STJEPAN MESIĆ: ‘Kroz kaos ulica Pekinga vozila me ‘bespilotna letjelica’’

Autor:

Ured predsjednika Mesića

Dok Zagreb još čeka prvu flotu Rimčevih robotaksija, zbog kojih će se mijenjati i zakon, bivši predsjednik Stjepan Mesić u Kini se već provozao robotaksijima tvrtke Baido koja je prva u svijetu uvela komercijalni Apollo Go Robotaxi

Tehnologija električnih automobila već neko vrijeme nije samo prolazni trend, nego i ozbiljan dio autoindustrije koji bi uskoro mogao i preteći klasičnu autoindustriju. Tesla, a potom i većina drugih “klasičnih” proizvođača automobila sa svojim električnim modelima polako preuzimaju primat u jednoj od najvećih svjetskih industrija. Zanimljivo je da je svoje mjesto u razvoju ove industrije zahvaljujući Mati Rimcu i njegovim hiper-automobilima našla i Hrvatska, što je veliki uspjeh za državu koja je zapravo jedna od rijetkih koja se ne može pohvaliti da na svom teritoriju ima barem jednu tvornicu automobila.

Međutim, trendovi u razvijanju električnih automobila napreduju nevjerojatnom brzinom pa je u posljednje vrijeme u središtu pozornosti razvoj tehnologije autonomnih automobila, među koje se ubrajaju i tzv. robotaksiji. Mate Rimac je prije nekoliko godina najavio da će do kraja 2023. Zagrebom voziti prva flota robotaksija te je čak za svoj projekt primio i novac iz EU Fondova. No nedavno je jedan od čelnika Rimčeve tvrtke za ovaj projekt izjavio da se rok s kraja 2023. pomiče barem na kraj 2024. Naime, u projekt imena P3 je do sada uloženo 70 milijuna eura, a da bi se mogao do kraja zatvoriti zahtijeva preko pola milijarde eura i o tome ovisi tempo realizacije, izjavio je na Panelu o pravnim i etičkim aspektima regulacije AI-ja na veleučilištu Effectus potpredsjednik P3 Mobilityja Goran Dautović. Čelni čovjek za regulativu Rimčevih robotaksija dodao je da im brzina realizacije projekta, koji je dio Nacionalnog plana otpornosti i oporavka (NPOO), ovisi o tempu isplate sredstava. Zato je, kaže, teško dati precizan datum kad će se robotaksiji naći na ulicama Zagreba.

Kad je sjeo u Apollo Go Robotaxi, Stjepan Mesić trebao je samo pritisnuti na ‘započni putovanje’. FOTO: Ured predsjednika Mesića

Istovremeno, Vlada je počela s promjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kako bi omogućila da robotaksiji smiju u promet, a na tom prijedlogu radi radna skupina Ministarstva prometa. Zanimljivo je da je Vlada iz NPOO-a za taj projekt rezervirala čak 200 milijuna eura, a Grad Zagreb je pak za potrebe projekta raspisao natječaj za izgradnju središnje remize za robotaksije prekoputa studentskog doma Stjepan Radić, tik uz Jadranski most.

Dautović je izjavio da su već razvili prototip robotaksija i da sustav funkcionira u laboratorijskim uvjetima. “Sada radimo verifikaciju tehnologije. Brzina završetka projekta ovisi o odobrenju Europske komisije, jer treba razumjeti da europsko financiranje ima svoj tijek. Svaki dio projekta treba se potvrditi”, zaključio je Goran Dautović.

I dok se Hrvatska i Europska unija još pripremaju za novu tehnologiju i za izlazak prvih autonomnih taksija na ceste, ostatak svijeta već je daleko odmakao u razvoju ove tehnologije te se može reći da su se robotaksiji već udomaćili na ulicama velikih gradova. Najdalje su otišli Amerikanci i Kinezi, pa se tako na ulicama San Francisca ili Pekinga već duže vrijeme može voziti u automobilima bez vozača. Iako su Amerikanci preko Tesle, Googlea i drugih tehnoloških divova napravili puno po ovom pitanju, gotovo se sa sigurnošću može reći da su Kinezi trenutno predvodnici tehnologije autonomnih vozila i robotaksija.

