Izložba autora Manfreda Bockelmanna Crtežom protiv zaboravabiti će otvorena u srijedu, 27. siječnja u Francuskom paviljonu Studentskog centra u Zagrebu povodom Međunarodnog dana sjećanja na Holokaust u organizaciji Festivala tolerancije – Židovskog filmskog festivala.

Na izložbi će se moći pogledati oko 50 Bockelmanonvih slika, austrijskog umjetnika, koji u tehnici ugljena na juti prikazuje portrete djece i mladeži žrtava nacističkog terora.

Portreti su nastali na temelju fotografija djece koje je su radili pripadnici Gestapa i SS trupa nakon što bi djeca bila deportirana u logore i bolnice.

Branko Lustig, počasni predsjednik Festivala i Bockelmann, na današnjoj su konferenciji za novinare okupljenima u Francuskom paviljonu govorili o izložbi. Lustig, koji je i sam kao 12-godišnjak završio u Auschwitzu u ovotjednom je intervjuu za Nacional o izložbi je rekao: Na slikama se vidi da djeca ne znaju zašto su slikana, gdje su i zašto su se našla u logorima. Sve sam to i ja prošao. Dovedeni smo i iskrcani iz vagona, žigosani smo kao stoka.

Bockelmann je u izlaganju novinarima naglasio i kako puno djece nije preživjelo transport do logora, koji je iz nekih zemalja trajao nekoliko tjedana u stočnom vagonu. Puno je djece umrlo od gladi na tim putevima, rekao je Bockelmann.

Opisao je i kako ga je privuklo da naslika portret 14 godišnjeg dječaka koji je u logoru završio jer je bio optužen da pripada pokretu otpora. Očito je na podu podigao neki letak ili nešto slično i to je bilo dovoljno da ga se uhapsi i ubije zbog izdaje, objasnio je Bockelmann.

Osim židovske slika i romsku djecu: Zanimljivo je što su mali Romi na tim slikama dotjerani, a uredili su ih njihovi roditelji kojima nije bilo jasno zašto se slikaju. Cilj tih fotografija bio je nacistima prikazati Rome drugačijima i ukazati na superiornost arijevske rase. Dodao je i da o sudbini romske djece nema nikakvih saznanja, ali pretpostavlja da su ubijeni u nekom od brojnih logora smrti.

i3

Bockelmann je nacrtao i seriju portreta djece koja su ubijena u bolnicama u Njemačkoj i Austriji. Radilo se o hendikepiranoj djeci, a ubijena su zato što je nacizam inzistirao na naciji bez greške. Konkretno, u Francuskom paviljonu izloženi su portreti djece ubijene u bolnici u Beču samo zato što su bila gluha.

Bockelmann je objasnio i zašto se bavi ovako emotivno zahtjevnim radom: Potaknuo me sram zbog generacije mojih roditelja koja je omogućila Adolfu Hitleru dolazak na vlast.

Izložba predstavlja početak aktivnosti kojom Festival tolerancije ove godine obilježava 10. obljetnicu rada, a moći će se pogledati do 7. veljače u Francuskom paviljonu Studentskog centra u Zagrebu.

Komentiraj