo i dalje razvijati kao platformu za upravljanje i distribuciju vlastitih, ali i inozemnih sadržaja i aplikacija pa ćemo s vremenom postajati sve bolji. S tolikim investicijama praćenim kvalitetnom ponudom usluga, uz tim motiviranih stručnjaka, u Telemachu ćemo vrlo brzo dokazati da mislimo ozbiljno.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.