Bivši hrvatski predsjednik Stjepan Mesić oduševio se tehnologijom autonomnih automobila koji se kreću Pekingom. FOTO: Ured predsjednika Mesića

Kako cijela stvar funkcionira u gradu od oko 20 milijuna stanovnika, nedavno je otkrio i bivši hrvatski predsjednik Stjepan Mesić. Naime, Mesić redovito posjećuje Kinu, a cilj njegova putovanja uglavnom je drugi najveći kineski grad Peking. U Pekingu već neko vrijeme na cestama prometuju robotaksiji velike kineske tehnološke tvrtke Baido. Ta je tvrtka prva na svijetu uvela komercijalnu uslugu koja se naplaćuje – Apollo Go Robotaxi, a tu je uslugu koristio i Stjepan Mesić koji je za B&B opisao iskustvo vožnje u robotaksiju.

“Moram priznati da mi je početku bilo jako čudno. Vrlo je neobično kada sjednete u automobil i shvatite da nema vozača i da će vas sada kroz kaos ulica Pekinga voziti, da se tako izrazim, ‘bespilotna letjelica’. Međutim, već nakon par minuta više uopće ne obraćate pažnju na to i vaša vožnja postaje kao i svaka druga vožnja. Sve je to izvedeno vrlo impresivno i zapravo sam zadivljen tehnologijom koja je uspjela izvesti da se jedan autonomni automobil s takvom lakoćom i bez problema kreće pekinškim ulicama. Možda ljudi koji nisu bili u Kini i Pekingu ne mogu predočiti tu količinu automobila na ulicama i zato je ova tehnologija još impresivnija”, rekao je bivši hrvatski predsjednik i dodao kako su automobili najnoviji trend u Kini i Pekingu.

“Kada sam prvi put bio u Pekingu svi su hodali, nakon toga svi su vozili bicikle, zatim su svi vozili mopede, a sada su svi u automobilima. Broj automobila je toliki da danas praktički i ne možeš registrirati novi automobil, već moraš čekati neku vrstu lutrije da kupiš novi automobil. Naime, zbog zagađenja i velikog broja automobila kineske su vlasti uvele ograničenja na broj registriranih automobila i tek kada se jedan automobil odjavi, drugi može dobiti dozvolu. Možete misliti koliki je taj red čekanja na nove dozvole”, izjavio je za B&B Mesić i zaključio da je velik broj električnih automobila, projekti poput robotaksija i ograničenja u registraciji novih automobila, uz stroge kontrole u industriji, ipak dao rezultate te da se vidi napredak kada je u pitanju zagađenje zraka u najvećim kineskim gradovima.

‘Neobično je kada sjednete u automobil i shvatite da nema vozača, zadivljen sam tom tehnologijom’, kaže Stjepan Mesić

“Kada sam bio posljednji put u Pekingu, Sunce se vidjelo samo kao obris na nebu, danas je situacija ipak puno bolja i normalno se vidi na nebu iznad Pekinga, što je popriličan napredak za relativno kratko razdoblje. Očito je da su i Kinezi shvatili da je zagađenje bilo pretjerano i opasno te su uspjeli naći rješenje kako se boriti protiv tog problema”, rekao je Mesić.

U praksi korištenje robotaksija na pekinškim ulicama izgleda poprilično jednostavno. Korisnik taksi pozove putem aplikacije kao i svaki taksi s vozačem i onaj slobodan i najbliži stiže na mjesto poziva. Zanimljiv detalj je i da ako prilikom dolaska ne mogu prepoznati upravo njihov automobil, korisnici mogu putem aplikacije daljinski aktivirati trubu i tako detektirati njihovo vozilo. Za otključavanje je potrebno brzo skeniranje niza QR kodova za provjeru identiteta i prevenciju pandemije. Nakon sjedanja u taksi, na putniku ostaje samo aktiviranje gumba – “započni putovanje”. Nakon toga, automobil se pokreće, ali tek nakon što detektira da su vrata zatvorena i putnici vezani sigurnosnim pojasevima.

“Uvođenje bespilotnih usluga neophodno je stanje za komercijalizaciju autonomne vožnje”, kaže potpredsjednik i generalni direktor Baidu tehnologije autonomne vožnje Yunpeng Wang.

Mate Rimac svoj je projekt robotaksija prolongirao za kraj 2024. godine, a Elon Musk je najavio da će Tesla postići potpunu samovožnju kasnije tijekom ove godine i da je pogriješio u prethodnim predviđanjima vezanim uz autonomne automobile. FOTO: Davorin Visnjic, TINGSHU WANG/REUTERS/PIXSELL

“Danas u Pekingu funkcionira usluga robotaksija potpuno bez vozača, što smo postigli tek nakon što smo proveli bezbroj testova bez vozača u mnogim gradovima tijekom duljeg vremenskog razdoblja”, dodao je Wang naglasivši kako je globalni konzultantski div Guidehouse nedavno Baidu proglasio najboljim svjetskim dobavljačima usluga autonomne vožnje. Baidu već gotovo cijelo desetljeće godina ulaže u autonomnu vožnju, uspostavio je vozni park od 500 vozila za testiranje i pritom je kompaniji dodijeljeno 2900 patenata za inteligentnu vožnju i 221 dozvola za probnu vožnju, među kojima 179 za testiranje samovozećih automobila za prijevoz putnika. Sve to rezultiralo je automobilima bez vozača na ulicama Pekinga.

Treba naglasiti i da električni automobili trenutno čine četvrtinu prodaje automobila u Kini, najvećem svjetskom tržištu automobila, a deseci novih modela domaćih i zapadnih brendova predstavljeno je u travnju na prvom sajmu automobila u zemlji od ukidanja ograničenja zbog pandemije covida. Tada je i Elon Musk najavio da će Tesla uskoro otvoriti i drugu veliku tvornicu u Šangaju, a tom se prilikom posebno osvrnuo i na projekt autonomnih automobila. Musk je rekao da Tesla planira realizirati projekt potpuno autonomnih vozila “kasnije ove godine”.

“Mislim da smo jako blizu postizanju potpune samovožnje bez ljudskog nadzora, trenutno se Tesla nalazi u toj fazi. Ovo su samo predviđanja, ali smatram da ćemo postići potpunu samovožnju kasnije tijekom ove godine i to četvrti ili peti stupanj”, dodao je Musk, misleći na dva najnaprednija nivoa tehnologije autonomne vožnje. Musk je priznao i da je pogriješio u prethodnim predviđanjima vezanim uz autonomne automobile, ali je i dodao da osjeća kako su sve bliži realizaciji ovog projekta.

Korisnik robotaksi pozove putem aplikacije kao i svaki taksi s vozačem, i onaj slobodan i najbliži stiže na mjesto poziva

Ono što je veliki problem za budućnost autonomnih vozila je što je teško odrediti koliko sigurna ona trebaju biti, prije svega zbog percepcije javnosti. Tako je profesor Jack Stilgoe sa Sveučilišta u Londonu koji je i član Centra za etiku podataka i inovacija, stručne savjetodavne organizacije britanske vlade, rekao da je vrlo teško dati odgovor na to pitanje jer autonomna vozila moraju biti sigurna kao i klasična, ali s druge strane, on navodi da će prema takvim automobilima javnost imati puno manju toleranciju za sudare koje izazovu tehnologije umjetne inteligencije ili nedovoljno strogi zakoni. Ako javnost očekuje da autonomni automobili budu sigurni poput vlakova ili aviona, onda bi autonomni automobili morali imati gotovo sto puta višu razinu sigurnosti od klasičnih vozila s ljudskim vozačem. To je gotovo nemoguće postići, pa je jasno da je pred onima koji razvijaju ovu tehnologiju mnogo posla kako bi je javnost u potpunosti prihvatila.

Naime, većini ljudi i dalje nije jasno zašto je potrebno koristiti autonomna vozila, s obzirom na to da postojeći sistem desetljećima djeluje na zadovoljavajući način. Ipak, zagovornici automatizacije transporta ističu da bi ova tehnologija ljudsku mobilnost i sigurnost trebala dovesti na potpuno novu razinu. Kako se tvrdi, automatizirana vozila bi trebala povećati sigurnost i efikasnost prometa te se navodi podatak da je gotovo 70 posto prometnih nesreća izazvano ljudskom greškom u vožnji. To znači da bi nova tehnologija, koja se ne može umoriti, niti voziti pod utjecajem alkohola i koja uvijek obraća pažnju na vožnju, dovela do veće sigurnosti u transportu. Dodatno, ovakvi automobili bi trebali pridonijeti smanjenju štetnih plinova i potrošnje goriva, ali i dovesti do veće jednakosti u mobilnosti osobama kojim je vožnja do sada bila uskraćena ili djelomično ograničena, kao što su slijepe i slabovidne osobe, osobe s određenim oblikom invaliditeta, starije osobe ili maloljetne osobe.

I dok Kina i SAD napreduju u razvijanju ovog projekta, ostaje pitanje kako bi autonomni automobili uopće funkcionirali u ovom dijelu svijeta. Naime, svima je poznate da su ceste u Hrvatskoj, ali i u većini susjednih zemalja nejasno označene, a to pogotovo vrijedi za signalizaciju i trake na cestama. Uz to su česta pojava i prikriveni i nevidljivi prometni znakovi, a to su samo neki od najvažnijih uvjeta kako bi autonomna vozila mogla djelovati bez opasnosti od nesreće.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.